• fluu

Skriver du lista för barnets rutiner??

Whaaat?! Aldrig hört om. Dottern har för det första inga spikade tider(utom läggningstiden på kvällen) och sambon kan väl märka av lika väl som jag när det är dags att äta osv.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

Har barnet barnvakt över dagen så berättar jag bara om barnet har ätit nyligen. Jag skulle ju inte lämna bort barnet till vem som helst så barnvakten kan tänka själv.

• fluu
    Pescetarian skrev 2015-03-01 16:44:46 följande:
    Det är inte barnets biologiska pappa.
    Men du kallar honom pappa, det borde alltså vara en väldigt viktig person som är som en pappa för ditt barn. Så viktig och ändå behöver han de mest basala instruktioner? Ingen jag skulle lämna mitt barn till...
  • fluu
    Pescetarian skrev 2015-03-01 17:00:27 följande:
    Jag tänker inte försvara, bekräfta eller dementera någonting, då jag känner att detta samtalsämnet är alldeles för privat för min del och således inget jag vill dela med mig av på ett nätforum.
    Som vanligt då, har man inga argument så.
  • fluu
    nokla skrev 2015-03-01 19:48:57 följande:
    Åh det har jag varit med om, detaljerade listor som innehåller såväl mattider och matsort, aktiviteter som vilka godnattsånger som ska sjungas och i vilken ordning.
    Märkligt! Undrar varför man skaffar barn med någon man anser vara inkompetent.
  • fluu
    Pescetarian skrev 2015-03-01 20:58:03 följande:
    "Som vanligt"? Jag kan inte minnas att jag någonsin diskuterat med dig i någon tråd.
    Och vadå "har inga argument"? Jag behöver inte förklara för dig varför där finns en icke-biologisk pappa, som fadersfigur för mitt barn.
    Vi säger väl så. Jag talar inte heller om att du ska tala om hur ditt privatliv ser ut eller hur dina relationer ser ut utan varför du lämnar bort/tänker lämna bort ditt barn till någon du tycker är inkompetent.
  • fluu
    fluu skrev 2015-03-01 21:28:40 följande:
    Vi säger väl så. Jag talar inte heller om att du ska tala om hur ditt privatliv ser ut eller hur dina relationer ser ut utan varför du lämnar bort/tänker lämna bort ditt barn till någon du tycker är inkompetent.
    Eller snarare är inkompetent eftersom han tydligen inte ens skulle fixa tandborstning utan instruktioner.
  • fluu
    Pescetarian skrev 2015-03-01 21:37:47 följande:
    Den mannen kommer att klara av detta om han får förhållningstider samt tips på näringsrik mat.
    Han brister i sådant som andra ser som basala saker, medan han är en stjärna på att bygga kojor, lära barnet köra traktor, cykla, meka, osv, osv, osv.
    Mitt barn kan namnet på i princip samtliga verktyg som finns i världen. Barnet vet även hur man bygger en frigolitskärare - genom att koppla ihop ett batteri, poler samt en ståltråd, för att få värme i tråden för att kunna skära igenom frigolit.
    Barnet vet vad alla delar på motorcykeln heter, samt det mesta som finns under huven på äldre bilmodeller. Barnet vet hur man tankar en bil, byter olja och fyller på spolarvätska.
    Detta är det knappast jag som lärt barnet.
    Vad jag vill ha sagt är att denna man är en superförälder och förebild, men hans prioriteringar är ju inte alltid dom bästa. Men med hjälp av en lista, med förhållningstider och en del recept, så kommer han att lyckas även där.
    Nu vill jag inte diskutera detta mer.
    Men ett tips till dig, "fluu", är att undvika ett negativt ifrågasättande när du bemöter folk.
    Jag hade inte varit bekväm med att lämna mitt barn till någon som inte kan tänka själv.. Oavsett hur många bra egenskaper personen besitter i övrigt.Inte rocket science att ta hand om ett barn, inte ens en bebis. Åtminstone inte om det bara gäller några dagar.
    Tar man allt ifrågasättande som negativt så...
  • fluu
    En blå giraff skrev 2015-03-01 21:42:44 följande:
    Verkar väldigt överdrivet om man skriver såna listor. OK om det är till en barnvakt och denne känner stor osäkerhet över upplägget under dagen/kvällen. Har väl hänt att jag skrivit några instruktioner åt morfar då han barnvaktat mina barn då de var bebisar t.ex. gällande vilken mat de skall äta och när. Men åt den andra föräldern eller om det gäller äldre barn tycker jag det är löjligt och tyder på onormalt kontrollbehov.
  • fluu
    Anonym (Pucko!) skrev 2015-03-02 00:23:56 följande:
    Asså lägg ner du är så jävla ägd! Den där pescoterian ägde skiten ur dig! Förstår att du inte vågade svara på det sista som hon skrev. smile2.gif Ägd, ägd, ÄGD!
    Alltså, det är väldigt genomskinligt....
  • fluu
    Pescetarian skrev 2015-03-01 21:47:27 följande:
    "Tar allt ifrågasättande som negativt"!? Alltså, nu får du ju ge dig!
    Du skrev följande: "Bara av nyfikenhet, varför förökade du dig med någon som uppenbarligen är lite efter?"
    Du anser inte att man skulle kunna byta ut och ta bort en del ord i den meningen, för att få den lite trevligare? - Hur kan man inte tolka den meningen som negativ? Exakt vad i den meningen du skrev, ser du som positiv?

