• Anonym (Nelle)

någon mer som nyligen fått missfall/MA och vill följas åt till ny graviditet?

Jag skrapades för en dryg vecka sedan i vecka 11 efter att graviditeten avstannat i vecka 6 och nu tänkte vi köra igång och försöka oss på en ny graviditet på en gång. Men denna gång känner jag mig inre lika kaxig. Oron över att det ska hända igen finns med och det skulle vara skönt att dela tankar med andra som upplevt samma på vägen.

• Svar på tråden någon mer som nyligen fått missfall/MA och vill följas åt till ny graviditet?
  • WiMe06
    Anonym (Viola) skrev 2015-04-23 15:19:33 följande:
    Fast Clearblues test säger ju att äl ska ske inom 48 timmar så så man borde ju ha två dygn på sig efter att ha fått fullt utslag. Kanske annorlunda på andra tester.
    Testlagrets säger också att från fullt utslag på test så sker ÄL inom 12-48 timmar. Fast det borde ju vara svårt att säga exakt. Jag hade fullt utslag på mitt test vid 11.00 idag men det är ju ingen som vet om jag hade haft fullt utslag sent igår eller inatt och då har det ju passerat många utav dem där 48 timmarna som det står, bara en tanke som slog mig. Man får väl se fullt utslag som att ÄL sker inom en snar framtid typ
  • Tizzen

Mensen kom idag på bim, fan vi som prickade ÄL så bra. Men samtidigt så får man väl tänka att kroppen helt enkelt inte var redo på en gång efter mitt MF, men besviken blir man då man läst på många ställen att "man blir lättare gravid direkt efter ett missfall". Nu siktar vi på ÄL om två veckor :)

• WiMe06
    Tizzen skrev 2015-04-23 19:14:08 följande:

Mensen kom idag på bim, fan vi som prickade ÄL så bra. Men samtidigt så får man väl tänka att kroppen helt enkelt inte var redo på en gång efter mitt MF, men besviken blir man då man läst på många ställen att "man blir lättare gravid direkt efter ett missfall". Nu siktar vi på ÄL om två veckor :)

Vad tråkigt, hoppas det går bättre om två veckor

Förstår hur du känner att man blir besviken. Har själv ÄL nu, så det är klart man hoppas det ska ta sig, för precis som du säger man läser och hör det där att det tar sig lättare väldigt ofta.
  • Tizzen
    WiMe06 skrev 2015-04-23 19:54:55 följande:
    Vad tråkigt, hoppas det går bättre om två veckor smile1.gif

Förstår hur du känner att man blir besviken. Har själv ÄL nu, så det är klart man hoppas det ska ta sig, för precis som du säger man läser och hör det där att det tar sig lättare väldigt ofta.
    Håller tummarna för er denna månad :)

Ja jag blev så besviken, var nästan säker på att det skulle funka direkt, då jag blev gravid jätte fort förra gången.. Men tydligen inte, hoppas verkligen att det tar sig nästa gång :)
  • emsan

Hej! Ny i tråden! Känner att jag behöver skriva av mig lite. Fick konstaterat igår att man inte kan se några hjärtljud. Trodde jag var i v 17+3. Troligtvis har fostret dött i v15. Känns som hela min värld rasade samman. Jag har hunnit så långt i mina tankar och planering. Ska ta min första tabl på söndag och andra på tisdag. Känns sjukt jobbigt att behöva vänta så länge.. Tanken på att jag bär på ett dött foster är sjuk jobbigt!

Är välsignad med en underbar dotter på 3,5 år men vill så gärna ge henne ett syskon.

Hade svårt att bli gravid andra gången och hade en jätte jobbig resa rent psykiskt varje gång mensen kom..

Är jätte rädd att det ska ta lång tid igen när vi ska försöka igen.. Vet ju inte hur detta MF har påverkat min kropp...

Tack för att ni skriver om era erfarenheter känns skönt att man inte är ensam om denna fruktansvärda erfarenheten!????

