• Penida

Reaktioner på Anna Wahlgrens sömnmetod

Igår, för att bevisa en poäng, besökte jag Anna Wahlgrens forum. Jag läste en tråd av alla tusentals. Det var den senaste för längre behöver man inte gå för att se hur illa barn behandlas enligt hennes metoder för att barn ska "lära" sig sova. Jag blev så illa till mods att jag känner att jag faktiskt behöver ventilera och dela med mig. Åter igen.
    Min förhoppning är väl att någon därute som tänker tanken eller har en vän som gör eller lever det ska tänka om eller varna någon annan, faktiskt se vilken galenskap som förespråkas. Sedan är givetvis alla hennes förespråkare välkomna hit för att säga sin sak och vad som enligt dem rättfärdigar att barn inte får sina behov tillgodosedda och istället instängda ska finna sig i att på natten då sover man och att allt annat är sekundärt oavsett om det innebär att barnet i timtals gråter efter mamma eller pappa (jag vet, de kallar det frågor eller ilska men sak samma för någon med lite empati) eller tvingas somna i smutsig säng på grund av sin reaktion på att bli övergiven.
    Det bör spridas tills det verkligen är begravt anser jag. Jag börjar här, åter igen, så får vi se.
    Så här, lite filmklipp hur barn bör behandlas enligt hennes synsätt.
    www.annawahlgren.com/index.php/view/svenska/filmer-start
    Forumet.
    www.annawahlgren.com/forum/viewforum.php&sid=5dff682a3a9cd7559fa19a563b7d8a0a

Känns det lämpligt? Bra? Kärleksfullt? Bara jäkligt fel?

Avskyr CIO-metoder
  • Svar på tråden Reaktioner på Anna Wahlgrens sömnmetod
  • isolande

Jag trodde oxå att AW var på utdöende som metod, men tydligen lever andan kvar....

Jag läste på en hel del och gav henne en chans eftersom jag blev rekommenderad det när jag fick mitt första barn. Det enda som jag faktiskt applicerade och som jag tror fungerade var det här med tanken om att mätta barn sover bättre. Det gjorde i alla fall den första ungenDrömmer. Hon sov som en gud så fort hon fick gröt till kvällen.

AWs solfjädrande, ramsor och instruktionsvideos (på barnmisshandel...) får mig att rysa. Skulle aldrig ens kunna med att pröva dom där grejerna. Att däremot styra upp rutiner för sömn och mat tror jag däremot kan funka om man själv gillar rutiner.

Det jag reagerade på var att barnen skulle sova så himla mycket också! Mina barn hade aldrig kunnat få ihop de antal sovtimmar AW rekommenderade. De var glada (hyfsat iaf...) ändå.

• Mon bébé 81

Nä, det känns inte alls bra :(. Kände till metoden redan innan jag fick barn, och hade även blivit varnad för den av en person som är psykoterapeut. Har läst en del om AW bara av intresse, och försöker förstå vad det är som lockar. Känner till "normala" personer som använt CIO-metoder eller som planerar att göra det. I dessa fall har det nog handlat om okunskap blandat med desperation.

Förutom att det är grymt i sig, så har jag lite svårt att förstå att ngn orkar med den strikta schemaläggningen av allt och inget. Är det ens möjligt att följa? Nu menar jag inte att rutiner skulle vara skadliga (även om de kan vara det), men som nybliven förälder tycker jag att det är helt omöjligt att detaljplanera ngt över huvudtaget. Men det kan ju vara så att det är jag som är allmänt ostrukturerad bara....

• Zuzanne

Jag klarar överhuvudtaget inte av att läsa om henne knappt, får sådan ångest över hur hon aktivt uppmanar föräldrar att tortera sina barn. Helt vansinnigt och det borde vara straffbart att förespråka och praktisera dessa "metoder". Helt sjukt vad barn måste stå ut med, helt utsatta. Vidrigt.

• Foxenihavet

Jag blev rekommenderad hennes metoder av BVC, i Sverige, för bara några år sedan.

Fast jag följde inte rekommendationerna. Jag testade inte ens.

Jag fick även höra att "en bra mamma helammar i sex månader och delammar resterande 6 månader tills barnet är 1 år". Finns fler exempel på idiotsaker som den kärringen sa. Jag bytte dock BVC. Nu har vi en alldeles fantastisk BVC och BVC-sköterska.

• finskatjejen

Stena mig inte nu, men jag tror att ni förstått Annas metoder HELT fel. Det är inte meningen att låta barnet skrika ensam, utan man lär barnet att sängen är ett tryggt ställe och mamma/pappa kommer om något är fel (alltid BEHÖVER man dock inte gå in i rummet för att lugna barnet utan det räcker att barnet hör mammas/pappas röst).