Givetvis kan karln tänka själv. Men han skulle väl inse när klockan är sen, att maten skulle varit färdig och uppäten för någon-några timmar sedan. Då skulle han köra en nödlösning och koka ett paket nudlar eller så.
    Tandborstning skulle han givetvis också komma ihåg. Men kanske göra det lite halvdant och inte orka ta striden om tandkräm (som mitt barn avskyr), utan istället ge med sig och borsta barnets tänder enbart med vatten.
    Med en lista så kommer jag att belysa det som är viktigt. Det finns 6 tider, instruktioner kring tandborstning, samt en del recept på näringsrik mat som jag vet att mitt barn tycker om.

Alla människor är olika. Denna man är suverän på sitt sätt. Och han är knappast "efter", som du så vidrigt uttryckte det.
    Jag snackar generellt. 

Och om barnet nu bara har barnvakt ibland några dagar högst eller ens varannan helg, gör det då verkligen så mycket om det blir nudlar? Du håller ju superkoll på barnets kost annars(vilket är bra). Känns som ett väldigt stort kontrollbehov.
    Och klarar man inte av att borsta tänder på ett barn och det i tid och med tandkräm så är man faktiskt inkompetent som barnvakt/förälder. Han har säkert många fina sidor och det är ju bra, men klarar man inte basic ska man inte ha hand om ett barn, inte ens för en dag.
  • fluu
    Pescetarian skrev 2015-03-01 21:48:42 följande:
    Nu kan ju jag ha missuppfattat något, men om det du strök under var riktat till mig, så kan jag nämna att mitt barn endast är fyra år gammal.
    Jag vet att han är fyra år gammalt. Det går under "äldre barn" i min bok. Och så syftade jag även till kontrollbehovet i sig.
  • fluu
    Pescetarian skrev 2015-03-02 17:07:34 följande:
    Du igen. Vad vill du mig!?

Inom en framtid kommer barnet att vistas med honom varannan tors-sön, samt veckovis under sommaren. Jag känner mig tryggare om där finns lite "förhållningstider", vilket pappan också gör (då han inte är van vid att ta hand om ett litet barn helt själv. Ja, "i min bok" är en fyraåring definitivt ett litet barn!). Således fungerar detta fint för oss, så varför du ska ifrågasätta och ha problem med hur vi väljer att göra saker och ting, det förstår jag inte alls. Vem är du att tycka och tänka om andra, som du inte ens känner, till på köpet. Dessutom så uttrycker du dig otrevligt och nedlåtande.

