• Anonym (nyfiken)

Skriver du lista för barnets rutiner??

Jag har sett att vissa föräldrar gör listor med barnens ät och sovtider, vad de ska äta och när, vilken tid de ska göra olika saker mm. Det gör de även när den andra föräldern är hemma med barnet.

Det gör mig nyfiken på ett par saker:
    1. Varför gör man alls en lista?
    2. Litar man inte på den andra förälderns/barnvaktens omdöme?

• Svar på tråden Skriver du lista för barnets rutiner??
  • Michael 310

nej skriver inga listor för vad som ska göras. Litar såpass mycket på våra släktingar och vänner som passar sonen att dom ger honom mat när han är hungrig och låter honnom sova när han är trött. Skulle dom mot förmodan missa det är han rätt bra på att själv upplysa om att något är fel ;)

• Anonym (nyfiken)
    Anonym (C) skrev 2015-02-27 10:05:04 följande:
    Den åsikten kommer av att jag har ett barn med NPF. När han var mindre mådde han bäst av tydliga rutiner och att dagarna var likadana. Han avskyr förändringar och överraskningar. Menar du att vi medvetet borde ha gjort hans dagar mer kaotiska för att han skulle lära sig att dagarna inte behöver vara förutsägbara?
    Att leva sitt liv som småbarnsförälder som om barnet har NPF, i flera år innan barnet ens ev. får en diagnos, måste vara väldigt begränsande för både barn och förälder och givetvis ev. barnvakter.
  • Anonym (C)
    Anonym (nyfiken) skrev 2015-02-27 10:11:11 följande:

Att leva sitt liv som småbarnsförälder som om barnet har NPF, i flera år innan barnet ens ev. får en diagnos, måste vara väldigt begränsande för både barn och förälder och givetvis ev. barnvakter.

Det är ännu mer begränsande att leva som om barnet vore som alla andra barn. Det är väl en självklarhet att man lever på så sätt att barnet mår som bäst. Oavsett om det har diagnos eller inte.
  • suziz

Vi har i perioder skrivit upp kvällsrutinerna så att barnen ska veta vad som gäller eftersom det annars blir så mycket tjafs på kvällen.

Men det kan ju även vara att föräldern har problem att släppa kontrollen och själv behöver tryggheten i en lista?

• Anonym (Nyfiken)

Jag blir lite nyfiken på hur sådana här rutiner ni pratar om ser ut?

Och listorna ni gör?

Vi har väl mest vanliga rutiner, middag den och den tiden på vardagar (när alla kommit hem) och att sonen inte ska lägga sig försent när han skall till dagis.

Nu är han ju stor 5år och kan ju själv meddela om han är hungrig/trött etc.

Mör han va liten så sa man till ev barnvakt, han åt för SI och så länge sen. Blöjan behöver nog bytas snart eller liknande.

• Sölve

Hade inga bestämda rutiner när barnen var små. Mata när de var hungrig och natta när de var trött. Alla dagar kunde se olika ut.

Nu när de är större så har de väl samma rutiner som vi vuxna men inga bestämda tider. Vi äter på ungefär samma tid varje dag, lägger oss på ungefär samma tid varje dag, gör läxor efter maten osv men inga scheman eller listor.

• Pescetarian

Jag gillar att ha koll på saker och ting. Rutiner ger trygghet. Dessutom så är det lättare att förhandsboka in saker om man vet hur dagsschemat ser ut, med mat- och sovtider.
    Dessutom så känner jag mig duktig varje gång jag kan bocka av ytterligare en dag och känna att mitt barn fått i sig lagom med mat, fått utlopp för sin energi, kompisumgänget fyllt, borstat tänderna och satt på sig pyjamasen innan barnet blivit för trött, fått sin godnattsaga och sedan somnat i tid.
    Good mom and high five on that!
    Nu är mitt barn dock väldigt enkel och anpassningsbar. Det är väldigt enkelt att flytta sovtider och mattider några timmar, om det skulle behövas någon gång.

Ja, så det var svaret på varför jag gör en lista öht. Det är väl mest som en slags bekräftelse och dagordning för mig själv. Typ.

Skulle jag lämna bort barnet till en barnvakt bara för en dag, så hade jag nog inte gjort någon lista till barnvakten. Då hade jag bara sagt "go with the flow - gör vad som faller er in idag", ungefär så.

När barnet börjar vara hos sin pappa över nån helg då och då, så kommer jag definitivt att göra en lista. Annars blir det varken mat eller tandborstning under den helgen.
    Jag kommer även att skicka med recept på olika maträtter som han kan göra. Annars blir det typ ett paket nudlar, tre timmar försent.

Så, go listor, GO!

• isolande

Jag skrev listor när mannen tog över föräldraledigheten vid 8 månader på båda barnen. Det var för att förenkla för honom eftersom båda barnen var som klockor med mat och sovtider. Listan var bara med i själva övergången, förstås, sen slopades den efter någon dag när han kommit in i det.

Jag har även skrivit listor till barnvakter:

- på begäran av  både farmor och mormor eftersom de tyckte det var enklast att veta när de skulle göra vad och slippa gnäll och skrik.

- Till kompisar som inte har egna barn har jag också skrivit körschema, eftersom att jag inte riktigt litar på att de fattar vad som ska göras med barnen Flört. Typ man måste äta lunch runt 12, inte vänta till 14, för då blir det ramaskri typ.... Lillen måste sova efter lunch, annars blir det kaos och han kommer bryta ihop. Ja, lite sånt {#emotions_dlg.flower}

Har bara skrivit upp just mat och sovtider. Blöja räknar jag med att folk fattar att man byter när det behövs. Likaså lek, utevistelse bad och TV.

• sportpappa

Många tror att man inte har listor och scheman och att de är så spontana, men de gör på ungefär samma sätt varje dag. Det är en lista eller schema även om det inte är nedskrivet.

Listan eller schemat underlättar livet för man slipper tänka på rutiner och småsaker som när man ska börja laga mat för att maten ska vara klar i tid eller komma ihåg att ge mellanmål eller lägga sig när man är trött. Som vuxen känner man det själv, men på små barn märks det inte förrän det är för sent.
    Genom att skriva ner saker så avlastar du hjärnan från rutinerna och kan använda den till andra saker som att fokusera på ditt barn och att ha roligt.

Det finns väldigt mycket litteratur om hur hjärnan fungerar och arbetar som är väl värt att läsa.

• Dixie
    Anonym (nyfiken) skrev 2015-02-27 09:58:09 följande:
    Att ha rutiner för att vakna käka mm är en sak men att skriva listor på klockslag när barnet ska äta 1/4 äpple och byta blöja är patetiskt.
    så egentligen var du inte särskilt nyfiken på varför folk skriver listor - du ville bara berätta att det var fel.......
Svar på tråden Skriver du lista för barnets rutiner??