• lelle75

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Hoppfulla Fia skrev 2015-01-28 21:31:01 följande:

Suck! Olle kraken har varit jätte klängig och inte velat något annat än att jag ska gå runt runt runt i lägenheten med honom i famnen. Har har vägrat ta bröstet och blivit super upprör då jag erbjudit det eller försökt ta honom i selen för att avlasta armar och rygg. Efter ca 1h vankande och några skrik och gråtnas på ca 10min somnande han i min famn. Jag la mig på soffan med honom på bröstet. Detta var kanske 20:40. Nu skulle jag försöka gå ich lägga oss i vår säng. Han vaknade till och tog bröstet, snuttade en stund och sen började han jollra, snacka och tjoja. Han är på ett strålande humör... Önskar att han hade sovit lite längre. Min sambo stack iväg på ett litet jobb när han äntligen somnat och jag ser inte fram emot att vanka 1h till. Tycker jätte synd om honom när han blir så där. Han kan inte hålla ihop sig å jag känner mig dålig som inte orkar gå och gå utan försöker truga med tutte och en massa annat. Håll tummarna för att det inte blir lika dant igen.... smile4.gif

Har du prövat att lägga honom i babyskyddet som står på en mjuk soffa/säng? Då går det lätt att gunga och vagga där i. Lycka till!
  • lelle75
    Danisen skrev 2015-01-29 02:41:49 följande:

Ingen som smörjer in sin bebis smile5.gif ? Hon har jätte känslig hud och även fått böjvecksexem ööööh!! Smörjer just nu med kokosolja, men behöver nog något ännu fetare som sugs upp lättare i huden smile1.gif ge mig lite tips är ni söTa.

Kram kram

Inotyol här också, efter tips från vsg om jag inte minns fel. Den är dock inte ekologisk, men hjälper fort om det blir minsta rött. Om det blir rött i halsvecken så använder vi mildison (tips från bvc)
  • lelle75
    Danisen skrev 2015-01-29 07:08:19 följande:

hon har ingenting i blöjområdet. Men har fått i böjvecken. Jag använder olja men räcker inte behöver någon fetare om ni förstår hur jag menar hehe. Inotyol har jag hemma sedan hon hade skenan. Kanske Kan ta den i böjvecken med?

Om det är lite infekterat så tror jag att man ska ha mildison, men kolla med bvc.
  • lelle75
    Jenkis skrev 2015-01-29 07:26:27 följande:
    He, he! Fler som tröttnar på den större killen i familjen som beter sig som en bebis smile5.gif

Så kan alla fall jag känna stundtals. Att det är två bebisar att ta hand om...
    Så kände jag i helgen, att jag inte pallar med två barn just nu så jag sa att pappa kunde flytta, att det blir enklare med ett barn. Han förstod vad jag menade och är helt fantastisk nu, hoppas att det håller i sig. Jag är inte snäll när jag inte får sova. Det börjar bli olidligt nu. Nu kan hon inte sova tidigt igen, då hon får jätteont när hon ska prutta och gallskriker, så har hon inte gjort innan. Inatt somnade hon 1:00 och vaknade 3:00 pga av täppan, sen efter det har hon vaknat varje timma. Hon somnar om så fort hon får komma till bröstet, jag lägger henne själv o hon vaknar igen efter en timme, pga av att hon vill ligga på rygg och då blir hon täppt. Om jag ändå kunde få henne att behålla sidoläget.
  • lelle75
    Längtar12345 skrev 2015-01-29 20:27:42 följande:

Hej alla mammor.

Håller med om att det verkligen behövs avlastning från partnern. Det är helt underbart att vara mamma men att inte fått sova mer än 2-3 timmar i sträck under flera veckor tar helt klart ut sin rätt och vi är båda rätt trötta nu. Min lilla skrutt blir 6 veckor imorgon och jag ammar fortfarande lika mycket som tidigare. Ca 06, 09, 12, 15, 18,21, 00, 03, Alltså ca 8 gånger per dag. Däremellan sover hon rätt bra. Hade hon själv fått välja hade det blivit mer åt varannan timme men på bvc tyckte ssk att jag skulle försöka dryga ut det till var tredje timme och då behöver jag hjälp av napp för annars är det omöjligt att drasut på tiden mellan amningen. Vid kl 18-amningen brukar min man avlasta mig genom att ta matningen mha ersättning. På kvällen brukar hon vara lite gnällig, vill inte ta bröstet men är hungrig, äter lite och skriker lite och äter lite och skriker igen..... Någon som känner igen detta? Jag brukar bära henne och trösta och därefter försöker jag amma igen, efter ett par försök brukar hon ta bröstet.

