• lelle75

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

johjen skrev 2015-02-06 10:21:52 följande:

Adam har börjat sova med öppen mun ibland. Betyder det att han redan andas med munnen? Någon som vet?

De kan tydligen andas med munnen mycket tidigare än så, läkaren som vi träffade ang nästäppan sa att de försöker att andas med näsan in i det sista sen tar munnen över, men detta gällde Alice och nästäppan. Kan Adam vara täppt kanske. Vet inte hur det är dock när de blir lite äldre än Alice.
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-02-06 11:02:16 följande:
    Bebisar har inte djupsömn på samma sätt som vuxna och kortare sömncykler, ca 30-40 min så då är de som mest lättväckta. De har mycket mer REM-sömn också och sprattlar ju då en hel del i sömnen. Kan fäktas och kasta ut armarna, ja ni vet smile1.gif De sover lugnare eller mer oroligt iperioder beroende på utvecklingsfaser osv. Det går och kommer men överlag klarar de ju att sova längre och längre skälva de får dygnsrytm vilket oftast kommer runt tre månader el tidigare.

Jag har legat i sovrummet i perioder med Lovisa på kvällen då hon varit sjuk/förkyld. Har haft liten nattlampa tänd (dimrad om du förstår) så inte helt mörkt. Har då kunnat kolla film på i-paden utan att störa när hon somnat/slumrat. Har sänkt ljuset på skärmen till lägsta och haft hörlurar. Har funkat bra då jag liggammat och lagt hennes lilla filt över henne och liksom skymt ansiktet och så haft ipaden bakom hennes rygg om du förstår? Efter hon slumrat in så att säga och då sovit på sidan bredvid mig ( vid bröstet). Det har funkat bra och inte blivit lika tråkigt. Men ljudbok var ju annars också en bra ide.

Hett tips är också att sova med henne bredvid dig på morgontimmarna om hon då inte vill sova själv. Hon kan ju ligga sked bredvid dig på sidan kanske? Hon är ju så stor nu så det borde funka bra smile1.gif

Och fyra timmar i sträck. Blir man ju som ny på smile5.gif Då har du fått lite riktig djupsömn. Härligt!! Hoppas på ännu mer sömn i natt!! Håller tummarna!!

Stora kramar
    Tack snälla, tänkte också att det beror på fasen eller kanske att hon vant sig vid att vakna pga av täppan. Lägger datorn bredvid varje kväll för tänkte också kolla film men har inte vågat att ta fram den då jag är rädd att hon vaknar. Dessutom är jag oftast så trött så att det känns som en ansträngning. Men ikväll blir det film, tack för pepp! Kram
  • lelle75
    johjen skrev 2015-02-06 11:32:35 följande:
    Ja för jag haft hör/läst att de kan få adhd om de sover med öppen mun för tidigt! Eller rättare sagt att hjärnan inte får tillräckligt med syre och de öppnar munnen.. Som sagt Google är inte alltid så bra... smile5.gif
    Jag läste också det, att det inte var bra med munandning, att de även kunde få sömnapne. Vi får fråga en läkare nästa gång, för är fortfarande lite orolig. Alice andas med munnen varje morgon på skötbordet..
  • lelle75
    johjen skrev 2015-02-06 11:38:41 följande:
    Adam är inte täppt förutom när han får upp bröstmjölk i näsan men tror helt enkelt att han börjar bli stor, 4 månader nu, och börjar använda munnen mer.
    Låter jättebra om de mer naturligt börjar använda munnen vid fyra månader, då blir ju inte Alice täppa ngt problem framöver.
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-02-07 02:02:23 följande:

Nån mer som ammar? Lovisa somnade 19.30 igår och jag ca 21. Sovit fem tim nu. Så skönt! Ibland är det värt det att gå och lägga sig tidigt även om det inte blev mycket till fredagskväll. smile5.gif Klockan är ju bara 02 så lär ju få flera timmar till också. Underbart! smile1.gif

Jo rå, här ammas det på i vanlig ordning. Har än så länge sovit 2.5 h x 1 h. Och mer lär det inte bli denna tidiga morgon, kanske ngn kvart hit eller dit.

Har för mig att jag läst i denna tråd; och jag vet att bvc har sagt; att ju bättre de sover på dagen desto bättre på natten. Vad innebär det för era små? att ju fler timmar de sover på dagen eller ju längre pass de sover på dagen? Är det bra att de sover på förmiddagen eller på eftermiddagen?

Alice sov ett långpass på dagen igår, kanske tre timmar och ville sedan inte lägga sig vid 20:00. Tycker mig också uppleva att ju mer hon sover på dagen, desto mindre på natten. Vet att det är svårt att styra deras sömn men det går ju till viss del på dagen så klart. Om man har en tid att passa och ska iväg så tar man ju upp dem och då vaknar de osv.. då har man ju avbrutit sömnen..
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-02-07 05:37:26 följande:
    Det där gäller inte innan de fått dygnsrytm utan mer då de är lite större. Handlar om att det är svårt att läggs en övertrött bebis eller övertrött litet barn vilket ju är helt sant. Men i Alice ålder så handlar det ju om att hon inte riktigt förstått ännu att man ska sova på natten. Det du kan göra är att påverka med ljuset och ljud och aktivitet. Ha det jätteljust på dan och gå upp på morgonen, komma ut på promenad helst på förmiddagen. Sen släcks ner på kvällen och natten osv Om de sover hela dan så vill de ju oftast inte sova hela natten eller hur? Å andra sidan är det svårt att reglera med så små. Vissa dar kan de ju ha ett större sömnbehov också och du vill ju inte att hon ska bli övertrött. Hur mycket och var sover hon på dan? Kram
    Ja ha, då vet jag men konstigt att bvc sa det till mig. Det är väldigt varierande hur mycket hon sover på dagen men oftast på mitt bröst. Just igår blev jag hungrig och lade ner henne i sin säng och hon sov vidare ca två timmar (brukar ju inte hända). Det där med ljus och ljud är jag stenhård med. Dessvärre funkar inte promenad, vi gick ut igår men hon gnällde hela promenaden. Hon gillar inte när det är trångt av ngn märklig anledning. Donkeyn är ju trång och med fårskinn i så kan hon inte sträcka på armarna. Har inget annat som håller henne varm i vagnen och det känns onödigt att köpa ytterligare en ny åkpåse för så kort tid. Måste hitta en annan lösning. Hon gillar vagnen utan fårskinn.

