• Penida

Reaktioner på Anna Wahlgrens sömnmetod

Igår, för att bevisa en poäng, besökte jag Anna Wahlgrens forum. Jag läste en tråd av alla tusentals. Det var den senaste för längre behöver man inte gå för att se hur illa barn behandlas enligt hennes metoder för att barn ska "lära" sig sova. Jag blev så illa till mods att jag känner att jag faktiskt behöver ventilera och dela med mig. Åter igen.
    Min förhoppning är väl att någon därute som tänker tanken eller har en vän som gör eller lever det ska tänka om eller varna någon annan, faktiskt se vilken galenskap som förespråkas. Sedan är givetvis alla hennes förespråkare välkomna hit för att säga sin sak och vad som enligt dem rättfärdigar att barn inte får sina behov tillgodosedda och istället instängda ska finna sig i att på natten då sover man och att allt annat är sekundärt oavsett om det innebär att barnet i timtals gråter efter mamma eller pappa (jag vet, de kallar det frågor eller ilska men sak samma för någon med lite empati) eller tvingas somna i smutsig säng på grund av sin reaktion på att bli övergiven.
    Det bör spridas tills det verkligen är begravt anser jag. Jag börjar här, åter igen, så får vi se.
    Så här, lite filmklipp hur barn bör behandlas enligt hennes synsätt.
    www.annawahlgren.com/index.php/view/svenska/filmer-start
    Forumet.
    www.annawahlgren.com/forum/viewforum.php&sid=5dff682a3a9cd7559fa19a563b7d8a0a

Känns det lämpligt? Bra? Kärleksfullt? Bara jäkligt fel?

Avskyr CIO-metoder
  • Svar på tråden Reaktioner på Anna Wahlgrens sömnmetod
  • Penida
    finskatjejen skrev 2015-02-07 08:03:23 följande:
    Jag tror fortfarande att du missuppfattat. Om mitt barn vaknar på natten (vilket händer ganska sällan) så springer jag till barnet, lägger täcke på och säger godnatt. Det brukar räcka för barnet att somna om. Skulle inte kalla det för misshandel.
    Skulle inte kalla det SHN heller? Enligt metoden ska man ej gå in annat än vid KRIS (då du säger dig vara påläst vet du säkert hur lite som faktiskt räknas dit) utan du ska, beroende på situation, utanför rummet, ramsa i ett tonläge du anser passar beroende på vad du tycker barnet visar genom sitt skrikande (argt barn, sur ramsa osv), göra husljud eller spela musik som överröstar skriket, inte göra någon "insats"..
    Har du läst boken?Flört
    Avskyr CIO-metoder
  • MajaVira

Här finns några länkar till trådar som finns (eller har funnits) på AW's forum: mucklan.wordpress.com/2012/01/11/felicia-forsvann/

Ett par exempel:

Får rådet att inte byta blöja om barnet bajsat när det vaknat "för tidigt" (..oj då, blev visst problem med röd rumpa)
    www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php

php5.web-3.crystone.se/annawahlgren.com/forum/viewtopic.php&t=4744
    "Gå inte in mer. Hulkar han och t o m kräks, så får han faktiskt göra det - låter hårt, men det är, som du vet, inte hela världen. Han "använder" det nu som väg till underhållning (låter också hårt). Jag drar den slutsatsen därför att ramsan plötsligt inte "tar" - ni ska stå och solfjädra i evigheter, tycks han mena - enligt minsta motståndets lag - vilket hjälper för stunden men inte för sedan."

• Penida
    mmel skrev 2015-02-07 09:23:45 följande:

Säkert många som läst det här tidigare, men det borde vara obligatorisk läsning för de som vill tillämpa AWs metoder:

Jag har läst det redan men länken fungerade inte här, jag har också haft problem med att kopiera in länkar?
    Jag kan försöka igen.
    http://detkänsligabarnet.se/2013/det-kom-ett-brev-om-somnmetoder/
    Jag tycker också detta är ett väldigt talande exempel, det är starkt av henne att våga (många gör ej det, inte helt lätt att säga att man hade fel eller gjorde fel) och jag önskar att fler vågade för det kommer få någon annan att tänka ett steg längre.
    Äh, jag klistrar in texten istället.

