• garin

Oktoberbebisar 2015

Eller, pigg är väl iofs lite fel ordval. Nattstökig är väl det rätta. Han vill inte ligga själv, inte ligga jämte eller ens på mig. Men bli buren funkar. Fast lite svårt för mig själv att sova då.. Fick 3h i natt, 2h först och sen vaken i 3h innan han sov i 2h till men tog jättelång tid för mig att somna efter allt stök. Samt att jag är sjuk och frös under täcket trots kläder på...

• garin

Ja så olika det kan vara... Mammalovis du undrade om sömnen. Sova - vad är det?! Har inget kolikbarn dock bara väldigt pigg. Trots att jag lägger mig samtidigt som lillebror somnar för natten, får inte jag mer än max max max 5h sömn en riktigt bra natt, då uppdelat på två tillfällen och med ett långt vakenpass på 1,5-2h där emellan. Sen finns det ju tyvärr dåliga nätter med, och dom är fler. Då får jag "springa" var och varannan timme och greja med en bebis som aldrig tycks komma till ro, även om jag får 45 min sömn här och kanske en timme dör, så är de nätterna värst för det känns som man inte sover nånting. Ibland krockar det med storebror som då gör att jag inte får sova för det. Eller att han vaknar kl 04.30 och då hinner han bara nätt och jämnt somna om förrän det är dags för oss att gå upp 06.30. Vaknar han 05.30 är det ju kört, då vet jag att jag sovit färdigt för den natten.
    Snittar nog 4 timmar. Är totalt jävla superslut. Men jag är van efter storebror, och det är tyvärr inte mkt att göra åt. Även dagtid är det stökigt. På förmiddagarna sover han som bäst men då endast pga att vi åker bil till och från dagis 2ggr inom loppet av 3 timmar. De dagar storebror varit sjuk och vissa helger, har han under hela förmiddagen ibland bara sovit nån halvtimme.
    På eftermiddagarna sover han antingen i min famn eller i vagn om jag orkar gå ut. På kvällarna brukar det bli nån powernap i min famn.
    Jättejobbigt att han inte sover nånting för egen maskin.
    Vad gäller julklappar så har jag köpt en vagnmobil, snuttefiltar och ett gipsset för jag tänkte gjuta av hans fot vid 3 mån som vi gjorde med storebror så det passade rätt bra in in tiden liksom! Har även köpt väggdekaler för han älskar att kika på storebrorsans ugglor i snetaket.... Så lite smått och gott. Men det var för jag kände att det "saknades", och för att jag knappt köpt nånting till honom för det mesta fanns ju redan sen storebror. Hade egentligen inte haft dåligt samvete om han inte fått nånting, han är ju nyfödd. Nästan så det känns konstigt att slå in för att själv öppna. Kommer nog inte slå in allt... Men pappan kan ju iofs få öppna för han har inte sett grejerna ;)

• garin
    Fru Hermelin skrev 2015-12-23 22:02:29 följande:

Hej på er

Här rullar det på. Love växer så det knakar och har nu hunnit bli 8 veckor. Han är verkligen "med" nu, tittar intensivt på saker, ler med hela ansiktet och "pratar" massor. Väldigt roligt. Han sover rätt bra på nätterna *peppar peppar* men dagarna är det värre med. Framförallt eftermiddag/kväll. Framåt kvällarna har han varit väldigt skrikig, liksom några andra här läste jag. Tycker det är fruktansvärt kämpigt, men håller fokus några månader fram, då jag ju vet att det blir bättre

Själv mår jag sådär. Vet inte om det är sömnbrist, mörkret, amningshormoner eller den totala avsaknaden av rutiner som gör det (är enormt rutinberoende). Ska iaf boka tid hos BVCs psykolog för att se om jag kan bryta det innan jag mår ännu sämre.

Hur sover era små på dagarna förresten? Hur långa vakenpass orkar de med?

Sen blev min efterkontroll försenad också, då min bm var sjuk. Så nu blir den i mitten av januari! Men det är väl inte hela världen antar jag. Har ni haft er inom 8 veckor?

Nu ska jag krypa till sängs, i hopp om att ha någon energi imorgon. Apropå julklappar så kommer Love få ett par grejer från mormor/farmor, några ärvda kläder från en kusin och en av dotterns gamla babyleksaker som hon vill ge honom. Av oss får han inget.

God jul på er!

