• Penida

Reaktioner på Anna Wahlgrens sömnmetod

Igår, för att bevisa en poäng, besökte jag Anna Wahlgrens forum. Jag läste en tråd av alla tusentals. Det var den senaste för längre behöver man inte gå för att se hur illa barn behandlas enligt hennes metoder för att barn ska "lära" sig sova. Jag blev så illa till mods att jag känner att jag faktiskt behöver ventilera och dela med mig. Åter igen.
    Min förhoppning är väl att någon därute som tänker tanken eller har en vän som gör eller lever det ska tänka om eller varna någon annan, faktiskt se vilken galenskap som förespråkas. Sedan är givetvis alla hennes förespråkare välkomna hit för att säga sin sak och vad som enligt dem rättfärdigar att barn inte får sina behov tillgodosedda och istället instängda ska finna sig i att på natten då sover man och att allt annat är sekundärt oavsett om det innebär att barnet i timtals gråter efter mamma eller pappa (jag vet, de kallar det frågor eller ilska men sak samma för någon med lite empati) eller tvingas somna i smutsig säng på grund av sin reaktion på att bli övergiven.
    Det bör spridas tills det verkligen är begravt anser jag. Jag börjar här, åter igen, så får vi se.
    Så här, lite filmklipp hur barn bör behandlas enligt hennes synsätt.
    www.annawahlgren.com/index.php/view/svenska/filmer-start
    Forumet.
    www.annawahlgren.com/forum/viewforum.php&sid=5dff682a3a9cd7559fa19a563b7d8a0a

Känns det lämpligt? Bra? Kärleksfullt? Bara jäkligt fel?

Avskyr CIO-metoder
  • Svar på tråden Reaktioner på Anna Wahlgrens sömnmetod
  • finskatjejen
    Penida skrev 2015-02-07 17:53:04 följande:

Skulle inte kalla det SHN heller? Enligt metoden ska man ej gå in annat än vid KRIS (då du säger dig vara påläst vet du säkert hur lite som faktiskt räknas dit) utan du ska, beroende på situation, utanför rummet, ramsa i ett tonläge du anser passar beroende på vad du tycker barnet visar genom sitt skrikande (argt barn, sur ramsa osv), göra husljud eller spela musik som överröstar skriket, inte göra någon "insats"..

Har du läst boken?

Ja UNDER kuren gör man så. Jag har ingen bebis mera och sömnkurade mitt första barn för 6 år sedan och andra inte alls. Och sa ju att jag inte följt AW:s metoder till punkt och pricka utan anpassat dom enligt våra behov. Våra barn vaknar så sällan nuförtiden så tycker jag kan lika bra gå in i rummet, oftast har det yngre barnet sparkat av sig täcket och vaknar därför.
  • finskatjejen
    Natulcien skrev 2015-02-07 22:39:32 följande:

Okej, ja om ni använde mjuk och mycket lätt buffning vid uppvak och han aldrig grät så låter det ju ändå inte som om ni har använt SHN-metoden..?

AW's sätt att buffa är nämligen hemskt och brutalt.

Vi använde inte heller helt AW:s buffning under sömnkuren, utan mer lätt buffning och vangning som barnet verkade gilla. För oss blev det mest gnäll, verkligen inte något storgråt under kuren. Man kan som du ser förverkliga SHN på många olika sätt :) Jag tog mest bara idéer från AW:s metoder.

Här i Finland finns en allmän sömnkur som kallas "tassutus" och där lugnar man barnet genom att stryka (kan man säga så?), det påminner kanske lite om SHN, åtminstone så att man ska lugna barnet i dess säng.
  • Zuzanne
    finskatjejen skrev 2015-02-07 14:46:40 följande:
    Barn behöver tröst bara om de skadat sig. Och tröst ger jag varje dag då jag har en vild 2-åring här hemma ;)

Hur kan ni andra låta era barn gå miste om sammanhängande nattsömn?
    Tror du på allvar att det bara är barn som tvingats utstå den tortyren som sover en hel natt? Mitt barn har alltid samsovit, med tutten i mun. Hon började sova hela natten vid 5 månader, helt utan att jag behövde göra någonting.
  • finskatjejen
    Zuzanne skrev 2015-02-08 00:24:55 följande:

Tror du på allvar att det bara är barn som tvingats utstå den tortyren som sover en hel natt? Mitt barn har alltid samsovit, med tutten i mun. Hon började sova hela natten vid 5 månader, helt utan att jag behövde göra någonting.

