Rödaskor skrev 2015-02-28 13:37:05 följande:
Jag tror de flesta har rutiner som de går efter, vare sig det finns ner skrivet eller inte. De flesta kan utan problem frångå rutiner, om något annat är inplanerat men för de flesta vardagarna ser likadana ut.
Vi vet att vi måste gå upp vid en viss tid varje dag eftersom det annars blir omöjligt att lägga barnet en vettig på kvällen. Visst ruckas det när man är bortrest men hemma följer vi det.
Vi äter frukost ungefär vid samma tid varje dag, samma sak med mellanmål och lunch och middag. Visst ruckas det på ibland beroende på dagsformen, men annars brukar vi bli hungriga vid ungefär samma tid.
Om man vet att ens barn mår bra av att sova vissa tider och få mat vissa tider, varför ska man inte följa det?
Javisst! Och rutiner har nog allra de flesta av oss. Utan rutiner (tex kissa innan man går och lägger sig, spola och tvätta händerna) måste man lägga energi på att fundera ut vad man ska göra. Det finns funktionshinder (eller diagnoser eller vad man kallar det) som gör det svårt att skapa och följa rutiner. Vardagen blir väldigt mycket jobbigare för dem - allt som vi andra gör på rutin måste de planera.
Några har ojat sig över dags"scheman" som har presenterats i tråden, men har man fasta arbetstider och/eller skoltider blir det ju så.
Min bebis har fö skapat sina egna rutiner innan hon var 1/2 år. Jag ammade fritt, men när jag började skriva ner hur dags hon åt visade det sig att det var samma tider varje dag. Skiter gör hon också efter klockan!