Vi har använt många av Annas metoder (men anpassat dom enlig våra behov). Båda barnen har sovit 12 timmar i sträck nästan varje natt sedan de var 6 månader gamla.

Första barnet sömnkurade vi då vi samsov innan det (vilket var ett helvete då barnet vaknade hela tiden). Efter 4 dagar sov barnet 12 timmars nätter i egen säng :)

• Foxenihavet
    finskatjejen skrev 2015-02-07 07:45:51 följande:

Stena mig inte nu, men jag tror att ni förstått Annas metoder HELT fel. Det är inte meningen att låta barnet skrika ensam, utan man lär barnet att sängen är ett tryggt ställe och mamma/pappa kommer om något är fel (alltid BEHÖVER man dock inte gå in i rummet för att lugna barnet utan det räcker att barnet hör mammas/pappas röst).

Vi har använt många av Annas metoder (men anpassat dom enlig våra behov). Båda barnen har sovit 12 timmar i sträck nästan varje natt sedan de var 6 månader gamla.

Första barnet sömnkurade vi då vi samsov innan det (vilket var ett helvete då barnet vaknade hela tiden). Efter 4 dagar sov barnet 12 timmars nätter i egen säng :)

Ja, man SÄGER att barnet ska finna sängen som en trygg plats. Men vad tror du att det PRIMITIVA barnet _faktiskt_ känner och upplever!?

Alla som ser det där, ser att det är ren och skär barnmisshandel!
  • finskatjejen
    Foxenihavet skrev 2015-02-07 07:53:26 följande:

Ja, man SÄGER att barnet ska finna sängen som en trygg plats. Men vad tror du att det PRIMITIVA barnet _faktiskt_ känner och upplever!?

Alla som ser det där, ser att det är ren och skär barnmisshandel!

Jag tror fortfarande att du missuppfattat. Om mitt barn vaknar på natten (vilket händer ganska sällan) så springer jag till barnet, lägger täcke på och säger godnatt. Det brukar räcka för barnet att somna om. Skulle inte kalla det för misshandel.
  • Foxenihavet
    finskatjejen skrev 2015-02-07 08:03:23 följande:

Jag tror fortfarande att du missuppfattat. Om mitt barn vaknar på natten (vilket händer ganska sällan) så springer jag till barnet, lägger täcke på och säger godnatt. Det brukar räcka för barnet att somna om. Skulle inte kalla det för misshandel.

På vägen har barnet fått utstå misshandel.

Barn är primitiva. Skriker ett barn så behöver barnet närhet, trygghet, kärlek, omvårdnad - och mat.
  • Flickan och kråkan
    finskatjejen skrev 2015-02-07 08:03:23 följande:

Ingen där omsomning och insomning går till som du beskriver kommer på tanken att använda någon sömnmetod överhuvudtaget. Barn som utsatts för cio-metoder som aw och 5mm somnar vanligtvis efter genomförd metod. Det är ju inte DET någon ifrågasätter utan vad man utsätter barnet under "kuren". Läs och begrunda vad som skrivs och sägs på aw:s forum. Du kan inte mena att det finns något sunt i de!?
  • Foxenihavet
    Flickan och kråkan skrev 2015-02-07 08:46:37 följande:

Ingen där omsomning och insomning går till som du beskriver kommer på tanken att använda någon sömnmetod överhuvudtaget. Barn som utsatts för cio-metoder som aw och 5mm somnar vanligtvis efter genomförd metod. Det är ju inte DET någon ifrågasätter utan vad man utsätter barnet under "kuren". Läs och begrunda vad som skrivs och sägs på aw:s forum. Du kan inte mena att det finns något sunt i de!?

Ja, det var så jag menade med "på vägen har barnet fått utstå misshandel". - Dvs under, som du skriver, "kuren".

Jag vet också att dessa metoder fungerar, men de är ju helt HORRIBLA tillvägagångssätt mot en primitiv varelse som inte är införstådd med "egen tid för föräldrarna". Det primitiva barnets hjärna fungerar som så att skriker man så ska någon komma och rädda en. Givetvis är det då psykiskt misshandel att ignorera sitt barns skrik och bara tala med barnet utan att röra det.

Alltså ju mer jag skriver, desto mer frustrerad blir jag över att det faktiskt finns föräldrar som på fullaste allvar tror att detta är bra och riktigt!? :O
Svar på tråden Reaktioner på Anna Wahlgrens sömnmetod