Nej, det har jag ju inte sagt. Barn är olika, vissa sover bättre och andra sämre. Men dom flesta som jag känner som samsover med sina barn har barn som vaknar flera gånger per natt ... Så gjorde ju mitt barn oxå (och grät konstant även om barnet var brevid mig). Andra barnet kurade vi inte alls för barnet sov lungt i sin egen säng från start. Vet sen inte hur bra andra barnet hade sovit brevid, men det velade jag inte ens pröva då jag tycker samsovning kan vara farligt.
  • 1979sandy

Fy fan för er föräldrar som använder sig av detta! Sitter och gråter efter att ha läst om de som behandlat sitt lilla sjuka barn på detta vis! Polisanmälda borde de bli och inte ha rätt att ha barn över huvud taget.
    Blåmärken i pannan osv efter att ha blivit övergiven på natten , hur kan ni???!" Frågor"?! Små bebisar ställer inga j...a frågor!!!

• Flickan och kråkan
    finskatjejen skrev 2015-02-07 23:31:46 följande:
    Vi använde inte heller helt AW:s buffning under sömnkuren, utan mer lätt buffning och vangning som barnet verkade gilla. För oss blev det mest gnäll, verkligen inte något storgråt under kuren. Man kan som du ser förverkliga SHN på många olika sätt :) Jag tog mest bara idéer från AW:s metoder.

Här i Finland finns en allmän sömnkur som kallas "tassutus" och där lugnar man barnet genom att stryka (kan man säga så?), det påminner kanske lite om SHN, åtminstone så att man ska lugna barnet i dess säng.
    Tass-metoden är något helt annat än AW och om du är insatt som du säger dig vara så borde du veta det.

Sedan undrar jag hur man överhuvudtaget funderar på att använda en sömnmetod till ett barn som smågnyr lite grand medan man buffar lätt eller lätt gungar det i vagnen? Lustigt nog är det alltid så i dessa trådar. Föräldrar som hyllar shn byter plötsligt riktning; de har inte alls följt shn, de har bluffat lätt och barnet har aldrig gråtit. DET är inte att kura. Det är inte shn. Tillåt mig tvivla. I det läget jagar man inte rätt på en sömnmetod som AW:s shn.

Jag reagerar också på att du inte alls tar avstånd från de vidriga faktiska exempel som finns vad gäller shn och hur långt aw driver shn, utan bara konstaterar med ett leende (?!) att man kan göra olika när man kurar.
  • Rocket Mania
    finskatjejen skrev 2015-02-07 23:31:46 följande:

Flickan och kråkan skrev 2015-02-08 07:48:49 följande:
    Tass-metoden är något helt annat än AW och om du är insatt som du säger dig vara så borde du veta det.

Sedan undrar jag hur man överhuvudtaget funderar på att använda en sömnmetod till ett barn som smågnyr lite grand medan man buffar lätt eller lätt gungar det i vagnen? Lustigt nog är det alltid så i dessa trådar. Föräldrar som hyllar shn byter plötsligt riktning; de har inte alls följt shn, de har bluffat lätt och barnet har aldrig gråtit. DET är inte att kura. Det är inte shn. Tillåt mig tvivla. I det läget jagar man inte rätt på en sömnmetod som AW:s shn.

