• lelle75

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Minns att ni skrivit ngt om skrädmjöl i denna tråd, vet ni om det är järnberikat eller vet ngn vad det är bra för?

Eftersom att det är svårt att få i Alice gröten så har au pairen gjort grötfingrar/grötpinnar idag. Alice åt lite grann men tänkte smarra till dem lite grann. Ngn som har ngt bra recept?

• lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-09-22 20:49:46 följande:
    Varför ge gröt alls om hon inte gillar det? Det är ju inte det nyttigaste man kan äta direkt även om det är enkelt. Testa yoghurt och smörgås ist kanske? Med leverpastej på så får hon bra med järn

Kram
    Hon får alltid leverpastej macka till frukost och turkyogurt med fruktpure till mellis, vill ge ngt mer mättande till kvällen så att hon soooover bättre. Är yogurt mättande tro?
    Hon äter gröt ibland men verkar inte alltid vilja bli matad (när tänder spökar) men pinnarna gnagde hon på ikväll, roligare att hålla i handen o äta själv. Tror hon varit besvärad av tand nu igen, det kommer och går med jämna mellanrum.

Kram
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-09-22 20:51:32 följande:
    Ok, tänkte inte på att man kan behöva göra något aktivt när de väl har somnat, sorry!

Om hon har somnat i vagnen och ni låter vagnen stå på altanen vaknar hon direkt?

Här somnar V när vi promenerar, ibland efter en kvart, ibland efter 45 mn...men har han somnat så vaknar han inte av att det slutar rulla. Dock går det inte att få honom att somna i sin säng on man inte har den perfekta timingen... Då kan man se att han är trött men inte vill sova. Sover han inte på eftermiddagen då äter han sämre på kvällen. Att åka bil fungerar dock alltid.

Kram
    No worries
    Hon får alltid stå ute på altanen om hon ska sova sitt korta pass, tyvärr vaknar hon alltid efter 30-45 min där också. Bil funkar endast på långsträcka och motorväg.
    Har också märkt att allt blir svårare om hon inte får sova, speciellt matning. Så här rullas det mer än gärna, dessutom är det bra för hälsan, själen och kroppen. Mår riktigt bra av en extra promenad om dagen! Behöver fortfarande stärka min kropp efter min förfärliga graviditet då jag i princip bara låg och kräktes, usch och fy!

Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-09-22 21:02:40 följande:

Vi kör också turkisk yoghurt men utan fruktpure. Lovisa är som sin syster gillar youghurt au naturel bäst

Alice gillar också naturell och det får hon ibland. Men blandar ofta med päron eller kiwi då hon blir så förstoppad lätt. Är yogurt nyttigt för de små? Vill ju inte ge det vid alla mål, hon brukar få lite till frulle också.
  • lelle75
    Bell13 skrev 2015-09-23 06:37:42 följande:
    Jag har också börjat fundera på hur jag ska få Douglas att somna utan att amma honom. Tror nog att det går utan att han ska skrika sig till sömns. Läser just nu i boken somna utan gråt, finns massa vettigt i den. Köp den om du inte har den är mitt tips. Jag beställde den från Bokus på nätet.
    Jag har läst den och även alla andra böcker om sömn. Mitt råd till dig är att börja i tid, så fort som möjligt. Ju längre man väntar desto svårare blir det. Glader som var med i denna tråden tidigare hade ju samma problem med sömnen men så plötsligt en dag så löste det sig och hennes bebis sov hela natten. Jag gick väl och väntade på den dagen men den har fortfarande inte kommit. Bvc tror att de mammor som "vill för mycket " får barn som får problem med mat och sömn. Och ja Alice har ju både och nu så det beror ju säkert på mig då, men vet ju inte vad jag ska göra åt saken. Just nu är det riktigt förfärligt illa med både mat och sömn, känner mig alldeles uppgiven. Hade ni sett all mat som erbjöds ikväll så hade ni skrattat, typ ett julbord fullt med godsaker, bland annat hemmagjorda avlånga "köttbullar" så hon kunde hålla själv. Der var inte mycket hon fick i sig tyvärr. Mellisen som var yogurt med jordgubbspure började hon först att sluka i sig med god aptit men sen plötsligt så ville hon inte ha mer. Ser inget mönster i hennes beteende och det känns bara helt omöjligt att förstå. Kanske så enkelt att en tand stör henne och dessutom är hon väldigt trött.

