Inlägg från: Förtryckt |Visa alla inlägg
  • Förtryckt

Reaktioner på Anna Wahlgrens sömnmetod

Hej TS ville bara säga att din länk inte syns. Kollade själv på forumet och hittade denna länk (hoppas den fungerar).

www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php&t=51096

Som handlar om ett litet barn som sömnkurats i 1,5 mån. De använder något som heter "skratt till godnatt" i metoden. Så när barnet vet att det är läggdags och blir sur, så börjar pappa och mamma skratta stoja osv för att låtsas att allt är en lek.

Om jag skrek och grät otröstlig som liten bebbe så hade jag blivit än mer förbannad!

Kanske missuppfattat något, men jag ogillar AW:s netoder starkt.

• Förtryckt

FRUKTANSVÄRD läsning ovan. Vilken himla tur att denna mamma var så intuitiv och empatisk att hon förstod exakt hur barnet kände sig.

Tyvärr är det i vissa familjer mammor som får dra tunga lasset med barnuppfostran, ja, allt kring barnet, och frustrationen över detta kan säkert i vissa familjer slå över till att man börjar agera efter en egoistisk synvinkel, vad funkar bäst för MIG just nu, hur ser jag till att snabbast komma ur denna situation just NU?

Och då kan jag förstå att man "tillber fel gud" och hoppas att liknande metoder ska få allt att löpa lätt och ledigt.

Stackars barn. Och stackars föräldrar som inte ens inser skadan de för evigt åsamkar!!!

• Förtryckt
    Natulcien skrev 2015-02-07 15:32:17 följande:
    Ja, men det är inte så konstigt. Det är ju hjärntvätt. Man märker det direkt på deras vokabulär. De har inte ens ett eget språk, utan pratar annawahlgrenska: Barnet skriker inte utan "frågar", bebisen är "arg", "skrattet till godnattet", om man tar upp bebisen ur sängen så blir hen "rädd" för sängen etc.
    ...eller så är mamman/kvinnan "arg". Eller så "protesterar" barnet. What the f...
  • Förtryckt
    Natulcien skrev 2015-02-07 15:16:25 följande:
    Ja, det är helt förryckt! Barnet måste ju känna ett extremt obehag inför sina föräldrar när de beter sig som galningar. Man ska skratta och stoja som en galning på kvällen, och rusa in och tjoa även på¨morgonen. Och på natten ska man "svara" barnet med en ramsa. Stackars, stackars barn som tvingas inse att de som ska vara tryggast och närmast beter sig som psykopater! Gråter
    Exakt. Rena Psycho-filmen.
  • Förtryckt
    AnnaSthlm skrev 2015-02-07 21:06:09 följande:

Alla "metoder" fungerar inte för alla barn, och inte i alla åldrar. Vi var helt utmattade pga extrem sömnbrist och körde buffning och ramsa när sonen var tre månader. Han fick aldrig gråta. Nu, ett år senare, har han sovit hela natten, alla nätter utom två (sjukdom) i ett år. Inga uppvak, trots tänder, resor, dagisstart etc. Hade jag fått göra om idag hade jag gjort exakt likadant. Vi är så glada att han fått den sömn han behöver.

Okej. Jag är nyfiken. Vad ska buffningen _ge_ barnet annat än en initial känsla av att "såhär har mamma och pappa aldrig gjort förut" och "har jag varit dum?"

Helt enkelt, vad sjutton är denna sk buffning till för? Jag gillar som du förstår inte den metoden, ej heller "tryckpressen", "solfjädern" (också en tryckpress), "vagning" eller "buffning". Jag tycker de verkar helt galna allihop.
    Men jag lyssnar gärna på någon som har positiv erfarenhet.

• Förtryckt
    Donum skrev 2015-02-08 20:20:08 följande:
    Det tycker jag att du ska vara också. Jag har fattat en hel del omhändertagandebeslut i min yrkesroll. När barnen inte alls reagerar på vems famn de kommer till utan accepterar till fullo att sitta på höften på en helt okänd individ - då har de en bedrövlig anknytning till sina föräldrar. Jag tänkte på det en gång när ett barn hade lämnats i spjälsängen så mycket att h*n inte längre försökte påkalla mammans uppmärksamhet. Helt utan protester kom h*n till min famn och utan att bry sig om att vi lämnade mamman och då tänkte jag att det här är precis vad Anna Wahlgren lär ut. Inte ett ljud i protest i bilen därifrån. H*n var "nöjd", i bemärkelsen att bara gilla läget. Likadant med det mindre syskonet. Ingen reaktion alls på att just ha lämnat mamma. Och så utsätter normalbegåvade människor sina barn för detta?

Helt obegripligt. Jag undrar verkligen hur lång tid det tog för föräldrarna att sluta reagera med omsorg på sitt barns tårar, för jag har så svårt att tänka mig att de aldrig gjort det. Inte om de är normalbegåvade i alla fall.

Men glöm inte att så var det under hela 60talet och innan. Man SKULLE inte ta upp bebis när den skrek, man SKULLE inte samsova. Helt - jävla - sjukt. Förstår inte alls! Jag blir fan rabiat när jag bara tänker på att jag hade det så.

Min mor födde mig i absolut sista sucken av 60talet och hon har berättat att personalen på BB sa "Nu ska du låta hen ligga i egen säng och ta inte upp hen om hen skriker." Efter många hjärtskärande minuter så tog hon ändå upp mig till sin famn och sov några timmar med mig hos sig.

Sen gjorde både mamma och pappa en hel del andra knäppa grejer som jag ALDRIG hade gjort mot ett barn, t ex åkte iväg på semester i 3 v när jag inte riktigt hade fyllt två år. Lämnade mig hos släktingar (som var sjuka i huvudet).
    Hur fungerar anknytningen efter en sån sak undrar jag?
    Hur övergiven måste jag inte ha känt mig, trott att de aldrig skulle komma tillbaka?

Är det därför jag haft en sorts "abandonment issue" hela barndomen och ungdomen och tidig vuxen ålder, svårt känna mig trygg? Det var först vid 25-30 som jag bottnade, kände mig lugn och förstod att mina föräldrar bara hade gjort det de själva ansåg var bäst att göra. De gjorde sitt bästa och jag saknade inget materiellt, men jag tror jag saknade en innerlig närhet till bägge. Trots att jag älskar dem.

Gud det blir ju rena romanen här! I alla fall, för många människor är ju deras föräldrars uppfostran på gott och ont, och det onda blir som ett slags facit på vad man INTE bör göra. Så de inte begår samma misstag mot sina barn.

Svar på tråden Reaktioner på Anna Wahlgrens sömnmetod