• lilsis

Fertilitetsutredning

halo83 skrev 2015-10-21 08:29:39 följande:

När man får fast glad gubbe på äl testet, är det äl idag då el på torsdag/fredag? NC flyttade äl dagen från idag till fredag när jag la in positivt äl test :/

12-48h efter positivt Äl-test. Inom 24 vill jag minnas är vanligast.
  • lilsis
    Filli89 skrev 2015-10-22 01:51:30 följande:

Hej fina

Jag fick ju min mens idag dessvärre. Men vi hade tid hos gyn igår, vi fick tillbaka provsvaren allt såg bra ut. Min mans spermier va chockerande bra min äggrrserv och sköldkörtel med, vi fick lämna infektions prov inför ivc så nu står vi i kö vi borde få tid inom tre månader känns som man kommit en bit men vet inte om ja orkar med en ivc alltså tills dess får man hoppas på att d blir nått utan. Hur går det för dig?

Jag har ET idag och jag tycker att hittills har IVF inte varit särskilt jobbigt alls. Visst äp var obehagligt men det är för att jag har ett myom man var tvungen att flytta på för att komma åt ena äggstocken.
  • lilsis
    Filli89 skrev 2015-10-22 10:55:24 följande:

är det sant?? vad kul men samtidigt en känslomässig bergodalbana.jag har gjort en et och fet utomlands så jag vet din känsla. men nu måste vi börja om här i sverige för att få en finansierad ivf. jag tyckte inte heller det var särkilt jobbigt fysiskt förutom sista dagarna innan äggplock som sagt då är man riktigt tjock där nere och kan knappt gå utan att få ont,jag vet inte om du vanligtvis känner av din äl men jag gör det av ett ägg tänk då när ja skulle ta ut 11 ägg hahaha, skönt att det gick bättre för dig .det är ändå inget jämfört med väntetiden efter insättning den slår allt det var bland de jobbigaste ja varit med om. hoppas på en bebis för dig nu fina.puss o kram

Jodå jag känner av Äl när jag har den, gör rejält ont sista timmarna innan blåsan spricker men jag har inte haft så ont under stimuleringen, jobbade som vanligt och det var väl kanske lite obekvämt, kör buss i stadstrafik och det är väldigt skumpigt :p

Känslomässigt tyckte jag inte att det var så tufft heller, man gör något pch allt är så kontrollerat. Att vänta ett år på att få börja var mycket värre.

Och ruvningen är säkert tuff men har ju försökt så länge att just väntan på kanske plus har blivit rutin. Mycket väntan blir det!
  • lilsis
    amanda1998 skrev 2016-01-12 21:40:37 följande:

Hej!

Är lite i samma sits, har försökt bli gravid med min sambo i ett år och 2 månader utan resultat. Vart vände du dig för att få hjälp?

Det beror lite på var man bor.

Jag vände mig direkt till en IVF-klinik som har landstingsavtal avseende utredning och "vanliga" gynbesök.

Men ring en gynekolog :)
  • lilsis
    Kolan91 skrev 2016-01-20 16:06:24 följande:

Hej tjejer!

De senaste dagarna har varit en berg och dalbana i känslor då jag och mannen diskuterat om hur vida vi ska gå vidare (sexlivet har inte varit så jättebra heller, endast bebisverkstad och vi har liksom tappat bort varandra påvägen om ni förstår vad jag menar men det ska bli ändring på det :) )

Vi talade med min Gyn Idag och ska börja vår utredning. Mannen ska göra spermaprov, jag hinner göra blodprov efter äl denna cykel. Nästa cykel innan äl ska jag göra spolning är så nervös så jag spricker!! Men oron får väntas med till nästa månad. Fy!! :(

Men känns ändå bra att börja vår utredning. Hoppas det inte är något fel....

Hur går det för er andra?

Kram!

Spolning är oftast inte så hemskt. Men berätta när du är där att du är lite nervös :)
  • lilsis
    Kolan91 skrev 2016-01-20 18:03:57 följande:

Jag är absolut inte rädd för smärtan. Det får göra hur ont som helst. Jag är extremt nervös för resultatet då jag länge misstänkt att felet ligger just där :(

Aha!

Men är det stopp så blir det ju remiss till IVF direkt, är inte det bättre än "ingen anledning "?

