• garin

Oktoberbebisar 2015

Mijjan skrev 2015-10-17 19:44:25 följande:

Tack Simone och svejo. Vad gäller bebisen ser vi redan skillnad. Inte ett skrik sen han fick första flaskan mat så nu hoppas jag att kroppen läker ihop fort också. Ingen annan som känner igen det här hemska "trycket"? Blir lite bättre när jag kniper men kan ju inte gå och tokknipa och dra upp/in magen helt när man står/går heller

Alltså jag har idag känt ett ökat tryck neråt liksom, nästan så jag blir orolig för framfall.. Gör dock inte direkt ont så men mer obehagligt. Har blödit mindre och mindre och hittills idag nästan ingenting (sonen är 8 dagar nu) men så ikväll forsade det igenom en binda och ut på byxorna.. Mår bra i övrigt så så hoppas inte det är nån komplikation utan kanske mer att jag ansträngt mig lite för mkt idag. Var liksom inget klarrött blod heller utan mer ljusorange/rosa typ..
    För övrigt är min pojk inte särskilt nöjd heller, ammar och han passerade födelsevikten igen redan som 5 dagar gammal. Så vet inte varför just jag har gjort för att drabbas av missnöjda bebisar som ogärna sover mer än absolut nödvändigt... Storebror var likadan och har alltid (18 mån) haft rätt litet sömnbehov...
  • garin
    Rulltrappa skrev 2015-11-17 09:17:41 följande:

Det absolut jobbigaste tycker jag är denna jävla torka. Eftersom vi har en närhetsknarkande liten bebis som bara sover i knät eller i vagnen (eller typ på någon av oss på natten) betyder det att en måste gå ut med vagnen och söva henne minst en halvtimme och sen be till högre makter att hon inte ska vakna så fort vi kommer in för att ens ha en chans att få ligga. :P Och vem fan orkar eller hinner göra så varje dag?

Ligga?! Vad är det?! tog oss 9 mån efter första barnet och det var då lillebror blev till... Får se när det blir nästa gång, typ...
  • garin
    svejo skrev 2015-11-17 14:52:25 följande:

Hallå sex? Vad hände med erat avslag? För att inte tala om mjölkstinna tuttar??? Känns som det hinner bli 2016 innan något händer här..

Haha samma här...
  • garin

Skönt för er som får sova. I natt fick jag sova 01-03 och sen 03.30-06. Sen var det morgon och lilleman sov totalt 45 min på hela förmiddagen. På mig. För lägga ner går icke. Gick lite bättre på em då vi var ute och åkte bil så då sov han i tot 3h. Vilket är rekord och något han bara börjat med senaste 2 dagarna, 3-timmars sovpass. Men bara ca 2 per dygn. 6 veckor blev han igår. Jag är vansinnigt trött efter att bara få sova 2x2h per natt och möjligen slumra en timme till men då först efter att ha lagt 2-3h på att försöka söva om stökig bebis. Sista gången han brukar vakna vid 4-5 är extremt dryga.

• garin
    Zchimla skrev 2015-11-24 09:25:36 följande:

Alltså vaken mellan 2 och 4:30 då är inte jag så kaxig. Här är första leendet på g

"Skönt" att det inte bara är här det stökas på nätterna med långa vakenpass och oroligheter...
  • garin
    Zchimla skrev 2015-11-24 11:30:28 följande:
    Ja det kan faktiskt kännas lite skönt att veta att man inte är ensam. Hade det bara varit lilleman som skulle tas omhand på dagarna hade det ju varit en sak, men nu har jag dottern med och jag blir tokstressad av att höra han skrika samtidigt som jag ju faktiskt måste fixa frukost till henne och byta blöja och greja där med.

Försöker vila lite men det går sådär.
    Ja hade ju sett annorlunda ut om detta var första barnet... Har en liten storebror här med ju, väldigt krävande ålder är han i och har väl alltid varit rätt intensiv till sättet precis som lillebror också verkar vara... Lämningar och hämtningar till dagis är rätt tuffa att sköta men vill försöka hålla igång det sålänge det känns och funkar bra..
  • garin
    Tramses skrev 2015-11-29 20:04:25 följande:

Jag kör amningsvänliga kläder. Inte så kul, men det är en kort period tänker jag.

Just nu har jag nog ändå svårast med byxor, då jag har lagt på mig en del på höfterna den här graviditeten.

Samma här. Har massa amningslinnen både med inbyggd bh och utan. Det svåra är byxor, har bara mysbyxor på mig jämt typ, fast igår köpte jag billiga jeans i större stlk, massa stretch och hög midja som jag tänkte flytta in i nu istället. Före graviditeterna var jag ingen jeanstjej utan mer leggings+tunika/klänning-tjej...
  • garin

Spännande för er som varit/ska på julbord! Brukar ju flyta på just under tiden det är liv och rörelse liksom. Jag ska på julbord med mitt jobb den 18:e då lillen (fortfarande namnlös!!!) blir prick 10 veckor. Men han får inte följa med. Hade väl sett annorlunda ut om även de respektive var bjudna men som det blir nu får ju sambon vara hemma med barnen.
    På måndag ska vi till bvc igen, då är det 3 veckor sen senast så det blir spännande! Har iaf redan gått över till 62 för nån vecka sen. Hade inte mycket i 56 ändå och nu är det nästan bara begagnade kläder från storebror som används och de är ju tvättade rätt mkt och förmodligen aningen nerkrympta också.
    Vad gäller sömnen... Jag har en väldigt vaken, alert och pigg kille. Dagtid kan han under ett 4-timmarspass klara sig med en powernap på några minuter bara. Han vaknar fortfarande ofta nästan direkt man lägger ner honom. Har varit "låst" hemma några dagar nu med för storebrorsan har varit sjuk. Annars brukar det vara till rätt stor hjälp för sovningen att han får åka bil i några minuter. Och vagnpromenader sover han igenom men vi har som sagt inte kommit ut.
    Och så igår blev även jag sjuk. Känns som tur är lite bättre idag. Kan inte få så mkt avlastning från sambon för han behöver fokusera på 1,5-åringen.
    Nattetid går det oftast inte mer än 1,5h mellan ätningarna men de går hyfsat snabbt oftast. Efter ca halva natten blir det ännu tätarr, kan vara 45 min. Har jag tur kan första sovpasset bli på 2,5h men det får ju inte jag själv sova ändå eftersom det tar en stund att göra iordning sig själv för natten och kanske plocka liiiitegrann med nåt i hemmet.
    Behöver jag säga att jag är rätt mör??
    Ger ändå ersättning på kvällen i anslutning till "nattningen" men det kan ta 1-2h innan han sover och då ändå bara i 2h. Så får väl härda ut helt enkelt, nån gång kommer han väl sova...

• garin

Tyvärr har jag inte kunnat se en enda bild i denna tråden, verkar inte funka från mobilen och sitter aldrig vid dator förutom på jobbet :) dags att sparka igång mitt gamla skrälle här hemma så man får kika. Kan prova lägga upp bild på min goding iaf :)

• garin

Någon frågade vad man kan göra åt kvällspigg bebis. Egentligen inte jättemycket annat än att vänta ut det, dygnsrytmen är ju inte iordning med en gång för alla. Och när man sen börjar känna att man får in rutiner brukar de hinna ändra sig mååånga ggr innan barnet fyllt ett. Och även därefter...
    Det man kan göra är ju att försöka varva ner och sänka belysning osv men sånt har inte hjälpt mig som har en NATTpigg bebis. :(

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015