Inlägg från: sportpappa |Visa alla inlägg
  • sportpappa

Skriver du lista för barnets rutiner??

Många tror att man inte har listor och scheman och att de är så spontana, men de gör på ungefär samma sätt varje dag. Det är en lista eller schema även om det inte är nedskrivet.

Listan eller schemat underlättar livet för man slipper tänka på rutiner och småsaker som när man ska börja laga mat för att maten ska vara klar i tid eller komma ihåg att ge mellanmål eller lägga sig när man är trött. Som vuxen känner man det själv, men på små barn märks det inte förrän det är för sent.
    Genom att skriva ner saker så avlastar du hjärnan från rutinerna och kan använda den till andra saker som att fokusera på ditt barn och att ha roligt.

Det finns väldigt mycket litteratur om hur hjärnan fungerar och arbetar som är väl värt att läsa.

• sportpappa
    Pescetarian skrev 2015-02-27 10:54:03 följande:
    Åh, älskar schema!
    Jag med!
    Om man har jobb och förskola att passa så måste man ha ett hårt schema för annars blir det struligt med hämtning och lämning. Jag får ju inte lämna och hämta hur jag vill. Om läggningen skiter sig på kvällen så blir morgonrutinen körd vilket ställer till det med lämningen...osv...
    Vanligtvis så är det ju också ganska fasta arbetstider som gäller. För mig som egenföretagare måste jag ha fasta arbetstider för att komma igång på morgonen och för att inte jobba för sent på dagarna.
  • sportpappa
    Anonym (nyfiken) skrev 2015-02-27 10:55:42 följande:
    Nej... jag hade en diskussion med en som drog in att det handlade om att förebygga NPF och ja, jag tycker att det låter patetiskt.
    Att rutiner under småbarnsåren skulle förebygga NPF särskilt mycket tror jag inte heller på. Jag tror att det är som med allt annat som man gör som förälder. Barn gör som föräldrar gör. Om man har ordning och reda och koll saker och ting så blir det ordning och reda på barnet.
Svar på tråden Skriver du lista för barnets rutiner??