• Penida

Reaktioner på Anna Wahlgrens sömnmetod

Igår, för att bevisa en poäng, besökte jag Anna Wahlgrens forum. Jag läste en tråd av alla tusentals. Det var den senaste för längre behöver man inte gå för att se hur illa barn behandlas enligt hennes metoder för att barn ska "lära" sig sova. Jag blev så illa till mods att jag känner att jag faktiskt behöver ventilera och dela med mig. Åter igen.
    Min förhoppning är väl att någon därute som tänker tanken eller har en vän som gör eller lever det ska tänka om eller varna någon annan, faktiskt se vilken galenskap som förespråkas. Sedan är givetvis alla hennes förespråkare välkomna hit för att säga sin sak och vad som enligt dem rättfärdigar att barn inte får sina behov tillgodosedda och istället instängda ska finna sig i att på natten då sover man och att allt annat är sekundärt oavsett om det innebär att barnet i timtals gråter efter mamma eller pappa (jag vet, de kallar det frågor eller ilska men sak samma för någon med lite empati) eller tvingas somna i smutsig säng på grund av sin reaktion på att bli övergiven.
    Det bör spridas tills det verkligen är begravt anser jag. Jag börjar här, åter igen, så får vi se.
    Så här, lite filmklipp hur barn bör behandlas enligt hennes synsätt.
    www.annawahlgren.com/index.php/view/svenska/filmer-start
    Forumet.
    www.annawahlgren.com/forum/viewforum.php&sid=5dff682a3a9cd7559fa19a563b7d8a0a

Känns det lämpligt? Bra? Kärleksfullt? Bara jäkligt fel?

Avskyr CIO-metoder
  • Svar på tråden Reaktioner på Anna Wahlgrens sömnmetod
  • fyr

Undrar om det är en språkförbistring som gör att vi använder ordet tröst så olika. Jag blev nog lika bestört som Natulcien.

• Natulcien
    Rocket Mania skrev 2015-02-07 15:23:13 följande:

Alltid när AW.s små nissar kommer in för att förklara att metoderna inte alls är kränkande kommer jag osökt att tänka på ordet "hjärntvätt". För så indoktrinerade känns försvararna. De verkar precis lika kurade som de stackars små barnen. 

Ja, men det är inte så konstigt. Det är ju hjärntvätt. Man märker det direkt på deras vokabulär. De har inte ens ett eget språk, utan pratar annawahlgrenska: Barnet skriker inte utan "frågar", bebisen är "arg", "skrattet till godnattet", om man tar upp bebisen ur sängen så blir hen "rädd" för sängen etc.
  • Batmamba
    finskatjejen skrev 2015-02-07 14:46:40 följande:

Barn behöver tröst bara om de skadat sig. Och tröst ger jag varje dag då jag har en vild 2-åring här hemma ;)

Hur kan ni andra låta era barn gå miste om sammanhängande nattsömn?

Det här kan du väl ändå inte mena? (Jag har läst inlägget med förklaringen också.)

Barn blir ju rädda, besvikna, oroliga mm. Jag vill verkligen be dig kontakta BVC eller bup och be om en föräldrautbildning eller kurs i barns utveckling. Om det du skriver stämmer är jag rädd att du skadar dina barn.

Gör du likadant med vänner och vuxna familjemedlemmar? Har folk alltid gjort så mot dig? Får du ingen tröst när du är ledsen?
  • Pescetarianist

Jag trodde inte att någon tillämpade hennes metoder, eller metoder likt hennes, sedan hon blev anmäld och flera läkare, psykologer och forskare menade på att hon inte hade varken grund eller belägg för sina påståenden och metoder. Några av dessa människor avfärdade till och med hennes metoder som "ren och skär misshandel".

• Rocket Mania

Jag tror AW-människorna är så enormt fokuserade på resultatet att de inte fattar vad de gör.

Ja, kurade barn sover i sina sängar hela natten. Ja, de är säkert utvilade. Men sedan då?

Om man ska dra paralleller är det flera andra misshandelsmetoder som fungerar.

- 5mm barn sover också hela natten och vaknar utvilade.
    - Aga fungerar utmärkt, barnen kommer göra som föräldrarna vill

• Donum

Barn behöver tröst bara om de skadat sig. Och tröst ger jag varje dag då jag har en vild 2-åring här hemma ;)

Jag tycker inte att jag fick svar på min fråga. Kanske var jag otydlig. Jag omformulerar mig:

Hur lång tid tog det för dig att sluta reagera med omsorg på ditt barns tårar?
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Pescetarianist
    Rocket Mania skrev 2015-02-07 15:40:27 följande:

Om man ska dra paralleller är det flera andra misshandelsmetoder som fungerar.

- 5mm barn sover också hela natten och vaknar utvilade.

- Aga fungerar utmärkt, barnen kommer göra som föräldrarna vill

En rak höger funkar också - instantly! Fungerar även på vuxna. Brukar köra en sådan på maken lite då och då, då jag behöver lite egentid. Även när han snarkar - det funkar då med.
  • finskatjejen
    Batmamba skrev 2015-02-07 15:33:33 följande:

Det här kan du väl ändå inte mena? (Jag har läst inlägget med förklaringen också.)

Barn blir ju rädda, besvikna, oroliga mm. Jag vill verkligen be dig kontakta BVC eller bup och be om en föräldrautbildning eller kurs i barns utveckling. Om det du skriver stämmer är jag rädd att du skadar dina barn.

Gör du likadant med vänner och vuxna familjemedlemmar? Har folk alltid gjort så mot dig? Får du ingen tröst när du är ledsen?

Vad fan yrar du om?! Jag sa ju att jag ALLTID tröstar mitt barn om det skadat sig eller är ledset! Du har nog missförstått mig totalt tror jag. Tycker bara att på natten är lugna ett mer lämpligt ord.
  • Batmamba
    finskatjejen skrev 2015-02-07 15:53:15 följande:

Vad fan yrar du om?! Jag sa ju att jag ALLTID tröstar mitt barn om det skadat sig eller är ledset! Du har nog missförstått mig totalt tror jag. Tycker bara att på natten är lugna ett mer lämpligt ord.

Det jag läste var att barn bara behöver tröstas om de skadar sig.

Men det var ju bra att det inte var så du menade!
  • Batmamba

Det här inlägget alltså. Men nu förstår jag att det inte var riktigt så du menade.
Svar på tråden Reaktioner på Anna Wahlgrens sömnmetod