• Anonym (nyfiken)

Skriver du lista för barnets rutiner??

Jag har sett att vissa föräldrar gör listor med barnens ät och sovtider, vad de ska äta och när, vilken tid de ska göra olika saker mm. Det gör de även när den andra föräldern är hemma med barnet.

Det gör mig nyfiken på ett par saker:
    1. Varför gör man alls en lista?
    2. Litar man inte på den andra förälderns/barnvaktens omdöme?

• Svar på tråden Skriver du lista för barnets rutiner??
  • Penida

Nej, det har jag aldrig gjort.
    Det har alltid varit mina föräldrar som barnvaktat och de har haft regelbunden kontakt med ungarna från dag ett och har det varit något speciellt just vid barnvaktstillfället har vi sagt det.
    Skulle aldrig få för mig att skriva en lista till mina barns pappa och min sambo, han är en kompetent förälder och ser vad våra barn behöver utan att jag påpekar det för honom.

Avskyr CIO-metoder
  • Anonym (Listan)

Yes, jag gör listor varje dag. Men följa det till punkt blir det aldrig. Har ett barn som är vid behov av rutiner. Däremot så har jag ingen matsedel eller så.

När det är barnvakt så skippar vi listor. Så stort behov av rutiner har han dock inte. Och ibland är vi spontana o bara skiter i listor o bara ÄR.

Sen gör jag listor för mig själv, för att orka lyfta på arslet efter barnen somnat, o hålla iordning på hemmet litegrann :P

• Pescetarian
    fluu skrev 2015-03-02 17:45:27 följande:
    Därför att om jag hade frågat "snällare" så hade från inte riktigt gått fram? Dessutom, i en debatt färgas självklart ens argument/frågor av egna värderingar, dina också. Så är det bara. Och sitt inte på höga hästar och sedan ger igen med samma mynt (vilket jag iofs kan ta och förväntar mig i en debatt i ämnen som väcker starka känslor).
    Fast vad du ifrågasatte var mitt val av andra förälder till mitt barn. Det var ju inte det som skulle diskuteras i tråden, eller hur?
    Och sättet du bemötte mig på, var rent utsagt vidrigt!

Det bästa du kan göra nu, är att lägga ner denna diskussion. Jag har inte bemött dig otrevligt på något sätt, så lägg ner nu innan du skämmer ut dig ännu mer.

Tänk på hur du beter dig i framtiden - vad du uttrycker samt på vilket sätt du uttrycker det.
    Du vinner inga pluspoäng med det beteendet som jag hittills sett av dig.
  • fluu
    Pescetarian skrev 2015-03-02 19:15:11 följande:
    Fast vad du ifrågasatte var mitt val av andra förälder till mitt barn. Det var ju inte det som skulle diskuteras i tråden, eller hur?
    Och sättet du bemötte mig på, var rent utsagt vidrigt!

Det bästa du kan göra nu, är att lägga ner denna diskussion. Jag har inte bemött dig otrevligt på något sätt, så lägg ner nu innan du skämmer ut dig ännu mer.

Tänk på hur du beter dig i framtiden - vad du uttrycker samt på vilket sätt du uttrycker det.
    Du vinner inga pluspoäng med det beteendet som jag hittills sett av dig.
    Nej, jag ifrågasätter inte ditt val av medförälder utan hur du tänkte kring att lämna barnet till någon som behöver så pass mycket stöd kring väldigt basala saker som mat och tandborstning.

Som sagt, ge inte igen med samma mynt om du vill göra en poäng kring mitt bemötande/min attityd.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Pescetarian
    fluu skrev 2015-03-02 19:17:47 följande:
    Nej, jag ifrågasätter inte ditt val av medförälder utan hur du tänkte kring att lämna barnet till någon som behöver så pass mycket stöd kring väldigt basala saker som mat och tandborstning.

Som sagt, ge inte igen med samma mynt om du vill göra en poäng kring mitt bemötande/min attityd.
    Ska du börja ljuga nu också?
    Du skrev följande:

"Bara av nyfikenhet, varför förökade du dig med någon som uppenbarligen är lite efter?"

Är inte det att ifrågasätta mitt val av medförälder - oavsett om föräldern är biologisk eller ej?
  • fluu
    Pescetarian skrev 2015-03-02 19:20:55 följande:
    Ska du börja ljuga nu också?
    Du skrev följande:

"Bara av nyfikenhet, varför förökade du dig med någon som uppenbarligen är lite efter?"

