• lelle75

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Längtar12345 skrev 2015-02-13 22:16:26 följande:

Hej mammor. Hoppas ni mår fint! Hade en rejält pipig bebis igår kväll och satte på lite musik. På Spotify kom Jon Henrik fjällgren upp som joikar, och min bebis lös upp som en sol och börjar gurgla och'sjunga' med. Hon blev super lycklig haha! ! Jag tror de pratar samma språk :)

Kul, ska testa det. Igår hade Alice ett kolikanfall igen. Hon skrek i fyra timmar, stackars liten. Ska testa Jon nästa gång (förhoppningsvis var detta sista anfalletå dock)

Hon somnade 00:00 och vaknade 4:00, längre första pass än vanligt, hoppas på bättre tider nu. Nu är täppan här då blir det väldigt korta sovpass, det första var 45 min.
  • lelle75

Tack snälla för ert fina stöd, det värmer så!

Glader, jag undrar också varför så mycket elände drabbar oss, det så mycket mer som har hänt men orkar inte ens berätta allt. Men tycker att det känns bra att höra att inte alla har det så illa, klart att du inte ska få dåligt samvete. Det som känns allra jobbigast är att man inte riktigt kan njuta av bebistiden och när man ska åka ngnstans är man så orolig över att hon ska skrika och få ont. Tack och lov har hon varit hyfsat bra i magen i dagen och somnade redan vid 21:30 och sovit till 2:00 första passet. Jag sov i eget rum och sov som en stock i två timmar fram till 00:00 efter det sov jag lite sämre.

Jag tröstar mig med att de finns de som har det värre, kolikbarn som ständigt har det värre.

Vsg, tänker att det måste vara ngt jag äter då hon inte alltid har ont i magen. Bvc trodde inte på mjölkproteinet då jag slutat helt med mjölk och ost. Hon sa att så små mängder inte bör orsaka ond mage. Vissa dagar är hon bra i magen trots att jag äter bregott och grädde i maten (upphettad grädde kan visst funka bättre, ngn som vet?) Så nej, har inte uteslutit all mjölk vilket jag kanske borde ändå, men just när jag tänkt att starta vid ett par tillfällen så har hon inte haft ont i magen. Om hon vore känslig för mjölk, borde hon inte ha ont i magen varje dag av bregott? Började igår att göra en matdagbok för att kolla vad det kan vara. Kanske fiberbröd? Knäckebröd? Slutat med det också..

• lelle75

Stackars lilla Lovisa som är förkyld igen, kan inte vara lätt att vara så liten och sjuk.

Tack för pepp VSG! Idag har Alice inte haft alls ont i magen tack och lov. Senast var det lök i maten (stekt men det kanske inte spelar ngn roll om den är rå eller stelt?) gissar att hon kanske reagerade på det.

Äter inget av det som du skriver på listan i vanliga fall (förutom bregott o grädde) men tror tyvärr att det blev ost idag (i big mac) tänkte mig inte för.. men det verkar vara lugnt idag i magen. Kan det vara så att det tar två veckor innan hon reagerar på osten? (Om detta är boven)? Finns det ngn bra sida man kan läsa på lite om mjölkproteinallergi? Inga bekymmer för mig att sluta om jag vet att hon blir bättre av det, konstigt att bvc säger annorlunda. Vad superskönt att känna en läkare och kunna rådfråga om allt :)

• lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-02-15 21:41:31 följande:
    Oh va skönt att ni haft en bra dag smile1.gif Håller tummarna att det vänt!

Det behöver ju inte vara allergi men tycker bara att du har beskrivit kolikliknande symtom dvs skrik och gråt på kväll (och natt) och då är det ju vanligt att det är allergi som orsakar. För att ta reda på om det är mjölk ska man då helt utesluta mjölkprotein i två veckor och föra matdagbok. Maten får t ex inte vara stekt i smör el margarin (bara mjölkfritt margarin el olja som funkar) man kan inte äta halvfabrikat med mjölkprotein i (kan t ex finnas i skinka, korv, köttbullar, röror, såser, kakor osv), hamburgare får man äta utan ost och vet inte hur det är med hamburgerdressing?? Åt inget sånt alls då jag uteslöt, bara mat jag lagade själv eller var helt säker på.