Jag reagerar också på att du inte alls tar avstånd från de vidriga faktiska exempel som finns vad gäller shn och hur långt aw driver shn, utan bara konstaterar med ett leende (?!) att man kan göra olika när man kurar.
    Exakt vad jag reagerade på. Aldrig någonsin att dessa följare ifrågasätter och tycker exemplens är vidriga, så vidriga som de är. Däremot hävdar de alltid bestämt att nej-men-såååå-gjorde-ju-inte-vi-och-vårat-barn-gräääät-ju-aldrig-utan-pep-en-gång-och-har-sovit-gott-sedan-dess...

• finskatjejen
    Flickan och kråkan skrev 2015-02-08 07:48:49 följande:

Exemplen som lagts hit i tråden verkar faktiskt ganska grymma! Har varit på AW:s forum nångång men aldrig stött på nåt sådant, kanske jag bara missade det. Vet inte, men hur som helst anser jag inte att jag på något sätt misshandlat mitt barn som sömnkurades för 6 år sen (hade förresten inte ens första barnet och sova på mage så där skiljde det sig oxå från AW:s metod, men det tror du knappast heller på). Ångrar det verkligen inte, både jag och barnet mådde bättre sen med mer sammanhängande sömn.

Men jag orkar inte strida med er mer så jag lämnar denna tråd. Tror jag flyttar mig till finska forumen där de inte verkar så dömande. Även om jag anser nu att samsovning är farligt inte tycker jag ändå att de som samsover inte borde skaffa barn! Tror ni lider av extrem sömnbrist eller nåt eller varifrån kommer bitterheten? Tack och adjö!
  • Rocket Mania
    finskatjejen skrev 2015-02-08 09:41:31 följande:
    Exemplen som lagts hit i tråden verkar faktiskt ganska grymma! Har varit på AW:s forum nångång men aldrig stött på nåt sådant, kanske jag bara missade det. Vet inte, men hur som helst anser jag inte att jag på något sätt misshandlat mitt barn som sömnkurades för 6 år sen (hade förresten inte ens första barnet och sova på mage så där skiljde det sig oxå från AW:s metod, men det tror du knappast heller på). Ångrar det verkligen inte, både jag och barnet mådde bättre sen med mer sammanhängande sömn.

Men jag orkar inte strida med er mer så jag lämnar denna tråd. Tror jag flyttar mig till finska forumen där de inte verkar så dömande. Även om jag anser nu att samsovning är farligt inte tycker jag ändå att de som samsover inte borde skaffa barn! Tror ni lider av extrem sömnbrist eller nåt eller varifrån kommer bitterheten? Tack och adjö!
    Det här händer också varje gång. Argumenten tar slut och så är det hejdå. Du har ingen sömnbrist så din bitterhet, vad beror den på?

Mina barn har sovit hela nätter sedan många år, sista barnet är snart 7 år och hon sov hela nätter redan på BB. Barn är olika och kräver oftast bara lite tid och lära känna innan de hittar sin egen väg. 

En sak är dock helt säker. Inget barn vill bli tvingat, ramsat, hårdhänt bluffat och ignorerat.

Slutligen är det ingen som dömer dig som förälder, jag personligen har frågat och ifrågasatt. Dömt ditt föräldraskap har jag inte, ditt barn verkar ju inte ha lidit, blivit kränkt eller ignorerat. Om det gick till så som du beskrivet. Det jag i så fall dömer dig för är ditt sätt att försvara en metod som hyllar den misshandel som faktiskt förekommer.
  • Natulcien
    finskatjejen skrev 2015-02-07 23:18:18 följande:
    Ja UNDER kuren gör man så. Jag har ingen bebis mera och sömnkurade mitt första barn för 6 år sedan och andra inte alls. Och sa ju att jag inte följt AW:s metoder till punkt och pricka utan anpassat dom enligt våra behov. Våra barn vaknar så sällan nuförtiden så tycker jag kan lika bra gå in i rummet, oftast har det yngre barnet sparkat av sig täcket och vaknar därför.
    Men att man bara gå in till barnet under kris under själva kuren är ju illa nog. Hur känner man när man utsätter en bebis för en sån extrem stress och skräck?
Svar på tråden Reaktioner på Anna Wahlgrens sömnmetod