Jag har absolut inget onormalt stort kontrollbehov.
    Mitt barns tänder har sämre kvalité än de flesta andra barn har på sina tänder, varför det är extra viktigt att borsta - helst efter varje måltid, samt med flera olika typer av tandborstar (då barnet har ganska djupa tänder).

Lite frågor till dig:

* Vad ger dig rätten att tala nedlåtande om mig och min familj?
    * Vad ger dig rätten att kritisera vårt sätt att göra saker och ting på?
    * Vad, i det jag skrivit, tolkar du som ett "onormalt stort kontrollbehov"?

Allvarligt talat, droppa attityden. Du vinner ingenting på det.
    Allt detta ifrågasättande igen... Vi är på ett debattforum som till stora delar handlar om föräldraskap och barn, kan vi inte diskutera det här då? För att det är intressant att se hur andra tänker och gör.

Och attityden ska vi nog inte ens gå in på.
  • fluu
    Pescetarian skrev 2015-03-02 17:23:16 följande:
    Jag diskuterar gärna olika saker, både privata, generella och mer allmänna - men endast med folk som bemöter mig med respekt!
    Om du varit intresserad av varför vi väljer att göra som vi gör, så hade du väl kunnat lägga fram det en aning trevligare, än att skriva:
    "Bara av nyfikenhet, varför förökade du dig med någon som uppenbarligen är lite efter?"
    Hade du ställt frågan på ett annat sätt, eller varit mer positivt "nyfiken" på hur vi gör, och varför, så hade läget varit annorlunda.
    Men så som du bemöter folk, så gör man bara inte. Man bör kunna förvänta sig mer av en vuxen människa.
    Lågvattenmärke, riktigt illa av dig.
    Därför att om jag hade frågat "snällare" så hade från inte riktigt gått fram? Dessutom, i en debatt färgas självklart ens argument/frågor av egna värderingar, dina också. Så är det bara. Och sitt inte på höga hästar och sedan ger igen med samma mynt (vilket jag iofs kan ta och förväntar mig i en debatt i ämnen som väcker starka känslor).
  • fluu
    Pescetarian skrev 2015-03-02 19:15:11 följande:
    Fast vad du ifrågasatte var mitt val av andra förälder till mitt barn. Det var ju inte det som skulle diskuteras i tråden, eller hur?
    Och sättet du bemötte mig på, var rent utsagt vidrigt!

Det bästa du kan göra nu, är att lägga ner denna diskussion. Jag har inte bemött dig otrevligt på något sätt, så lägg ner nu innan du skämmer ut dig ännu mer.

Tänk på hur du beter dig i framtiden - vad du uttrycker samt på vilket sätt du uttrycker det.
    Du vinner inga pluspoäng med det beteendet som jag hittills sett av dig.
    Nej, jag ifrågasätter inte ditt val av medförälder utan hur du tänkte kring att lämna barnet till någon som behöver så pass mycket stöd kring väldigt basala saker som mat och tandborstning.

Som sagt, ge inte igen med samma mynt om du vill göra en poäng kring mitt bemötande/min attityd.
  • fluu
    Pescetarian skrev 2015-03-02 19:20:55 följande:
    Ska du börja ljuga nu också?
    Du skrev följande:

"Bara av nyfikenhet, varför förökade du dig med någon som uppenbarligen är lite efter?"

Är inte det att ifrågasätta mitt val av medförälder - oavsett om föräldern är biologisk eller ej?
    Egentligen inte, eftersom att skaffa barn/välja medförälder egentligen inte nödvändigtvis innebär att denne ska ha hand om barnet.
  • fluu
    Pescetarian skrev 2015-03-02 19:31:12 följande:
    Vet du vad, lägg ner nu. Bara sluta skriva. NU! Du skämmer ut dig nått så brutalt just nu. Dessutom kan det du skriver riva upp känslor hos annat folk som kan komma att läsa den här tråden och som kanske känner igen sig och mår dåligt av vad du skriver.