Är hon inte gråtig och ledsen på kvällarna längre så är det ju ingen ide med detta men om det fortfarande förekommer så kan du inte vara säker förrän du testar strikt och under en längre period. Sen när det gäller lök så är det ju vanligt att bebisar reagerar på det och då även stekt och kokt, lökchips osv. Jag åt inte lök alls under en lång period men nu fungerar mindre mängder.

Har postat den här länken tidigare men tycker siten är så bra. Skrivs ju av en barnläkare så hon kan sin sak med.

www.barnakuten.nu/barnsjukdomar/mjolkproteinallergi-hos-bebisar/

Men testa annars bara att googla på mjölkproteinallergi alt komjölksallergi.

Kram
    Tack tack vsg! Jo, jag hade läst länken tidigare. Har googlat så klart men hittar inte så mycket bra info.

Idag har hon haft ont igen i samband med varje amning, men det kommer bara när hon äter/ammar. Det kan komma redan efter några sekunder. Och sedan kommer en prutt vilket gör att hon skriker högt och det dröjer ett tag innan hon slutar skrika. Hon spänner samtidigt benen rakt ut. Det stod inget i länken om att de kan få onda gaser (det stod i och för sig problem i magtarmkanalen). Hon har ju inte diarré och förstoppning, verkar bara som om att det är gaserna som gör ont att få ut. Vet du om gaser är ett tecken på mjölkproteinallergi?

Detta händer när som helst under dagen och kvällen. (Inte på natten dock längre, tack och lov)

Skinka säger du? Jag som trodde att jag kunde äta skinka på mackan i varje fall. Vad ska man kolla efter i innehållsförteckningen?

Hade en korv hemma som innehåller skummjölkspulver, det går bort förstår jag.

Ska det stå mjölkfritt bröd? Bör jag uppsöka en dietist? Hittar inget på skinkan som tyder på mjölkinnehåll, inte helt lätt det här.

Jag som har varit jättenoga med vad jag äter idag. Känns hemskt att jag inte slutat med all mjölk tidigare om detta nu är problemet. Har ju inte riktigt trott på detta då bvc inte trodde på allergi. Och eftersom att hon är bra vissa dagar så har jag tänkt att det är ngt jag äter. Kan det inte vara fullkornsbröd då? Har slutat med nu också i varje fall. Äpplejos dricker jag mycket av och saft, ska kanske sluta med det också och bara dricka vatten.

Tack snälla för att du är så hjälpsam!

Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-02-15 21:41:31 följande:
    Oh va skönt att ni haft en bra dag smile1.gif Håller tummarna att det vänt!

Det behöver ju inte vara allergi men tycker bara att du har beskrivit kolikliknande symtom dvs skrik och gråt på kväll (och natt) och då är det ju vanligt att det är allergi som orsakar. För att ta reda på om det är mjölk ska man då helt utesluta mjölkprotein i två veckor och föra matdagbok. Maten får t ex inte vara stekt i smör el margarin (bara mjölkfritt margarin el olja som funkar) man kan inte äta halvfabrikat med mjölkprotein i (kan t ex finnas i skinka, korv, köttbullar, röror, såser, kakor osv), hamburgare får man äta utan ost och vet inte hur det är med hamburgerdressing?? Åt inget sånt alls då jag uteslöt, bara mat jag lagade själv eller var helt säker på.

Är hon inte gråtig och ledsen på kvällarna längre så är det ju ingen ide med detta men om det fortfarande förekommer så kan du inte vara säker förrän du testar strikt och under en längre period. Sen när det gäller lök så är det ju vanligt att bebisar reagerar på det och då även stekt och kokt, lökchips osv. Jag åt inte lök alls under en lång period men nu fungerar mindre mängder.

Har postat den här länken tidigare men tycker siten är så bra. Skrivs ju av en barnläkare så hon kan sin sak med.

www.barnakuten.nu/barnsjukdomar/mjolkproteinallergi-hos-bebisar/

Men testa annars bara att googla på mjölkproteinallergi alt komjölksallergi.

Kram
    Är det bara på kvällarna de blir ledsna av komjölken?

Kan man äta fetaost?
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-02-16 06:44:42 följande:

Hej tjejer!

