• garin

Oktoberbebisar 2015

karolina84 skrev 2015-04-08 11:41:08 följande:

Igår var sambon och jag på KUB.
    Steg in i det nedsläckta rummet alldeles yr då jag kräkts på morgonen och inte lyckats få i mig så mycket mat. Det var därför skönt att få lägga sig ner på britsen och vips så fick vi se ett litet foster på skärmen som var uppsatt framför oss uppe i taket. Den låg i profil, alldeles still, så fin. Men hon sa ganska snabbt att den var för liten för ett KUB-test, att jag "bara är i vecka 11" (d.v.s. 12 för oss). "Vi gjorde ett tidigt ultraljud" säger jag, "Det är så svårt att mäta när det är så litet" säger hon.
    Så från 12+5 trillade vi tillbaka 6 dagar till 11+6 och fick en ny tid på måndag igen.
    Det fina huvudet (ja det fick vi se uppifrån) mätte dock till 11+0 och jag hoppas verkligen inte att det betyder något illa...
    Hon sa att allt såg bra ut och jag frågade säkert tre gånger, men man tycks aldrig sluta oroa sig. 11+0 skulle innebära att vi fick höra hjärtslag på dag 19 och vad jag har läst ska det inte börja slå förrän dag 21...

Jag gjorde kub i v11+5 och det gick alldeles utmärkt! Med sonen var jag i 11+6. Kanske var preciiis gränsfall då?? Så att ni bara behöver vänta 5-6 dagar..

Knepigt det där då ja, men de kan ju även ha mätt fel så att ni om en vecka blir flyttade "rätt" igen. Tycker många blir både fram och bakflyttade flera ggr om vid vul, kub och sen rul.. För de som nu gör allt det.
  • garin

Och jag får väl presentera mig också. väntar mitt andra barn med bf 10/10. Är alltså i v 14 nu. Har en son som precis fyllt ett år och är mammaledig med honom.

Jag är tröööött och har ett ständigt illamående (dock aldrig kräkningar) sen v7 typ. Hade hoppats det skulle känts bättre vid det här laget men det är klart det märks väl att man får två ganska tätt nu då ;)

• garin
    tjockobbe skrev 2015-04-12 18:52:07 följande:

Dagarna tas inte från döräldradagarna utan det är extra du får för att ditt arbete är olämpligt under slutet av graviditeten.

Om du tror du kan få penningen så ska du såklart söka! Har du sparade semesterdagar planerar du för att använda dem de 11 dagarna innan BF för att slippa ta ut föräldrspenning de dagarna. Om du inte har råd att gå utan ersättning de 11 dagarna förstås.

Summan räknas kort och gott ut på din årslön.

Årslön × 80% = SGI

SGI/365 = dagersättning

Vera 130923 | Läs tinastandar.blogg.se
    [/quote]Ååh jag måste bara säga att det är extra kul att just vi får följas åt denna gången! Jag gick med i din tråd i feb-13 för oktoberbebisar-13 men fick tyvärr missfall.

Så nu får vi följas för syskon till våra barn istället, blir spännande! (Jag fick nämligen en pojk i april-14)
  • garin
    Marialia skrev 2015-04-13 06:52:02 följande:

Tyvärr hände det värsta som kunde hända, inatt fick jag missfall så det blir ingen oktoberbebis :(

Åh vad tråkigt, beklagar! styrkekramar till er!
  • garin
    MalynCazzandra skrev 2015-04-08 15:57:08 följande:
    Hej smile1.gif

Vi kommer också att få våra små tätt. Vår lilla blev 6 månader i slutet av mars och knyttet i magen borde komma i mitten av oktober så det kommer va ca 13 månader mellan våra :-P jag har också varit riktigt trött och illamående men aldrig spytt. Jag ska på ul i maj så då får vi ett mer exakt datum smile2.gif
    Segt svar av mig, är inne och läser varje dag men blir inte av att jag skriver ;)

Ja oj det var ju verkligen riktigt tätt mellan era då! Själv kändes tanken på syskon väääldigt avlägsen en rätt lång period. Hann sen knappt tänka tanken och börja försöka ta tag i samlivet igen så blev jag visst gravid.. Vi hade en väldigt jobbig start med sonen så det tog lång tid innan man var någorlunda på banan igen.

Nu är han i en väldans utforskarfas, eller ah, har varit i några mån men blir ju snabbare och snabbare och hittar på mkt bus. Så det bidrar ju till att ens energikonto snabbt töms vill jag lova ;)

Spännande med ul i maj, det har vi med! Rul 12/5.
  • garin

Jag mår också illa än, sen v7 och är nu i v15. Förra graviditeten avtog illamåendet kring v12-13 men inte denna gången. Har dock sluppit kräkningar helt och hållet men hjälper inte mig så mkt nu ändå, att man kunde haft det värre... Känns som tröttheten och illamåendet hänger ihop rätt mkt nu för mig också. Har tyvärr inte mkt chans till vila med en pigg liten ettåring!

• garin
    tjockobbe skrev 2015-04-15 16:39:42 följande:

Tyckte jag kunde känna lite sprattlar i magen nyss! Vecka 13, 12+3, nu.

Första graviditeten kände jag i vecka 14, 13+.

Vera 130923 | Läs tinastandar.blogg.se
    Tyckte också jag kände liiiiite mysko grejer redan i v12-13 (är nu i 15 och känner mer och mer "fisksprattel"). Vet efter kub att jag har moderkakan i bakvägg även denna gång, förra gången kände jag lite diffust i v16-17 och definitivt i v18-19 typ.
  • garin

Fina magar ni har!!

Är i v16 med andra barnet och ser ut som jag gjorde i v20-22 med sonen, typ... Känns inte som magen egentligen är så stor men allt extra fett jag hållt kvar vid sen förra grav bara väller ut typ..

• garin
    Lazmi skrev 2015-04-29 07:18:40 följande:

Rutinultraljudet igår visade en väldigt livlig krabat som gjorde det svårt för barnmorskan att se allt, men tillslut gick det bra och bebis ser frisk ut :D beräknad födsel 4 oktober < 3 är idag i vecka 18 (17+3)

bilden är trixad för bebis låg med ansiktet in mot ryggen, med huvudet ner, moderkakan ligger i bakvägg.

phpYq9Qwy52883.jpg

Vilken liten buse <3

Skönt att allt såg bra ut!!
  • garin
    Ulrika82 skrev 2015-04-29 20:17:56 följande:

Fick hem dopplern jag beställde från clear blue idag. Som jag längtade att få bekräftelse att bebisen verkligen lever. Jag hörde hjärtljuden direkt jag testade och vilken lättnad..

Mysigt att lyssna på hjärtljuden! Har med en doppler och har lyssnat ett par ggr. :)

Tänkte på det där att du väl inte känt rörelser, man måste ju inte alltid känna tidigare med andra, tredje osv än första. För det beror ju på moderkakans placering också! :)
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015