Är det ok att ge ersättning någon gång per dag?

Jag överlever inte utan nappen, är det ok?

Oj vad långt det blev....

Hoppas vi alla får en bra natt med mycket sömn.

Kram

Vad konstigt av bvc att säga att du ska amma var tredje timme, fick du ngn förklaring till det? Jag trodde att det var fri amning som gällde i början, här ammas det mycket oftare, minst varannan och ibland varje timme.

Självklart är det ok med napp och ersättning, risken finns ju att hon bara vill ha flaskan, vi gav lite ersättning ett tag men det är inget hon verkar sakna.

Samma här, mycket gnäll tidigt på kvällen och det berodde på att hon var övertrött. Så fort hon blir gnällig badar vi henne och sen är det läggdags.
  • lelle75
    Längtar12345 skrev 2015-01-29 20:27:42 följande:

Hej alla mammor.

Håller med om att det verkligen behövs avlastning från partnern. Det är helt underbart att vara mamma men att inte fått sova mer än 2-3 timmar i sträck under flera veckor tar helt klart ut sin rätt och vi är båda rätt trötta nu. Min lilla skrutt blir 6 veckor imorgon och jag ammar fortfarande lika mycket som tidigare. Ca 06, 09, 12, 15, 18,21, 00, 03, Alltså ca 8 gånger per dag. Däremellan sover hon rätt bra. Hade hon själv fått välja hade det blivit mer åt varannan timme men på bvc tyckte ssk att jag skulle försöka dryga ut det till var tredje timme och då behöver jag hjälp av napp för annars är det omöjligt att drasut på tiden mellan amningen. Vid kl 18-amningen brukar min man avlasta mig genom att ta matningen mha ersättning. På kvällen brukar hon vara lite gnällig, vill inte ta bröstet men är hungrig, äter lite och skriker lite och äter lite och skriker igen..... Någon som känner igen detta? Jag brukar bära henne och trösta och därefter försöker jag amma igen, efter ett par försök brukar hon ta bröstet.

Är det ok att ge ersättning någon gång per dag?

Jag överlever inte utan nappen, är det ok?

Oj vad långt det blev....

Hoppas vi alla får en bra natt med mycket sömn.

Kram

Hon kan ju ha ont i magen och därför skriker hon på kvällen, har du prövat semperdroppar och minifom?

Bestämde mig för att pröva att sluta med minifom idag vilket jag bittert ångrar! Stackars liten gallskrek i tre timmar pga av magont. Vad skulle man göra utan minifom..
  • lelle75
    Danisen skrev 2015-01-29 21:16:02 följande:
    Provade samma häromdagen... som hon skrek. Lääääänge!! Gav henne ett varmt bad då blev hon lugnare. När vi tog upp henne så gallskrek hon igen. Sen fick smabon ta henne, då kom en monster rap sen somnade hon direkt. Varmvattnet gjorde susen...
    Prövade också att bada för det älskar hon, men det måste gjort väldigt ont i stackars magen för inte ens det hjälpte. Tyvärr så har hon fortsatt att skrika under kvällen förutom då hon har somnat, hoppas att det blir bättre snart. Hur långt uppehåll hade ni från minifom och hur lång tid tog det innan hon blev bra igen?
  • lelle75
    Längtar12345 skrev 2015-01-29 21:23:42 följande:

Tack för svar lelle.

Från början ammade jag mycket oftare och bebisen gick upp jättemycket mellan bvc besöken en gång i veckan, runt 300 gram i veckan. Så när hon var 4 veckor tyckte bvc ssk att jag skulle försöka amma mer sällan och förklaringen var att magen behövde vila för annars fanns det risk att hon fick ont i magen pga det ist. Men jag tror att riktlinjerna nuförtiden är fri amning som du skriver.

Hon är rätt gasig i magen och jag har börjat med droppar och märker redan att hon är bättre. Funderar även på att ge minifom också, kan man ge båda? Hon brukar ofta gråta när hon har avföring.

Vi ger både och, det går bra, idag blev det väldigt uppenbart att minifom är en gudagåva
  • lelle75

Låter intressant att de får mindre gaser av den feta mjölken. Ska pröva att amma ena bröstet flera ggr på raken, tack för tips!!

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015