• lelle75

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Irma01 skrev 2015-05-27 15:06:19 följande:
    Vad jag menar är att man kan faktiskt inte vara förberedd på allt. Jag var själv en oerhörd kontrollmänniska tills jag blev sjuk och insåg den hårda vägen att man kan inte kontrollera allt och ännu mindre vara förberedd på allt. 

Det betyder inte att man inte ska ha med sig det man behöver för bebisen när man reser. Jag tänker mer på en inställning, som gör livet lite enklare för en också. 

Till exempel behöver du inte fundera på amning ombord, självklart kan du amma om det behövs! Bara bältet är på så är det lugnt smile1.gif

Det var absolut ingen kritik, bara ett tips då jag har själv märkt hur mycket lättare mitt liv har blivit sedan jag la ner en del av mitt kontrollbehov smile1.gif . Och tro det eller ej, men än har ingen katastrof hänt trots att jag inte är alltid förberedd smile5.gif

När det gäller jobbkonferensen håller jag helt med vsg. Bäst att du trappar ner innan, så att det blir lättare för Alice och hennes pappa. Ammar du bara på natten och morgon/kväll så är det inget problem, annars kommer du att behöva pumpa.

Kram!
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-05-27 15:06:19 följande:
    Vad jag menar är att man kan faktiskt inte vara förberedd på allt. Jag var själv en oerhörd kontrollmänniska tills jag blev sjuk och insåg den hårda vägen att man kan inte kontrollera allt och ännu mindre vara förberedd på allt. 

Det betyder inte att man inte ska ha med sig det man behöver för bebisen när man reser. Jag tänker mer på en inställning, som gör livet lite enklare för en också. 

Till exempel behöver du inte fundera på amning ombord, självklart kan du amma om det behövs! Bara bältet är på så är det lugnt smile1.gif

Det var absolut ingen kritik, bara ett tips då jag har själv märkt hur mycket lättare mitt liv har blivit sedan jag la ner en del av mitt kontrollbehov smile1.gif . Och tro det eller ej, men än har ingen katastrof hänt trots att jag inte är alltid förberedd smile5.gif

När det gäller jobbkonferensen håller jag helt med vsg. Bäst att du trappar ner innan, så att det blir lättare för Alice och hennes pappa. Ammar du bara på natten och morgon/kväll så är det inget problem, annars kommer du att behöva pumpa.

Kram!
    Knasinternet. Klart jag ammar ombord, minns inte att jag frågade om det. Jag är varken pryd eller bra på att följa regler :) kram
  • lelle75

kan inte heller svara via appen, blir nog inte så aktiv mer här nu.

irma - Inte mycket sömn här tyvärr. Men såg en mamma häromdagen med en handikappad son och kände en sådan innerlig lycka över att ha ett friskt barn så bestämde mig för att inte gnälla mer över sömnlösa nätter (försöka i varje fall). Ska försöka att gilla läget och bara acceptera att det är som det är. Det blir ju bättre inom ett år hoppas jag.

önskar er alla fina vänner en underbar morsdag

kramae

• lelle75

kan inte heller svara via appen, blir nog inte så aktiv mer här nu.

irma - Inte mycket sömn här tyvärr. Men såg en mamma häromdagen med en handikappad son och kände en sådan innerlig lycka över att ha ett friskt barn så bestämde mig för att inte gnälla mer över sömnlösa nätter (försöka i varje fall). Ska försöka att gilla läget och bara acceptera att det är som det är. Det blir ju bättre inom ett år hoppas jag.

önskar er alla fina vänner en underbar morsdag

kramar

• lelle75
    Blomman701 skrev 2015-06-02 18:15:25 följande:

Snart är bebis här och jag undrar vilka tips samt tricks ni har att bjuda på! :)

Och hur var det med d-vitamin droppar, vilka ska man ge?