Vi har också märkt att hon blir väldigt röd om kinderna innan hon ska sova, ngn som vet varför?

Kram
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-09-23 21:28:26 följande:
    Lelle, jag är benägen att hålla med BVC i viss mån, men det är också så att vissa barn är "svårare" än andra. Jag är inte i dina skor och förstår att du gör allt du kan för att Alice ska vara mätt och sova. Men jag tror att ni skjuter er själva i foten om ni börjar erbjuda henne en buffé vid varje måltid.
    Har ni provat att ta en paus när hon inte vill äta? Bryta, göra något helt annat, ta bort tallriken, utan att göra en stor grej av det? Sedan provar ni igen en stund senare?

Det har hänt hos oss att Victor inte äter alls mycket på kvällen, t.e om han är trött, då låter vi det vara, han kompenserar på frukosten i stället. De mår inte dåligt att inte äta en måltid...
    Men eftersom det betyder katastrofal sömn för er tror jag att ni lägger så mycket vikt vid maten att hon känner det helt enkelt och reagerar på det. Jag vet att det är lätt att stå bakom datorn och skriva detta, men när man mitt i det så ser man inte det själv...

Det låter säkert hemskt men jag tror inte att ni kommer att kunna lösa Alices sömn utan gråt. Det har blivit en ond cirkel och det går inte att bryta utan protester. Som jag har skrivit tidigare så tror jag att när du väl bestämmer dig för att sluta amma så måste du vara 100% säker och hålla det. Vsg hade ett väldigt bra tips med att åka iväg en helg även om du skrev att ni inte vill göra saker utan varandra. I vissa fall fungerar det helt enkelt inte när barnet vet att mamma är hemma, men det löser sig när de inser att det finns inget annat alternativ. Så var det för min vännina t.e.
    Jag hoppas att du förstår att jag inte skriver detta för att vara elak på något sätt, jag tycker bara så synd om er ned alla sömn och matproblem och ger er bara min syn på saker. Jag är ingen expert, och är som sagt inte i er sits men skriver bara vad jag skulle göra baserat på den information du har gett oss.

Kram
    Jag är mycket tacksam för dina synpunkter och jag tror faktiskt att du och bvc har helt rätt. Jag har börjat "slappna av" lite när det gäller maten men nu är det pappa som är stressad vid middag då han sover med henne, då han inte kan mata henne på natten. Därav buffen ikväll, men ville också testa vad hon gillar osv. Tror att hon vill ha väldigt varierad mat just nu. Häromdagen vart hon hel tokig när blodpudding serverades och stoppade hela munnen full, yes tänkte jag. Prövat med det varje dag nu, men hon smakar lite och spottar ut sen. Lilla skruttan är så svår att förstå sig på

Åka bort är tyvärr inte möjligt, även av andra anledningar. Men det skulle behövas. Hon gnäller innan hon ska somna på promenaden när hon är med mig (gnäller efter tutte). Idag gick jag och au pairen tillsammans och hon gnällde. Jag vinkade hej då, pluttan vinkade hej då tillbaka (så gulligt) och slutade sedan att gnälla då hon trodde att jag var borta.. Har trappat ner amningen nu och ammar bara 2-3 ggr per dygn. Tidig morgon och vid läggning. Om två veckor är tanken att jag ska sluta helt. Huga, då kommer mensen och pms tillbaka..

Kram
  • lelle75
    Bell13 skrev 2015-09-23 21:28:32 följande:
    Konstig BVC så klart att det inte är ditt fel eller någon annans heller för den delen. Jag menade så klart inget illa, förlåt om det verkade så.

