• Penida

Reaktioner på Anna Wahlgrens sömnmetod

Igår, för att bevisa en poäng, besökte jag Anna Wahlgrens forum. Jag läste en tråd av alla tusentals. Det var den senaste för längre behöver man inte gå för att se hur illa barn behandlas enligt hennes metoder för att barn ska "lära" sig sova. Jag blev så illa till mods att jag känner att jag faktiskt behöver ventilera och dela med mig. Åter igen.
    Min förhoppning är väl att någon därute som tänker tanken eller har en vän som gör eller lever det ska tänka om eller varna någon annan, faktiskt se vilken galenskap som förespråkas. Sedan är givetvis alla hennes förespråkare välkomna hit för att säga sin sak och vad som enligt dem rättfärdigar att barn inte får sina behov tillgodosedda och istället instängda ska finna sig i att på natten då sover man och att allt annat är sekundärt oavsett om det innebär att barnet i timtals gråter efter mamma eller pappa (jag vet, de kallar det frågor eller ilska men sak samma för någon med lite empati) eller tvingas somna i smutsig säng på grund av sin reaktion på att bli övergiven.
    Det bör spridas tills det verkligen är begravt anser jag. Jag börjar här, åter igen, så får vi se.
    Så här, lite filmklipp hur barn bör behandlas enligt hennes synsätt.
    www.annawahlgren.com/index.php/view/svenska/filmer-start
    Forumet.
    www.annawahlgren.com/forum/viewforum.php&sid=5dff682a3a9cd7559fa19a563b7d8a0a

Känns det lämpligt? Bra? Kärleksfullt? Bara jäkligt fel?

Avskyr CIO-metoder
  • Svar på tråden Reaktioner på Anna Wahlgrens sömnmetod
  • häxjakt

Jag sitter faktiskt här vid min dator och gråter. Är helt chockad över mig själv. Jag gråter aldrig, inte till sorgliga filmer, inte när jag får höra om döende barn i afrika, inte ens på min mammas begravning.
    Men nu sitter jag och gråter efter att ha läst ett par trådar på forumet.
    Visst, jag ammar så jag är väl känslig men gud vad ont det gör i mig.
    Tanken på att en liten bebis, lika gammal som min fina, oskyldiga son (5½ månad) ligger och skriker efter sin mamma och pappa och ingen kommer och tröstar...ajajaj...

Vad är det här för människa? Är hon på riktigt eller är det ett dumt aprilskämt ett par månader för tidigt?
    Jag har kanske bott under en sten men jag har faktiskt aldrig hört talas om det här...

Jag vet inte om jag ska googla det här eller om det är bäst att låta bli. Nu ska jag i alla fall gå och hålla om min son.

• Natulcien

Ja, du vet vad jag tycker.
    Så genomvidrigt att jag inte ens kan sätta ord på det. Gråter

Man måste ha en riktigt grav empatistörning för att kunna hålla på och gapa ramsor utanför sovrumsdörren när ens bebis ligger därinne och skriker och gråter.

Du (Penida) som ändå har lite koll på det där forumet och tongångarna där, har du någon uppfattning om ifall det ökar eller minskar i popularitet och aktivitet? Man ber ju en stilla bön om att det ska dö ut.

• Alexi

Menar du alltså att folk fortfarande använder hennes metoder? Jag trodde liksom att det dog ut när det var så mycket i media för några år sedan om hennes dotter.

Jag kommer inte läsa på forum eller klicka på några länkar, orkar inte må så dåligt som jag brukar göra av att läsa sånt. Men jag blir oerhört förvånad som sagt.

• Penida
    häxjakt skrev 2015-02-05 21:02:30 följande:

Jag sitter faktiskt här vid min dator och gråter. Är helt chockad över mig själv. Jag gråter aldrig, inte till sorgliga filmer, inte när jag får höra om döende barn i afrika, inte ens på min mammas begravning.
    Men nu sitter jag och gråter efter att ha läst ett par trådar på forumet.
    Visst, jag ammar så jag är väl känslig men gud vad ont det gör i mig.
    Tanken på att en liten bebis, lika gammal som min fina, oskyldiga son (5½ månad) ligger och skriker efter sin mamma och pappa och ingen kommer och tröstar...ajajaj...

Vad är det här för människa? Är hon på riktigt eller är det ett dumt aprilskämt ett par månader för tidigt?
    Jag har kanske bott under en sten men jag har faktiskt aldrig hört talas om det här...

Jag vet inte om jag ska googla det här eller om det är bäst att låta bli. Nu ska jag i alla fall gå och hålla om min son.

