• lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-02-17 09:45:15 följande:
    Glader postade en bra lista så kika på den. Men annars ska man undvika både får och getmjölk med plus sojaprodukter då många reagerar även på dessa om de är mjölkproteinallergiska (se länken jag skickade) så ta havremjölk/havrepeodukter ist el laga mat med kokosmjölk.

Annars gjorde jag enkel mat som stekt köttbit, ris/pasta el potatis och sallad med vinägrette. Tråkigt men gick snabbt och var riskfritt. Kycklingfiléer i ugnen är ju också enkelt och sköter sig själv om man har lite tid. Ägg är ju också bra till mkt och ska du utesluta det så bättre att ta det efter mjölken så du vet vad som är vad. Hoppas du haft bättre natt! Lycka till och stora kramar
    Tack tack för mat-tips, behövs verkligen!

Jag har alltid ätit mycket fett, grädde, fraiche, flera lager smör osv. Kan göra mig gott att äta lite annorlunda, blir väl smal som en pinne. Kokosmjölk tipsade du om tidigare minns jag så det är inköpt. Ska även köpa avocado som jag kan ha som "sås". Minns att du tipsade om det också.

Visst reagerade Lovisa ganska omgående på ägg? Har inte vågat äta det heller på en vecka. Men eftersom att hon har varit dålig i magen under denna veckan så kan det väl inte vara ägg?

Hoppas att majonäs går bra att äta..

Hon sov korta pass inatt men jag hade väldigt lätt för att somna, så det var skööönt!
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-02-17 14:18:11 följande:

Lovisa har inte rs. Såå skönt!! smile2.gif Puh!! Och i natt kan jag sova. Jippie smile1.gif

Vad underbart att höra! Hoppas att hon blir bättre snart!

Haft en förfärlig dag, Alice har haft "kolikanfall" och gråtit sedan hon vaknade. Det är så frustrerande att inte kunna bota henne på en gång.

När hon har haft problem med sin nästäppa så har jag tänkt att det kunde vara värre, var glad över att hon inte hade kolik. Men nu är det värre, kolik också och ändå så är hon tre månader om några dagar. Så himla frustrerande. Pappa är på väg hem från jobbet för att avlasta och trösta. Man orkar inte själv så länge. Just nu har hon somnat min lilla stackare. När ska jag få njuta, så depp nu.

Har druckit mindre vatten på sista tiden. Kan detta påverka bröstmjölken på ngt sätt, att den kanske blir svårare att smälta, ngn som vet?
  • lelle75

Wasa frukost, kan innehålla spår av mjölk. Gissar att man inte ska äta det då :(

• lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-02-17 17:26:03 följande:
    Nä tyvärr!! Men husman och krögarknäcke funkar. Och Gateaus surdegsfrallor vete smile1.gif Polarkaka funkar också, den vanliga rågkakan iaf om du gillar den och vanligt rostbröd. Ang fikabröd så bakade jag själv under den tiden jag körde mjölkfritt, gjorde småkakor på mjölkfritt margarin. Kram
    Såg att jag kunde äta favvon, Bohuskaka. Hinna baka är fullkomligt omöjligt men det känns inte så viktigt med godsaker just nu ändå.

Alice har precis somnat (för natten hoppas jag) hon har ju inte varit ledsen tidigare päå nätterna men är lite orolig nu. Hon har skrikit till och från hela kvällen också. Ringde bvc idag men de sa inget om läkare. Måste väl ha remiss från bvc? Man vågar ju inte åka till akuten, då kan hon ju på RS eller annan skit.

Hoppas vi alla får en god natt med många timmar sömn. Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-02-17 17:26:03 följande:
    Nä tyvärr!! Men husman och krögarknäcke funkar. Och Gateaus surdegsfrallor vete smile1.gif Polarkaka funkar också, den vanliga rågkakan iaf om du gillar den och vanligt rostbröd. Ang fikabröd så bakade jag själv under den tiden jag körde mjölkfritt, gjorde småkakor på mjölkfritt margarin. Kram
    De där frallorna, köper man dem endast på Gateau? Är det i Sturegallerian du menar?
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-02-18 03:20:12 följande:
    Sovit från 21. Undeebart! Så mkt bättre i natt med andningen. Bara lite täppt. Snarkar inte som en fabrik längre och vi vet att det inte är farligt. Så skönt!

Ring vårdcentralen där ni är listade och boka tid. Vill du ha en snabb tid så har iaf våran akuttider samma dag. Var så jag gjorde med Lovisa i tisdags. Vi fick tid samma dag. Säg att hon är täppt i näsan och du misstänker ont i öronen t ex för att hon börjat skrika så mkt. Att du vilk kolla detta hos en läkare. Överdriv om det behövs. Sen kan du isf få remiss till barnläkare av husläkaren om det skulle vara så. Lista sen Alice på er vårdcentral då ni är där. Man får ju inga snabba akuttider samma dag framöver och kan inte boka tid på nätet osv om man inte är listad,

De säljs på nån av Gateaus bagerier, kolla hemsidan. Finns många. Vi bor ju t ex utanför stan. Tipsar bara för att de är så goda och innehåller inga E:n och annan "skit".

Hoppas hon lugnat sig och kunnat sova i natt. Och att du sover nu!

Kram
    På bvc sa de att de inte tar emot de små på VC (för att de inte har ngn kompetens). Får kolla upp det där.

