finskatjejen skrev 2015-02-07 23:31:46 följande:
Vi använde inte heller helt AW:s buffning under sömnkuren, utan mer lätt buffning och vangning som barnet verkade gilla. För oss blev det mest gnäll, verkligen inte något storgråt under kuren. Man kan som du ser förverkliga SHN på många olika sätt :) Jag tog mest bara idéer från AW:s metoder.
Här i Finland finns en allmän sömnkur som kallas "tassutus" och där lugnar man barnet genom att stryka (kan man säga så?), det påminner kanske lite om SHN, åtminstone så att man ska lugna barnet i dess säng.
Tass-metoden är något helt annat än AW och om du är insatt som du säger dig vara så borde du veta det.
Sedan undrar jag hur man överhuvudtaget funderar på att använda en sömnmetod till ett barn som smågnyr lite grand medan man buffar lätt eller lätt gungar det i vagnen? Lustigt nog är det alltid så i dessa trådar. Föräldrar som hyllar shn byter plötsligt riktning; de har inte alls följt shn, de har bluffat lätt och barnet har aldrig gråtit. DET är inte att kura. Det är inte shn. Tillåt mig tvivla. I det läget jagar man inte rätt på en sömnmetod som AW:s shn.
Jag reagerar också på att du inte alls tar avstånd från de vidriga faktiska exempel som finns vad gäller shn och hur långt aw driver shn, utan bara konstaterar med ett leende (?!) att man kan göra olika när man kurar.