Är inte det att ifrågasätta mitt val av medförälder - oavsett om föräldern är biologisk eller ej?
    Egentligen inte, eftersom att skaffa barn/välja medförälder egentligen inte nödvändigtvis innebär att denne ska ha hand om barnet.
  • Pescetarian
    fluu skrev 2015-03-02 19:23:21 följande:
    Egentligen inte, eftersom att skaffa barn/välja medförälder egentligen inte nödvändigtvis innebär att denne ska ha hand om barnet.
    Vet du vad, lägg ner nu. Bara sluta skriva. NU! Du skämmer ut dig nått så brutalt just nu. Dessutom kan det du skriver riva upp känslor hos annat folk som kan komma att läsa den här tråden och som kanske känner igen sig och mår dåligt av vad du skriver.

Vem är DU att ifrågasätta mig och mina val? VA?
    Har du ens någon aning om hur det ligger till i mitt fall? Vet du vem mitt barns biologiska pappa är? Vet du vem mitt barns "pappa" är? Vet du varför mitt barns biologiska pappa inte finns till hands? Vet du varför mitt barns "pappa" fyller papparollen istället för barnets biologiska pappa?

Nej, nej och åter NEJ på samtliga frågor.

Sluta förutsätta saker om mig och mitt liv, för att sedan kritisera och spy galla över saker och ting som du bara förutsätter, men egentligen inte har den minsta aning om!
  • fluu
    Pescetarian skrev 2015-03-02 19:31:12 följande:
    Vet du vad, lägg ner nu. Bara sluta skriva. NU! Du skämmer ut dig nått så brutalt just nu. Dessutom kan det du skriver riva upp känslor hos annat folk som kan komma att läsa den här tråden och som kanske känner igen sig och mår dåligt av vad du skriver.

Vem är DU att ifrågasätta mig och mina val? VA?
    Har du ens någon aning om hur det ligger till i mitt fall? Vet du vem mitt barns biologiska pappa är? Vet du vem mitt barns "pappa" är? Vet du varför mitt barns biologiska pappa inte finns till hands? Vet du varför mitt barns "pappa" fyller papparollen istället för barnets biologiska pappa?

Nej, nej och åter NEJ på samtliga frågor.

Sluta förutsätta saker om mig och mitt liv, för att sedan kritisera och spy galla över saker och ting som du bara förutsätter, men egentligen inte har den minsta aning om!
    Eftersom det är du som vill avsluta diskussionen, är det då inte bäst att du slutar skriva själv? Jag lär ju inte svara då liksom. Höga hästar igen ja.... Och vet du? Jag kan leva med att du tycker att jag skämmer ut mig.

Nej, jag vet inte hur ditt liv ser ut, därför frågar jag. Väljer du att inte svara så är det såklart helt upp till dig.
  • IMHO
    fluu skrev 2015-03-02 19:23:21 följande:

Om du vill uppfattas som en mogen vuxen är det smartaste du kan göra nu att

1) medge att du uttryckte dig kränkande i ditt citat som Pescetarian flera gånger återgett ordagrant. "Efterbliven" är för de flesta ett nedsättande ord.

2) be om ursäkt att du kränkt henne

3) sluta försöka krångla dig ur situationen med ovidkommande argument

För mig, och säkert andra medlemmar, framstår du bara som löjlig och omogen just nu. Om du vill ändra på det rekommenderar dig att följa mina tips. Jag vill inte vara arrogant eller lägga mig i. Tycker bara att du driver en onödig konflikt och som utomstående tycker jag att det är du som gått för långt.
  • IMHO

"Efterbliven" var inte ditt ordval. "Lite efter" skrev du men det är fullt förståeligt att det upplevs kränkande.

• fluu
    IMHO skrev 2015-03-02 19:51:50 följande:
    1) medge att du uttryckte dig kränkande i ditt citat som Pescetarian flera gånger återgett ordagrant. "Efterbliven" är för de flesta ett nedsättande ord.

För mig, och säkert andra medlemmar, framstår du bara som löjlig och omogen just nu. Om du vill ändra på det rekommenderar dig att följa mina tips. Jag vill inte vara arrogant eller lägga mig i. Tycker bara att du driver en onödig konflikt och som utomstående tycker jag att det är du som gått för långt.
    Jag har aldrig sagt att jag uttryckte mig på snällaste sätt, men kränkande njeee... Jag kan leva med att du tycker att jag är omogen, min dag står inte och faller på vad familjelivare tycker om mig.
    Och vill du inte lägga dig i och stötta ovan skribent som inte vill ha diskussion, är det då bäst att inte skapa mer diskussionsunderlag?
  • IMHO
    fluu skrev 2015-03-02 19:55:55 följande:

Jag har aldrig sagt att jag uttryckte mig på snällaste sätt, men kränkande njeee... Jag kan leva med att du tycker att jag är omogen, min dag står inte och faller på vad familjelivare tycker om mig.

Och vill du inte lägga dig i och stötta ovan skribent som inte vill ha diskussion, är det då bäst att inte skapa mer diskussionsunderlag?