Svarar bara snabbt nu, nej jag var på efterkontroll först idag, nästan 11 veckor efter förlossningen. Hade en tid bokad 9 veckor efteråt men bm ringde och ändrade tiden då hon fått förhinder. Går bra det med!
    Känner igen mig i det där med behovet av rutiner, jag är också sån så det är riktigt jobbigt att inte ha kontroll liksom. Först senaste veckan som nätterna börjat flyta på lite sömnmässigt här... Dagtid är det väldigt olika beroende på vad vi gör osv. Känner dock att han är medgörligare än sin storebror och mer "hänger med" på det man gör, sover bra i bil och vagn vilket storebror aldrig gjorde...
  • garin

Ååååh, jag har nu ägnat mig åt att kolla på alla bilder som lagts upp i tråden, funkade ju inte via appen och jag hade ju tänkt sätta mig vid min dator men kom på att jag kunde ju prova webbläsaren i telefonen - och mycket riktigt. Nu har jag också fått se alla och vilka fina bebisar!!
    Simone - wow vad snygg och fräsch du är!
    Rulltrappa, jag är mållös över den fina far/dotterbilden du la upp!

Här rullar det på. Vi har äntligen skickat in pappret till skatteverket. Lillebror får heta Léon! Och natten till idag rekordsov han första passet - nästan 4,5h!!! Knappt varit i närheten innan och han är 11 veckor... Kvällarna har däremot blivit desto gnälligare. Jag ammar men ger en flaska ersättning vid 8-tiden och igår stökade han trots det till efter 22. Såg att han var trött redan vid 21 så la honom i sin säng där han brukar kunna somna själv iaf till natten. Men jag fick vagga honom ändå tillslut. På eftermiddagarna/tidiga kvällar är det svårt att få till bra sovningar. Brukar försöka gå ut vid 15-tiden och då sover han i vagnen men nu har han börjat vakna efter 40 min. Så går vi in kanske vid 16 och sen är lille storebror gnällig och klängig på mig och när lillebror väl somnar nästa gång kan jag inte lägga ifrån mig honom vilket är ganska frustrerande. Jag har en bärsjal men orkar inte dra fram och knyta och krångla, blir liksom inte av...och jag vet inte ens om jag kunnat bära storebror då samtidigt... Behöver kunna vara flexibel och snabbt väcla mellan de båda ibland känner jag..

• garin
    LadyViolet skrev 2016-01-07 17:41:04 följande:

Skulle vilja tipsa som en app som heter "the wonder weeks". Där knappar du in det datum ditt barn föddes (eller beräknades födas) och sen kan du se vilken period han/hon går igenom just nu; vad din bebis kommer lära sig härnäst och hur och och på vilket sätt hen kan reagera under den nya utvecklingsperioden. Väldigt intressant och lugnande många gånger

Den är bra den! Använde mig sv den med mitt första barn också och det stämde in hyfsat (inte alltid) men det gav iaf mkt förståelse om det sammanföll att han var extra kinkig och så kunde man se att han befann sig i en utvecklingsfas :) men hade mkt allmänt stök med äldsta så det kändes som att han alltid var inne i nån fas och negativa spiraler typ...
  • garin

En liten uppdatering från mig. Léon är 3,5 månad nu, fick sprutorna förra torsdagen och blev sanslöst ledsen, var otröstlig länge. Slapp feber men var extra klängig över helgen. Hade börjat sova iaf 4, nångång uppemot 5h första nattpassset och sen var det varannan timme som gällde. Nu är det bara max 3h första passet. Ger ersättning sista kvällsmålet men är omöjligt att styra när han ska somna för natten. Ibland är det kl 19-20, ibland drar det uppåt 21-22. Gärna när han sovit dåligt under eftermiddagen och man tänker att han borde vilja sova i tid, nä då ska han bröta ett par timmar längre istället . ;) igår somnade han 21 och redan då jag la mig 22.30 började han krångla, fick ge napp osv. Sen vid 23.30-00 nånstans igen. Men behövde inte mata förrän 02.30. Och det var enda gången, sen vaknade han 06.30 då var det morgon. Men där emellan hade jag ju sprungit och gett napp osv typ med en timmes mellanrum känns det som. Måste säga att det är på både gott och ont. Jobbigt att bli väckt ofta men det är jag ju van vid - skönt att han ändå ligger i egen säng och snopet att jag förberett för att mata och tänder lampa osv och ser att han sover ju. Så han drömmer och krånglar mycket i sömnen. Gjorde storebrorsan med, så han höll mig vaken hela nätterna långt efter att han slutat äta på natten. Hade tyvärr inte möjlighet att ha eget rum då vi bodde i en tvåa då. Och likadant nu, nu bor vi i en trea så de kommer inte kunna ha varsina rum och sålänge lillebror krånglar såhär föredrar jag att jag blir störd framgör att storebrorsan ska bli det.

