Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Reaktioner på Anna Wahlgrens sömnmetod

finskatjejen skrev 2015-02-07 08:03:23 följande:

Jag tror fortfarande att du missuppfattat. Om mitt barn vaknar på natten (vilket händer ganska sällan) så springer jag till barnet, lägger täcke på och säger godnatt. Det brukar räcka för barnet att somna om. Skulle inte kalla det för misshandel.

Ingen där omsomning och insomning går till som du beskriver kommer på tanken att använda någon sömnmetod överhuvudtaget. Barn som utsatts för cio-metoder som aw och 5mm somnar vanligtvis efter genomförd metod. Det är ju inte DET någon ifrågasätter utan vad man utsätter barnet under "kuren". Läs och begrunda vad som skrivs och sägs på aw:s forum. Du kan inte mena att det finns något sunt i de!?
  • Flickan och kråkan
    finskatjejen skrev 2015-02-07 09:49:16 följande:

Anna Wahlgren är faktiskt väldigt mycket EMOT 5- minutersmetoden då barnet bara försummas helt då. I Annas metod låter man INTE barnet skrika ensam. Det finns skillnader i gråt och gråt, om barnet på riktigt har panik (och är inte bara frustrerad för han/hon inte får sömn) är det ju klart man går till barnet! Sömnkuren som vi genomförde tycker jag att var mer kommunikation med barnet Och man går alltid in i rummet då det behövs. Man lurar heller aldrig barnet genom att smyga ut ur rummet, utan barnet lär sig att det är tryggt att somna även utan föräldrarna.

Läs trådarna på hennes forum. Det är ofta värre än 5 mm. Hon anmäldes av svenska barnläkarföreningen till barnombudsmannen pga att hennes råd kränker barn.
  • Flickan och kråkan
    finskatjejen skrev 2015-02-07 12:50:12 följande:
    Man skiter aldrig i bebisen, man reagerar på all gråt. Annan sak sen om man behöver gå in i rummet, om det räcker att man säger gonatt utanför då är det ju onödigt och gå in.
    OK, så om ditt spädbarn gråter av en annan anledning.....agerar du på samma sätt då? Ramlat när han/hon ålat/krupit/suttit = ramsar utanför i ett annat rum.....?
  • Flickan och kråkan
    finskatjejen skrev 2015-02-07 13:02:16 följande:
    Barnet skulle väl fortsätta gråta och få panik om det var rädd och inte somna om? Trygghet är ju att veta att mamma och pappa är utanför och vaktar :)
    Om barnet bara somnar lätt när man går ut så finns det ju ingen anlednings att använda någon form av sömnmetod alls. Att gråta sig till sömns med en ramsande förälder utan synhåll är inget som skapar trygghet hos ett spädbarn. Tror du verkligen på det själv? 
  • Flickan och kråkan
    finskatjejen skrev 2015-02-07 13:52:14 följande:
    Äh helt omöjligt och förklara när ni inte tycks förstå ändå. Klart man inte ramsar då. Efter sömnkuren har jag gått in i rummet oboeroende orsak (eftersom det varit så sällan). Men under sömnkuren iaf första natten vaknar barnet väldigt många gånger varav en stor del av gråten inte har nåt med panik att göra utan barnet det är det enda sättet för barnet att kommunicera (barnet frågar om det verkligen är tryggt att sova ensam?). Tro mig eller ej så hör jag faktiskt skillnad på om barnet är bara frustrerat eller har panik eller skadat sig.
    Jodå, jag förstår alldeles utmärkt. Och det går minst lika bra att betinga bort all annan gråt på precis samma sätt, men det finns ingen vettig människa som skulle komma på den tanken.
  • Flickan och kråkan
    finskatjejen skrev 2015-02-07 14:02:30 följande:
    Om man bara lämnar barnet och gråta ensam så då kan det säkert bli så. Men om man alltid reagerar på barnets skrik vet ju barnet att mamma vaktar utanför. Man lugnar barnet i sängen. Genom att ta upp ungen "räddar" du ju barnet från sängen och sedan vågar ju inte barnet sova i sängen mera.

Och tro mig eller ej så kan man faktiskt ge mycket närhet till sina barn på dagen också :) På natten sover man. Mina barn vaknar alltid glada som solstrålar när dom sover så bra och då vill man ju bara krama dom :)
    Stackars alla barn som blir "räddade" från det hemska golvet när de lite titt som tätt ramlar utan att egentligen slå sig....eller bara känner sig lite ledsna av någon anledning. Vilka trauman alla barn måste ha utsatts för när föräldrar lärt dem att golv är farliga . För att inte tala om alla horder av äldre barn och vuxna som är rädda för sina sängar då de hade föräldrar som lyfte upp dem i famnen ur den skrämmande sängen som spädbarn när de var ledsna .

Du tycker inte att resonemanget haltar.....bara aningens .
  • Flickan och kråkan
    finskatjejen skrev 2015-02-07 14:46:40 följande:
    Barn behöver tröst bara om de skadat sig. 
    Va?!

Hur illa måste de då skada sig för att du ska trösta? Vad lägger du i begreppet "skada"?
  • Flickan och kråkan
    finskatjejen skrev 2015-02-07 23:31:46 följande:
    Vi använde inte heller helt AW:s buffning under sömnkuren, utan mer lätt buffning och vangning som barnet verkade gilla. För oss blev det mest gnäll, verkligen inte något storgråt under kuren. Man kan som du ser förverkliga SHN på många olika sätt :) Jag tog mest bara idéer från AW:s metoder.

Här i Finland finns en allmän sömnkur som kallas "tassutus" och där lugnar man barnet genom att stryka (kan man säga så?), det påminner kanske lite om SHN, åtminstone så att man ska lugna barnet i dess säng.
    Tass-metoden är något helt annat än AW och om du är insatt som du säger dig vara så borde du veta det.

Sedan undrar jag hur man överhuvudtaget funderar på att använda en sömnmetod till ett barn som smågnyr lite grand medan man buffar lätt eller lätt gungar det i vagnen? Lustigt nog är det alltid så i dessa trådar. Föräldrar som hyllar shn byter plötsligt riktning; de har inte alls följt shn, de har bluffat lätt och barnet har aldrig gråtit. DET är inte att kura. Det är inte shn. Tillåt mig tvivla. I det läget jagar man inte rätt på en sömnmetod som AW:s shn.

Jag reagerar också på att du inte alls tar avstånd från de vidriga faktiska exempel som finns vad gäller shn och hur långt aw driver shn, utan bara konstaterar med ett leende (?!) att man kan göra olika när man kurar.
Svar på tråden Reaktioner på Anna Wahlgrens sömnmetod