• idiisen

Fertilitetsutredning

Min läkare ringde igår :) 
    Hon sa att mitt prov som jag tog på dag 21, visade 2,3 på s-progesteron, vilket tyder på att det är väldigt lågt och antingen så måste jag öka dosen av pergotime eller så har vi lyckats redan på första försöket :D Hon skulle återkomma igen efter helgen för att höra om jag fått min mens eller ej. 
    När jag började min utredning i augusti så låg värdet på 17 och då hade jag haft ägglossning någon vecka innan jag var där, vilket hon såg på gynundersökningen. 

Detta är första gången jag kör pergotime, någon som är lite mer "lärd" om hur värdena ska ligga?

• idiisen

Hej alla fina människor :) 

Jag och min sambo har försökt att bli gravida i över 2 år nu, och vi sökte hjälp i somras, vi fick ett underbar bemötande och vi fick pergotime som skulle hjälpa oss, jag har ägglossning varje månad men det är väldigt oregelbundet och man vet inte riktigt när jag har det, menscykeln är mellan 35-45 dagar. Nu när vi har kört med pergotime 4 omgångar så har det ännu inte visat något resultat mer än att jag har mens mer regelbundet. Min sambo lämnade spermaprov förra månaden och NU, IDAG, äntligen så fick vi hem ett brev. ALLT VAR NORMALT! Lyckan i min kropp kan jag inte beskriva. Nu får vi vänta och se hur det artar sig, vi har sista kuren nu på 2 tabletter dagligen i 5 dagar, nästa månad blir det antagligen 3 tabletter (högsta dosen) men då måste vi åka på ultraljud för att se hur mina ägg mognar. Min barnmorska ska ringa i slutet av månaden och se hur det har gått. 

Jag hoppas så att 2016 blir vårt år. Och även ert! Jag håller alla tummar och tår för att allt ska gå vägen för oss som verkligen vill! 

• idiisen

Hej :D

Jag var på VUL idag för att se hur äggen mognat då jag tar max dos 3tabl. /dagligen i fem dagar. Det var ett ägg som var 23.5mm gånger 27mm, ett sort och fint ägg sa hon. Sen hade jag ett lite mindre som var på 12mm. 
    Jag är på menscykel 16 idag och jag brukar ha en cykel på 30-34 dagar. 

Är detta bra? Har någon erfarenheter. :D 

/ Ida

• idiisen
    chbw skrev 2016-02-23 20:51:19 följande:
    Det större ägget lär definitivt lossa iallafall så det är bra =)

Mina har varit ca 20mm när jag tagit ovitrelle för o lossa o min läkare förklarade att runt 19-25mm brukar de bli innan de lossar =)

Åh vad bra. Imorse kände jag sån fruktansvärd värk i tjejmagen, vänster sida där det fina mogna ägget satt, det kändes precis som äggstocken vred sig dubbel. Gjorde såååå ont! Kanske kan vara ägglossningen? Jag är på dag 21 nu , av min menscykel. Och i 3 månader har jag fått mens på dag 34, 30 o sist var det 34 också. 

• idiisen
    chbw skrev 2016-02-27 18:52:10 följande:
    Mycket möjligt att det var ägglossningen! Jag får alltid jätteont vid äl, så känner ofta tydligt. Senast hade jag väldigt ont i 2.5 dag, så det är typ första gången jag inte är säker på exakt när ägget lossade, vilket jag annars brukar vara. 

Håller tummarna för dig nu! =) Själv får jag "domen" senast på torsdag tror jag. Då borde mensen komma senast, om den inte blir sen eller om det tagit sig! =) 

Ja jag hoppas det var de jag kände :) I och med att ägget var så stort och fint så borde det ha varit det som släppt. Men om de blir befruktat är ju en annan fråga... jag ska ha mens mellan den 7-11 mars, gynläkaren trodde den 9 mars. Får väl se hur det slutar denna gången, då jag aldrig känt det såhär tydligt innan. Det verkligen värkte och gjorde skit ont. 

Håller mina tummar för dig också! 

• idiisen
    BusigaSyrran skrev 2016-02-27 14:17:32 följande:
    Jag fick så med första barnet efter ägglossningen o de va då de fastnade. Men jag känner ej av min äl så använder alltid tester men nu gör jag ultraljud pga pergotime.

Jaså, ja det kan ju ha varit det också. Isåfall har jag haft ägglossning på dag 15-16 och då kanske det fäste på dag 21 :) Wiiih, jag hoppas så mycket. 
    Jag har inte känt något alls sen igår då det kom lite som mensvärk fast det höll bara i sig i 10 minuter kanske, och sen försvann det igen. 

Ja jag har också pergotime, har trippeldos nu, sista 3 månaderna innan provrörsbefruktning då min sambo inte hade spermier som matchade inseminering. Det fanns många som var i den gruppen som inte matchade men helt fullt fungerande för att kunna göra mig gravid på egen hand. Så vi får hålla tummarna att det funkar någon gång under dessa 3 månader :) annars blir det ivf :) 

• idiisen

Hej alla fina :) 

Hur går det för er? 

För 4 dagar sedan så kände jag riktig värk i magen som jag skrev här till er. 
    Och nu har jag fått så himla ont i mina tuttar, även magen, typ mensvärk. Men tycker det är konstigt då jag ska ha mens om 8 dagar. Jag var hos min gyn och kollade äggen på dag 16, jag hade ett som såg fint ut och var 23.5 x 27 mm och ett på 12mm. Jag hade ägglossnings sekret när jag var hos henne. Jag kör med trippel dos på pergotime nu, vilket har lett till fina ägg. Men frågan är om det är hormonerna i tabletterna som gör brösten ömma och magen värker. Tusen tankar. Men jag antar att man inte kan känna det såhär tidigt om det skulle vara en graviditet. Jag och min sambo har haft sex från cykel dag 10-20 , missat ägglossningen kan vi banne mig inte ha gjort. 

