• lelle75

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

villsågärna38 skrev 2015-02-22 19:34:02 följande:

Stor dag idag, Lovisa har fått sin första tand smile1.gif

Wow, kommer de så tidigt :) Eller hur gammal är Lovisa nu? Gissar ca 4,5 månader? Blir det besvärligt och gör det ont länge för dem?
  • lelle75
    Tessie77 skrev 2015-02-22 17:43:42 följande:
    Gav mellan 5-20 droppar, vi testade lite olika men det gav inget resultat.

Vi ligger på sidan mage mot mage, att amma/suga hjälper henne också att prutta. Annars har det hjälpt att lägga henne med magen ner över mina ben, också ett bra sätt att få ut fisar ????.

Hur gammal är din Alice?
    Hur lade du henne då? Med huvudet riktat mot fötterna eller mot ditt huvud, eller tvärs över med huvudet så att det hamnar i sängen/soffan. Har prövat det sistnämnda men hon blir bara ledsen av att ha huvudet ner mot soffan.
  • lelle75
    Tessie77 skrev 2015-02-23 09:53:49 följande:
    När hon var riktigt lite la jag henne tvärs över låren, men nu när hon är större så ligger hon med huvudet mot mina knän och fötterna mot min mage, det funkar en liten stund, iaf tillräckligt länge för att få ut några pruttar.
    Tack för tips, ska testa det!
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-02-23 09:56:31 följande:
    Jag brukade lugna Lovisa så då hon hade magknip. Fungerade jättebra. Jag la henne tvärs över benen med huvudet i min hand vid sidan, la en kudde under. Hon ville inte heller ha huvudet i sängen/soffan men gjorde jag så och buffade med andra handen i rumpan så lugnade hon sig oftast. Man måste hitta en position som blir bekväm för dem bara, trycket mot magen brukar lugna. Testa! Kram
    Smart, har ju inga hjärnceller kvar på riktigt av all sömnbrist. Så kan inte räkna ut en sådan enkel sak. Tack för bra beskrivning, förstår precis :)

Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-02-23 10:16:35 följande:
    Hej igen!!

Roligt att han är så matglad den lille och förstår att mjölkproteinallergin gått över nu med då han kan äta gröt baserad på mjölk. Va skönt!! Då kan du ju äta normalt igen också Här reagerar Lovisa fortfarande på ägg så det dröjer nog innan vi kan introducera det. Vi hoppas det ger sig framöver iaf. Hon testar bara små smakisar än så länge. Funkar så bra med amningen här fortfarande att vi tar fet i väldigt lugn takt.

Med storasyster så introducerade vi gluten runt halvåret och i skydd av amning då det är de råd man får av bvc osv. Jag ammade ju i över ett år med henne så det var ju ingen panik men ska man sluta amma runt 6 månader som många gör så vill de ju att man introducerar det lite innan så att det går omlott. Ja du har ju läst allt detta i Dr Cecilias blogg Den här gången kommer vi dock att vänta längre då det nu i vinter kommit nya rön/forskning ang glutenallergi. Det var en länk om detta som Danisen postade förra veckan och som jag skrev om sist. Dr Cecilia är ju inte aktiv på nätet längre så detta har hon inte kommenterat där (hade varit spännande att höra vad hon tycker) och bvc:s riktlinjer lär väl ta ett bra tag att förändra så det här är ett beslut vi fattat själva. Kommer att vänta till runt året istället, vilket är vanligt i många andra länder där man inte ger barnen välling osv. Sverige ligger ju i topp vad gäller glutenallergi tyvärr och när man läser dessa nya studier så talar de för att man senarelägger introduktionen och överlag minskar intaget av gluten för bebisar. Här gör naturligtvis alla som de vill men då vi har ett par nära vänner med glutenallergiska barn och som haft det jättejobbigt så vill vi göra allt för att undvika detta. (Sen är det ju långt ifrån alla barn som blir glutenallergiska, är ju fortfarande en liten andel även här i Sverige.)

Bifogar länken igen om nån mer vill läsa

(Vill man läsa själva studierna så är de länkade i artiklarna).

www.kostdoktorn.se/att-ge-gluten-till-smabarn-okar-risk-glutenintolerans

www.kostdoktorn.se/nya-sakra-studier-raden-om-gluten-till-smabarn-behover-andras

Ha en skön dag!

Kram
    Tack, jag vill läsa, missade tidgare. Kram
  • lelle75
    Längtar12345 skrev 2015-02-23 22:34:12 följande:

Ligger i sängen och bredvid mig ligger min fina dotter och sover lugnt. Jag kan inte fatta att hon är här. Tänk att vi lyckades tillslut. Någonstans trodde jag nog aldrig att det skulle gå vägen. Känner mig så lycklig och ödmjuk!

Även när vi har det tufft och jobbigt och är trötta så är vi så lyckligt lottade.

Kram och godnatt. Hoppas vi alla får några timmar sömn i natt smile1.gif

Mycket fint skrivet! För min del är det så lätt att glömma bort denna lyckan då det har varit så kämpigt men den finns där långt inne och det börjar nog rätta till sig. Alice har inte haft ont i magen sedan i lördags morse och lärt sig att sova på sidan samt att fönstret ger mindre täppa så det börjar bli bättre allt nu :)

Dock sover hon fortfarande inte så bra på morgonen, kanske har hon blivit van vid att vakna stup i kvarten. Hoppas att det rättar till sig och att även jag kan sova de stunder som erbjuds, inte alltid så lätt när man har jour.

Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-02-24 06:55:47 följande:
    Men va fantastiskt att hon inte har ont i magen längre. Njut av det Lelle!! Det är ju något oerhört positivt. Och att täppan är lite bättre. Underbart!! Bra jobbat mamma Lelle smile1.gif

Nog många som sover lite mer oroligt mot morgonen. Lovisa med. Jag ammade vid 03.30 (vi liggammar alltid i sängen på natten) och sen fick hon sova kvar hos mig. Då sover hon bra på morgonen och jag med. Ammade igen 05.30 men hon somnade om med en gång. Sen brukar hon sova till 07 ca. Vi hade en lite bättre natt i natt. Hon sov 20-23.30 innan dess och sen till 03.30. Bara ammat 10-15 minuterspass på natten.

Ang läggning så brukar det ta ca 30 minuter. Jag ammar och lägger ner henne. Nu då hon haft sin tand eller då hon varit dunderförkyld tidigare har hon velat amma längre. Nog en timme istället. I vanliga fall brukar jag amma ena bröstet i soffan en stund innan. Byta blöja och till pyjamas och sen liggamma andra bröstet i sängen i vårt sovrum. Sen lägga ner henne i hennes säng. Ibland sover hon, ibland inte, men är hon mätt och trött då somnar hon i sin säng. Har hon ont el är dunderförkyld så funkar det dock inte riktigt så utan brukar bli en timmers amning ist innan hon kommer till ro.

Kram
    Tack tack, det känns verkligen jättebra. Idag har hon varit en liten solstråle och det märks att hon är tre månader nu. Hon har dessutom börjat suga på tummen, såå gulligt.

Jaha, så alla barn sover lite oroligt på morgonkvisten, det visste jag inte. När brukar det bli bättre?

Märkt att när jag liggammar så hamnar tutten mot hennes näsa så att hon knappt får luft, så känner mig lite orolig över att amma så, vår säng är så mjuk så det går inte så enkelt i den. Men prövat i en annan säng som det är enklare att liggamma i, men där kan vi inte sova tyvärr. Dessutom somnar jag lätt när jag liggammar och har ingen kontroll på lillan då. Är du inte orolig över att Lovisa ska vända sig på magen eller lägger du ngt i vägen?

Har ett litet dilemma på natten. Alice brukar amma ena bröstet och då somnar hon väldigt fort om och det går lätt att lägga ner henne själv på en gång. Men om jag ger henne andra bröstet så verkar hon vakna till liv och då brukar det ta ngn timme innan hon somnar om igen. Vad tycker ni att jag ska göra? Räcker det att amma bara ena bröstet? Risken finns kanske att hon vaknar tidigare istället för att hon blir hungrig fortare, funkar det så? Är så galet trött på natten så glömmer att "ta tiden".

Kram

Kram
  • lelle75
    Tessie77 skrev 2015-02-24 10:02:27 följande:
    Härligt Lelle! Visst var det så att du uteslutit mjölkprotein? Kan det ha hjälpt?

Vi har också problem med nästäppa på natten, väldigt skumt. Hon är inte täppt på dagen alls och inge snorig, men så fort hon ligger ner en längre stund (som på natten) så blir hon täppt. Vi har hög läge på spjälsängen så det hjälper en del. Jag brukar ge henne bröstmjölk i näsan el saltlösning i förebyggande syfte innan läggdax och det hjälper också. Bvc sa om det inte gått bort när hon är 6 mån så borde vi träffa en läkare. Innan dess gör de ingenting åt det.
    Stämmer, uteslutit MP sedan förra måndagen. Efter det vart hon bra ett par dagar men sen kom det tillbaka igen. Ikväll vart hon lite ledsen igen av pruttar men bara skrik korta stunder tack och lov. Så vet faktiskt inte vad som hjälper.

Störs hon av nästäppan också så att hon inte kan sova? Alice slog tidigare på näsan och vart jättearg när hon blev täppt så det har verkligen varit besvärligt.

Vad gör de åt saken när de är 6 månader?
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-02-24 20:07:47 följande:
    Hej Lelle,

Jag brukar aldrig ge båda bröst på natten, Victor äter från den ena och brukar sluta själv och då lägger jag honom igen.

Vaknar Alice snabbt igen om du bara ge ena bröstet per gång?

Kram
    Hon somnar om fort om hon bara får ena bröstet (men jag har givit båda för att hon ska bli riktigt mätt). Men jag kör nog bara på ena bröstet fortsättningsvis.

Kram
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-02-24 20:07:47 följande:
    Hej Lelle,

Jag brukar aldrig ge båda bröst på natten, Victor äter från den ena och brukar sluta själv och då lägger jag honom igen.

Vaknar Alice snabbt igen om du bara ge ena bröstet per gång?

Kram
    Nu förstod jag din fråga. Är så trött och borta på natten så har glömt att kolla på klockan så har inte tänkt på det, men ska försöka att kolla inatt.

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015