• garin

Oktoberbebisar 2015

Bf29okt skrev 2015-08-12 23:00:01 följande:

Hur mycket sparkar era bebisar? Vet att det kan vara rättså svårt att svara på .. Tycker att min e väldigt lungt iallafall de senaste veckorna (har kollat upp det och allt såg bra ut) .. Rör sig då och då men inte så livligt som många brukar säga att deras gör .. Blir lite orolig ibland .. Är i vecka 31

Ja, vad som är mycket och vad som är lite är ju så individuellt! Jag upplevde min första son som väldigt lugn i magen, och den här lille grabben är igång betydligt mer och gärna sent på kvällarna. Hela magen hoppar omkring men det är väldigt sällan nån spark eller knuff känns obehaglig men fasiken vad det kan kittlas!! Särskilt när jag ligger på sidan!
    Du ska känna rörelser varje dag helt enkelt, och så länge du gör det bör allting vara normalt
  • garin
    Silverguld skrev 2015-08-13 08:33:37 följande:
    Jag har hämtat tre boxar: apotek hjärtat, libero och babyland. De två första var toppenbra och den sista riktigt usel!

Jag mår väldigt bra faktiskt, är i vecka 33 nu. Hade/har problem med foglossning men tycker inte att jag känner av det alls lika mkt nu som för några veckor sedan (hur nu det kan stämma). Nu har jag börjat få halsbränna vilket är sådär men det känns ändå okej. Så spännande att det är så pass kort tid kvar nu!

Eller hur var babylands urusel, en skitful trygghansa-haklapp/dregglis som jag definitivt inte kommer använda...
    Apoteket hjärtats box tyckte jag med var super!

För den som undrade över tips ser jag att alla de jag hämtat har nämnts utom Lloyds apotek. Den var sådääär. Apotekgruppen vet jag var bäst förra året, men den har jag inte hämtat ännu. Kronan och Hjärtat var båda jättebra!
  • garin
    oldy skrev 2015-08-13 10:44:26 följande:

Är i vecka 29 (28+5) nu och tycker att tiden tickar på rätt så fort tack och lov. Har en väldigt livlig och stark gosse i magen.
    Ska bara jobba 2 veckor till sen går jag hem på gravidpenning, ska bli så skönt!

Detta blir min andra förlossning, jag känner mig rätt så lugn inför den nu när jag vet lite vad som väntar. Det kan ju gå hur som, men det gick bra sist så det är bara till att ta det som det kommer.

Just nu ligger han i säte, men än finns det plats att röra sig säger BM så hoppas han vänder sig snart.

Längtar ihjäl mig efter min bebis!
    Fler som går från ett till två barn? Oroliga inför tvåbarnschocken?

Jag tycker med det går fort än så länge, förmodligen på vardagstempot med jobb och en busig 16-månaders hemma också. Lite jobbigt att jag inte orkar hålla hans tempo så bra längre men snart är det över! Går in i v33 på lördag. Har tänkt jobba tills en vecka innan bf, det ska jag nog palla med för det gick bra förra gången. Storebror föddes dock på bf så är väl lite rädd att det blir lite tidigare denna gången samt att det nog kommer gå rätt snabbt, hann bara vara inne på förlossningen 1,5h förra gången. för övrigt är jag lugn men har nog börjat komma in i det där förberedelseruset nu. 

Vi går ju med från ett till två barn och ibland är jag småorolig över hur det ska gå, ibland tänker jag att nä, blir denna grabben som storebror så är vi iaf vana, blir han lite... "enklare" (förlåt, ogillar såna uttryck om bebisar men hellre det än ordet SNÄLL!!!) så tackar vi och tar emot!!!
  • garin
    Filuribur1 skrev 2015-08-13 07:19:27 följande:

Jag bara väntar på att green peace ska komma och slänga tillbaka mig i havet, strandad val som man har blivit. Nätterna är värst. Är det inte att man har svårt att hitta en bekväm ställning att sova i så har man svårt att andas eller halsbränna/sura uppstötningar eller alla sjuttioelva toalettbesök man måste göra. Men lill-tjejen i magen verkar nöjd och tränar friskis och svettig för fullt i magen vilket är skönt så man vet att hon lever o mår bra. Det börjar bli så verkligt nu när det bara är 7 veckor kvar till bf, att hon kan komma om 5 veckor och är här garanterat om 9 v. Känner mig inte ett dugg beredd på förlossning eller nånting. Hur känner ni inför fl?

