• Anonym (nyfiken)

Skriver du lista för barnets rutiner??

Jag har sett att vissa föräldrar gör listor med barnens ät och sovtider, vad de ska äta och när, vilken tid de ska göra olika saker mm. Det gör de även när den andra föräldern är hemma med barnet.

Det gör mig nyfiken på ett par saker:
    1. Varför gör man alls en lista?
    2. Litar man inte på den andra förälderns/barnvaktens omdöme?

• Svar på tråden Skriver du lista för barnets rutiner??
  • Litet My

Vi gör för ena barnet som har diagnos då det bli viktigt att både den som har honom under dagen vet hur barnet brukar ha det och vad som sagts mellan oss innan, annars fastnar han gärna eller blir frustrerad. I hans värld ska en del saker göras en viss tid och på ett visst sätt. Han skriver även egna små listor åt sig själv för att minnas allt.

• Litet My
    Chianti skrev 2015-02-27 19:25:06 följande:

Om jag ska passa knoddar skulle jag uppskatta en lista. Dels för att jag är glömsk, men också för att samvaron med knodden troligtvis blir bättre om jag gör sånt som funkar på tider denna är van vid.
    Självklart kan jag vänta tills denne börjar gråta och då testa med mat, men det verkar skönare att ge ongen mat när detta förväntas och slippa pip. Jag kan också testa mig fram med olika maträtter och lära mig vad den lilla äter eller inte men det verkar ju både slösaktigt och energikrävande. Så lista, ja tack.

Instämmer. Brukar alltid åtminstone förhöra mig noga på hur de brukar göra hemma, vad barnet äter, när/om det sover middag och ev hjälp vid toabesök.
  • Litet My
    Anonym (nyfiken) skrev 2015-02-27 09:58:09 följande:
    Var kommer den där åsikten ifrån? Småbarn behöver inte så mycket förutsägbarnhet som du verkar vilja tro. Om det är en anledning till att de får diagnoser senare så låter det snarare vettigt att släppa lite på tyglarna..

Att ha rutiner för att vakna käka mm är en sak men att skriva listor på klockslag när barnet ska äta 1/4 äpple och byta blöja är patetiskt.
    Du verkar inte speciellt kunnig på diagnoser. Hur tror du man börjar misstänka en diagnos? Jo genom att barnet inte fungerar såsom andra barn utan faktiskt behöver större/mindre rutiner och en viss struktur för att fungera. Sedan är det ju inte så att man vips får en diagnos när man har den på papper utan diagnosen har barnet fötts med och dess svårigheter. Det är liksom inget som hux flux dyker upp vid en viss ålder. Dock behöver ibland barnet vid tex ADHD uppnått en viss ålder för att man skall kunna genomföra en utredning, men det innebär inte att barnet inte uppvisar alla symptom redan tidigt.
  • Anonym (Luma)
    Litet My skrev 2015-02-28 01:13:04 följande:
    Du verkar inte speciellt kunnig på diagnoser. Hur tror du man börjar misstänka en diagnos? Jo genom att barnet inte fungerar såsom andra barn utan faktiskt behöver större/mindre rutiner och en viss struktur för att fungera. Sedan är det ju inte så att man vips får en diagnos när man har den på papper utan diagnosen har barnet fötts med och dess svårigheter. Det är liksom inget som hux flux dyker upp vid en viss ålder. Dock behöver ibland barnet vid tex ADHD uppnått en viss ålder för att man skall kunna genomföra en utredning, men det innebär inte att barnet inte uppvisar alla symptom redan tidigt.
    Förlåt om det här blir lite OT, men måste fråga.
    Vilka är de tidiga symptomen på ADHD eller ADD?
    Vad kan man se när barnet är runt 1-2 år?
  • Batmamba
    nokla skrev 2015-02-28 00:49:27 följande:

Ok utgå gärna ifrån att jag har lite sunt förnuft

ja, det borde jag egentligen. Men vi är ju på Familjeliv, där vad som helst kan hända...
  • Anonym (nyfiken)
    Litet My skrev 2015-02-28 01:13:04 följande:
    Saken är den att jag fortfarande diskuterar barn utan funktionshinder. Bemöter du alla människor som om de har funktionshinder? Blandar du alla funktionshinder och begränsar ditt bemötande med hänsyn till alla som finns eller väljer du att bemöta alla utifrån hur du bemöter ditt barn med funktionshinder? Det måste bli starkt begränsande och konstigt för omgivningen att träffa dig om det är så.
  • Donum

Nej, jag har ingen lista men vi försöker hålla ungefär samma tider för mat som dagis har. Nu sover våra barn gärna länge på morgonen så första mellanmålet blir det si och så med.

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Anonym (x)
    Batmamba skrev 2015-02-27 14:53:40 följande:

Om du hade passat vårt barn och struntat i listan hade varken du eller barnet haft särskilt kul. Och så hade vi föräldrar fått lappa ihop det hela när vi kom hem. Vi har ibland ändrat de dagliga turerna för att göra något extra mysigt eller kul. Ibland går det jättebra, men ibland blir det bara pannkaka eftersom barnet (3-åring) faktiskt gillar upprepning och förutsägbarhet. Det är just mat- och sovtider vi håller koll på, inte annat. Jag mår också bäst av fasta mat- och sovtider. Det är också något som dietister och sömnforskare brukar poängtera vikten av.

Men vi är ju olika, det är vi.

Min dotter var jättekänslig med mattider när hon var yngre. Nu är hon 4 år och det funkar oftast bra att frångå mattiderna. Men när hon var omkring 1-2 år kunde 20 minuter göra en enorm skillnad. Så vi har skrivit listor med mat- och sovtider om vi haft barnvakt.

Dotterns mormor var ofta barnvakt under den tiden och hade väldigt svårt att förstå det där. Hon har alltid varit fantastisk med dottern på alla andra sätt. Men vid flera tillfällen kom jag hem och fick veta att dottern fått lägga sig innan lunchen fast vi sagt att hon skulle sova efter. Resultatet blev att hon vaknade två timmar efter sin normala lunchtid och var så hungrig att hon bara grät och vägrade äta.

Alla barn är ju olika. Och jag tror att man kan ha svårt att förstå vikten av fasta tider om man inte upplevt kaoset som kan bli för en del om rutinerna inte hålls.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (nyfiken) skrev 2015-02-27 09:58:09 följande:

Var kommer den där åsikten ifrån? Småbarn behöver inte så mycket förutsägbarnhet som du verkar vilja tro. Om det är en anledning till att de får diagnoser senare så låter det snarare vettigt att släppa lite på tyglarna..

Att ha rutiner för att vakna käka mm är en sak men att skriva listor på klockslag när barnet ska äta 1/4 äpple och byta blöja är patetiskt.

Du verkar missförstå vad som avses. Vissa barn har behov av rutiner - särskilt vanligt hos barn med funktionsnedsättning inom NPF. Funktionsnedsättningen har man ju även innan diagnosen är satt. Därför har ju ett barn som senare får en diagnos samma behov redan innan diagnosen är satt.

Så de som har tydliga rutiner har det med största sannolikhet för att barnet har behov av det eller för att föräldrarna mår bäst så.
Svar på tråden Skriver du lista för barnets rutiner??