Vem är DU att ifrågasätta mig och mina val? VA?
    Har du ens någon aning om hur det ligger till i mitt fall? Vet du vem mitt barns biologiska pappa är? Vet du vem mitt barns "pappa" är? Vet du varför mitt barns biologiska pappa inte finns till hands? Vet du varför mitt barns "pappa" fyller papparollen istället för barnets biologiska pappa?

Nej, nej och åter NEJ på samtliga frågor.

Sluta förutsätta saker om mig och mitt liv, för att sedan kritisera och spy galla över saker och ting som du bara förutsätter, men egentligen inte har den minsta aning om!
    Eftersom det är du som vill avsluta diskussionen, är det då inte bäst att du slutar skriva själv? Jag lär ju inte svara då liksom. Höga hästar igen ja.... Och vet du? Jag kan leva med att du tycker att jag skämmer ut mig.

Nej, jag vet inte hur ditt liv ser ut, därför frågar jag. Väljer du att inte svara så är det såklart helt upp till dig.
  • fluu
    IMHO skrev 2015-03-02 19:51:50 följande:
    Om du vill uppfattas som en mogen vuxen är det smartaste du kan göra nu att
    1) medge att du uttryckte dig kränkande i ditt citat som Pescetarian flera gånger återgett ordagrant. "Efterbliven" är för de flesta ett nedsättande ord.
    2) be om ursäkt att du kränkt henne
    3) sluta försöka krångla dig ur situationen med ovidkommande argument

För mig, och säkert andra medlemmar, framstår du bara som löjlig och omogen just nu. Om du vill ändra på det rekommenderar dig att följa mina tips. Jag vill inte vara arrogant eller lägga mig i. Tycker bara att du driver en onödig konflikt och som utomstående tycker jag att det är du som gått för långt.
    Jag har aldrig sagt att jag uttryckte mig på snällaste sätt, men kränkande njeee... Jag kan leva med att du tycker att jag är omogen, min dag står inte och faller på vad familjelivare tycker om mig.
    Och vill du inte lägga dig i och stötta ovan skribent som inte vill ha diskussion, är det då bäst att inte skapa mer diskussionsunderlag?
  • fluu
    IMHO skrev 2015-03-02 20:09:01 följande:
    Det viktigaste för mig var att Pescetarian inte skulle känna att hon stod ensam mot en person som de flesta förmodligen anser borde bett om ursäkt för länge sedan. Uppnådde jag det var det värt att lägga sig i.

Fortsätt du strunta i konstruktiv feedback från andra, familjelivare eller inte. Det är ett klockrent sätt att slippa utvecklas som människa. Du kanske trivs bättre med att omge dig med konflikter och DEN saken ska jag inte lägga mig i.
    Hon står inte ensam...

Och nu gör du det också,ge inte igen med samma mynt om du vill göra en poäng kring mitt bemötande/min attityd. Och vill du inte att jag förutsätter saker så gör det inte själv ;)
  • fluu
    IMHO skrev 2015-03-02 20:35:43 följande:
    "Samma mynt"? Tycker det är väldigt stor skillnad i attityd på våra inlägg, och att säga ifrån när en person kränker en annan är jag bara stolt över. Familjelivare är också människor med känslor.

Om du känner dig kränkt av något jag skrivit så beklagar jag det. Förlåt i så fall. Försökte verkligen uttrycka mig konstruktivt och hoppades att du skulle ta till dig andemeningen i stället för att bara fortsätta försvara ditt beteende.

Nu tänker jag inte skriva fler inlägg i denna tråd, eftersom detta är extremt off topic.

Gällande trådens ämne så sällar jag mig till skaran som inte tycker att listor är något fel om de personer som ska använda dem är överens om det. Barnets individuella behov i centrum är huvudsaken, men många metoder kan vara rätt.
    Jag talar om att vill man göra en poäng av min attityd/bemötande så gör man det bäst genom att inte anspela på min person eller förutsätta saker. Jag kan däremot ta att det händer och förutsätter till och med att det blir så i en het debatt som väcker känslor, ens argument färgas ju av ens värderingar. Men du kan ta det lugnt, jag känner mig inte kränkt.

Svar på tråden Skriver du lista för barnets rutiner??