• Anonym (Nelle)

någon mer som nyligen fått missfall/MA och vill följas åt till ny graviditet?

Jag skrapades för en dryg vecka sedan i vecka 11 efter att graviditeten avstannat i vecka 6 och nu tänkte vi köra igång och försöka oss på en ny graviditet på en gång. Men denna gång känner jag mig inre lika kaxig. Oron över att det ska hända igen finns med och det skulle vara skönt att dela tankar med andra som upplevt samma på vägen.

• Svar på tråden någon mer som nyligen fått missfall/MA och vill följas åt till ny graviditet?
  • WiMe06

Fortfarande negativt på ältest, det verkar som det inte blir ngn ÄL imorgon. Tar nytt test i em. Men jag fick en flytning igår iallafall, woho! Ett gott tecken ändå kanske? Helt sjukt, man blir glad för en flytning

• Anonym (småland)
    Anonym (37) skrev 2015-04-20 22:38:49 följande:

Vi har kört exakt samma race som ni. Också bim 3:e maj. Däremot är jag nojjig att ägglossningen var tidigare. Hade en flytning i måndags och inte sex förrän fredag. Så vi får vänta och se.

Ja med tanke på att min mens var otroligt sen förra månaden är man ju inställd på att äl kan vara när som helst. Men som du säger, vänta och se. Suck...
  • Mallanmillis
    Anonym (Mal) skrev 2015-04-20 23:17:15 följande:
    Men du, skriver man att man tycker att någon annan bör vänta med en graviditet för att man själv fått missfall och att man missunnar dem denna graviditet får man nog räkna med en reaktion. Visst kan man känna så men du verkar ju inte ens inse att det faktiskt inte är berättigat. Stackars din bror och tjej.
    Har aldrig skrivit att någon annan behöver vänta med sin graviditet. Skrev att jag tyckte det var jobbigt att få höra det när vi själva nyligen förlorade våran i v.19. Det var min första reaktion . Tycker det bara är tråkigt att man blir påhoppad. Inte det som varit meningen i den här gruppen utan istället få lätta på sina känslor. Min bror och hans har det gott :)
  • Anonym (Fjäril)
    Mallanmillis skrev 2015-04-21 08:28:53 följande:
    Har aldrig skrivit att någon annan behöver vänta med sin graviditet. Skrev att jag tyckte det var jobbigt att få höra det när vi själva nyligen förlorade våran i v.19. Det var min första reaktion . Tycker det bara är tråkigt att man blir påhoppad. Inte det som varit meningen i den här gruppen utan istället få lätta på sina känslor. Min bror och hans har det gott :)
    Jag förstår precis hur det är. Vi fick konstaterat ma i vecka 20. Och en vecka senare berättar min syster att hon är gravid. Självklart är det jättekul men just då kändes det bara hemskt orättvist. Självklart missunnar man inte sina syskon deras graviditeter. Men det är jobbigt när alla andra (känns det som) är gravida eller precis har fått en bebis. 
  • hsh
    Mallanmillis skrev 2015-04-20 22:40:03 följande:

Ännu en person som inte förstår... Skrev bara vad jag tyckte när jag fick reda på det. Och jag är absolut inte där o petar i deras relation eller graviditet. Så tråkigt att du skriver detta hade du inte behövt!!!

Ett uttalande i form av "jag förstår inte varfööör dom har så bråttom med tanke på vad Vi gått igenom" så tror jag att du behöver höra det. Varesig det är från din mamma eller någon annan. Deras graviditet har inget med din att göra - sörj över din men släpp fokusen på deras. Det kommer inte göra dig gott. Jag förstår mycket väl, men hela inlägget skrek felriktad fokus. Jag menar alltså att DU inte kommer må gott av det. Jag hade ingenting i åtanke gällande dom, det vill säga: Det var i omtanke, inget annat. För jag vet mycket väl vad du menar, men ibland så måste man rikta sorgen inåt istället för utåt. Men kan ju vara så att det blir mycket jobbigare då.. Men det är bara hur Jag tänker, det säger ju ingenting Men skriver man sina tankar offentligt så får man räkna med att andra tar upp ämnet ur ett anna perspektiv än sitt eget. Är ju därför man skriver på Familjeliv, eller?
  • hsh