Haha, den var bra!! jag är med en strandad val... väger nu endast 1kg mindre än jag gjorde dagen innan fl med äldsta sonen (+20 kg från förra inskrivningen, gick tyvärr inte ner allt innan jag blev gravid igen) så inte konstigt man känner sig stor, tung och svullen!
    Min halsbränna var värre förra graviditeten men å andra sidan har jag 8 veckor på mig där det ska hinna gå ännu mer utför... tar 2 novalucol varje kväll innan jag lägger mig och har så gjort i ett par veckor redan. Vaknar ändå inte helt sällan med halsbränna bara ett par timmar efteråt igen..
    Inför förra förlossningen (för jag antar att detta ju är din första?) så var jag lugn. Och det är jag nu med. Pirrig, förväntansfull. I början av graviditeten tänkte jag mkt på bristningarna jag fick och funderade mer på ks, men ett ks hade blivit rätt besvärligt i min situation så får ändå hoppas inget dyker upp som gör att det blir enda utvägen! Och vad gäller beredskapen. Alltså, man är nog aldrig beredd. Eller så är man det hela tiden. Bara slappna av och följ med liksom!
  • garin
    Mira14 skrev 2015-08-13 19:18:04 följande:

Ni som fått barn förut, hur har slemproppen sett ut? Har den kommit i en enda stor klump eller lite då och då?

Jag upptäckte precis något som jag inte sett förut. Ganska mycket, segt och ljusgult (ursäkta..).. Jag har förstått att det inte är ovanligt att det kan komma lite men att det då ombildas när det är så långt kvar. Verkar det osannolikt?

Såg aldrig till nån slempropp förra gången, och inget än hittills heller (v32)
    Men det låter ju som att det är delar av den som du ser nu ja, och är förmodligen inga konstigheter med det!
  • garin

Känner också att jag inte riktigt vet vad jag ska skriva i ett förlossningsbrev mer exakt. Gjorde inte det första ggn pga att jag inte hade några "särskilda" önskemål annat än att bm skulle få föreslå smärtlindring vid eventuellt behov osv. Vi skrev ihop en liten graviditetssammanfattning vid ett av de vanliga bm-besöken mot slutet av grav.
    Jag räknar med att denna fl kommer gå i raketfart precis som förra så precis som mammalovis säger så lär det nog inte hinnas med varken några större önskemål eller att nån ska hinna läsa om dom
    Jag är mer för att hänga med i förloppet liksom. En enda sak jag kan komma på är att de gärna får tänka lite extra på att det inte blir lika mkt bristningar men det försökte de med så gott det gick förra ggn med vet jag, bara att det gick så sjukt fort på slutet. Kom in 4cm öppen och 1,5h senare var bebisen ute.
    Sen att min sambo måste få stanna kvar iaf första natten, om det blir nån sådan beroende på när på dygnet det sker.. Det fick han aldrig förra ggn vilket jag känt har liksom vuxit i efterhand. Jag behöver ha honom med!! Och HAN behöver få vara med.

• garin
    angelica123 skrev 2015-08-24 14:36:15 följande:

Jag är nu i vecka 34 och har idag börjat jobba halvtid. Har ett kontorsjobb men fruktansvärt ont i ryggen och det är bara liggläge som hjälper :(. Jobbar fram till 18/9

Hur jobbar ni nu? Hur mår ni nu när det börjar närma sig?

Är det ngn annan som har svårt att hålla sig från att köpa babykläder ? :) finns ju sååå mycket fint, har köpt rätt mkt men man vill ju inte köpa för mkt så man inte hinner använda det.

Har köpt klart allt annat förutom lite småsaker.

Är med i v34 och har kontorsjobb. Det ska inte underskattas, att sitta stilla större delen av dagarna liksom!
    Jag jobbar 80% men sitter i bil på väg till och från jobbet i nästan 1,5h totalt också..
    Tänker jobba till en vecka innan bf precis som förra gången. Får se om lillebror är lika punktlig eller kanske ännu tidigare, då storebror kom på bf vore skönt att få några dagars "ledighet" men inte för mkt...
    Har köpt massor av kläder trots att jag redan har mkt pojkkläder dessutom ju ;)
  • garin

Ja nu märks det att det börjar dra ihop sig för oss alla! Imorgon har jag gått 35 fulla veckor och har således prick 5 veckor till bf. Har tänkt jobba 4 veckor till så vi får se hur det går. Jobbar visserligen på kontor men det kan vara tillräckligt jobbigt ändå. Man är borta rätt långa dagar trots 80% pga rätt lång pendling samt lämning och hämtning av blivande storebror på dagis varje dag. Och koncentrationen är ju inte direkt på topp på jobbet..
    Avundas er som väntar första barnet som har en helt annan möjlighet till vila än vad vi andra har särskilt som sonen här är rätt liten än, 17 månader idag. Och väldigt mammig. Sover sällan en hel natt samt är morgonpigg uppå det. MEN det är underbart med barn och jag ser fram emot allt lillebror har att erbjuda oss framöver