Min största skräck är att Douglas ska gråta sig till sömns ett par ggr under utvecklingsfaser har han blivit helt otröstlig och gråtit och snyftat och hulkat, gråter nästan själv då för jag tycker så synd om honom.

Jag läser själv somna utan gråt och tycker den är vettig och väldigt human så det var menat som ett tips men jag visste inte att du redan läst den.

Jag har sedan jag läst boken insett att jag påverkats av andra mammor i min närhet som inte är speciellt amningsvänliga och även min svärmor som inte kunnat amma själv och de tycker att jag är helt manisk med amningen och att jag borde slutat för länge sedan.

Jag och Douglas trivs bra med att amma och då vi samsover så vaknar jag direkt när han börjar vakna och lägger honom till bröstet och det känns som jag sover hela natten nästan. Däremot har jag problem med att musklerna är svaga, är stel och kan knappt gå på morgonen och det är jobbigt att inse att kroppen tagit stryk av graviditeten även om Douglas är värd varje krämpa.

Hoppas att din vardag blivit lite enklare när du fått lite hjälp.

Kram
    Oj, är så trött nu och måste sova. Men du har inget att be om ursäkt för, du måste missuppfattat mig. Kram
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-09-24 19:38:27 följande:
    Hej igen,

Tack för ditt svar, är alltid svårt via nätet då man inte kan nyansera på samma sätt som i en IRL diskussion...Om det inte fungerar för dig att åka bort, kanske ni kan om du känner att det behövs (det verkar så med tanke på att Alice slutar gnälla efter bröstet när hon tror att du är borta) låtsås som om du inte är där? Det kanske skulle hjälpa mycket?

Sedan när det gäller variation, det tror jag inte riktigt på. Jag ger Victor olika protein vid lunch och middag, ibland är en vegetarisk t.e (typ linser) men jag har märkt att det spelar ingen roll vad det är för mat om han är trött så ratar han allt, det jag vet att han älskar på samma sätt som något han bara är Ok med. Dock ser jag till att krydda ordentligt med timjan, rosmarin, dragon, dill eller persilja samt smör. Dessutom kan det lätt vara så i den åldern att något man trodde de tyckte om en kväll vill de inte ha dagen efter...så visst är det svåra att förstå sig på.

Angående det där med varför jag tror en del på BVC teori så är det att jag ser oerhört många likheter med att vara hundägare. Jag som tränar mina hundar mycket och ser många andra som tränar har märkt att samma person har ofta samma problem (t.e att hunden inte går fot, inte lämnar i hand, inte stannar på signal osv) med olika hundar....dvs att det är inte fel på hunden, det är att ägaren förmedlar något som gör att just det momentet inte fungerar. Det kan vara lite på det sättet: hunden är ute och hämtar en apport och är på väg in, då står ägaren och tänker tyst "han kommer inte att lämna i hand, han kommer inte att löna i hand" och hela psyke och kroppsspråket visar tydligt den negativa tanken, vilket gör att problemet dyker upp. 

Lite samma sak är det tror jag med barn. Ska man gå lägga dem och tänker "det kommer inte att gå, det kommer inte att gå" så framkallar man problemet. Sedan är det så klart inte så enkelt, och som jag skrev tidigare finns det barn som är absolut svårare än andra. men jag ville bara förklara varifrån jag grundar mina tankar. Och eftersom jag har "förstört" två hundar med den typ av tänk (med förstört menar jag att jag kunde inte tävla i högre klasser bara, de funkade alldeles utmärkt hemma!) så vet jag vad jag pratar om i just detta fall Kan säga att jag gör inte så med den tredje och än så länge märker jag vilken skillnad det blir!

Hoppas ni hade en bra dag idag vännen. Du är verkligen en kämpe ska du veta, och en fantastisk mamma!

Kram!
    Tack Irma för din fina förklaring! Jag är väldigt bra på att ta "kritik" och tar sällan åt mig, blir bara arg om ngn är elak. Och jag tycker om att få olika infallsvinklar.

