Inlägg från: Pescetarian |Visa alla inlägg
  • Pescetarian

Skriver du lista för barnets rutiner??

Jag gillar att ha koll på saker och ting. Rutiner ger trygghet. Dessutom så är det lättare att förhandsboka in saker om man vet hur dagsschemat ser ut, med mat- och sovtider.
    Dessutom så känner jag mig duktig varje gång jag kan bocka av ytterligare en dag och känna att mitt barn fått i sig lagom med mat, fått utlopp för sin energi, kompisumgänget fyllt, borstat tänderna och satt på sig pyjamasen innan barnet blivit för trött, fått sin godnattsaga och sedan somnat i tid.
    Good mom and high five on that!
    Nu är mitt barn dock väldigt enkel och anpassningsbar. Det är väldigt enkelt att flytta sovtider och mattider några timmar, om det skulle behövas någon gång.

Ja, så det var svaret på varför jag gör en lista öht. Det är väl mest som en slags bekräftelse och dagordning för mig själv. Typ.

Skulle jag lämna bort barnet till en barnvakt bara för en dag, så hade jag nog inte gjort någon lista till barnvakten. Då hade jag bara sagt "go with the flow - gör vad som faller er in idag", ungefär så.

När barnet börjar vara hos sin pappa över nån helg då och då, så kommer jag definitivt att göra en lista. Annars blir det varken mat eller tandborstning under den helgen.
    Jag kommer även att skicka med recept på olika maträtter som han kan göra. Annars blir det typ ett paket nudlar, tre timmar försent.

Så, go listor, GO!

• Pescetarian
    sportpappa skrev 2015-02-27 10:40:42 följande:

Många tror att man inte har listor och scheman och att de är så spontana, men de gör på ungefär samma sätt varje dag. Det är en lista eller schema även om det inte är nedskrivet.

Listan eller schemat underlättar livet för man slipper tänka på rutiner och småsaker som när man ska börja laga mat för att maten ska vara klar i tid eller komma ihåg att ge mellanmål eller lägga sig när man är trött. Som vuxen känner man det själv, men på små barn märks det inte förrän det är för sent.
    Genom att skriva ner saker så avlastar du hjärnan från rutinerna och kan använda den till andra saker som att fokusera på ditt barn och att ha roligt.

Det finns väldigt mycket litteratur om hur hjärnan fungerar och arbetar som är väl värt att läsa.

Vid närmare eftertanke så har jag ju faktiskt inget nedskrivet schema. Men det finns ändå ett schema.
    Tiderna är alltid:

07:00 (vakna, frukost)
    08:30 (gå till förskolan)
    10:00 (liten mellis)
    11:30 (lunch)
    14:00 (stor mellis)
    17:00 (middag)
    18:45 (göra kväll)
    19:30 (ligga i sängen)
    19:30-20:00 (läsa saga, sova)

Åh, älskar schema!
  • Pescetarian
    Anonym (nyfiken) skrev 2015-02-27 17:20:21 följande:
    På allvar? :O
    Är väl skitbra att ha ordning och reda?

Som jag tidigare skrivit, så störs inte mitt barn av ändrade rutiner och kan snabbt komma in i de vanliga rutinerna redan dagen efter, även om middag och sovdags blivit framskjutet typ tre timmar, eller mer.
    Trots detta så vill jag ändå ha lite förhållningstider. Det känns bra. Det inger trygghet, som sagt.
  • Pescetarian
    SJLN skrev 2015-03-01 08:53:12 följande:

När mina ststerdöttrar var riktigt små och jag skulle barnvakta så bad jag alltid om en lista, men där skrevs såklart inte allt upp i minsta detalj utan bara ungefärliga mat och sov tider. Jag tyckte det var mycket enklare så, då kunde jag ge mat INNAN de blev gnälliga och jag kunde lägga dem INNAN vi missade "sovtåget".