För övrigt hade vi ju influensa hela familjen ett par veckor innan jul. Nu har det precis kört igång med magsjuka som storebror dragit med sig från dagis. De ringde och varnade igår morse så vi höll oss hemma men tyvärr var det för sent.. Och nu verkar det ha kört igång lite på mig med, dålig mage men inget illamående än. Hoppas det stannar så!! Orkar inget mer utöver det redan hektiska livet man lever just nu... Räcker ju som det är med två små barn med 18 mån ålersskillnad och jag gör det mesta helt själv. Sambon jobbar långa dagar mån-fre och helgerna går i ett nafs utan chans till vila där heller...

• garin
    Simone skrev 2016-01-22 16:11:00 följande:

Inatt hade Julia en riktigt dålig natt, vakna varannan timme och ville ha lite mat och hade svårt att somna om igen. Vaknade sen 07.00 och tyckte att vi skulle gå upp, hon har inte sovit något sen dess och bara gnällt hela tiden! Man blir så trött i huvudet och ännu värre är det när man själv är genomförkyld och bara vill sova. Tillslut brast det och jag började stor tjuta, då tittar hon upp och brister ut i världens härligaste skratt för första gången! Man blir så stolt när dom gör något nytt. Nu hoppas jag att vi får en lugn bebis ikväll som vill mysa med mamma och pappa :)

Låter som en helt vanlig dag här hos oss (tråkigt men sant...)
    Förutom skrattet, jag har inte fått nåt riktigt skratt än, han lyser med hela ansiktet och drar in luft liksom, men inte mer än så ännu. ;)
  • garin

Förundrad över att flera pratar om att bebisarna sitter redan! Knappt 4 mån! Är ju i tidigaste laget vid 5 mån och "normalt" kring 6-7 mån. Men antar ni bullar upp med stöd från alla håll annars lär de väl tippa förmodar jag?!?

• garin

Mammalovis; Ja men så kan det ju såklart vara, att definitionerna skiljer sig. Och visst räknas det väl att de sitter upp även fast de har stöd (tänker efter och som du säger så var det likadant gör oss att vi började använda matstolen vid 4 månaddr på storebrorsan) håller annars med dig att jag räknar inte heler att de sitter SJÄLVA förrän det gått kring 10 sek. Äsch inget jag menade att haka upp mig på iaf men tänkte om nån verkligen sitter rak i ryggen utan stöd redan vid 4 mån. Å andra sidan finns det ju såna som går vid 7 mån men hör väl till det något sällsyntare slaget!
    Noterade att du skrev Viktor, minns att ni också hade lite beslutsångest med namn rätt länge. Viktor är fint!

Vad gäller börja introducera mat så vet jag bara att man kan börja vid 4 mån och låta de smaka på det man själv äter nån gång då och då (tolkar att det "får" vara vad som helst då) och i storleksordningen rör det sig om ett kryddmått ungefär, alltså verkligen bara smaka en liten lillfingerdutt av nånting.
    Jag är lat och kommer köpa lite färdiga pureer, finns ju både frukt och rotfrukter i burkar och påsar som det på vissa av dom står från 4 mån. Och gröt med. Däremot känns det onödigt att lägga för mkt på det med en gång för det ska ju inte handla om måltider förrän kring 6 månader ändå. Möjligen kan bvc råda en till annat om de har problem med vikten eller så. Hört om såna de uppmanat att ge gröt och välling kring 5 månader.

• garin

Fru Hermelin; du beskriver ju min pojk! Han är 4 mån om en vecka och har i snart 2 veckor varit som förbytt. Konstant missnöjd, såå intensiv. Känns som det hann knappt bli bättre innan vi tog detta jättekliv bakåt. Det ska vara en stor utvecklingsfas nu, som pågår några veckor... Bara att stå ut. Glömde dock säga det enda jag inte känner igen är att han skulle ha ont i magen. I början bajsade han typ en gng/vecka men nu är det typ 2-3 ggr/vecka. Men han släpper bröstet eller vägrar ta det alls ibland. Han verkar mer arg för han inte kan bestämma vad han vill eller nåt. Håller på att gå under här, med en 22 mån och krävande storebror och att vi blir sjuka hela tiden. Knappt två veckor hann gå efter magsjukan tills att jag i förrgår började känna mig ännu hängigare än vanligt och nu har jag feber och ont i halsen. Dör.

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015