• garin

Oktoberbebisar 2015

Herkules skrev 2015-09-20 07:38:40 följande:
    Hej! I torsdags morse kl 00:43 kom Ida till oss! Vattnet gick 22:45, så det gick illans fort. Allt gick bra, trots att jag gick skrapas efter förlossningen. Hemma sedan igår och mår trots lågt blodvärde mycket bra. Efter min förra dotter för 4 år sedan var jag nedstämd och stressad, men just nu mår jag bara toppen och kan äntligen förstå vad det innebär att faktiskt kunna njuta av sin nya fina bebis!
    Stort grattis till fina lilla Ida! Ja det var väldans snabbt! Jobbigt att behöva skrapas efteråt men skönt att allt är bra nu! Ta hand om er <3
  • garin
    Simone skrev 2015-09-21 15:22:16 följande:

Hallå :) har bf den 11:e oktober och det går inte att beskriva hur segt det här börjar bli! Varje dag känns som en evighet och man letar små tecken på att förlossningen är g hela tiden... Lilltjejen verkar trivas där inne, sparkar för fullt, mindre roligt för mig när det känns som att mina revben ska gå av eller när det känns som hon bokstavligen ska gräva sig ut ur underlivet haha.

Vad sjutton gör ni om dagarna för att tiden ska gå snabbare? Jag har slut på idéer :(

Jag jobbar till en vecka innan bf, det får mina dagar att gå samt att jag har en snart 18-månaders son också.
  • garin
    mammalovis skrev 2015-09-22 00:17:32 följande:
    Det är väl bara humöret som brukar påverkas. Man pratar ju om baby blues som kommer ganska nära efter förlossningen. Smart att både du och din partner läser på om detta och att sambon kan hålla koll på tecken på förlossningsdepression som några få drabbas av, oavsett om man löper mindre eller större risk för det. Likaså kan ju även pappan drabbas.

Med första barnet minns jag inte, mer än att hela första året var tufft p g a täta amningar och mycket sömnbrist och ingen avlastning då pappan var psykiskt instabil och inte orkade avlasta mer än någon enstaka timme dagtid. Där hade jag visserligen i början att jag var ute och gick på byn med barnvagnen vid midnatt flera nätter för att sambon skulle få sova och inte tappa humöret av bebisens skrikande samtidigt som bebisen skulle somna, så då rann tårarna som en konsekvens av trötthet, uppgivenhet och foglossning som kom först efter förlossningen. Då vet jag att jag någon gång önskade att jag bara kunde lämnat bort henne så jag fick sova ikapp, men samtidigt växte väl moderskärleken fram i den vevan. Jag ville ju egentligen inte överge mitt barn.

Med andra barnet fick jag mjölkstas på söndagen (födde torsdag morgon) när mamma skulle åka hem efter att ha hjälpt oss över helgen så då var jag rätt gråtmild i samband med att jag hade ont och feber, så jag fick gå på värktabletter några dygn och försöka amma mig ur problemen. Så det är svårt att säga vad som orsakar vad, men visst kan man vara extra känslig i den nya situationen.
    Åååh vad jag (tyvärr) känner igen mig i din beskrivning av tiden med första barnet. Inte just nån depression men blev typ galen av den extrema sömnbristen och minimal avlastning från workoholic+pågränsentillutbränd-sambo. Bebisen sov aldrig - om han inte var PÅ mig och/eller vid bröstet. Oavsett tid på dygnet. Och det med foglossningen är också skumt, det fick jag med besvär av först efteråt. Ont i varenda led i kroppen, kunde knappt sätta mig eller resa mig från toaletten i ett halvår utan att knäna typ dog av belastningen...
    Just hela den biten, och att inte få sova, gjorde ju tyvärr att jag ifrågasatte alla som tjatade om bebismys osv. Undrade vad jag gjorde för fel, varför hade jag aldrig hört berättas om hur jobbigt det är med bebis?
    Har i efterhand googlat och insett att storebror är en "överlevnadsbebis". Men det är svårt för ingen som inte varit i samma situation förstår ju vad det innebär och tror att man överdriver, klagar, är allmänt lat eller helt enkelt drabbats av förlossningsdepression.
    Sen blev jag allmänt omtumlad av den snabba förlossningen osv med... Försöker förbereda mig mentalt så mkt det går, nu VET man ju iaf lite mer hur det faktiskt kan bli... Men sånt här är ju även känsligt att försöka "informera" andra om för då blir man som nån glädjedödare och framstår som en bitter förståsigpåare liksom. Förstagångsföräldrar vill/kan ju inte ta in såna här saker, ej heller jag när jag var "ny" i det. Och det SKA man ju inte behöva fundera på heller, man har ju ofta andra typer av orostankar som nybliven förstagångsförälder även om allt flyter på bra!
    Men kan ju vara bra att få höra lite från båda sidor!
  • garin
    mammalovis skrev 2015-09-22 13:24:48 följande:
    Det är möjligt att jag är för rakt på sak och skrämmer någon, men samtidigt är det ju bra att veta om att amningsstarten kan göra ont och ta tid att etablera, att babyblues och förlossningsdepression förekommer så det hellre upptäckts i tid av partnern än stoppas i sanden, då mycket låter som värsta bebislyckan och man svävar på små moln. Vet man då inte om den andra sidan kan fallet bli extra hårt tänker jag.

