villsågärna38 skrev 2015-02-15 21:41:31 följande:
Oh va skönt att ni haft en bra dag
Håller tummarna att det vänt!
Det behöver ju inte vara allergi men tycker bara att du har beskrivit kolikliknande symtom dvs skrik och gråt på kväll (och natt) och då är det ju vanligt att det är allergi som orsakar. För att ta reda på om det är mjölk ska man då helt utesluta mjölkprotein i två veckor och föra matdagbok. Maten får t ex inte vara stekt i smör el margarin (bara mjölkfritt margarin el olja som funkar) man kan inte äta halvfabrikat med mjölkprotein i (kan t ex finnas i skinka, korv, köttbullar, röror, såser, kakor osv), hamburgare får man äta utan ost och vet inte hur det är med hamburgerdressing?? Åt inget sånt alls då jag uteslöt, bara mat jag lagade själv eller var helt säker på.
Är hon inte gråtig och ledsen på kvällarna längre så är det ju ingen ide med detta men om det fortfarande förekommer så kan du inte vara säker förrän du testar strikt och under en längre period. Sen när det gäller lök så är det ju vanligt att bebisar reagerar på det och då även stekt och kokt, lökchips osv. Jag åt inte lök alls under en lång period men nu fungerar mindre mängder.
Har postat den här länken tidigare men tycker siten är så bra. Skrivs ju av en barnläkare så hon kan sin sak med.
www.barnakuten.nu/barnsjukdomar/mjolkproteinallergi-hos-bebisar/
Men testa annars bara att googla på mjölkproteinallergi alt komjölksallergi.
Kram
Tack tack vsg! Jo, jag hade läst länken tidigare. Har googlat så klart men hittar inte så mycket bra info.
Idag har hon haft ont igen i samband med varje amning, men det kommer bara när hon äter/ammar. Det kan komma redan efter några sekunder. Och sedan kommer en prutt vilket gör att hon skriker högt och det dröjer ett tag innan hon slutar skrika. Hon spänner samtidigt benen rakt ut. Det stod inget i länken om att de kan få onda gaser (det stod i och för sig problem i magtarmkanalen). Hon har ju inte diarré och förstoppning, verkar bara som om att det är gaserna som gör ont att få ut. Vet du om gaser är ett tecken på mjölkproteinallergi?
Detta händer när som helst under dagen och kvällen. (Inte på natten dock längre, tack och lov)
Skinka säger du? Jag som trodde att jag kunde äta skinka på mackan i varje fall. Vad ska man kolla efter i innehållsförteckningen?
Hade en korv hemma som innehåller skummjölkspulver, det går bort förstår jag.
Ska det stå mjölkfritt bröd? Bör jag uppsöka en dietist? Hittar inget på skinkan som tyder på mjölkinnehåll, inte helt lätt det här.
Jag som har varit jättenoga med vad jag äter idag. Känns hemskt att jag inte slutat med all mjölk tidigare om detta nu är problemet. Har ju inte riktigt trott på detta då bvc inte trodde på allergi. Och eftersom att hon är bra vissa dagar så har jag tänkt att det är ngt jag äter. Kan det inte vara fullkornsbröd då? Har slutat med nu också i varje fall. Äpplejos dricker jag mycket av och saft, ska kanske sluta med det också och bara dricka vatten.
Tack snälla för att du är så hjälpsam!
Kram