Blev som jag trodde med sömnen, ngn kvart hit eller dit som inte gör ngn nytta. Kram
  • lelle75
    Danisen skrev 2015-02-07 09:47:13 följande:

Hörreni ni... jag har fått *trumvirvel* SOVA hurra smile1.gif 00-05.20 och 05.45-08.30. Engångs grej antagligen men det va skönt iaf smile5.gif

Wow, det är du värd!
  • lelle75
    linnea83 skrev 2015-02-07 06:18:04 följande:
    Charlies sömn på natten verkar inte påverkas av vad han sover på dagen (6 veckor på måndag).Han har sovit bra alla nätter sen vi kom hem faktiskt.Vi lägger honom så fort han verkar trött på kvällen,och då blir han ju inte övertrött av tv,lampor och ljud (tänker jag).Är mellan 18.30 och 19 ungefär,klockan styr inte så mycket utan vi ser hur Charlie är...Han sover oftast två längre pass på dagen (fm och em mellan 1-4 timmar).Sen sover han även kortare stunder.Så har det sett ut sen vi kom hem från bb typ.

Men oavsett om han sover mindre är det samma sömn på natten.

Det dumma med att han somnar så tidigt är ju att han även vill gå upp vid 6 varje morgon :).Men oavsett när han lägger sig vaknar han samma tid..Så han går inte att styra på det viset (än iaf).
    Låter ju otroligt skönt i mina öron, hade gärna vaknat vid 6:00 om Alice sov så bra på natten.

Vi försökte att gå upp tidigare idag men hon hade inte sovit klart lilla skruttan så nu har hon slocknat på mitt bröst.
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-02-07 10:29:47 följande:
    Om hon har stort närhetsbehov så kanske det är det som gör att hon inte gillar vagnen så bra, kanske ska ta med henne på promenad i bärsele ist? Har du baby Björn one? Den avlastar axlarna bra med ett höftbälte. Kan ju bli tungt annars. Sen kanske hon sover mer på dan eftersom hon får sova på ditt bröst då eller gör hon det även på natten? Det kan ju vara bra att öva lite på att sova själv även på dan så en ide är att testa lägga ifrån henne på dan lite oftare, försöka få henne att sova själv ist iaf ett par ggr. Mamaroo är bra att sova i på dan om det är svårt.

När de väl fått en ordentlig dygnsrytm och somnar på kvällen och förlägger mesta delen av sömnen på natten blir det en annan sak. Då kommer hon fortfarande att sova på dan men inte lika mycket eftersom hon sover det mesta på natten. Det är ju ändå ett visst antal timmar som ska fördelas på dygnet om du förstår vad jag menar smile1.gif Det kommer med tiden!

Hur sov hon i natt den lilla? Var hon vaken mkt, därför du inte sovit? Lovisa ammade vid 5.30 och sov sen till 07 då vi gick upp så jag har haft en bra natt i natt. Kram
    Är så tacksam för era tips, tror bara att jag måste härda ut ett tag tills hon blir lite större. Hon älskar vagnen i shoppingcentrum då vi inte har pälsen i (vi har varit där sent på kvällen för att undvika smittor). Har fixat en ny åkpåse idag. Hon gillar inte babybjörnen heller, ett ovanligt barn. Försöker att lägga ner henne titt som tätt men hon brukar vakna då men ska försöka oftare. Ibland tänker jag att hon inte sovit så bra på natten så då vill jag inte riskera att väcka henne på dagen. På natten vid 00:00 går det bra att lägga henne själv på andra försöket, då hon sover djupt. Tidigare gick det på morgonkvisten också men inte längre.
  • lelle75
    azurea skrev 2015-02-07 15:36:15 följande:

Hej! Jag har ett par frågor ni mer erfarna säkert kan svara på? Och ber om ursäkt i förväg om frågorna kommit upp tidigare, men jag har haft lite problem med att läsa ikapp på ett tag pga sjukhusvistelsen och annat.

1. Barnförsäkring, någon rekommendation på vilken/vilka som är bäst? Jag funderar på Trygg-Hansa då jag gillar dem och har dem till i stort sett allt annat. Något jag bör tänka på där?

2. Faderskap. Vi är ju inte gifta och familjerätten (i Stockholm) vill ha skriftligt bevis på min sambos godkännande vid IVF/ÄD. Jag kanske var dum nog att svara "JA" på frågan om det var assisterad befruktning, men jag har däremot inte specificerat ännu att det är ÄD. Men de vill visst ha något papper på att pappan har godkänt proceduren. Är det från kliniken (för oss avses då Riga) jag kan få det tror ni? Någon annan här som inte är gift som gått igenom denna process?

Jag hittade ett papper hemma med våra underskrifter som gick bra, kolla om du har ngt hemma och kolla om det duger. Fråga Riga annars.
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015