Skulle vara så tacksam för smarta svar av er erfarna.

vi testade alla sorter men här blev det ingen skillnad, kolik ändå. Om din bebis får ont i magen eller kolik, anteckna vad du äter varje dag och den mår bra en dag så håll dig till den kosten ett par dagar.
  • lelle75

kör via datorn nu, men alice rycker till av tangenterna ibland. måste knappa försiktigt. säg gärna till om appen funkar igen.

när jag pratade med amningscentrum så sa de att maten är inte viktig när man ammar, att barnen får den näring de behöver. konstigt tycker jag. OCH jag har även en vän med ätstörningar, hon ammar utan problem, fortfarande trots att hennes barn är 1 år och 2,5 år. så visst går det bra att banta när man ammar.

igår somnade alice 19:30 och vaknade kl 22:00, 00:30, 3:00, 3:30, 5:00, 6:00; 7:00 och för mig var detta alldeles underbart (gissar att det är ett mardrömsscenario för er andra). hon brukar ju vakna från varje kvart till varann timme, tidigare har hon sovit som längst 2 timmar, men bara vid ett tillfälle på en natt. var längesedan jag kände mig så utvilad som idag, men lade mig 20:00 igår och pappa passade henne mellan 7:00-9:00 imorse, då jag var helt förstörd igår. så skön dag när man är så pigg.

vsg och danisen- har ni kvar mammaroo? gillar Lovisa och Maja den fortfarande? har för mig att ni hade sådana. eller var det ngn annan eller ngn mer?

svårt att roa alice och få henne att leka själv, funderar på ngt nytt som hon kan tycka är kul, kom gärna med tips.

kram

• lelle75
    Danisen skrev 2015-06-08 20:58:00 följande:

Gulp... Imorgon åker vi till Italien. Nervös inför flygresan. Hoppas mina piller hjälper och att Maja har ro att amma så hon inte får ont i öronen och att hon håller sig lugn smile5.gif gud va jag har gröt i hela bollen. Har jag glömt packa något, tagit med för mycket onödigt eller ja... haha!! Herregud.. de blir nog bra.

Hur mår ni fina super mammorna?

Kraam

Trevlig resa!
  • lelle75
    Danisen skrev 2015-06-08 20:58:00 följande:

Gulp... Imorgon åker vi till Italien. Nervös inför flygresan. Hoppas mina piller hjälper och att Maja har ro att amma så hon inte får ont i öronen och att hon håller sig lugn smile5.gif gud va jag har gröt i hela bollen. Har jag glömt packa något, tagit med för mycket onödigt eller ja... haha!! Herregud.. de blir nog bra.

Hur mår ni fina super mammorna?

Kraam

Oj, nu funkar det igen att citera :) skrev så kort då jag inte trodde att det skulle gå.
    Önskar att jag också får ork till resa i sommar, men inte just nu. Värre än värst med sömnen.

Berätta gärna om du hade packat rätt, om du saknade ngt eller om du glömde ngt.

Ska fundera på mamaroo, definitivt om det blir fler barn. Bor du i Sthlm Danisen? Svårt att posta en sån tung annars??

Trevlig resa! Kram
  • lelle75
    Kelsson1 skrev 2015-06-08 21:43:42 följande:

Nu börjar det närma sig BF för mig (17/6) och undrar om ni vill dela med er av hur förlossningen började för er?
    Jag har varit extremt lös i magen idag och undrar om det kan vara ett "tecken" på att det närmar sig? 
    Hur länge hade ni förvärkar innan det satte igång?
    Hoppas så innerligt att bebis snart kommer ut så kanske är önsketänkande från min sida o jag går över tiden med minst en vecka men vill så gärna få bebis snart smile1.gif

Blev också mer lös i magen men det var nog en hel månad innan bf. Förstår att du undrar, det gör nog alla. Man går och väntar o väntar o undrar o undrar. Precis som man gick och väntade på att bli gravid. Man letar efter tecken hela tiden. Men det är ju så klart olika för alla, men ändå så undrar man, oj vad jag känner igen mig. Nu är du nära och snart har du din efterlängtade bebis hos dig. Lycka till! Kram
  • lelle75
    Kelsson1 skrev 2015-06-09 18:40:36 följande:

Lelle75: Ok, så pass långt innan. Hade hoppats på att det var kroppen som tömde sig innan förlossning smile1.gif .
    Hade du mycket förvärkar innan?

Hade en del sammandragningar men aldrig så att man trodde att lillan var på väg, men man undrade alltid, tänk om det tilltar nu. Om jag vore du så skulle jag försöka att läsa om den första bebistiden istället (önskar att jag hade gjort det istället) men jag lade mycket tid på att fundera kring förlossningen istället, precis som du. Lättare sagt än gjort dock :)
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015