• lelle75

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Ha ha, nä det skulle ALDRIG falla mig in att väcka henne, hi hi, jag är ju inte galen heller. Undrade bara om vsg, om du kanske lägger dig vid 22-23 och passar på och ammar då, att Lovisa typ ammas i sömnen, hon verkar ju somna om så lätt. Här hade det aldrig gått.

Alice har sovit dåligt sedan hon somnade vid 19, hon har ätit dåligt med mat idag (som igår ungefär) men har ammat henne mindre i hopp om att hon ska äta mer mat. Så jag ammade henne precis och hon verkade vara jättehungrig, så det kändes skönt. Sen lade vi ner henne i sin säng, hon gnällde lite men somnade snabbt. Nu hoppas vi på en skön natt utan mer amning.

Kram

• lelle75

Denna natt gick lite sämre då hon vaknade ca 1 gång i timmen men var inte vaken några långa stunder. Hon var lite förstoppad under dagen igår då vi inte fick i henne laktulos i förrgår. Tror ni att förstoppning kan påverka nattsömnen?

Kram

• lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-06-21 09:17:30 följande:

Lelle. Jobbigt! Men två steg fram, ett tillbaka. Helt normalt. Bara kämpa på!

Absolut. Det kan ju ge magknip och gaser. Skaffa en medicinjournalistik på Apoteket så kan ni spruta i lactulosen direkt i munnen om det inte funkar att ge på annat sätt. T ex blandat med fruktpure eller liknande.

Kram

Tack, vi fick sådana på Apo men det rinner ut igen, hon verkar inte gilla laktulosen, hon vill inte svälja den :(

Imorse när hon vaknade ammade jag inte utan prövade med gröt istället, gick inte, prövade även med grötklämmis men inte det heller. Hon verkar inte vilja ha mat på förmiddagen och vet inte vad jag ska göra för att få henne att äta. Vid 15 kan hon äta grötklämmis vilket är bra. Ammade ju även en gång till inatt vid 3:00-tiden, kan hon varit mätt vid 7:00 då?

Har för mig att ngn skrev att fläsk på rumpan minskar när man ammar, stämmer det? Har undrat ett tag varför mina gamla byxor är förstora trots att jag väger samma som innan, men så slog det mig att kanske rumpan minskat..

Kram
  • lelle75
    Kelsson1 skrev 2015-06-21 11:34:11 följande:

Nu kan jag ansluta mig på riktigt till den här tråden smile1.gif .
    Vår lilla Niilo är äntligen här!
    Mjölkproduktionen har kommit igång efter intensivt ammande under drygt ett dygn.
    Så allt gått bra smile1.gif

Stort grattis Kelsson! Hur startade din förlossning, märkte du av några tecken?

Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-06-21 20:09:22 följande:
    Konstigt att hon inte är hungrig på fm. Testa nån annan gröt kanske? Vanlig matp istället? Ammar hon på fm? Hoppa över det isf och ge mat innan förmiddagsvilan alt direkt efteråt.

Jo så länge som man ammar så sparar kroppen på magfläsket men tar av rumpan. Helt fel med andra ord smile5.gif

Kram
    Testat flera sorter och köpte ytterligare en idag. Hela köksbänken var full med olika skålar med allt möjligt imorse, tänkte nästan ta en bild på allt stök för det såg så galet ut. Hon ville inte heller ha grötklämmis men den åt hon minsann som mellis när hon vaknade vid 14 idag. Hon har aldrig ätit speciellt bra till frukost. Inatt tänkte vi försöka skippa nattamning helt då hon åt nästan en hel burk pure till middag plus en halvburk fruktpure. Men det vart alldeles för mycket, stackarn spydde upp lite i sömnen som fastnade i näsan och sen vart hon vaken en timme till och han amma två ggr. Fjärde natten sägs det ju att det ska gå bättre, håll nu tummarna. Mår inget vidare faktiskt då jag känner lite oro över hur det ska gå fortsättningsvis för jag är så nära den där väggen nu. Är ganska stark annars men har gråtit lite väl ofta på sista tiden men det går över snabbt som tur är. Måtte det gå bra nu!

Kram
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-06-21 21:38:59 följande:
    Hej Lelle,

Ett tips är att prova med vanlig mat på morgonen. Som t.e kött kokt i buljong med lite grönsaker, mixat eller avokado eller mosat kokt äggula.
    Jag ger även Victor turkisk yoghurt blandat med fruktpure och han älskar det. Kanske Alice gillar det också? Vill också säga att det händer hos oss att Victor inte vill ära ibland och då låter jag honom sitta i stolen med hacklappen på och börjar själv äta min frukost. Efter några minuter provar jag igen och vips så äter han. Eller så kan man försöka flygplanstricket med skeden smile5.gif . Kanske värt att prova!

Håller tummarna att ni får en bra natt smile1.gif
    Tack snälla Irma! Prövade puren som hon gärna äter på kvällen men det gick inte. Hon satt i sin matstol och efter ett bra tag tog hon ett par skedar men inte mer..
    Köpte en yogurtklämmis idag, ska testa imorgon. Men hon kan även vägra att smaka överhuvudtaget tyvärr.
    Ska pröva ngt nytt varje dag.
    He he, vi har prövat flygplanstricket också, hon sätter händerna framför munnen och visar bestämt att hon inte vill ha den lilla rackaren.

Tack för tumhållning, kram
  • lelle75
    Bell13 skrev 2015-06-23 10:50:20 följande:

Douglas har fått rätt mycket skorv i hela hårbotten men även i ögonbrynen. Han verkar irriterad på det och har börjat riva sig i ögonbrynen och vid hårfästet där han kommer åt. Är det någon som testat salvan som finns på Apoteket?

Borago funkade inte här tyvärr. Men däremot var Dermicin toppen då det kommer med en kam som man kan sedan kan kamma bort skorven med försiktigt, vi blev av med skorven när Alice var 6,5 mån efter ihärdiga försök. Om jag bara hade köpt dermicin först...
  • lelle75
    Bell13 skrev 2015-06-23 15:12:24 följande:
    Och finns nåt som heter borago. Han har mycket hår så det känns som kräm ändå är bättre än olja men jag vet inte
    Alice har också mycket hår och då funkar dermicin bäst som har kam, för man måste pilla bort skorven och det är ju svårt när håret är i vägen. Satsa på den, hett tips!

Borago är kasst, tycker även Bvc.
  • lelle75

Pappa sover fortfarande med Alice då han tycker att det är så mysigt. Hon vaknar till ett fåtal ggr men somnar om fort. Och när hon vaknar till ordentligt mellan 22:00-2:00 så får hon amma. Inatt har jag äntligen lärt mig själv att sova och att somna om, kanske vaknat till snabbt 1-2 ggr. Känns fullkomligt ofattbart att jag äntligen får sova, plötsligt händer det.

Mitt internet är kasst igen och får då svårt ibland att hänga med i tråden, men jag saknar er så att ni vet!

Kram på er och stort tack för all stöttning, hjälp och pepp! Ni är underbara!

• lelle75

Hej vänner! Hur lägger ni era små på dagen när ni är hemma? Har ni bestämda tider då ni bara lägger ner dem i sängen och somnar de direkt då? Tycker att det har blivit svårare att avgöra när Alice är trött numera, innan gnällde hon alltid..

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015