Det låter kanske tokigt när jag säger det men se det som något positivt, du har hjärtat på rätt ställe och låter dina instinkter tala för sig. Instinkter som alla har men vissa väljer att lägga band på eller är för sjuka för att känna av. Det ska kännas om man läser något liknade.
    Jag kom i kontakt med dessa metoder när mitt barn var spädbarn och jag reagerade ungefär som du då, nu, långt senare kan man väl säga att jag har studerat det och ja, det är på riktigt och långt värre än jag trodde då.
    Tack för att du skrev, jag vet att det finns flera som håller med mig och som vet precis vad det handlar om men du är nybliven förälder och kommer säkert i kontakt med andra som är.
    Grattis till din son, mys på:) Ett barn kan aldrig få för mycket närhet och kärlek.
    Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    Natulcien skrev 2015-02-05 21:13:18 följande:

Du (Penida) som ändå har lite koll på det där forumet och tongångarna där, har du någon uppfattning om ifall det ökar eller minskar i popularitet och aktivitet? Man ber ju en stilla bön om att det ska dö ut.

Min uppfattning är att det minskar för att sedan öka beroende på hur debatten ser ut utanför forumet. Är det tyst ökar anhängarna i antal osv.
    Jag ber samma bön. Hoppas ovetande får upp ögonen och säger sin sak.
    Avskyr CIO-metoder
  • häxjakt
    Penida skrev 2015-02-05 21:43:59 följande:
    Det låter kanske tokigt när jag säger det men se det som något positivt, du har hjärtat på rätt ställe och låter dina instinkter tala för sig. Instinkter som alla har men vissa väljer att lägga band på eller är för sjuka för att känna av. Det ska kännas om man läser något liknade.
    Jag kom i kontakt med dessa metoder när mitt barn var spädbarn och jag reagerade ungefär som du då, nu, långt senare kan man väl säga att jag har studerat det och ja, det är på riktigt och långt värre än jag trodde då.
    Tack för att du skrev, jag vet att det finns flera som håller med mig och som vet precis vad det handlar om men du är nybliven förälder och kommer säkert i kontakt med andra som är.
    Grattis till din son, mys på:) Ett barn kan aldrig få för mycket närhet och kärlek.
    Tack, jag blev alldeles skakig. Och nu har jag googlat, mot bättre vetande. Jag borde ha låtit bli.

Usch vad hemskt och inget aprilskämt är det heller...

Folk behöver komma ut i världen och se. Öppna ögonen och se. Jag och min man har för några år sedan volontärarbetat på barnhem/kriscenter i Israel till exempel. Jag har varit i Etiopien och i Liberia och träffat på misär och elände bland både barn och vuxna.
    Varför i hela friden försöker man återskapa den otryggheten i trygga Sverige? Här där barn kan få växa upp trygga och omhuldade?

Man kan aldrig få vissa trauman ogjorda. Man kan fungera som en vettig vuxen efter att ha genomgått elände i barndomen såklart, men man kan aldrig programmera bort allt. Förstår inte folk det? Hur viktigt det är att få lära sig att världen är en god plats och att det alltid finns någon som räddar en?

Nej, fy (valfri svordom) vad arg, ledsen och besviken jag blir.
  • Penida
    Alexi skrev 2015-02-05 21:14:46 följande:

Menar du alltså att folk fortfarande använder hennes metoder? Jag trodde liksom att det dog ut när det var så mycket i media för några år sedan om hennes dotter.

Jag kommer inte läsa på forum eller klicka på några länkar, orkar inte må så dåligt som jag brukar göra av att läsa sånt. Men jag blir oerhört förvånad som sagt.

Ja, tyvärr..
    Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    häxjakt skrev 2015-02-05 22:08:01 följande:
    Folk behöver komma ut i världen och se. Öppna ögonen och se. Jag och min man har för några år sedan volontärarbetat på barnhem/kriscenter i Israel till exempel. Jag har varit i Etiopien och i Liberia och träffat på misär och elände bland både barn och vuxna.
    Varför i hela friden försöker man återskapa den otryggheten i trygga Sverige? Här där barn kan få växa upp trygga och omhuldade?

Man kan aldrig få vissa trauman ogjorda. Man kan fungera som en vettig vuxen efter att ha genomgått elände i barndomen såklart, men man kan aldrig programmera bort allt. Förstår inte folk det? Hur viktigt det är att få lära sig att världen är en god plats och att det alltid finns någon som räddar en?

Nej, fy (valfri svordom) vad arg, ledsen och besviken jag blir.
    Avskyr CIO-metoder
  • makelovenotwar

Jag förstår mig heller inte mig på denna grymma metod. Om mitt barn gråter på kvällen är jag där som en blixt för att trösta. Jag skulle ALDRIG ha hjärta till att höra henne skrika.

Anna Wahlgrens metod skrämmer mig... Att barnet ska lära sig bli "trygg" , som det kallas genom skrik är ju helt åt helsike.

Skulle man tex tillämpa samma metod när barnet råkat ramla och slå sig och säga: -Jaja ingen fara. Och då få barnet att acceptera att man slog sig ibland? Nä, just det.

Hur kan man vilja annat än trösta sitt barn när hen behöver en som mest?

Och ja, barn vaknar ibland under kvällarna med 30 minuters mellanrum, vägrar sova och vill bli vaggade i timmar. But guess what? Välkommen till din uppgift som förälder.

Förr eller senare sover ditt barn gott hela natten ändå - full med trygghet, kärlek och omtanke.

Svar på tråden Reaktioner på Anna Wahlgrens sömnmetod