Precis så ska man göra om man vill slippa ha en gnällig och skrikig unge.
    Jag kör allitd på att ge mitt barn mat innan barnet blir hungrig, samt lägga barnet till sängs innan barnet blir trött.
    Håller man sig till det, så får man en glad unge!
  • Pescetarian
    nokla skrev 2015-03-01 14:21:12 följande:

Jo så gör jag också men inte med hjälp av lista utan genom att vara uppmärksam på barnets tidiga signaler, där tycker jag istället en lista kan vara störande och distraherande. Jag har aldrig upplevt några problem med att tolka vare sig mina egna eller andras bebisar hittills och mat och läggning har kunnat erbjudas innan det blir gnäll.

Jag har heller ingen skriven lista. Men jag har ju hålltiderna och kan dessa utantill.
  • Pescetarian
    fluu skrev 2015-03-01 16:50:13 följande:

Men du kallar honom pappa, det borde alltså vara en väldigt viktig person som är som en pappa för ditt barn. Så viktig och ändå behöver han de mest basala instruktioner? Ingen jag skulle lämna mitt barn till...

Jag tänker inte försvara, bekräfta eller dementera någonting, då jag känner att detta samtalsämnet är alldeles för privat för min del och således inget jag vill dela med mig av på ett nätforum.
  • Pescetarian
    fluu skrev 2015-03-01 17:57:24 följande:
    Som vanligt då, har man inga argument så.
    "Som vanligt"? Jag kan inte minnas att jag någonsin diskuterat med dig i någon tråd.
    Och vadå "har inga argument"? Jag behöver inte förklara för dig varför där finns en icke-biologisk pappa, som fadersfigur för mitt barn.
  • Pescetarian
    fluu skrev 2015-03-01 21:28:40 följande:
    Vi säger väl så. Jag talar inte heller om att du ska tala om hur ditt privatliv ser ut eller hur dina relationer ser ut utan varför du lämnar bort/tänker lämna bort ditt barn till någon du tycker är inkompetent.
    Den mannen kommer att klara av detta om han får förhållningstider samt tips på näringsrik mat.
    Han brister i sådant som andra ser som basala saker, medan han är en stjärna på att bygga kojor, lära barnet köra traktor, cykla, meka, osv, osv, osv.
    Mitt barn kan namnet på i princip samtliga verktyg som finns i världen. Barnet vet även hur man bygger en frigolitskärare - genom att koppla ihop ett batteri, poler samt en ståltråd, för att få värme i tråden för att kunna skära igenom frigolit.
    Barnet vet vad alla delar på motorcykeln heter, samt det mesta som finns under huven på äldre bilmodeller. Barnet vet hur man tankar en bil, byter olja och fyller på spolarvätska.
    Detta är det knappast jag som lärt barnet.
    Vad jag vill ha sagt är att denna man är en superförälder och förebild, men hans prioriteringar är ju inte alltid dom bästa. Men med hjälp av en lista, med förhållningstider och en del recept, så kommer han att lyckas även där.
    Nu vill jag inte diskutera detta mer.
    Men ett tips till dig, "fluu", är att undvika ett negativt ifrågasättande när du bemöter folk.
  • Pescetarian
    fluu skrev 2015-03-01 21:41:01 följande:
    Jag hade inte varit bekväm med att lämna mitt barn till någon som inte kan tänka själv.. Oavsett hur många bra egenskaper personen besitter i övrigt.Inte rocket science att ta hand om ett barn, inte ens en bebis. Åtminstone inte om det bara gäller några dagar.
    Tar man allt ifrågasättande som negativt så...
    "Tar allt ifrågasättande som negativt"!? Alltså, nu får du ju ge dig!
    Du skrev följande: "Bara av nyfikenhet, varför förökade du dig med någon som uppenbarligen är lite efter?"
    Du anser inte att man skulle kunna byta ut och ta bort en del ord i den meningen, för att få den lite trevligare? - Hur kan man inte tolka den meningen som negativ? Exakt vad i den meningen du skrev, ser du som positiv?