Hur har er natt varit? Jobbigt här smile4.gif Lilla Lovisa har varit så rosslig. Låtit som ett tröskverk och haft svårt att äta trots att kag sköljt med koksalt. Ska köpa avsvällande Nezeril idag och prata med vårdcentralen. Själv har jag inte sovit typ alls smile4.gif Blä!! Så rädd att det är rs.

Kram

RS, vilken mardröm! Hoppas verkligen inte det, så fruktansvärt ju. Kramar till dig och lilla Lovisa
  • lelle75
    glader skrev 2015-02-16 21:18:16 följande:

Stackars liten Alice! Hjärta
    Hedda hade precis sådär - att hon fick ont när hon åt och pruttade.

Att hon får ont direkt när hon äter låter mer som om det är tarmfunktionen, dvs att magen och tarmen reagerar på att att processa maten. I Heddas fall var det ju ingen allergi utan helt enkelt bara att tarmarna inte var riktigt klara och det blev mycket bättre efter tre månader.

Hoppas snart hon slipper det onda lilla tjejen!

Det var min tanke också, att tarmarna inte är klara. Men konstigt att detta kom efter två månader. Hade Hedda detta hela tiden från födseln fram till tre månader? Testade du att sluta med all mjölk? Kunde Hedda ha dagar då hon inte hade ont alls? Alice är tre månader om några dagar :) hoppas innerligt att jag slipper se henne lida snart!

När jag läser om mjölkallergi så tycker jag inte att det stämmer in riktigt på Alice. Men har bestämt mig för att sluta ändå för att se.

Har sett att Alice blir röd runt ögonen (på huden) ibland, kanske ngn allergi eller kanske för att hon gråter så mycket :( ngn som känner igen sig?
  • lelle75
    glader skrev 2015-02-16 22:04:13 följande:
    Jag har så svårt att komma ihåg, det är bara som en stor, tät dimma smile4.gif Men hon skrek och stördes mycket i sömnen från början tror jag men det gick lite upp och ner. Vissa dagar skrek hon jättemycket, andra mindre. Sen vet man ju inte om det var bara magen, hon var ju så tidig och kanske otrygg i början. Jag slutade helt med mjölk men det blev ingen skillnad alls. Minifom, semperdroppar och kolikmassage har hjälpt har jag upplevt.

Hedda är ofta röd runt ögonen och det är alltid när hon är trött eller har gråtit så det är nog helt normalt smile1.gif

Hoppas på en natt med mycket vila för dig, Kram!
    Tack, ha ha, förstår det där med dimman. Inte lätt när man sover så lite. Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-02-17 02:29:20 följande:

Jobbig natt här men inte riktigt lika jobbig som igår. Hon äter lite nu och har sovit sen 19.30. Ligger på min arm på en kudde för att komma upp och få lutning. Jobbig andning men lite lättare än igår natt och inga indragningar el uppehåll el sånt som är farligt. Så hoppas bara det är en jobbig förkylning. Vissa virus är ju jobbigare än andra även om det inte är rs.

Usch vad jobbigt det låter, tur att det är ngt bättre inatt. Själv skulle jag inte sova en blund om det vore så illa med Alice. Kan de inte munandas heller när de är så sjuka? Kryakram till Lovisa

Tycker att du har helt rätt och självklart ska jag pröva att utesluta all mjölk. (Har eedan börjat) Det vanliga, ost, mjölk, grädde osv är ju lätt att utesluta.,Orolig bara att jag får i mig den på ngt sätt utan att man tänker sig för. Vi har väldigt lite tid och äter mycket hämtmat, det blir en omställning så klart., Har väldigt svårt att tänka klart när jag är så utmattad. Det känns som om att jag har blivit extremt korkad av sömnbristen. Kram
  • lelle75
    glader skrev 2015-02-17 08:35:54 följande:
    När jag skulle utesluta mjölkprodukter var BVC noga med att påpeka att jag skulle utesluta även laktosfria produkter för det är mjölkproteinet de i så fall är allergiska mot, inte laktosen. Så alla alktosfria livsmedel som creme fraiche, grädde osv är inte heller okej. Bara kom på att man kanske inte tänker på det - det gjorde i alla fall inte jag smile2.gif
    Tack tack, det hade jag hört. Har köpt ngt creme fraiche och gräddeliknande som Danisen rekommenderade, men smakar blää. Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015