"Hej Daniel!

Jag har följt din blogg sedan årsskiftet. Jag har även läst äldre inlägg och hajade till när Anna Wahlgrens sova-hela-natten-metod (?SHN?) berördes. För vår del har den varit alldeles underbar. Lilltjejen ?kurades? vid 8 månader och det gick plättlätt. Efter två nätter sov hon 11 timmar i sträck och ifall hon vaknade till så ramsade vi mjukt från vår säng så att hon hörde det in bakom skynket två meter bort och somnade om så gott, så gott. Om läggningen någon gång strulade så ramsade vi hurtigt från diskbänken lite då och då så att vi fick sista ordet. Så sov hon. Wonderful. Storasystrarna som då var X år och Y år behövde ju också lite tid innan läggdags så det var ju bra om minstingen somnade vid sjusnåret. Detta fortgick i ett och ett halvt år och så kom lillebrorsan till världen och läggningarna började strula. Gap och skrik bakom skynket och arga protester. En så kallad fnurra på tråden som det kallas på Annas forum.

Fnurra på tråden? Snarare en listigt kamouflerad misshandel utförd av oss vuxna gentemot vårt barn som på alla möjliga sätt försökte nå oss genom våra högljudda ramsor, tillrättalägganden och korta natti natti sagda under promenaden ut ur rummet, bortvända från henne som lämnades ensam i totalmörkret bakom mörkläggningsgardinerna.

Du skriver att det saknas forskning om de långsiktiga effekterna av bland annat denna sömnmetod och det är synd. Själv har jag kämpat i ett halvår för att lappa och laga de gigantiskt trasiga sår vårt handlande orsakat vår dotter. Anknytningen har fått börja om och huruvida den kommer att bli fullständig återstår att se men det går framåt. Hon fyller tre år om en månad och somnar numera alltid med mamma eller pappa vid sin säng. Hon väljer också själv att hålla mig i handen vilket har tagit lång tid för henne att kunna ta emot.

Man kan väl säga att jag vaknade upp till sist och undrade vad fan vi höll på med. Hur skulle jag själv känna mig ifall min sambo totalt ignorerade mina kommunikationsförsök med ett goddagyxskaftsvar repeterat fyra gånger, ibland sex ifrån andra änden av huset? Jag skäms verkligen över detta.

Det är möjligt att andra SHN-utövare lyckats bättre än vad vi gjorde. Att deras barn gladeligen hoppar i säng för att sova så gott som de blivit lärda och fortsätter med det år ut och år in. Kanske följde vi inte alla delmoment i metoden utan ville bara ha russinen ur kakan med lång sammanhängande sömn och minimal insats när barnet ibland vaknade på natten? Med andra ord kan jag inte säga att metoden som sådan är skadlig men jag VET att den förenklar och reducerar barnet till något som knappt är mänskligt. På natten sover man. Punkt. Somnar man inte snabbt och lätt så har mamma eller pappa inte varit tillräckligt tydlig i sitt ?besked?. Vilket trams.

Detta har alltså jag, en mogen människa över 40 år med ytterst välordnade förhållanden i arbetslivet, plånboken och tillvaron i stort gjort mot mitt barn. Hjärtat blöder.

Jag tror inte att det hade satt sådana spår ifall vi bara låtit bli att försöka rätta till den där fnurran som uppstod vid tvåårsstrecket. Innan dess så sov hon ju verkligen gott direkt en minut efter gonattet. Grät aldrig på natten utan gnydde till och fick höra en mjuk röst med de välbekanta orden. Skadan uppstod nog när läggningarna INTE fungerade så och vi valde att utöva SHN-metodens olika verktyg för att dottern skulle somna av sig själv. 30-40 minuters duell var inte ovanligt. Där gick det sannerligen fel.