Givetvis kan karln tänka själv. Men han skulle väl inse när klockan är sen, att maten skulle varit färdig och uppäten för någon-några timmar sedan. Då skulle han köra en nödlösning och koka ett paket nudlar eller så.
    Tandborstning skulle han givetvis också komma ihåg. Men kanske göra det lite halvdant och inte orka ta striden om tandkräm (som mitt barn avskyr), utan istället ge med sig och borsta barnets tänder enbart med vatten.
    Med en lista så kommer jag att belysa det som är viktigt. Det finns 6 tider, instruktioner kring tandborstning, samt en del recept på näringsrik mat som jag vet att mitt barn tycker om.

Alla människor är olika. Denna man är suverän på sitt sätt. Och han är knappast "efter", som du så vidrigt uttryckte det.
  • Pescetarian
    fluu skrev 2015-03-01 21:43:21 följande:
    Nu kan ju jag ha missuppfattat något, men om det du strök under var riktat till mig, så kan jag nämna att mitt barn endast är fyra år gammal.
  • Pescetarian
    En blå giraff skrev 2015-03-01 21:42:44 följande:

Verkar väldigt överdrivet om man skriver såna listor. OK om det är till en barnvakt och denne känner stor osäkerhet över upplägget under dagen/kvällen. Har väl hänt att jag skrivit några instruktioner åt morfar då han barnvaktat mina barn då de var bebisar t.ex. gällande vilken mat de skall äta och när. Men åt den andra föräldern eller om det gäller äldre barn tycker jag det är löjligt och tyder på onormalt kontrollbehov.

Syftade du på mig?
    Mitt barn är fyra år.
    Jag vet ju inte vart du drar gränsen för vare sig ett "äldre barn" eller ett "onormalt kontrollbehov", men personligen anser jag att mitt barn är ett yngre barn och att jag har ett normalt kontrollbehov.
  • Pescetarian
    fluu skrev 2015-03-01 16:34:18 följande:

Bara av nyfikenhet, varför förökade du dig med någon som uppenbarligen är lite efter?

fluu skrev 2015-03-01 21:41:01 följande:

Tar man allt ifrågasättande som negativt så...

Pescetarian skrev 2015-03-01 21:47:27 följande:

"Tar allt ifrågasättande som negativt"!? Alltså, nu får du ju ge dig!

Du skrev följande: "Bara av nyfikenhet, varför förökade du dig med någon som uppenbarligen är lite efter?"

Du anser inte att man skulle kunna byta ut och ta bort en del ord i den meningen, för att få den lite trevligare? - Hur kan man inte tolka den meningen som negativ? Exakt vad i den meningen du skrev, ser du som positiv?

Givetvis kan karln tänka själv. Men han skulle väl inse när klockan är sen, att maten skulle varit färdig och uppäten för någon-några timmar sedan. Då skulle han köra en nödlösning och koka ett paket nudlar eller så.

Tandborstning skulle han givetvis också komma ihåg. Men kanske göra det lite halvdant och inte orka ta striden om tandkräm (som mitt barn avskyr), utan istället ge med sig och borsta barnets tänder enbart med vatten.

Med en lista så kommer jag att belysa det som är viktigt. Det finns 6 tider, instruktioner kring tandborstning, samt en del recept på näringsrik mat som jag vet att mitt barn tycker om.

Alla människor är olika. Denna man är suverän på sitt sätt. Och han är knappast "efter", som du så vidrigt uttryckte det.

• Pescetarian
    fluu skrev 2015-03-02 15:55:44 följande:
    Jag snackar generellt. 

Och om barnet nu bara har barnvakt ibland några dagar högst eller ens varannan helg, gör det då verkligen så mycket om det blir nudlar? Du håller ju superkoll på barnets kost annars(vilket är bra). Känns som ett väldigt stort kontrollbehov.
    Och klarar man inte av att borsta tänder på ett barn och det i tid och med tandkräm så är man faktiskt inkompetent som barnvakt/förälder. Han har säkert många fina sidor och det är ju bra, men klarar man inte basic ska man inte ha hand om ett barn, inte ens för en dag.
    Du igen. Vad vill du mig!?