Kan bara berätta att det inte var ngt "fel" på mig. Alice har sedan två dagar ätit 5 ggr om dagen. Har börjat med Blw och det funkar toppen, jag har fortsatt med minibuffe för att se vad hon gillar och det är uppenbart att hon vill ha saker på sitt sätt. Hon vill ha kokt blodpudding och inte lättstekt osv. Favoriten är havreringar doppade i mjölk innan så att de blir mjuka. Pappa har varit emot att ge henne bitar av mat då han är väldigt orolig för att hon ska sätta i halsen men jag började försiktigt dagtid och hon klarade det galant. Man får inte mata henne med sked men det går bra med fingrarna. Hon har ett bra pncettgrepp och lyckas få i sog en hel del. Men man får ha tålamod, sitter nästan en timme ibland då hon vill äta så länge, tar ju tid att bli mätt när man ska äta själv. Havreringarna slinker snabbt in och de får hon precis innan läggdags vilket gör att hon sovit mycket bättre.

Tyvärr så har jag blivit sjuk, halsont och feber. IGEN. Gissar att man alltid smittar de små, har ni själva varit sjuka utan att smitta era barn? Hua, om hon blir sjuk igen.

Helt väckt nu med feberfrossa så nu slocknar jag, hinner inte läsa vidare och kommentera.

Kram på er
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-09-26 07:59:43 följande:

Hej alla!

Ang blw så kan man ju göra som vi och hitta sin egen variant. Jag gillar ju teorier och att läsa och inspireras men sen kör jag på det sätt som passar oss bäst. Har väldigt svårt för om det måste vara svart eller vitt!

Här har vi blandat puréer och små bitar från ca 7 månader (enligt blw ska man ju inte ge puré också, nåt som inte tilltalade mig). Hon började med små smakisar vid 5 mån. Jag ammade parallellt till 9 månader, även nattetid, och kör fortfarande ersättning ett par ggr per dag. (Hon blir ju ett år 11/10). På fm innan hon ska sova och på kvällen.

Det som tilltalat oss med blw är Lovisas lust att utforska och äta själv och att hon snabbt tröttnade på puréer och ville ha nåt annat men vi har mer kört på små bitar än stavar och jag har även matat med puré och gröt (då hon gillade det) samtidigt. Inget emot hennes vilja utan vi har gett henne det hon gillar. Hon äter ihop med oss och mycket av vår mat. Man ska inte underskatta det där med att se andra äta. Det är ju det som får dem att äta det mesta på dagis. De gör ofta som andra barn!!

Lovisa fick ju första tanden redan vid 5 månader och har 9 tänder nu men annars så tuggar de ju med käkarna och har så mycket saliv att det inte är någon fara. Sen är ju allt mjukt med. Och i början plockade hon små, små bitar eller fick hålla nåt ätbart i handen medan jag matade. Då tyckte hon det var roligt med mat!! Ibland vill hon sen ett tag tillbaka äta med sked. Då får hon det med. Om vi är hemma

Gör det som känns rätt och funkar för er. Det viktiga är att hitta sitt sätt!! Nåt som funkar för både föräldrar och barn och såklart ska man ha gått första hjälpen så man vet vad man ska göra om barnet sätter i halsen men det gäller ju oavsett blw!

Kram

Önskar så klart att hon vill ha pure och gröt. Men hon har toktröttnat, trodde ju hela tiden att det var förkylning och tänder som gjorde att hon inte åt (då hon åt gröt/pure ibland) men nu när vi försöker med pure samtidigt som maten så blir hon alldeles förtvivlad. Inte ens katrinplommonpure vill hon ha, men det är ju förståligt att hon tröttnat på den som fått den nästan varje dag.. Får pausa det ett bra tag och försöka igen.

