Irma01 skrev 2015-09-24 19:38:27 följande:
Hej igen,
Tack för ditt svar, är alltid svårt via nätet då man inte kan nyansera på samma sätt som i en IRL diskussion...Om det inte fungerar för dig att åka bort, kanske ni kan om du känner att det behövs (det verkar så med tanke på att Alice slutar gnälla efter bröstet när hon tror att du är borta) låtsås som om du inte är där? Det kanske skulle hjälpa mycket?
Sedan när det gäller variation, det tror jag inte riktigt på. Jag ger Victor olika protein vid lunch och middag, ibland är en vegetarisk t.e (typ linser) men jag har märkt att det spelar ingen roll vad det är för mat om han är trött så ratar han allt, det jag vet att han älskar på samma sätt som något han bara är Ok med. Dock ser jag till att krydda ordentligt med timjan, rosmarin, dragon, dill eller persilja samt smör. Dessutom kan det lätt vara så i den åldern att något man trodde de tyckte om en kväll vill de inte ha dagen efter...så visst är det svåra att förstå sig på.
Angående det där med varför jag tror en del på BVC teori så är det att jag ser oerhört många likheter med att vara hundägare. Jag som tränar mina hundar mycket och ser många andra som tränar har märkt att samma person har ofta samma problem (t.e att hunden inte går fot, inte lämnar i hand, inte stannar på signal osv) med olika hundar....dvs att det är inte fel på hunden, det är att ägaren förmedlar något som gör att just det momentet inte fungerar. Det kan vara lite på det sättet: hunden är ute och hämtar en apport och är på väg in, då står ägaren och tänker tyst "han kommer inte att lämna i hand, han kommer inte att löna i hand" och hela psyke och kroppsspråket visar tydligt den negativa tanken, vilket gör att problemet dyker upp.
Lite samma sak är det tror jag med barn. Ska man gå lägga dem och tänker "det kommer inte att gå, det kommer inte att gå" så framkallar man problemet. Sedan är det så klart inte så enkelt, och som jag skrev tidigare finns det barn som är absolut svårare än andra. men jag ville bara förklara varifrån jag grundar mina tankar. Och eftersom jag har "förstört" två hundar med den typ av tänk (med förstört menar jag att jag kunde inte tävla i högre klasser bara, de funkade alldeles utmärkt hemma!) så vet jag vad jag pratar om i just detta fall Kan säga att jag gör inte så med den tredje och än så länge märker jag vilken skillnad det blir!
Hoppas ni hade en bra dag idag vännen. Du är verkligen en kämpe ska du veta, och en fantastisk mamma!
Kram!
Tack Irma för din fina förklaring! Jag är väldigt bra på att ta "kritik" och tar sällan åt mig, blir bara arg om ngn är elak. Och jag tycker om att få olika infallsvinklar.
Kan bara berätta att det inte var ngt "fel" på mig. Alice har sedan två dagar ätit 5 ggr om dagen. Har börjat med Blw och det funkar toppen, jag har fortsatt med minibuffe för att se vad hon gillar och det är uppenbart att hon vill ha saker på sitt sätt. Hon vill ha kokt blodpudding och inte lättstekt osv. Favoriten är havreringar doppade i mjölk innan så att de blir mjuka. Pappa har varit emot att ge henne bitar av mat då han är väldigt orolig för att hon ska sätta i halsen men jag började försiktigt dagtid och hon klarade det galant. Man får inte mata henne med sked men det går bra med fingrarna. Hon har ett bra pncettgrepp och lyckas få i sog en hel del. Men man får ha tålamod, sitter nästan en timme ibland då hon vill äta så länge, tar ju tid att bli mätt när man ska äta själv. Havreringarna slinker snabbt in och de får hon precis innan läggdags vilket gör att hon sovit mycket bättre.
Tyvärr så har jag blivit sjuk, halsont och feber. IGEN. Gissar att man alltid smittar de små, har ni själva varit sjuka utan att smitta era barn? Hua, om hon blir sjuk igen.
Helt väckt nu med feberfrossa så nu slocknar jag, hinner inte läsa vidare och kommentera.
Kram på er