• lelle75

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

villsågärna38 skrev 2015-07-09 19:41:14 följande:
    Lelle - kan bara hålla med Irma. Vi har samma filosofi. Om Lovisa sover länge på fm så somnar hon senare på em. Sover hon bara en halvtimme på fm vilket hon gör ibland så får vi söva tidigare. Vi har tider för mat och sömn men allt är flexibelt åt vart håll utifrån hur dagen har varit.

Om Alice somnar så tidigt just nu så är hon nog inte redo ännu att sova två ggr per dag skulle jag tro. Låter ju rätt jobbigt att hon somnar 22 eftersom hon då är trött och får kort nattsömn. Söva henne aktivt vid 16/16.30 ist kanske och väcka efter en timme? Då Lovisa var som henne så orkade hon vara vaken ungefär ett par timmar på dan. Kanske tre tim sista passet men sen ville hon sova.

Kram och hoppas ni får en bra natt!!
    Ha ha, ser nu att du skriver väcka efter en timme :) finns ingen chans att hon sover längre än en timme om vagnen står stilla eller om hon inte har tutte i munnen, så väckning behövs inte :) På dagen behöver hon fortfarande tutte för att kunna sova vidare efter 30-45 min, annars vaknar hon. Eller rulla vagnen.

Kram
  • lelle75
    lelle75 skrev 2015-07-09 21:40:09 följande:
    Japp, mormor lyckades söva henne aktivt idag (men det tog lååång tid) så nu somnade hon som 17 idag. Hade tyvärr inte möjlighet till det igår. Men måste nog jobbs mer på rutiner för att få ordning på hennes sömn.

Precis exakt så har det alltid varit med Alice, orkar vara vaken två timmar och tre på eftermiddagen. Men nu märkt att hon ibland skippar sista sovpasset.

Kram
    Skall stå att hon somnade kl. 19:00 som vanligt igen..
  • lelle75
    lelle75 skrev 2015-07-09 21:40:09 följande:
    Japp, mormor lyckades söva henne aktivt idag (men det tog lååång tid) så nu somnade hon som 17 idag. Hade tyvärr inte möjlighet till det igår. Men måste nog jobbs mer på rutiner för att få ordning på hennes sömn.

Precis exakt så har det alltid varit med Alice, orkar vara vaken två timmar och tre på eftermiddagen. Men nu märkt att hon ibland skippar sista sovpasset.

Kram
    Skall stå att hon somnade kl. 19:00 som vanligt igen..
  • lelle75
    johjen skrev 2015-07-10 12:51:00 följande:

Vad skönt att det gick så bra Villsågärna! Hoppas ni får det fint i Skåne. Är ni på Österlen? smile1.gif

Adam sov med sambon hela natten! Tog längre tid att lägga honom och han vaknade 2 ggr och skrek i 15-20 min, det skar i mammahjärtat, men annars gick det bra! Kl 06 vaknade han igen och då fick han bröstet men efter han slutat suga frenetiskt och bara snutta så tog jag bort bröstet och då försökte han leta efter det en stund men jag klappade honom över ryggen och sjöng de vaggvisor vi brukar sjunga och efter 5 min somnade han. Och sov till kl 9! Vi kör på samma upplägg ikväll, hoppas det går lika bra. Känns jobbigt att han gråter så på natten men vad ska man göra? Sambon tar upp honom, vaggar honom och lägger honom bredvid sig och klappar honom och efter ett tag slutar han gråta.. Jag är nog extra blödig pga pms men hade ju velat att han gnällde lite och sen var nöjd. Somna om utan gråt verkar vara en utopi! smile1.gif

Kram

Ha ha, håller med om att det är en utopi :)
    Det är precis så man ska göra (enligt min bvc) och efter tre-fyra nätter ska de sova bättre. Det har någorlunda funkat för oss då Alice kan somna om på natten utan tutte och musik. Men ammar dock fortfarande en gång och det märks tydligt när hon vill amma, då vaknar hon till ordentligt.

Inatt hade vi en riktigt bra natt!!
    Fram till ca 22:00 vaknade hon flera ggr men efter det vaknade hon bara för att amma 1:30. Sedan vaknade hon 6:30 men somnade om vid 7:00 med tutthjälp och vaknade 8:40. Så nu förskjuts hennes sovpass på dagen igen så då somnar hon nog sent igen. Borde kanske inte ha låtit henne att somna om imorse men då hon har så störd sömn så vill man ju att hon ska sova när hon sover. Känner mig så väldigt glad idag trots trist ösregn! Hopp om att vi ska få sova mer alla tre finns :)

Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-07-10 12:01:58 följande:

Hej tjejer!

Jo resan gick bra igår. Kom fram vid 23.30. Maken körde hela vägen då jag var trött. Han är en klippa min älskling!

Storasyster somnade 18.30 och sov till 20!!! Gulp sa vi men det gick bra. Höll sig sen vaken resten av resan. Så exalterad!! Hon är lite trött idag men vid gott mod iaf smile5.gif Lovisa sov till 22.30 ungefär. Den började hon skruva på sig men inte skrika. Höll handen på henne sista tiden så höll hon sig lugn. Slumrade till och från. Vi fick dock lägga för babyskyddet med en mörk filt hela resan. Tunn så hon fick luft men mörk så att hon skulle sova. Ingen hit att det är så ljust på kväll och natt. Lovisa var sen vaken ett tag då vi kom fram. Fick lite mer ersättning vid 00 och sov till 7.30. Bredvid mig visserligen men hon sov väldigt lugnt och stilla så helt ok. Så ja allt gick toppenbra!!

Ha en skön dag!!

Kram

Smart med mörk tunn filt, kan du tipsa om var man kan köpa? Är ju även bra till vagnen så att inte solen lyser in.