• Anonym (Viola)
    emsan skrev 2015-04-24 06:00:10 följande:

Hej! Ny i tråden! Känner att jag behöver skriva av mig lite. Fick konstaterat igår att man inte kan se några hjärtljud. Trodde jag var i v 17+3. Troligtvis har fostret dött i v15. Känns som hela min värld rasade samman. Jag har hunnit så långt i mina tankar och planering. Ska ta min första tabl på söndag och andra på tisdag. Känns sjukt jobbigt att behöva vänta så länge.. Tanken på att jag bär på ett dött foster är sjuk jobbigt!

Är välsignad med en underbar dotter på 3,5 år men vill så gärna ge henne ett syskon.

Hade svårt att bli gravid andra gången och hade en jätte jobbig resa rent psykiskt varje gång mensen kom..

Är jätte rädd att det ska ta lång tid igen när vi ska försöka igen.. Vet ju inte hur detta MF har påverkat min kropp...

Tack för att ni skriver om era erfarenheter känns skönt att man inte är ensam om denna fruktansvärda erfarenheten!????

OJ, stackare. Vilken chock att få det beskedet så sent i graviditeten. Det måste ju vara väldigt ovanligt att fostret dö så sent. Du ska väl göra ingreppet på sjukhuset hoppas jag, de låter dig väl inte göra det hemma?! Förstår att du måste ha hunnit planera en hel del, du var ju nästan halvvägs.

Vad jag har hört ska inte sena missfall påverka kroppen negativt.  Snarare att an kan ha lättare att bli gravid efter missfall, det finns tydligen en del studier som tyder på det. Sedan verkar det iofs ta olika lång tid för kroppen att komma igång igen.

Kram till dig!
  • Anonym (Viola)

I dag fick jag negativt på graviditetstestet - äntligen!

Fyra veckor efter missfallet verkar kroppen förstå att den inte är gravid. Blödningarna har slutat. Känns så skönt. 

Nu ska jag försöka äta bra och motionera. Gick upp mer i vikt under den här graviditeten än de tidigare, konstigt nog. Och efter missfallet har jag tyvärr fortsatt att lägga på mig. Det blev väl lite tröstätning. Men nu ska jag försöka vända skutan - på ett skonsamt sätt.

• Anonym (S)
    Anonym (Viola) skrev 2015-04-24 09:09:16 följande:

I dag fick jag negativt på graviditetstestet - äntligen!

Fyra veckor efter missfallet verkar kroppen förstå att den inte är gravid. Blödningarna har slutat. Känns så skönt. 

Nu ska jag försöka äta bra och motionera. Gick upp mer i vikt under den här graviditeten än de tidigare, konstigt nog. Och efter missfallet har jag tyvärr fortsatt att lägga på mig. Det blev väl lite tröstätning. Men nu ska jag försöka vända skutan - på ett skonsamt sätt.

Sen jag slutade blöda har jag också börjat motionera och äta bra. Det känns som en bra nystart! Skönt att det slutat blöda!

• Anonym (Jordgubbe)
    emsan skrev 2015-04-24 06:00:10 följande:

Stor kram till dig! Vet hur det känns, fast jag var i vecka 13 när mitt MA skedde. Tillåt dig själv att vara ledsen nu. Ta hand om er alla!
  • emsan

Det är väldigt ovanligt att det händer så sent in i graviditeten. Ska göra det på sjukhus. Hoppas kroppen kommer igång snabbt igen efter detta...

Tack för omtanken!!

OJ, stackare. Vilken chock att få det beskedet så sent i graviditeten. Det måste ju vara väldigt ovanligt att fostret dö så sent. Du ska väl göra ingreppet på sjukhuset hoppas jag, de låter dig väl inte göra det hemma?! Förstår att du måste ha hunnit planera en hel del, du var ju nästan halvvägs.

Vad jag har hört ska inte sena missfall påverka kroppen negativt.  Snarare att an kan ha lättare att bli gravid efter missfall, det finns tydligen en del studier som tyder på det. Sedan verkar det iofs ta olika lång tid för kroppen att komma igång igen.

Kram till dig!

[/quote]

Svar på tråden någon mer som nyligen fått missfall/MA och vill följas åt till ny graviditet?