• Anonym (nyfiken)

Skriver du lista för barnets rutiner??

Jag har sett att vissa föräldrar gör listor med barnens ät och sovtider, vad de ska äta och när, vilken tid de ska göra olika saker mm. Det gör de även när den andra föräldern är hemma med barnet.

Det gör mig nyfiken på ett par saker:
    1. Varför gör man alls en lista?
    2. Litar man inte på den andra förälderns/barnvaktens omdöme?

• Svar på tråden Skriver du lista för barnets rutiner??
  • nokla
    SJLN skrev 2015-03-01 08:53:12 följande:

När mina ststerdöttrar var riktigt små och jag skulle barnvakta så bad jag alltid om en lista, men där skrevs såklart inte allt upp i minsta detalj utan bara ungefärliga mat och sov tider. Jag tyckte det var mycket enklare så, då kunde jag ge mat INNAN de blev gnälliga och jag kunde lägga dem INNAN vi missade "sovtåget".

Jo så gör jag också men inte med hjälp av lista utan genom att vara uppmärksam på barnets tidiga signaler, där tycker jag istället en lista kan vara störande och distraherande. Jag har aldrig upplevt några problem med att tolka vare sig mina egna eller andras bebisar hittills och mat och läggning har kunnat erbjudas innan det blir gnäll.
  • Pescetarian
    nokla skrev 2015-03-01 14:21:12 följande:

Jo så gör jag också men inte med hjälp av lista utan genom att vara uppmärksam på barnets tidiga signaler, där tycker jag istället en lista kan vara störande och distraherande. Jag har aldrig upplevt några problem med att tolka vare sig mina egna eller andras bebisar hittills och mat och läggning har kunnat erbjudas innan det blir gnäll.

Jag har heller ingen skriven lista. Men jag har ju hålltiderna och kan dessa utantill.
  • Anonym (Mion)

Vad är vitsen med denna tråden egentligen? Att TS ska få spy ur sig att hennes sätt är de enda rätta och att alla barn minsann är som hennes

• fluu

Whaaat?! Aldrig hört om. Dottern har för det första inga spikade tider(utom läggningstiden på kvällen) och sambon kan väl märka av lika väl som jag när det är dags att äta osv.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

Har barnet barnvakt över dagen så berättar jag bara om barnet har ätit nyligen. Jag skulle ju inte lämna bort barnet till vem som helst så barnvakten kan tänka själv.

• fluu
    Pescetarian skrev 2015-03-01 16:44:46 följande:
    Det är inte barnets biologiska pappa.
    Men du kallar honom pappa, det borde alltså vara en väldigt viktig person som är som en pappa för ditt barn. Så viktig och ändå behöver han de mest basala instruktioner? Ingen jag skulle lämna mitt barn till...
  • Pescetarian
    fluu skrev 2015-03-01 16:50:13 följande:

Men du kallar honom pappa, det borde alltså vara en väldigt viktig person som är som en pappa för ditt barn. Så viktig och ändå behöver han de mest basala instruktioner? Ingen jag skulle lämna mitt barn till...

Jag tänker inte försvara, bekräfta eller dementera någonting, då jag känner att detta samtalsämnet är alldeles för privat för min del och således inget jag vill dela med mig av på ett nätforum.
  • nozpa

Nej, vi har bara skrivit ner hur dom mäter upp och fixar ersättningen. Samt förslag på bra mat när barnen var 6 månader upp till året ungefär. Vi körde med BLW så det var bra tips för mormor och morfar när dom barnvaktade.

• fluu
    Pescetarian skrev 2015-03-01 17:00:27 följande:
    Jag tänker inte försvara, bekräfta eller dementera någonting, då jag känner att detta samtalsämnet är alldeles för privat för min del och således inget jag vill dela med mig av på ett nätforum.
    Som vanligt då, har man inga argument så.
  • nokla
    fluu skrev 2015-03-01 16:32:38 följande:

Whaaat?! Aldrig hört om. Dottern har för det första inga spikade tider(utom läggningstiden på kvällen) och sambon kan väl märka av lika väl som jag när det är dags att äta osv.

Åh det har jag varit med om, detaljerade listor som innehåller såväl mattider och matsort, aktiviteter som vilka godnattsånger som ska sjungas och i vilken ordning.
Svar på tråden Skriver du lista för barnets rutiner??