Sedan är det ju så olika, vissa bebisar får man väcka för mat för de sover så gott, andra vill knappt sova alls och har svårt att komma till ro. En del bebisar är pigga på natten då man själv är dödstrött. Framför allt kan man ju börja tvivla på sin egen föräldraförmåga när alla andras bebisar (verkar) gladeligen sover mer än en hel natt (5 timmar) och mamman hinner med massor och strålar av bebislycka när man själv knappt hinner få maten att plinga i mikron innan bebisen vaknar igen. Fiskgratäng att äta med sked och kunna amma med andra armen samt bärsjalen där hon kunde sova uppåt 4 timmar i sträck var min räddning med första barnet. Finns sedan avlastning att tillgå, så fråga om du känner dig sliten, så du kan få sova ikapp. En utvilad mamma (och pappa) orkar bättre ta hand om sin bebis.

Min sambo var nära att skaka vår bebis vid ett tillfälle när jag var på första hjälpenkurs i 2-3 timmar, då hon var 5 månader, så det var bara att åka hem, men läskigt var det både då och efteråt. Att han hade problem med panikångestattacker redan innan gjorde ju inte saken bättre. Idag lever jag med en annan man där vi kan dela ansvaret på ett helt annat vis, så andra barnet var lättare då han var sjukskriven för sin mage några månader innan operation och kunde ta sena nätter då han fortfarande var pigg. Så dela på ansvaret är ett gott råd.
    Oh nej nu missförstod du nog lite, menade inte att du var för rakt på sak och kanske skrämde nån, var snarare rädd att JAG kanske gjorde det genom för ingående beskrivning om hur tufft jag haft det.
    Ja jag önskar att man fått mer nyanserad information, det ska ju lindas in så förbannat i alla informationsträffar man gått på osv. Typ "sov när bebisen sover", "starta inte upp några alltför stora projekt första tiden" och med det ska allt lösa sig, typ....

Jo det är ju så. Jag har ju å min sida svårt att sätta mig in i hur det är att ha en bebis som bara hänger med och är lättsövd osv så de som är i den situationen tycker nog att jag är jättekilig liksom!

Denna gången bor vi nära min familj och framförallt min mamma hoppas jag kommer kunna avlasta mig/oss mycket! <3
  • garin

Intressant det där med längden och förlossningsdag... Men det beror nog på så många olika faktorer att det inte är så enkelt ändå. Jag är 173 och födde på bf, vet många (betydligt kortare än mig) som gått över med mer än en vecka. Syrran (177cm) födde sin dotter 5 veckor före bf..

• garin

Jag är 30 år, bor i västra götaland (utanför Borås) och väntar andra barnet (en son) med bf 9/10. Har en son född i april-14 också.
    Graviditeten i sig har varit rätt så normal vad gäller krämpor tycker jag, men eftersom man redan har en liten att ta hand om som är i en rätt livlig fas (samt oftast inte sover hela nätter) så är man ju rätt så utmattad allt som oftast! men ser fram emot fler utmaningar från lillebror sen med

• garin
    Iowhannah skrev 2015-09-23 17:27:48 följande:
    Man ska nog lita på såna känslor. Jag har en känsla av att min bebis kommer före bf, men vi får väl se helt enkelt.
    Det är spännande! Har också en känsla av att denna bebis vill ut innan bf, men bara 2-3 dagar före typ. Med storebror var jag övertygad in i det längsta att jag skulle gå över några dagar men han kom på bf...
  • garin
    Mira14 skrev 2015-09-23 19:13:15 följande:

Vi är beräknade 4/10 och jag har också en känsla av att han kommer tidigare och jag hoppas verkligen det stämmer för nu börjar jag tröttna på att vara gravid. När jag går på toa känns det som att jag ska föda.. haha. Så säger barnmorskan att han inte är fixerad i morgon blir jag tokig

Vill bara säga att alla bebisar fixerar sig inte, behöver inte betyda så mkt. Med min första son var jag hos bm 2 dagar innan bf och då var han inte fixerad. 2 dagar senare kom han ut ändå, på bf
  • garin
    Damdis skrev 2015-09-24 09:25:41 följande:
    Jag är i vecka 39 nu och herrn är fortfarande ruckbar, det jag fick höra av bm var att lägga mig ner om vattnet går, för säkerhetsskull, var det något du också fick uppleva? Han ligger inte högt upp eller så 
    Hmm nej det har jag inte hört något om, och förlossningen startade inte med vattenavgång heller så vet inte riktigt. Kanske hade man fått rådet om så blivit fallet
  • garin
    Damdis skrev 2015-09-24 12:39:32 följande:
    Det hoppas jag inte min heller gör, även om det hade varit skönt med ett säkert tecken på att det snart är dags Glad hon menade på att navelsträngen då kan hamna i kläm, även om hon hade svårt att tro att det kunde bli så då han ligger långt ner... men för att vara på säkra sidan. Känns dock lite opraktiskt att lägga sig ner när man troligtvis vill springa omkring och packa osv nu när jag tänker efter Obestämd
    Eller hur, man går ju och är smått nojig över det här med vattnet ändå som det är, just för den opraktiska sakens skull.. Jag jobbar dessutom fram till en vecka innan bf så får hoppas det inte sker nåt på jobbet eller så. Får skitroliga bilder i huvudet hur jag får typ kasta mig raklång på golvet på mitt kontor typ :D packat har jag gjort, allt utom hårborste för det är enda saken jag bara har en av liksom ;) förra gången gick man ju hemma och packade in i det sista (som tur var utan vatten, dock fick jag en
    s k teckningsblödning)
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015