Inom en framtid kommer barnet att vistas med honom varannan tors-sön, samt veckovis under sommaren. Jag känner mig tryggare om där finns lite "förhållningstider", vilket pappan också gör (då han inte är van vid att ta hand om ett litet barn helt själv. Ja, "i min bok" är en fyraåring definitivt ett litet barn!). Således fungerar detta fint för oss, så varför du ska ifrågasätta och ha problem med hur vi väljer att göra saker och ting, det förstår jag inte alls. Vem är du att tycka och tänka om andra, som du inte ens känner, till på köpet. Dessutom så uttrycker du dig otrevligt och nedlåtande.

Jag har absolut inget onormalt stort kontrollbehov.
    Mitt barns tänder har sämre kvalité än de flesta andra barn har på sina tänder, varför det är extra viktigt att borsta - helst efter varje måltid, samt med flera olika typer av tandborstar (då barnet har ganska djupa tänder).

Lite frågor till dig:

* Vad ger dig rätten att tala nedlåtande om mig och min familj?
    * Vad ger dig rätten att kritisera vårt sätt att göra saker och ting på?
    * Vad, i det jag skrivit, tolkar du som ett "onormalt stort kontrollbehov"?

Allvarligt talat, droppa attityden. Du vinner ingenting på det.
  • Pescetarian
    fluu skrev 2015-03-02 17:12:20 följande:
    Allt detta ifrågasättande igen... Vi är på ett debattforum som till stora delar handlar om föräldraskap och barn, kan vi inte diskutera det här då? För att det är intressant att se hur andra tänker och gör.

Och attityden ska vi nog inte ens gå in på.
    Jag diskuterar gärna olika saker, både privata, generella och mer allmänna - men endast med folk som bemöter mig med respekt!
    Om du varit intresserad av varför vi väljer att göra som vi gör, så hade du väl kunnat lägga fram det en aning trevligare, än att skriva:
    "Bara av nyfikenhet, varför förökade du dig med någon som uppenbarligen är lite efter?"
    Hade du ställt frågan på ett annat sätt, eller varit mer positivt "nyfiken" på hur vi gör, och varför, så hade läget varit annorlunda.
    Men så som du bemöter folk, så gör man bara inte. Man bör kunna förvänta sig mer av en vuxen människa.
    Lågvattenmärke, riktigt illa av dig.
  • Pescetarian
    fluu skrev 2015-03-02 17:12:20 följande:
    Allt detta ifrågasättande igen... Vi är på ett debattforum som till stora delar handlar om föräldraskap och barn, kan vi inte diskutera det här då? För att det är intressant att se hur andra tänker och gör.

Och attityden ska vi nog inte ens gå in på.
    Jag diskuterar gärna olika saker, både privata, generella och mer allmänna - men endast med folk som bemöter mig med respekt!
    Om du varit intresserad av varför vi väljer att göra som vi gör, så hade du väl kunnat lägga fram det en aning trevligare, än att skriva:
    "Bara av nyfikenhet, varför förökade du dig med någon som uppenbarligen är lite efter?"
    Hade du ställt frågan på ett annat sätt, eller varit mer positivt "nyfiken" på hur vi gör, och varför, så hade läget varit annorlunda.
    Men så som du bemöter folk, så gör man bara inte. Man bör kunna förvänta sig mer av en vuxen människa.
    Lågvattenmärke, riktigt illa av dig.
  • Pescetarian
    fluu skrev 2015-03-02 17:45:27 följande:
    Därför att om jag hade frågat "snällare" så hade från inte riktigt gått fram? Dessutom, i en debatt färgas självklart ens argument/frågor av egna värderingar, dina också. Så är det bara. Och sitt inte på höga hästar och sedan ger igen med samma mynt (vilket jag iofs kan ta och förväntar mig i en debatt i ämnen som väcker starka känslor).
    Fast vad du ifrågasatte var mitt val av andra förälder till mitt barn. Det var ju inte det som skulle diskuteras i tråden, eller hur?
    Och sättet du bemötte mig på, var rent utsagt vidrigt!

