Inlägg från: Litet My |Visa alla inlägg
  • Litet My

Skriver du lista för barnets rutiner??

Vi gör för ena barnet som har diagnos då det bli viktigt att både den som har honom under dagen vet hur barnet brukar ha det och vad som sagts mellan oss innan, annars fastnar han gärna eller blir frustrerad. I hans värld ska en del saker göras en viss tid och på ett visst sätt. Han skriver även egna små listor åt sig själv för att minnas allt.

• Litet My
    Chianti skrev 2015-02-27 19:25:06 följande:

Om jag ska passa knoddar skulle jag uppskatta en lista. Dels för att jag är glömsk, men också för att samvaron med knodden troligtvis blir bättre om jag gör sånt som funkar på tider denna är van vid.
    Självklart kan jag vänta tills denne börjar gråta och då testa med mat, men det verkar skönare att ge ongen mat när detta förväntas och slippa pip. Jag kan också testa mig fram med olika maträtter och lära mig vad den lilla äter eller inte men det verkar ju både slösaktigt och energikrävande. Så lista, ja tack.

Instämmer. Brukar alltid åtminstone förhöra mig noga på hur de brukar göra hemma, vad barnet äter, när/om det sover middag och ev hjälp vid toabesök.
  • Litet My
    Anonym (nyfiken) skrev 2015-02-27 09:58:09 följande:
    Var kommer den där åsikten ifrån? Småbarn behöver inte så mycket förutsägbarnhet som du verkar vilja tro. Om det är en anledning till att de får diagnoser senare så låter det snarare vettigt att släppa lite på tyglarna..

Att ha rutiner för att vakna käka mm är en sak men att skriva listor på klockslag när barnet ska äta 1/4 äpple och byta blöja är patetiskt.
    Du verkar inte speciellt kunnig på diagnoser. Hur tror du man börjar misstänka en diagnos? Jo genom att barnet inte fungerar såsom andra barn utan faktiskt behöver större/mindre rutiner och en viss struktur för att fungera. Sedan är det ju inte så att man vips får en diagnos när man har den på papper utan diagnosen har barnet fötts med och dess svårigheter. Det är liksom inget som hux flux dyker upp vid en viss ålder. Dock behöver ibland barnet vid tex ADHD uppnått en viss ålder för att man skall kunna genomföra en utredning, men det innebär inte att barnet inte uppvisar alla symptom redan tidigt.
  • Litet My
    Anonym (nyfiken) skrev 2015-02-28 09:18:34 följande:
    Saken är den att jag fortfarande diskuterar barn utan funktionshinder. Bemöter du alla människor som om de har funktionshinder? Blandar du alla funktionshinder och begränsar ditt bemötande med hänsyn till alla som finns eller väljer du att bemöta alla utifrån hur du bemöter ditt barn med funktionshinder? Det måste bli starkt begränsande och konstigt för omgivningen att träffa dig om det är så.
    Givetvis inte men som förälder ser du tidigt vad som fungerar för just ditt barn. På det viset ser du om rutiner är viktiga och hur mycket det påverkar dagen och hur otroligt jobbigt det blir för barnet att frångå det. Då följer man det även om det inte finns en diagnos på pappret. Om dagen blir förstörd av att tex ta en sovmorgon, att maten behöver läggas upp på ett speciellt sätt eller vad det kan vara för att dagen skall fungera skriver man såklart upp det både för barnet och den som skall ta hand om honom/hennes skull.
  • Litet My
    Anonym (Luma) skrev 2015-02-28 08:09:26 följande:
    Förlåt om det här blir lite OT, men måste fråga.
    Vilka är de tidiga symptomen på ADHD eller ADD?
    Vad kan man se när barnet är runt 1-2 år?
    Så små barn utreder man inte men när det väl är dags går man ju igenom även hur barnet var som litet. Men just tydliga tecken så man kan konstatera där och då att det finns en diagnos är ovanligt men går man tillbaka i tiden när man har ett lite äldre barn så ser man ofta sömnproblem, svårigheter att varva ner, stora utbrott när något inte blir som barnet tänkt som kan vara längre än på andra barn. Dock är ju såna saker även vanliga hos barn utan diagnos och det är dumt att oroa sig för tidigt för många handlar det om faser och lite mer humör/frustration än hos andra dom personlighet. När barnet kommer upp i ålder och man utreder kan man ofta följa saker tidigt och framåt som en röd tråd, ofta har man redan sökt hjälp för tex sömnen eller utbrotten. Men återigen man kan inte se det /konstatera något så tidigt. Autism däremot brukar man kunna sätta ganska tidigt.
  • Litet My
    Anonym (???) skrev 2015-03-01 22:45:29 följande:

Jag kan göra ganska detaljerade listor ibland. Det betyder inte att de alltid måste följas tull punkt och pricka. Men jag tucker det är bra för den som ska passa mitt barn vilka rutiner han är van vid. Varför inte liksom? Det betyder ju inte att jag tycker de är inkompetenta. Men varför är det fel att berätta hur tjock och hur varm han föredrar sin välling, var favoritpyjamasen är eller att Pippi inte betyder pippi Långstrump boken utan nåt helt annat. Eller vad som brukar hjälpa bäst när han är ledsen. Sen kanske det går jättebra för barnvakten att skippa vällingen, använda annan pyjamas och läsa Pippi Långstrump hela kvällen. Och då är det helt ok! Men om det inte funkar så kan det ju vara jättebra att ha en lista att få lite tips och hjälp från...

Varför bryt sig någon annan om detta?

Förstår inte heller problemet med hur andra gör. Alla är olika barn såsom föräldrar. Det finns även olika föräldrar där vissa inte alls deltar i vardagen lika mycket som den andra och tvärtom och det finns barn som gärna äter allt och lugnt somnar några timmar senare och barn som är väldigt rutinbundna och kräsna och där man som barnvakt förstör hela veckan genom att låta barnet lägga sig en timme senare. Själv hade jag gärna uppskattat en lista när jag passar barn, och de få som passat mina har velat ha en alt förhört sig noga om hur de är/brukar ha det/vad som fungerar.
Svar på tråden Skriver du lista för barnets rutiner??