Hon har inte varit ledsen inatt tack och lov! Jag har sovit 2 x 2,5 h, alltid nått. Hon blev lite ledsen nu när hon vaknade, hon var så täppt att hon inte kunde äta men koksalt hjälpte fort en kort stund, sen blev hon täppt igen och blev tvungen att ta nezeril. Och lite ledsen av en prutt, hoppas inte att det blir mer idag.

Du har nämt de de där frallorna tidigare så man börjar bli riktigt sugen, ska kolla efter det nära mig :)

Kram
  • lelle75
    johjen skrev 2015-02-18 05:23:03 följande:

Lelle, en stor kram till dig som kämpar så! Jag har inte haft en bråkdel av dina problem men hade det tufft första två månaderna med amningen och så. Har inte kommenterat dina inlägg eftersom jag tyvärr inte har några tips till dig eftersom jag inte haft liknande problem men läser allt du skriver och tänker på er! Du är grym och världens bästa mamma åt lilla Alice! Kram på dig och hoppas du fått sova mycket! smile1.gif

Tack snälla Johjen! Ja, det är en kamp verkligen. Både med nästäppan och nu stora magproblem. Har varit helt mjölkfri i två dagar nu och hoppas så innerligt att det ska börja ge resultat. Igår gick hela dagen åt till trösta, vagga och fundera på om det kunde vara ngt mer i kosten jag kan ändra på. Dagarna flyger iväg och jag hoppas på att hinna med en dusch ikväll, det hade varit lyxigt.

Tack Danisen, då vet jag att det troligtvis finns fler brödsorter jag kan äta. Det blir nog mycket mackor framöver, hoppas inte att hon är glutenintolerant..

Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-02-18 10:00:27 följande:
    Ja det kanske är olika. Vår vårdcentral är stor och flera av läkarna har lång kompetens och samarbetar med Bvc. När vi var inne i tisdags så kollade hon öronen, tog RS-provet,lyssnade på lungor och kollade andningsfrekvensen. Det klarat def en erfaren distriktsläkare av. Vår husläkare följer även upp storasysters barnastma/förkylningsastma även om vi träffat en barnläkare en gång ang detta också (i början då hon fick diagnosen). När storasyster hade öroninflammation var det vårdcentralen vi besökte. Man behöver inte belasta barnakuten för något sånt utan de har den kompetensen på vc eller närakut. Att sitta på barnakuten är ju på egen risk pga alla smittor så där har vi bara varit en enda gång med storasyster (i höstas då hon var så förstoppad att hon till slut började kräkas och hade jätteont i magen). Sen kan en distriktsläkare/er husläkare skriva en remiss vidare till barnläkare. Så hade iaf jag gjort. På Bvc träffar du ju sköterskor och visst kan de skriva remiss till barnläkare men då får du förmodligen vänta flera veckor på en tid eftersom det ej behandlas akut.

Ja de är smarriga smile1.gif Du får handla nån god mjölkfri skinka att ha på. Jag hittade jättegod salami också som inte var stark och som var mjölkfri som jag åt mkt av också kommer jag ihåg. Sen låter jag ju som värsta husliga typen när jag skriver att jag bakar småkakor men jag gör det enkelt. Snor ihop en deg när jag har tid och har den sen i kylen och så kan jag grädda några kakor ibland då jag har tid. Har man en bra elvisp eller en Kitchen Aid så går det jättefort. Bakar ju en del med tvååringen också när Lovisa sover, bra inneaktivitet efter dagis smile1.gif Du ska se att du också kommer att orka sånt när du börjar sova lite bättre. Sover man inte känns ju allt jättejobbigt. Vet precis hur det är. Hoppas du kan sova nån timme nu på dan!

Stora kramar
    Grrrr, ringt runt till så gott som alla instanser och ingen vidare hjälp. VC var snälla men tar inte emot, hänvisar till akuten och dit vill man bara inte. 1177, varför finns dem? Har aldrig ngnsin fått några vettiga råd från dem.. Pratat med bvc och de hänvisar också till akuten men tycker att jag ska avvakta. Har ju aldrig varit på barnakuten. Ska man sitta där flera timmar då med en skrikig bebis, brukar det vara långa väntetider, ngn som vet?

Tror att Alice har blivit förkyld också men vet faktiskt inte, det kommer inget snor i varje fall. Men hon är så täppt fortfarande att hon har svårt att äta. Snart hamnar jag nog på psyket, det är riktigt tufft nu.

Icas färdigskivade skinka verkar inte ha MP i sig, hoppas inte att jag missat ngt.. Kaviar har jag ätit också. Ska kolla salamin, tack!

Kram
  • lelle75

Jag är listad men de tar inte emot 3-månaders tyvärr pga av bristande kompetens. MEN, nästäppan har släppt (kanske var det ngn megakråka i vägen) och hon har inte haft ont i magen på hela dagen. Även slutat med äpplejos, läste om en bebis som inte tålde det. Så märkligt det där att hon har ont vissa dagar. Kanske har uteslutning av MP hjälpt redan.. Nu måste det bara vända för jag orkar inte så mycket mer. Och stackars pappa som måste vara på jobbet och oroa sig hela tiden. Jag är så nöjd med Alice pappa nu, han är verkligen underbar på alla sätt och vis. Otroligt stöttande och förstående, annars hade man väl inte orkat.

Tråkigt för er med jobbiga pappor nu, det orkar man bara inte med när man har det så tufft.

Igårkväll grät Alice pappa när hon till slut somnade i hans famn, han gråter extremt sällan vill jag tillägga. Han var så ledsen över att se henne ha så ont.

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015