Det viktigaste för mig var att Pescetarian inte skulle känna att hon stod ensam mot en person som de flesta förmodligen anser borde bett om ursäkt för länge sedan. Uppnådde jag det var det värt att lägga sig i.

Fortsätt du strunta i konstruktiv feedback från andra, familjelivare eller inte. Det är ett klockrent sätt att slippa utvecklas som människa. Du kanske trivs bättre med att omge dig med konflikter och DEN saken ska jag inte lägga mig i.
  • fluu
    IMHO skrev 2015-03-02 20:09:01 följande:
    Det viktigaste för mig var att Pescetarian inte skulle känna att hon stod ensam mot en person som de flesta förmodligen anser borde bett om ursäkt för länge sedan. Uppnådde jag det var det värt att lägga sig i.

Fortsätt du strunta i konstruktiv feedback från andra, familjelivare eller inte. Det är ett klockrent sätt att slippa utvecklas som människa. Du kanske trivs bättre med att omge dig med konflikter och DEN saken ska jag inte lägga mig i.
    Hon står inte ensam...

Och nu gör du det också,ge inte igen med samma mynt om du vill göra en poäng kring mitt bemötande/min attityd. Och vill du inte att jag förutsätter saker så gör det inte själv ;)
  • IMHO
    fluu skrev 2015-03-02 20:17:15 följande:

Hon står inte ensam...

Och nu gör du det också,ge inte igen med samma mynt om du vill göra en poäng kring mitt bemötande/min attityd. Och vill du inte att jag förutsätter saker så gör det inte själv ;)

"Samma mynt"? Tycker det är väldigt stor skillnad i attityd på våra inlägg, och att säga ifrån när en person kränker en annan är jag bara stolt över. Familjelivare är också människor med känslor.

Om du känner dig kränkt av något jag skrivit så beklagar jag det. Förlåt i så fall. Försökte verkligen uttrycka mig konstruktivt och hoppades att du skulle ta till dig andemeningen i stället för att bara fortsätta försvara ditt beteende.

Nu tänker jag inte skriva fler inlägg i denna tråd, eftersom detta är extremt off topic.

Gällande trådens ämne så sällar jag mig till skaran som inte tycker att listor är något fel om de personer som ska använda dem är överens om det. Barnets individuella behov i centrum är huvudsaken, men många metoder kan vara rätt.
  • fluu
    IMHO skrev 2015-03-02 20:35:43 följande:
    "Samma mynt"? Tycker det är väldigt stor skillnad i attityd på våra inlägg, och att säga ifrån när en person kränker en annan är jag bara stolt över. Familjelivare är också människor med känslor.

Om du känner dig kränkt av något jag skrivit så beklagar jag det. Förlåt i så fall. Försökte verkligen uttrycka mig konstruktivt och hoppades att du skulle ta till dig andemeningen i stället för att bara fortsätta försvara ditt beteende.

Nu tänker jag inte skriva fler inlägg i denna tråd, eftersom detta är extremt off topic.

Gällande trådens ämne så sällar jag mig till skaran som inte tycker att listor är något fel om de personer som ska använda dem är överens om det. Barnets individuella behov i centrum är huvudsaken, men många metoder kan vara rätt.
    Jag talar om att vill man göra en poäng av min attityd/bemötande så gör man det bäst genom att inte anspela på min person eller förutsätta saker. Jag kan däremot ta att det händer och förutsätter till och med att det blir så i en het debatt som väcker känslor, ens argument färgas ju av ens värderingar. Men du kan ta det lugnt, jag känner mig inte kränkt.

• Pescetarian
    IMHO skrev 2015-03-02 19:51:50 följande:

Tack för stödet! Det värmer verkligen! :) <3
  • Pescetarian
    IMHO skrev 2015-03-02 20:09:01 följande:

Oh, ja, tack!, det uppnådde du verkligen! Jag är oerhört tacksam för att du valde att skriva och "ta mitt parti" i tråden. Det värmer. :) Än en gång, TACK! <3
  • IMHO
    Pescetarian skrev 2015-03-02 20:47:56 följande:

Tack för stödet! Det värmer verkligen! :) <3

• Rani
    Anonym (Pucko!) skrev 2015-03-02 00:19:35 följande:

Men FÖR ATT UNDERLÄTTA!

Eh va?
  • Voodoodoll

Nej, det har jag verkligen aldrig gjort. Min sambo är fullt kapabel att bedöma när och vad dottern ska äta osv själv. Hade han inte varit det hade jag aldrig vågat skaffa barn med honom från allra första början. Då är man ju antingen ett barn själv eller förståndshandikappad.

Hade blivit rent ut sagt förolämpad om han skrev en lista till mig också.

Svar på tråden Skriver du lista för barnets rutiner??