Det bästa du kan göra nu, är att lägga ner denna diskussion. Jag har inte bemött dig otrevligt på något sätt, så lägg ner nu innan du skämmer ut dig ännu mer.

Tänk på hur du beter dig i framtiden - vad du uttrycker samt på vilket sätt du uttrycker det.
    Du vinner inga pluspoäng med det beteendet som jag hittills sett av dig.
  • Pescetarian
    fluu skrev 2015-03-02 19:17:47 följande:
    Nej, jag ifrågasätter inte ditt val av medförälder utan hur du tänkte kring att lämna barnet till någon som behöver så pass mycket stöd kring väldigt basala saker som mat och tandborstning.

Som sagt, ge inte igen med samma mynt om du vill göra en poäng kring mitt bemötande/min attityd.
    Ska du börja ljuga nu också?
    Du skrev följande:

Är inte det att ifrågasätta mitt val av medförälder - oavsett om föräldern är biologisk eller ej?
  • Pescetarian
    fluu skrev 2015-03-02 19:23:21 följande:
    Egentligen inte, eftersom att skaffa barn/välja medförälder egentligen inte nödvändigtvis innebär att denne ska ha hand om barnet.
    Vet du vad, lägg ner nu. Bara sluta skriva. NU! Du skämmer ut dig nått så brutalt just nu. Dessutom kan det du skriver riva upp känslor hos annat folk som kan komma att läsa den här tråden och som kanske känner igen sig och mår dåligt av vad du skriver.

Vem är DU att ifrågasätta mig och mina val? VA?
    Har du ens någon aning om hur det ligger till i mitt fall? Vet du vem mitt barns biologiska pappa är? Vet du vem mitt barns "pappa" är? Vet du varför mitt barns biologiska pappa inte finns till hands? Vet du varför mitt barns "pappa" fyller papparollen istället för barnets biologiska pappa?

Nej, nej och åter NEJ på samtliga frågor.

Sluta förutsätta saker om mig och mitt liv, för att sedan kritisera och spy galla över saker och ting som du bara förutsätter, men egentligen inte har den minsta aning om!
  • Pescetarian
    IMHO skrev 2015-03-02 19:51:50 följande:

Om du vill uppfattas som en mogen vuxen är det smartaste du kan göra nu att

1) medge att du uttryckte dig kränkande i ditt citat som Pescetarian flera gånger återgett ordagrant. "Efterbliven" är för de flesta ett nedsättande ord.

2) be om ursäkt att du kränkt henne

3) sluta försöka krångla dig ur situationen med ovidkommande argument

För mig, och säkert andra medlemmar, framstår du bara som löjlig och omogen just nu. Om du vill ändra på det rekommenderar dig att följa mina tips. Jag vill inte vara arrogant eller lägga mig i. Tycker bara att du driver en onödig konflikt och som utomstående tycker jag att det är du som gått för långt.

Tack för stödet! Det värmer verkligen! :) <3
  • Pescetarian
    IMHO skrev 2015-03-02 20:09:01 följande:

Det viktigaste för mig var att Pescetarian inte skulle känna att hon stod ensam mot en person som de flesta förmodligen anser borde bett om ursäkt för länge sedan. Uppnådde jag det var det värt att lägga sig i.

Fortsätt du strunta i konstruktiv feedback från andra, familjelivare eller inte. Det är ett klockrent sätt att slippa utvecklas som människa. Du kanske trivs bättre med att omge dig med konflikter och DEN saken ska jag inte lägga mig i.

Oh, ja, tack!, det uppnådde du verkligen! Jag är oerhört tacksam för att du valde att skriva och "ta mitt parti" i tråden. Det värmer. :) Än en gång, TACK! <3
Svar på tråden Skriver du lista för barnets rutiner??