Inlägg från: Batmamba |Visa alla inlägg
  • Batmamba

Skriver du lista för barnets rutiner??

Förut hade jag ett veckoschema med några bilder om vad som händer de olika veckodagarna för att det skulle vara lättare att prata om tid med vår treåring.

När vi haft barnvakt har vi lämnat en lista med tider. Vårt barn mår bra av att det är som vanligt med mat och sov.

Det blir helt enkelt lättare för barnvakten att lägga upp dagen om hen i förväg vet när barnet blir hungrigt respektive trött.

Vi föräldrar skriver inga listor till varandra. Det är ju vi tillsammans

• Batmamba

Det är ju vi, tillsammans med barnet, som arbetat fram de rutinerna. Eller menar du separerade föräldrar till vv-barn?

• Batmamba
    nokla skrev 2015-02-27 11:11:12 följande:

Skriver inga listor. Har själv passat list-barn och tycker det är väldigt trist, vill ju gärna själv lära känna barnet och hitta en egen rutin som är vår och funkar för oss när jag passar och inte bara bocka av uppgifter på en lista.

Ang npf så är det ju väldigt olika och alla barn fungerar inte likadant ens om de har samma diagnos. Med min äldsta hade de alltid problem på förskolan om de gick ifrån någon rutin, medan jag är världens minst rutinbundna person och hemma var det aldrig något bekymmer. Kanske handlar det om att öva in rutiner och SEN frångå dem, och inte om avsaknad av rutiner. För övrigt har jag aldrig haft mycket problem med mitt npf-barn, problemen uppstår i större grupper och institutionsmiljö. Men som sagt, det där är olika. Jag hade totalt accepterat och inte ifrågasatt listor om det handlade om ett funktionshinder, men oftast gör det ju inte det utan om föräldrar med kontrollbehov.

Om du hade passat vårt barn och struntat i listan hade varken du eller barnet haft särskilt kul. Och så hade vi föräldrar fått lappa ihop det hela när vi kom hem. Vi har ibland ändrat de dagliga turerna för att göra något extra mysigt eller kul. Ibland går det jättebra, men ibland blir det bara pannkaka eftersom barnet (3-åring) faktiskt gillar upprepning och förutsägbarhet. Det är just mat- och sovtider vi håller koll på, inte annat. Jag mår också bäst av fasta mat- och sovtider. Det är också något som dietister och sömnforskare brukar poängtera vikten av.

Men vi är ju olika, det är vi.
  • Batmamba
    nokla skrev 2015-02-27 16:29:31 följande:

Jag hade ju aldrig struntat i listan, men jag vet inte hur många gånger man fått höra att hen vill absolut ha det si eller så och sen när man frågar barnet är det inte så noga. De ställer ju gärna upp på att vara rutinbundna om det är vad mamma och pappa verkar föredra, men inte säkert att de är det med en ny person. Eller typ hen är jättepetig med maten och äter bara det här och det här, fast barnet egentligen tycker det är jättespännande att smaka när en ny person erbjuder nåt

Fast vad barn vill är inte alltid vad de mår bra av. Mitt barn vill också frångå rutinerna om man frågar henne.
  • Batmamba
    nokla skrev 2015-02-28 00:49:27 följande:

Ok utgå gärna ifrån att jag har lite sunt förnuft

ja, det borde jag egentligen. Men vi är ju på Familjeliv, där vad som helst kan hända...
  • Batmamba
    Rödaskor skrev 2015-02-28 13:37:05 följande:

Jag tror de flesta har rutiner som de går efter, vare sig det finns ner skrivet eller inte. De flesta kan utan problem frångå rutiner, om något annat är inplanerat men för de flesta vardagarna ser likadana ut. 

Vi vet att vi måste gå upp vid en viss tid varje dag eftersom det annars blir omöjligt att lägga barnet en vettig på kvällen. Visst ruckas det när man är bortrest men hemma följer vi det. 

Vi äter frukost ungefär vid samma tid varje dag, samma sak med mellanmål och lunch och middag. Visst ruckas det på ibland beroende på dagsformen, men annars brukar vi bli hungriga vid ungefär samma tid.

Om man vet att ens barn mår bra av att sova vissa tider och få mat vissa tider, varför ska man inte följa det? 

Javisst! Och rutiner har nog allra de flesta av oss. Utan rutiner (tex kissa innan man går och lägger sig, spola och tvätta händerna) måste man lägga energi på att fundera ut vad man ska göra. Det finns funktionshinder (eller diagnoser eller vad man kallar det) som gör det svårt att skapa och följa rutiner. Vardagen blir väldigt mycket jobbigare för dem - allt som vi andra gör på rutin måste de planera.

Några har ojat sig över dags"scheman" som har presenterats i tråden, men har man fasta arbetstider och/eller skoltider blir det ju så.

Min bebis har fö skapat sina egna rutiner innan hon var 1/2 år. Jag ammade fritt, men när jag började skriva ner hur dags hon åt visade det sig att det var samma tider varje dag. Skiter gör hon också efter klockan!
  • Batmamba

Hur mycket man behöver berätta/skriva till en barnvakt beror på hur väl de känner barnet och hur stor barnvana de har. När mina föräldrar var barnvakt i början fick de alla mat- och sovtider och förslag på mat som med säkerhet skulle uppskattas. De träffade inte vårt barn jätteofta och hade inte passat småbarn på 15 år. Vi fick visa hur en modern blöja sätts på. Nu, 3 år senare, behövs inga listor eller instruktioner.

Någon (nokla?) skrev att hen ville skapa egna rutiner med barnet som passas. Det slog mig att vi kanske pratar om olika typer av barnpassning. Vi har barnvakt ett par gånger om året och då inte nödvändigtvis samma person. Det går inte för dem att skapa någon egen rutin med barnet. Men passar man barnet exempelvis varje vecka, samma tid, så finns det ju större möjligheter till det.

• Batmamba
    Pescetarian skrev 2015-03-01 20:58:03 följande:

"Som vanligt"? Jag kan inte minnas att jag någonsin diskuterat med dig i någon tråd.

Och vadå "har inga argument"? Jag behöver inte förklara för dig varför där finns en icke-biologisk pappa, som fadersfigur för mitt barn.

Svar på tråden Skriver du lista för barnets rutiner??