• garin

Mammalovis; Åh vad jobbigt du har det! Hoppas sammandragningarna lugnar sig och/eller att du iaf får göra nån kontroll som visar att det "bara" är normalt och inte att fl är igång så att säga. Förstår ju det där inatt man inte vill gå hemma för länge innan heller för vi som haf barn vet ju att det inte alltid innebär så mkt mer vila bara för det (beroende på hur situationen ser ut förstås)
    Men hur var det, du jobbar heltid eller'? Kanske iaf kunde trappa ner och gå hem nån vecka tidigare än du planerat.

Själv är jag lite stressad. Har heller inget förberett i stort sett. Vi har nästan allt vi behöver, och vi har diskuterat "sovlösningarna" vi tänkt ha i början (att pappan och storebror sover i vårt sovrum och jag och lillebror i barnrummet) har köpt en uppblåsbar madrass som är rätt hög som jag hoppas kunna ligga någorlunda bekvämt i, och lillebror får sova i babynest bredvid om han vill ligga "själv" annars får han vara jämte mig... Om jag inte kommer i/ur sängen så får vi göra tvärtom i början iaf, att sambon flyttar in i barnrummet så behåller jag våran sköna säng... Bara det att allt jag kommer behöva finns i det andra rummet och det blir meckigt att flytta allt fram och tillbaka :/
    Kläder har vi ju både från storebror och sånt jag fått rätt nyligen samt även köpt lite mytt, MEN jag behöver ju gå igenom samt tvätta och hitta nån bra förvaringsplats åt dom, vi har uruselt med förvaring här!! Lyckades tömma en låda ur storebrors byrå men får se hur långt det räcker.. Sen har vi två våningar med och jag antar att det blir rätt opraktiskt för mig att som nyförlöst springa upp och ner särskilt när jag är ensam med smågrabbarna... Stressad över pusslandet och förberedandet där liksom!
    Babyskyddet är kvar men det ska vi få låna från sambons bror bara det att de har ännu inte köpt en ny stol åt sin son som ännu bara är drygt 7 mån så det skiftet får gå snabbt sen. Vill gärna ha basen monterad och klar 2 veckor innan bf men så vill man ju inte stressa på dom i bytet heller... Phew!
    Har tänkt jobba 4 veckor till (då går jag prick en vecka innan bf) och just nu sitter jag och lär upp syrran som ska vicka under tiden jag är borta, mkt att gå igenom och nu är det dessutom massa förberedelser inför revisionen vi ska ha nästa vecka) tycker också jag har väldigt många sd, och en del kraftiga. Har väl aldrig gjort rent ont än men visst kan de vara täta och intensiva. Har också moderkakan i bakvägg, hade jag även förra ggn. Tycker jag känt tydliga sammandragningar iaf sen halva graviditeten, nu betydligt tätare då såklart. Alltid när jag reser mig upp från liggande eller sittande blir magen stenhård. Sen vet jag inte om det kanske ibland bara är bebisen som liksom sträcker ut sig så det spänner, eller om det verkligen är en sd. Tror inte han ligger med huvudet neråt än, förmodligen fixerar han sig inte heller för det gjorde aldrig storebror.
    Jag hoppas att jag ska hinna fixa allt hemma, samt avsluta på jobbet, samt gärna gå hemma några dagar och ladda innan lillebror vill ut! Har bokat en frisörtid 4 dagar innan bf som känns som en "milstolpe" liksom, efter DET är han välkommen typ men allt kan hända! Brorsan var punktlig så jag tror ju definitivt inte att jag kommer gå på övertid men vi får se! Hade också en störtförlossning, med första då dessutom ju. Så är lite smånervös över att inte hinna in osv....

• garin
    Mira14 skrev 2015-09-07 07:24:07 följande:

Hej på er! Är det någon som vet något om att vara gravid och sjuk? Jag är i vecka 37 och har blivit förkyld.. med lite feber tror jag, har inte tempat under hela graviditeten så vet inte riktigt vad jag brukar ligga på.

Jag jobbar fortfarande. Borde man stanna hemma och vila eller kan jag jobba trots att jag inte mår helt bra? Ogravid hade jag gjort det men blir osäker nu med plutten i magen..

Tycker med du ska stanna hemma och vila när du inte mår bra. Jag gör i vanliga fall också så att jag jobbar oavsett hur jag mår sålänge det inte är magsjuka i vanliga fall, men när jag är gravid är jag mer noga med att inte anstränga mig för mkt.
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015