En kväll i somras bad jag om förlåtelse till henne. Vi hade läst saga tillsammans och hon blev som vanligt arg och aggressiv mot mig. Trött och ilsken. Kudden flyger iväg mot mig otaliga gånger och händerna slår mig. Igen. Ingen kontakt. Så hade det varit hela sommaren. Hon kändes inte närvarande utan gled ofta in i ett konstigt ansiktsuttryck med underbett och stel blick och så dessa klösande små händer som slet bort mina händer när jag skulle hålla om ryggen för att lugna. Detta oavsett hur mjukt jag rörde henne.

Förlåtet ja. Jag kände mig ofta tom och ledsen inombords i dessa situationer. Vad skulle jag göra? Hur skulle vi kunna rätta till det vi antog gått snett? Hon ville inte ta emot närhet annat än i bussituationer och framför allt inte vid läggdags. Just denna kväll så började jag bara prata. Prata om hur ledsen jag var att hon fått vara alldeles ensam i sin säng och att jag förstod hur ensam hon måste ha känt sig. Att hon nog varit väldigt rädd i mörkret och att mamma och pappa gjort fel som inte kommit och tröstat då. På alla möjliga vis så beskrev jag vad jag trodde hon upplevt och strök henne över kinden under tiden. Det som händer under dessa minuter är för evigt fastborrat i mitt minne och mitt hjärta. Lilla Elin börjar gråta, inte på ett barns sätt utan på ett mycket plågat och återhållsamt sätt. Som om hon kämpade med att kontrollera sig. Hon ligger på rygg i sin säng och jag sitter på golvet bredvid. Hennes blick stirrar upp i taket och underläppen darrar. Hennes bröstkorg nästan krampar av andningen som blivit alldeles ur fas. Hon försöker säga något men det bara gurglar och hon kräks rakt upp i luften. Jag hinner inte röra mig innan hon fullkomligen kastar sig om min hals och håller armarna hårt knutna runt mig. Hon kan inte riktigt prata utan kräks mera och vi torkar bort det med täcket. Jag fortsätter att prata, stackars lilla Elin som varit så rädd och ensam. Så rädd och ensam och mamma kom inte. Förlåt Elin, förlåt. Jag ska aldrig aldrig göra så igen. Det var fel. Förlåt. Och så vidare tills hon slutar att gråta. Då börjar hon prata. Säger att jag var skrämsig då. Att hon var jätterädd. Om och om igen.

Nästa dag har vi en helt annan tjej hemma. Hon sitter nära. Jag får krama lite försiktigt. Vid kvällssagan avbryter hon mig och ber att få höra om när hon var ensam och rädd. Jag berättar och ber om förlåtelse. Hon somnar gott. Efter detta har det bara blivit bättre och bättre men det är ändå inte fullständigt. Svårt att förklara men påtagligt för mig som mamma.

Oj. Det blev långt ändå. Jag ville bara berätta vår historia som ger en inblick i vad just denna metod råkat ställa till med i vår familj. Lillebror som är tio månader kommer lyckligtvis aldrig att uppleva samma sak. Om du eventuellt har någon fråga så svarar jag gärna.

MVH Elins mamma"

Avskyr CIO-metoder
  • Förtryckt

FRUKTANSVÄRD läsning ovan. Vilken himla tur att denna mamma var så intuitiv och empatisk att hon förstod exakt hur barnet kände sig.

Tyvärr är det i vissa familjer mammor som får dra tunga lasset med barnuppfostran, ja, allt kring barnet, och frustrationen över detta kan säkert i vissa familjer slå över till att man börjar agera efter en egoistisk synvinkel, vad funkar bäst för MIG just nu, hur ser jag till att snabbast komma ur denna situation just NU?

Och då kan jag förstå att man "tillber fel gud" och hoppas att liknande metoder ska få allt att löpa lätt och ledigt.

Stackars barn. Och stackars föräldrar som inte ens inser skadan de för evigt åsamkar!!!