Har läst på om järn, oj vad mycket järn de små behöver och det är inte lätt att få i henne det. Måste hitta en lösning på det.
    Vsg - du skrev att jag kunde ge macka med leverpastej och yogurt istället för gröt. Det räcker inte alls för att hon ska få tillräckligt med järn i sig tyvärr. Och du frågade ngn gång varför jag ville ge henne gröt/grötpinnar, jo för att det är bra med järn i. Dessutom hämmar kalcium järnupptaget och yogurt bör ju inte ges tillsammans. Hon äter inte tillräckligt med blodpudding heller tyvärr. Har inte hittat ngt hon verkligen gillar ännu som har fullgott med järn i sig. Har ni tips så ös på. Måste ju vara ngt som är hyfsat mjukt och som hon kan hålla i själv

Kram
  • lelle75

Tack snälla för dina tips! Tänkte på några enkla saker som hon kan hålla i själv och som är lättlagat/snabblagat. Linser blir svårt men stora bönor bör funka, tål deras magar det? 8 mg järn bör de få i sig per dag vilket är svårt att uppnå om hon vägrar gröt/välling/pure. Och kalcium i samband med det hämmar järnupptaget så det är fullkomligt onödigt. Hon äter inte yogurt längre heller just nu, tröttnat på allt hon har fått tidigare. Gröna ärtor älskar hon, är det järnrikt? Detta är ingen direkt stress utan en nödvändighet, barn kan dö av näringsbrist och det är väldigt vanligt att barn som inte äter gröt/välling/pure får järnbrist. Nu vet jag att hon säkerligen har depåer att ta av men måste bygga på för framtiden.

Kram

• lelle75
    Irma01 skrev 2015-09-27 21:01:18 följande:
    Lelle,

Prova kalvlever, det är fullt med järn.
    Kött överhuvudtaget, spenat också.
    Sedan har du bönor, ärtor och linser.
    Det finns många fler livsmedel än blodpudding och gröt. Vi ger en del burkmat och där finns det ju adderat järn också

Sedan tror jag inte att du behöver följa allt som skrivs vännen, man blir ju bara stressad av det! Bara du ger henne en varierad kost så är det inga som helst problem!

Och nej, det är ingen fara att ge de yoghurt heller. Jag tror verkligen att det blir bara större bekymmer med maten om du fortsätter lägga en sådan press på dig själv vännen. Vi ger t.e Victor bara gröt på morgonen, resten av järn får han hoppas vi i den varierad kost vi erbjuder honom.
    Om hon t.e inte vill äta katrinplommon puré, prova att ge henne små bitar av katrinplommon i stället.
    Prova hemmagjorda sesamkakor, det är mycket järn i och hon kan hålla i dessa. Samma sak med torkade aprikoser, kikärtor innehåller också järn.

Kram!
    Spenat får de små inte äta tyvärr, synd tycker mamma ????
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-09-27 21:01:18 följande:
    Lelle,

Prova kalvlever, det är fullt med järn.
    Kött överhuvudtaget, spenat också.
    Sedan har du bönor, ärtor och linser.
    Det finns många fler livsmedel än blodpudding och gröt. Vi ger en del burkmat och där finns det ju adderat järn också

Sedan tror jag inte att du behöver följa allt som skrivs vännen, man blir ju bara stressad av det! Bara du ger henne en varierad kost så är det inga som helst problem!

Och nej, det är ingen fara att ge de yoghurt heller. Jag tror verkligen att det blir bara större bekymmer med maten om du fortsätter lägga en sådan press på dig själv vännen. Vi ger t.e Victor bara gröt på morgonen, resten av järn får han hoppas vi i den varierad kost vi erbjuder honom.
    Om hon t.e inte vill äta katrinplommon puré, prova att ge henne små bitar av katrinplommon i stället.
    Prova hemmagjorda sesamkakor, det är mycket järn i och hon kan hålla i dessa. Samma sak med torkade aprikoser, kikärtor innehåller också järn.

Kram!
    Hemmagjorda sesamkakor låter smarrigt, har du ngt bra recept?
  • lelle75
    Bell13 skrev 2015-09-27 21:54:12 följande:
    Hej, håller med Irma att man inte behöver följa alla råd eller rekommendationer. Skulle jag gjort det skulle inte Douglas äta någonting eftersom han inte vill ha

Ersättning

Välling

Grönsakspure

Gröt

Det enda han vill ha just nu är jordgubbsklämmis och det får han ett par gånger om dagen. Resonerar att det är bättre att han får i sig mat så han blir mätt och är gladare och nöjdare för då blir hela familjen gladare och nöjdare. Vi ammar rätt mycket mindre nu när han äter annan mat men det blir nog 4 till 5 amningar om dagen.

