• mininiss

Fertilitetsutredning

Hej tjejer!

Är det okej om jag hoppar in här? Behöver verkligen stöd och råd. Både jag och min kille har gått klart utredningen och träffa läkaren som gjorde ett ultraljud för kolla mina äggstockar där det visar sig att jag bara hade 3 st äggblåsor på vänster och en på höger så hon bad sjuksköterskan ta ett blod prov som dom skulle skicka i väg för att kolla om jag har låg äggblåsor eller hög är livrädd så min fråga är vet nån vad det innebär? :(

• mininiss
    chbw skrev 2016-09-08 19:42:46 följande:

Hej! 

Jag bara funderar lite nu, kan ha helt fel, men äggblåsorna ska väl vara rätt små så de inte riktigt syns innan de börjar växa? Jag har pcos och det syns pga har flera synliga äggblåsor i äggggstockarna,och därför blir det tight för en att växa sig tillräckligt stor, därför har jag haft äl sällan.. 

Jag har verkligen ingen aning vet inte vad som är bra :( allt de här är så ny för mig och i sjukhuset så stanna allt upp när hon sa så att jag inte ställde några frågor jag gick bara därifrån nu måste jag vänta på svar från blodprovet som skulle ta några veckor :( vet du vad som ska vara bra
  • mininiss
    chbw skrev 2016-09-10 19:46:56 följande:

okej. nej jag vet faktiskt inte :/ 

Hm låter lång tid med ett blodprov som tar flera v :O är det amh-värdet du ska kolla? Jag fick mitt svar på en dag eller två iallafall, inför remisskrivningen.. 

Ja de amh-värdet jag ska kolla upp och läkaren sa de kan ta upp till några veckor tills hon får svar är så orolig :( fick höra om han har lågt så kan man inte få barn :(
  • mininiss
    chbw skrev 2016-09-11 01:38:07 följande:

Ah jag förstår. Men vad märkligt att det ska ta sån tid att få svaret?

www.fertilitetsguiden.com/genetik/fsh_amh.php

Här står det bl.a. att ett lågt värde inte kan bestämma om en kan bli gravid eller inte!

Åhh tack så mycket du ger mig hopp har varit så deprimerad men du gav mig goda nyheter <3
  • mininiss
    lilsis skrev 2016-09-11 08:40:41 följande:

Ett lågt AMH indikerar liten äggreserv som ev är av sämre kvalitet men det är inte samma sak som att det inte går att bli gravid men det _kan_ vara svårare och ta längre tid.

Har en väninna med riktigt lågt värde men hon har efter det fått fyra barn, på naturlig väg.

Mitt är lägre än normalt för min ålder och det märks på hormonstimuleringarna, jag har fått nästan maxdos och ändå inte mer än 10-15 blåsor totalt som mognar. Och ägg i en tredjedel.

Åh tack jag läste din inlägg flera gånger och jag kan inte sluta le blev så glad vissa min kille de du skrev och han blev glad du la hopp i våran hjärta <3
Svar på tråden Fertilitetsutredning