Jag är nu på dag 24 i menscykeln. och brukar få mens runt dag 30-34. 

En funderande Tjej! 
  • idiisen

Hej Alla fina människor :) 

Nu har jag ätit min sista pergotime tur, dag 13 i menscykeln idag. 
    Efter sommaren blir det ivf för våran del. Känns ändå som en lättnad, jag kan se ljuset...äntligen!! 

under alla mina behandlingar med pergotime (7st) så har jag rökt 6 av dom gångerna. Men den 14 mars la jag ciggen...inte ett enda röksug om dagarna då jag har bytt ut det med att motionera. Så jag springer ca 3 km om dagen och jag pw med hundarna 3 km. Alltså minst 6 km om dagen motionerar jag.
    Den 14 februari började jag även med LCHF, vilket har gjort så jag tappat 12 kg! Jag är överlycklig. Såhär lite har jag inte vägt på flera flera år. :D 

Någon som har blivit gravida efter att ni slutat röka eller att ni lagt om kosten? 

Kram till er. 

• idiisen
    chbw skrev 2016-04-21 02:51:42 följande:
    härligt att det verkar ha gått lätt med o sluta röka =) håller tummarna att ivfen funkar! kram

Ja det är underbart, så lätt trodde jag inte det skulle vara :) Är så glad att jag klarat det. De förgiftar ju bara kroppen. (vilket man vetat hela tiden) men man blir äcklad av det nu. 
    Hur går det för dig då? Har följt dina trådar här en del. :) 

Kram 

• idiisen
    chbw skrev 2016-04-21 22:58:05 följande:

så skönt =) 

Jag feströkte ett tag, men blev livrädd när jag började känna sug efter det även när jag inte festade så då la jag av helt o hållet =) 

Det går sådär tror jag, Var på vul i måndags, men ingen äggblåsa hade vuxit. Ska tillbaks imorgon för nytt vul o hoppas på en eller max två fina blåsor. Ska göra insemination den här gången. Hoppas verkligen på att det funkar med det! =) 

kram

Usch ja!! Det är hemskt, när man kommit ifrån det kan man säga så. Annars hittade man bara positivt om det när man var fast i rökandet. 

Men åååh, vad synd :/ Hoppas verkligen att äggblåsorna vuxit till sig :) Håller alla tummar och tår! 
    Hur länge har ni försökt bli gravida? 
    Min sambo har en spermiegrupp som inte kan insemineras, så därför blir vi skickade direkt till IVF. :) Men vi kan bli det på naturlig väg.... bara att det inte vill ge med sig. 

Kram

• idiisen

Jag och min sambo ska få ivf efter sommaren. :) Äntligen! 

Nu undrar jag hur många i sättningar man får? Jag har hört att det är 3 äggplock man får, men om man får ut 4 bra på 1 äggplock, och dem klarar frysen. Hur räknas det då? Får vi bara 3 insättningar trots om vi skulle fått ut 4? 

Förvirrad som tusan. Så mycket man ska ta in. 
    Kram till er, / Ida

• idiisen
    Filli89 skrev 2016-06-15 03:54:22 följande:

[quote=76712309][quote-nick]idiisen skrev 2016-06-14 23:22:09 följande:[/quote-nick]Jag och min sambo ska få ivf efter sommaren. :) Äntligen! 

Nu undrar jag hur många i sättningar man får? Jag har hört att det är 3 äggplock man får, men om man får ut 4 bra på 1 äggplock, och dem klarar frysen. Hur räknas det då? Får vi bara 3 insättningar trots om vi skulle fått ut 4? 

Förvirrad som tusan. Så mycket man ska ta in. 

Kram till er, / Ida[

I Sthlm får man 3 försök. Varje färsk försök räknas som ett försök dvs frysförsök räknas inte med i landstingets. Om det inte leder till en insättning på färskförsöket dvs att de aldrig blir någon insättning av någon anledning så räknar man inte d som ett försök, alla städer har dock inte 3 gratis försök vissa har 2 och räknar på andra sätt så d kan bero på var du bor.

okej. Men får  man betala för de frysta om man ska sätta in det?
    Jag bor i Skåne och har Malmö som min IVF klinik. :) 
    Har för mig att vi också har 3 försök ifrån landstinget. 

• idiisen
    BusigaSyrran skrev 2016-06-15 20:36:52 följande:
    Vilken klinik i Malmö valde ni?

Vi valde Nordic och ska på möte den 28e.

Dock betalar vi försöken själva då vi utreds som sekundär barnlöshet.

Är dom bra där? Vi har inte valt ännu. Vi ska på möte till vår läkare imorgon och då meddelar hon säkert oss om vilken klinik hon tycker är bäst. Jag är ju så ny i detta så jag måste fråga ut er lite, haha :) 
    Så hur många försök kan man få gratis om man nu får ut många ägg åt gången? :) 

• idiisen
    Filli89 skrev 2016-06-17 13:38:29 följande:

[quote=76714166][quote-nick]idiisen skrev 2016-06-15 17:39:19 följande:[/quote-nick]okej. Men får  man betala för de frysta om man ska sätta in det?

Jag bor i Skåne och har Malmö som min IVF klinik. :) 

Har för mig att vi också har 3 försök ifrån landstinget. [/

Nej om dina försök är via landstinget betalar man inte varken för ET lr FET. varje ET som sätts in räknas som ett försök. Vad gäller FET om du har i frysen så sätts det in även d gratis men som sagt fet ingår.

Ahaaa okej. :) Nu blev  jag lite klokare iallafall :D Tack för svaret! 
Svar på tråden Fertilitetsutredning