Om du tycker att det är att bli påhoppad när man inte får medhåll så är det svårt att diskutera ämnet alls Jag tror att du reagerade före du läste igenom mitt inlägg ordentligt, och som sagt. Man skriver väl på Familjeliv för att få lite nyanser till sina problem? Någon som ger en perspektiv? Sorg är en tricky thing, men det är inte särskilt svårt att förstå dig när du och jag vill samma sak, och då jag har två syskon själv som väntar barn. Självklart känns det jobbigt - men skulle jag fokusera på deras lycka istället för min sorg så skulle det bli så himla jobbigt. Det var bara min tanke på ditt inlägg , inte dig som person eller hela ditt liv, typ :p
  • hsh
    Anonym (Fjäril) skrev 2015-04-21 08:35:25 följande:

Jag förstår precis hur det är. Vi fick konstaterat ma i vecka 20. Och en vecka senare berättar min syster att hon är gravid. Självklart är det jättekul men just då kändes det bara hemskt orättvist. Självklart missunnar man inte sina syskon deras graviditeter. Men det är jobbigt när alla andra (känns det som) är gravida eller precis har fått en bebis. 

Man får känna så i stunden. Det vet alla här inne om. Sen slutar man känna så. Och kommer över sin sorg litegrann, sen blir man helt plötsligt gravid. Livet i all sin prakt. Bitterhet är tungt att bära, särskilt för den som bär den. Så förhoppningsvis så lyckas man komma över den känslan fort. Jag har gråtit en skvätt några gånger när min brors flickvän lagt upp bilder på sin bebismage. Sen så tänker jag att jag inte är ledsen över deras egentligen, så försöker jag släppa det. Identifiera känslan, konstatera, låta den rinna av Är ganska skönt därefter.. att inte vara arg.. för att nån annan får uppleva det jag vill. Utan bara själv vara ledsen, för att jag vill nåt så mycket att jag går sönder!
  • hsh

Fast du kanske inte menade mig gällande påhoppet? Såg just kommentaren "Stackars din bror & tjej". Den attityden har iaf inte jag när jag skriver till dig, hoppas du förstår det. Utan jag tror bara det är slöseri med sorg som man måste hantera, om man råkar lägga för mycket fokus på nån annans lycka & bli bitter över det.. Sen kanske jag läste in för mycket i ditt inlägg, förlåt om så är fallet
  • Mallanmillis
    hsh skrev 2015-04-21 09:14:26 följande:
    Fast du kanske inte menade mig gällande påhoppet? Såg just kommentaren "Stackars din bror & tjej". Den attityden har iaf inte jag när jag skriver till dig, hoppas du förstår det. Utan jag tror bara det är slöseri med sorg som man måste hantera, om man råkar lägga för mycket fokus på nån annans lycka & bli bitter över det.. Sen kanske jag läste in för mycket i ditt inlägg, förlåt om så är fallet smile1.gif
    Nej jag menade inte dig :) förstår din omtanke på det sättet att man inte ska lägga för mycket fokus på det och det är vad jag inte försöker göra heller.

Blir väldigt dumt när man försöker förklara sig här inne på familjeliv, så lägger ingen mer energi på det här inne.

Önskar alla lycka till här inne med sina kommande graviditeter. Ta vara på varandra och njut av dagen. Kram
  • hsh
    Mallanmillis skrev 2015-04-21 09:24:33 följande:

Nej jag menade inte dig :) förstår din omtanke på det sättet att man inte ska lägga för mycket fokus på det och det är vad jag inte försöker göra heller.

Blir väldigt dumt när man försöker förklara sig här inne på familjeliv, så lägger ingen mer energi på det här inne.

Önskar alla lycka till här inne med sina kommande graviditeter. Ta vara på varandra och njut av dagen. Kram

Skönt att höra. Jag trodde du blev superupprörd för min kommentar, det var inte riktigt menat så. Men ja, skriver man nåt i farten här på FL så kan det komma ut lite fel. Man hinner inte alltid med fingrarna. Sörj, gråt när du kan, & jag hoppas du får ett plus snart!
Svar på tråden någon mer som nyligen fått missfall/MA och vill följas åt till ny graviditet?