Jag gillar att ha koll på saker och ting. Rutiner ger trygghet. Dessutom så är det lättare att förhandsboka in saker om man vet hur dagsschemat ser ut, med mat- och sovtider.
Dessutom så känner jag mig duktig varje gång jag kan bocka av ytterligare en dag och känna att mitt barn fått i sig lagom med mat, fått utlopp för sin energi, kompisumgänget fyllt, borstat tänderna och satt på sig pyjamasen innan barnet blivit för trött, fått sin godnattsaga och sedan somnat i tid.
Good mom and high five on that!
Nu är mitt barn dock väldigt enkel och anpassningsbar. Det är väldigt enkelt att flytta sovtider och mattider några timmar, om det skulle behövas någon gång.
Ja, så det var svaret på varför jag gör en lista öht. Det är väl mest som en slags bekräftelse och dagordning för mig själv. Typ.
Skulle jag lämna bort barnet till en barnvakt bara för en dag, så hade jag nog inte gjort någon lista till barnvakten. Då hade jag bara sagt "go with the flow - gör vad som faller er in idag", ungefär så.
När barnet börjar vara hos sin pappa över nån helg då och då, så kommer jag definitivt att göra en lista. Annars blir det varken mat eller tandborstning under den helgen.
Jag kommer även att skicka med recept på olika maträtter som han kan göra. Annars blir det typ ett paket nudlar, tre timmar försent.
Så, go listor, GO!