Visar han att han inte vill ha så behöver han inte. Det heter ju matlust och inte mattvång.

Tror inte du behöver vara orolig för att hon ska få brist det är nog inte så vanligt i Sverige. Min lilla Douglas ratar det mesta jag försökt med.

Har bestämt att inte ha problem och maten får inte bli ett problem så jag gjorde det bästa av situationen

Kram
    Från 6 månader behöver man ge järnrika produkter. Är inte orolig eller stressad över detta. Jag ser det som en skyldighet att se till att mitt barn får tillräckligt med järn i sig. Detta behöver de flesta inte tänka på då de flesta barn äter gröt/välling/pure. Men i Alice fall så måste vi hitta ngt annat.

Kram
  • lelle75

Ha ha, oj vad ni har missförstått mig. Klart jag inte är orolig över att Alice ska dö, ha ha. Att jag uttrycker mig så galet så att ni missuppfattar mig så. Har ont om tid nu men måste nog läsa igenom allt igen ngn gång. Ville bara vara tydlig med att det är viktigt att de små får järn i sig och ville bara ha tips på sådan mat då pluttan inte är så förtjust i järnrik mat. Känner att det tar upp för mycket att hålla på att diskutera annat.

Tack för att ni vill väl men jag behöver mer konkreta tips. Er hets kring detta gör det bara mer snurrigt för mig

Kram

Kram

• lelle75

Kära vänner! Jag är verkligen ledsen över att jag skapar sådan förvirring hos er. Som ni vet är jag väldigt trött och läser sällan igenom en extra gång innan jag postar. Har forfarande inte hunnit att läsa allas inlägg ordentligt, bara skummat lite snabbt och känner av ngn slags upprördhet gentemot mig, stämmer det? Måste verkligen säga att jag är superchockad av allas reaktioner. Jag har ju aldrig skrivit att jag är rädd för att Alice ska dö, eller jag det? Vill bara inte att hon ska få järnbrist framöver och bli ännu mer trött, då hon redan sover dåligt. Jag menar generellt sett att barn kan dö av näringsbrist och att det är var mammas skyldighet att se till att få i sina barn näring, just det kanske var lite konstigt skrivet. Det finns ingen som helst panik, oro eller stress här när det gäller järnbristen. Alice har ju ätit gröt fram tills för en vecka sedan och kommer nog att börja göra det igen. Men fram tills dess måste vi hitta på ngt annat.
    Tack för all tips om vad som innehåller järn, det mesta hade jag koll på (förutom ärtor). Men tänkte mer på recept som tex sesamkakor som var ett toppentips. Men var väl inte så tydlig där heller vad jag eftersökte. Just nu gör vår au pair grötfingrar med kokosmjölk, hoppas att det ska passa lilla damen i smaken. Jag har en au pair som gör nästan allt här hemma när det gäller markservice så jag är verkligen inte stressad som ni har fått uppfattning om. Nu när Alice äter själv så sitter jag bredvid och myser då det är så gulligt att se när hon mumsar. Det finns ingen stress kring maten längre så jag tycker att det är synd om jag förmedlar det. Jag är verkligen superledsen över all röra jag har skapat och kan bara säga förlåt.

Jag har länge tänkt att det tar upp för mycket av min tid att hänga här på FL och tänkt att jag bör sluta med det men det har varit svårt att lämna er då jag tycker att jag fått så mycket stöd, tips och stöttning. Jag har för ett par dagar sedan gått med i annan grupp som egentligen passar mig lite bättre, där man ställer korta frågor och får korta svar. Så det blir nu ett passande läge att lämna er då jag ändå verkar besvära er med mina trötta inlägg! Stort tack för allt stöd och all hjälp som jag har fått den första tiden med min underbara lilla Alice!

Många kramar

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015