Hoppas att ni får en underbar semester! Vi har fortfarande inga semesterplaner men Österlen låter spännande. Har ni släkt där eller kan du rekommendera ngt lyxigt ställe att bo på?

Kram
  • lelle75
    lelle75 skrev 2015-07-10 14:29:37 följande:
    Ha ha, håller med om att det är en utopi :)
    Det är precis så man ska göra (enligt min bvc) och efter tre-fyra nätter ska de sova bättre. Det har någorlunda funkat för oss då Alice kan somna om på natten utan tutte och musik. Men ammar dock fortfarande en gång och det märks tydligt när hon vill amma, då vaknar hon till ordentligt.

Inatt hade vi en riktigt bra natt!!
    Fram till ca 22:00 vaknade hon flera ggr men efter det vaknade hon bara för att amma 1:30. Sedan vaknade hon 6:30 men somnade om vid 7:00 med tutthjälp och vaknade 8:40. Så nu förskjuts hennes sovpass på dagen igen så då somnar hon nog sent igen. Borde kanske inte ha låtit henne att somna om imorse men då hon har så störd sömn så vill man ju att hon ska sova när hon sover. Känner mig så väldigt glad idag trots trist ösregn! Hopp om att vi ska få sova mer alla tre finns :)

Kram
    Utan tutte och MED musik istället skulle det stå och med buffning.
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-07-10 14:38:06 följande:
    Låter alldeles utmärkt! Håller helt med on att det är en utopi, och som sagt att de gråter är ingen fara så länge man visar att man är här, vaggar eller tröstar på annat sätt. Problemet är när man låter de gråta sig till sömn. Vi brukar avvakta en stund, gå in och trösta, säga god natt, ut igen och se vad som händer. Nu verkar vi ha en enkel exemplar när det gäller sömn men det har alltid fungerat med detta sätt.

Tycker att det låter lovande och du ska se att om tre-fyra nätter så kommer han att sova hela nätterna.

Kram!
    Kan det bli ngt problem då de gråter sig till sömns? De gör Alice allt för ofta. Ammar henne lugn numera och när hon nästan somnat så lägger jag ner henne men hon gnäller/gråter/skriker nästan alltid innan hon somnar.

Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-07-10 20:05:57 följande:
    Kanske ett tecken på att hon övertrött? Lovisa skriker om hon är övertrött. Inte annars. Kram
    Hon skriker bara när vi lägger ner henne i sängen, inte innan. Kanske övertrött, hon får ju inte så mycket sömn stackarn. Svårt att svara på men en bra tanke som jag tar med mig.

Kram
  • lelle75
    Bell13 skrev 2015-07-11 21:42:27 följande:
    Det måste väl vara att hon inte vill, att hon hellre är i din famn.
    Jag lider alla helvetes kval med Douglas för vi ska sluta samsova nu. Vi har bara kommit ett myrsteg på väg, att han sover bredvid mig och inte på min mage. Jag skulle prova att natta honom i hans säng dagtid men han ville inte och jag blev gråtfärdig så jag är inte redo för det.

Douglas skriker också om han är övertrött, går över efter 10 - 30 minuter men är riktigt jobbigt när det sker. Vi har börjat smyga in rutiner så jag hoppas det ska ske mer sällan.
    Så enkelt är det inte tyvärr. Tror att hon skriker när hon förstår att hon ska sova. När man sedan tar upp henne, klappar, vaggar, sjunger så tystnar hon inte heller. Det enda som funkar för att få tyst på henne då är tutte i mun och det vill vi ju undvika...

Så därför har jag börjat amma henne nästan tills hon somnar för då brukar hon inte gnälla så länge.

Inatt ammade jag 2:30 sedan vaknade hon igen 3:00 och ville amma, när hon inte fick tutte låg hon och gnällde i över en timme.

Det pratas mycket om att inte ge flaska då det kan skapa tuttförvirring men det pratas aldrig om det motsatta. Vissa blir också helt knäckta av att inte kunna amma. Oj, vad jag önskar att hon kunde ta flaska.

Alice äter nu 2 msk, pulver gröt. En tredjel litenburk katrinplommonpure, en halv banan till frukost.
    Lunch en halv stor burk proteinpure och fruktpure

Mellis en hel stor grötklämmis från Semper.

Middag, samma som lunch.

Precis innan läggdags. En liten klämmis med yogurt och frukt.

Äter hon fortfarande för lite för att sluta nattamma?

Känns som om eländet aldrig tar slut om jag inte slutar amma på natten.

Men hur vet man om man kan sluta? Kan det inte vara så att hon är törstig på natten?

Imorse vägrade hon gröten, gnällde bara. Vi prövade att ge henne vatten men ville inte ha. Prövade att amma henne och efter det så åt hon gröten. Hon kanske bara är väldigt törstig av sig?

Tycker ni att jag ska sluta nattamma? Hon är snart 8 mån..

Kram
  • lelle75

Tack snälla Irma för dina kloka ord!
    Eftersom att hon hade kolik rätt länge och sen vaknade av nästäppan så tog jag den enkla utvägen och jag kommer aldrig göra om det igen, tyvärr ingen som varnade mig, förstod aldrig att det kunde bli så här. Frågade just om detta på bvc om man får ett barn till, men bvc svarade att det spelar ingen roll hur man gör, att barn kan bli tuttfixerade ändå (men det tror jag absolut inte på). Pappa har ingen inverkan här utan det är helt och hållet mitt "fel".

Det spelar inte så stor roll längre för mig med att amma och jag har inga problem med att amma 1-2 ggr per natt, men det är ju som du säger att det blir förvirrande för henne. Tänker att det är bra att kunna amma nu på dagtid i varje fall då, om det kommer att bli varmt igen så att hon får mer vätska i sig.

Kram

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015