• Penida

Reaktioner på Anna Wahlgrens sömnmetod

Igår, för att bevisa en poäng, besökte jag Anna Wahlgrens forum. Jag läste en tråd av alla tusentals. Det var den senaste för längre behöver man inte gå för att se hur illa barn behandlas enligt hennes metoder för att barn ska "lära" sig sova. Jag blev så illa till mods att jag känner att jag faktiskt behöver ventilera och dela med mig. Åter igen.
    Min förhoppning är väl att någon därute som tänker tanken eller har en vän som gör eller lever det ska tänka om eller varna någon annan, faktiskt se vilken galenskap som förespråkas. Sedan är givetvis alla hennes förespråkare välkomna hit för att säga sin sak och vad som enligt dem rättfärdigar att barn inte får sina behov tillgodosedda och istället instängda ska finna sig i att på natten då sover man och att allt annat är sekundärt oavsett om det innebär att barnet i timtals gråter efter mamma eller pappa (jag vet, de kallar det frågor eller ilska men sak samma för någon med lite empati) eller tvingas somna i smutsig säng på grund av sin reaktion på att bli övergiven.
    Det bör spridas tills det verkligen är begravt anser jag. Jag börjar här, åter igen, så får vi se.
    Så här, lite filmklipp hur barn bör behandlas enligt hennes synsätt.
    www.annawahlgren.com/index.php/view/svenska/filmer-start
    Forumet.
    www.annawahlgren.com/forum/viewforum.php&sid=5dff682a3a9cd7559fa19a563b7d8a0a

Känns det lämpligt? Bra? Kärleksfullt? Bara jäkligt fel?

Avskyr CIO-metoder
  • Svar på tråden Reaktioner på Anna Wahlgrens sömnmetod
  • Foxenihavet

Satt och funderade här och försökte sätta mig själv in i situationen.

Jag mår illa av bara tanken på att mitt barn sitter eller ligger alldeles ensam i en spjälsäng och gråter hjärtskärande efter mig, medan jag sitter utanför och kollar klockan. Efter fem minuter går jag in bara för att säga "mamma är här, god natt och sov gott!", för att sedan stänga dörren igen och fortsätta räkna minuter.

Snacka om att bsrnet slängs mellan hopp och förtvivlan. ÄNTLIGEN kommer jag in i rummet, - MEN, jag är bara kvar i 10 sekunder, barnet ser mig inte utan hör mig bara. Barnet tystnar och väntar på att jag ska komma och krama det, - och istället stänger jag dörren och överger barnet igen!!! :O

Ja, om barnet nu är så pass fokuserad och inte så totalt söndergråten att barnet överhuvudtaget hör att jag säger "godnatt".

Nä, fy fan! Bara tanken på detta gör mig helt gråtfärdig!!!

• Molly1

Heja finskatjejen! Min syster gjorde också en variant av sova-hela-natten och det fanns ingen barnmisshandel whatsoever inblandat. Hela familjen, inklusive barnet, mådde bättre sen. Jag skulle kunna gå in på detaljer men det är ingen mening, det är bara arga kvinnor som redan bestämt sig som går in på en sådan här rubrik. De har antagligen inte ens läst boken. Sen att författaren verkar ha otaliga personliga problem, det är ju en annan sak... Live and let live people!

• finskatjejen

Anna Wahlgren är faktiskt väldigt mycket EMOT 5- minutersmetoden då barnet bara försummas helt då. I Annas metod låter man INTE barnet skrika ensam. Det finns skillnader i gråt och gråt, om barnet på riktigt har panik (och är inte bara frustrerad för han/hon inte får sömn) är det ju klart man går till barnet! Sömnkuren som vi genomförde tycker jag att var mer kommunikation med barnet Och man går alltid in i rummet då det behövs. Man lurar heller aldrig barnet genom att smyga ut ur rummet, utan barnet lär sig att det är tryggt att somna även utan föräldrarna.

• Foxenihavet
    finskatjejen skrev 2015-02-07 09:49:16 följande:

Anna Wahlgren är faktiskt väldigt mycket EMOT 5- minutersmetoden då barnet bara försummas helt då. I Annas metod låter man INTE barnet skrika ensam. Det finns skillnader i gråt och gråt, om barnet på riktigt har panik (och är inte bara frustrerad för han/hon inte får sömn) är det ju klart man går till barnet! Sömnkuren som vi genomförde tycker jag att var mer kommunikation med barnet Och man går alltid in i rummet då det behövs. Man lurar heller aldrig barnet genom att smyga ut ur rummet, utan barnet lär sig att det är tryggt att somna även utan föräldrarna.

Ett litet barn är inte gjord för att somna själv, utan någon närhet.
  • finskatjejen
    Foxenihavet skrev 2015-02-07 10:00:09 följande:

Ett litet barn är inte gjord för att somna själv, utan någon närhet.

Jag tycker däremot samsovning är farligt och obekvämt. Dessutom vaknade mitt första barn HELA tiden då vi samsov och grät trots jag låg brevid. Verkade inte särskilt trygg... Vet många som har barn som sover bättre i egen säng (och de har aldrig hört om AW). Sover själv också bäst ensam.

Andra barnet behövde ingen sömnkur, sov i egen säng från start och började sova fulla nätter av sig själv innan vi flyttade barnet till eget rum :)
  • Flickan och kråkan
    finskatjejen skrev 2015-02-07 09:49:16 följande:

Läs trådarna på hennes forum. Det är ofta värre än 5 mm. Hon anmäldes av svenska barnläkarföreningen till barnombudsmannen pga att hennes råd kränker barn.
  • finskatjejen
    Molly1 skrev 2015-02-07 09:44:20 följande:

Heja finskatjejen! Min syster gjorde också en variant av sova-hela-natten och det fanns ingen barnmisshandel whatsoever inblandat. Hela familjen, inklusive barnet, mådde bättre sen. Jag skulle kunna gå in på detaljer men det är ingen mening, det är bara arga kvinnor som redan bestämt sig som går in på en sådan här rubrik. De har antagligen inte ens läst boken. Sen att författaren verkar ha otaliga personliga problem, det är ju en annan sak... Live and let live people!

Just det, man kör sin egen variant som passar ens familj bäst :) Har inte följt AW:s metoder till punkt och pricka och det är mycket som jag inte håller med AW (t.ex att hon tycker att alla barn utvecklas helt likadant och har annars också ganska svart och vit världssyn).

Ja de som kritiserar borde åtminstone läsa boken! Tror dom flesta missuppfattat en hel del...
  • Foxenihavet
    Flickan och kråkan skrev 2015-02-07 10:12:49 följande:

Läs trådarna på hennes forum. Det är ofta värre än 5 mm. Hon anmäldes av svenska barnläkarföreningen till barnombudsmannen pga att hennes råd kränker barn.

That kind of says it all.
  • finskatjejen
    Flickan och kråkan skrev 2015-02-07 10:12:49 följande:

Jag har läst på hennes forum, har t.o.m frågat om råd där :) Men det var nån annan än AW som svarade.
Svar på tråden Reaktioner på Anna Wahlgrens sömnmetod