• Förtryckt
    Natulcien skrev 2015-02-07 15:32:17 följande:
    Ja, men det är inte så konstigt. Det är ju hjärntvätt. Man märker det direkt på deras vokabulär. De har inte ens ett eget språk, utan pratar annawahlgrenska: Barnet skriker inte utan "frågar", bebisen är "arg", "skrattet till godnattet", om man tar upp bebisen ur sängen så blir hen "rädd" för sängen etc.
    ...eller så är mamman/kvinnan "arg". Eller så "protesterar" barnet. What the f...
  • Förtryckt
    Natulcien skrev 2015-02-07 15:16:25 följande:
    Ja, det är helt förryckt! Barnet måste ju känna ett extremt obehag inför sina föräldrar när de beter sig som galningar. Man ska skratta och stoja som en galning på kvällen, och rusa in och tjoa även på¨morgonen. Och på natten ska man "svara" barnet med en ramsa. Stackars, stackars barn som tvingas inse att de som ska vara tryggast och närmast beter sig som psykopater! Gråter
    Exakt. Rena Psycho-filmen.
  • AnnaSthlm

Alla "metoder" fungerar inte för alla barn, och inte i alla åldrar. Vi var helt utmattade pga extrem sömnbrist och körde buffning och ramsa när sonen var tre månader. Han fick aldrig gråta. Nu, ett år senare, har han sovit hela natten, alla nätter utom två (sjukdom) i ett år. Inga uppvak, trots tänder, resor, dagisstart etc. Hade jag fått göra om idag hade jag gjort exakt likadant. Vi är så glada att han fått den sömn han behöver.

• Förtryckt
    AnnaSthlm skrev 2015-02-07 21:06:09 följande:

Alla "metoder" fungerar inte för alla barn, och inte i alla åldrar. Vi var helt utmattade pga extrem sömnbrist och körde buffning och ramsa när sonen var tre månader. Han fick aldrig gråta. Nu, ett år senare, har han sovit hela natten, alla nätter utom två (sjukdom) i ett år. Inga uppvak, trots tänder, resor, dagisstart etc. Hade jag fått göra om idag hade jag gjort exakt likadant. Vi är så glada att han fått den sömn han behöver.

Okej. Jag är nyfiken. Vad ska buffningen _ge_ barnet annat än en initial känsla av att "såhär har mamma och pappa aldrig gjort förut" och "har jag varit dum?"

Helt enkelt, vad sjutton är denna sk buffning till för? Jag gillar som du förstår inte den metoden, ej heller "tryckpressen", "solfjädern" (också en tryckpress), "vagning" eller "buffning". Jag tycker de verkar helt galna allihop.
    Men jag lyssnar gärna på någon som har positiv erfarenhet.

• Natulcien
    AnnaSthlm skrev 2015-02-07 21:06:09 följande:

En nyfiken fråga..? Om han aldrig grät...varför fick ni extrem sömnbrist då? Och varför behövde ni en metod då över huvud taget?
  • AnnaSthlm
    Förtryckt skrev 2015-02-07 21:14:07 följande:

Okej. Jag är nyfiken. Vad ska buffningen _ge_ barnet annat än en initial känsla av att "såhär har mamma och pappa aldrig gjort förut" och "har jag varit dum?"

Helt enkelt, vad sjutton är denna sk buffning till för? Jag gillar som du förstår inte den metoden, ej heller "tryckpressen", "solfjädern" (också en tryckpress), "vagning" eller "buffning". Jag tycker de verkar helt galna allihop.

Men jag lyssnar gärna på någon som har positiv erfarenhet.

Känns det inte bra ska man inte göra det. Man måste lita på sig själv. Och visst kan en ettåring börja undra. Jag har ingen aning. Många tremånaders skulle det funka för tror jag,äldre barn har jag ingen aning om.

Föräldrar gör en massa saker barnen inte fattar. Det som känns rätt är oftast rätt.
Svar på tråden Reaktioner på Anna Wahlgrens sömnmetod