Jag har troligen fel på äggledarna, den ena är borta efter utomkveds. Den andra är kvar men blev utomkveds där med. Har passage men troligen inte funktion. Jag avskyr ovisshet!
  • lilsis
    Kolan91 skrev 2016-01-20 18:41:02 följande:

Hmm... Vill helst att allt ska vara ok med både mig och min man. Skulle ivf bli ända vägen till barn får det bli det och så får man väl börja hoppas på att mirakel sker och att man ändå någon gång i framtiden blir spontant gravid.

Usch vad tråkigt att höra :(

Har du fått göra någon operation så att dem kan se att den du har fungerar som den ska?

Den är UA rent visuellt men eftersom även den orsakade ett utomkveds så är jag diagnosticerad med kvinnlig infertilitet pga tubarfaktor. Har gjort ett äggplock, en färskåterföring och ruvar på en frysåterföring just nu.

Jag har nästan inga ägg kvar heller.
  • lilsis
    fabi skrev 2016-04-12 13:03:58 följande:

Jag köpte ett digital idag. Jag kan inte fatta att det är positivt! Vi som försökt i över 2 år och väntade på kallelse från ivf kliniken i umeå. Jag trodde att det var ägglossningsblödning som jag fick för första gången runt den tiden jag trodde att jag hade ägglossning. Undra om det kunde ha varit implantation blödning. Det är så overkligt.

Vänta med att boka av utredningen tills du sett plusset på ultraljud
  • lilsis

Ska försöka få till en missfallsutredning. Det är ju ganska meningslöst att göra äggplock och föra tillbaka embryo efter embryo som fäster och sedan stöts ut efter tre veckor.

• lilsis

När jag gjort fryst ska slemhinnan vara 7mm för de ska göra en återföring.

• lilsis
    idiisen skrev 2016-06-18 00:53:33 följande:

Ahaaa okej. :) Nu blev  jag lite klokare iallafall :D Tack för svaret! 

Det är meningen att vården ska se likadan ut överallt numer men det släpar tyvärr.

Det vanligaste är att ett äggplock är ett försök och får man både färskt och till frysen är allt till frysen "bonus" som används utan kostnad (om det inte är syskonförsök).
  • lilsis
    chbw skrev 2016-09-08 19:42:46 följande:

Hej! 

Jag bara funderar lite nu, kan ha helt fel, men äggblåsorna ska väl vara rätt små så de inte riktigt syns innan de börjar växa? Jag har pcos och det syns pga har flera synliga äggblåsor i äggggstockarna,och därför blir det tight för en att växa sig tillräckligt stor, därför har jag haft äl sällan.. 

Jo det ska synas äggblåsor innan en leder och blir den som mognar den månaden. Jag hade 4-5st på varje och det är lite färre än normalt.
  • lilsis

Ett lågt AMH indikerar liten äggreserv som ev är av sämre kvalitet men det är inte samma sak som att det inte går att bli gravid men det _kan_ vara svårare och ta längre tid.

Har en väninna med riktigt lågt värde men hon har efter det fått fyra barn, på naturlig väg.

Mitt är lägre än normalt för min ålder och det märks på hormonstimuleringarna, jag har fått nästan maxdos och ändå inte mer än 10-15 blåsor totalt som mognar. Och ägg i en tredjedel.

• lilsis
    chbw skrev 2016-09-21 05:43:32 följande:

Hej!! Måste bara få berätta. Vi har blivit kallade till första IVF-besöket nu! Vi ska dit 3/10 på min bim-dag! Ih. Gjorde insemination i måndags men tror inte på den den här gången heller. Tyvärr fick vi i uppsala så är en bit att åka. Men jag hoppas det blir värt det i slutändan :D

Ackis eller Linné?
  • lilsis
    chbw skrev 2016-09-21 20:39:36 följande:

Akademiska sjukhuset :)

Min graviditet är tillverkad där Har nog träffat alla läkarna
  • lilsis
    chbw skrev 2016-09-22 09:35:44 följande:

Okej! :) någon du kan rekommendera som extra bra? :p

Eg inte. Den sista som jag träffade alla besöken har initialerna GT Kvinnorna är lite mjukare när man gör återföringen. Men alla har varit lätta att få tag på och det har fungerat okej att ha egna åsikter.
Svar på tråden Fertilitetsutredning