• lelle75

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

johjen skrev 2015-06-09 21:59:48 följande:

Hej! Hur är det med alla mammor?

Här på västkusten skiner solen och tur är väl det för Adam har fått ovanan att vara vaken några timmar på nätterna.. Rätt trött!

Kram på er!

Jösses, man blir ju helt slut när de är vakna på natten. Jag förstår bara inte varför. Alice vaknar också och det dröjer ca 1,5 h innan hon kan somna om. Som tur är vill hon inte gå upp utan ligger och jollrar i sängen. Men oj så extra trött man blir av det.

Kram
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-06-10 11:28:31 följande:
    Både och smile1.gif . Googlar lite och har turen att ha många i bekantskapskretsen med barn.

Prova med messmör i gröten först, förmodligen är det enklare. När det gäller termometern, nej, inte vad jag vet.

Hölle gröt kan man beställa på ekologiskabarnmatbutiken.se eller alternativ som tilläggsorodukt på ekolådan.

Kram!
    Tack snälla Irma! Var inne i webbutiken men Höllegröten verkar inte innehålla järn, är inte det viktigt för de små?
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-06-11 11:15:52 följande:

Lelle, jag kom på att jag inte svarade på alla dina frågor, missade ju hälften smile5.gif

Jag blandar bröstmjölkersättningen i gröten, Victor vägrar flaska, så oavsett vad det är för välling det skulle inte gå. Även Hipp eko välling innehåller maltodextrin t.e så det är inte lätt att hitta.

Personligen tror jag att den bredda användning av välling är en av anledning till att glutenintolerans är så utbredd som den är i Sverige. Med det menar jag inte att alla barn som får välling får problem!

Kram!

Tack snälla, då är jag med! Samma här, Alice dricker bara vatten ur flaskan. Men vid ett tillfälle fick hon välling och hon sa mmmm. Men tror att hon fattar att det är substitut för bröstet..

Precis det jag undrade om välling, det har du säkert rätt i, ville bara höra din tanke!

Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-06-11 14:10:49 följande:
    Bell13 skrev 2015-06-11 13:23:27 följande:

Otto ekologisk välling innehåller inte maltodextrin. Om den innehåller andra olämpliga saker vet jag dock inte.

Den är absolut en bra välling. Jag har bara sett den från 12 månader tidigare men nu såg jag på hemsidan igen att de har från 6 månader igen. Inte på nåt sätt sämre än att ge gröt som ju faktiskt är välling fast tjockare som lelle skriver smile5.gif Sen verkar det omöjligt att hitta färdig välling utan maltodextrin, förutom Ottos. Men man kan ju såklart göra egen likväl som man gör egen gröt. Finns ju även recept på spannmålsfri välling men då brukar det alltid vara ägg i så det funkar inte för oss.

Lelle om du vill ge flaska ibland kan du väl ge ersättning annars? Det gör jag ibland som mellis numera då Lovisa bara ammar hemma morgon och kväll och natt. Hon kommer inte alls till ro att amma när vi är iväg nånstans och då funkar ersättningen jättebra om hon behöver få i sig nåt snabbt. Eller tillskottsnäring som det heter från 6 månader smile1.gif

Kram
    Tänker att de håller sig mätta om de kan få en flaska välling innan läggdags. Tyvärr vägrar hon flaska som napp numera, gick ju bra tidigare men ju äldre desto smartare blir de små :)

Kram
  • lelle75
    Bell13 skrev 2015-06-11 13:23:27 följande:

Otto ekologisk välling innehåller inte maltodextrin. Om den innehåller andra olämpliga saker vet jag dock inte.

• lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-06-11 21:42:48 följande:
    Tvärt om med min. Hon tog inte napp förrän vid 6 månader och flaska vid 7 smile5.gif

Vanlig mat tror jag funkar lika bra om hon vaknar pga hon är hungrig. Nog vanligare att de vaknar av nån annan anledning däremot då de blivit större och äter bra med annan mat under dagen och kvällen. Vana t ex.

I vårt fall så får ägg Lovisa att sova jättedåligt. Sist jag testade med ägg så grät inte Lovisa som hon gjorde då hon var yngre (då hon ist fick kolik) men hon sov kasst ett par nätter efteråt (åt bara ägg vid ett tillfälle men rätt mkt). Hon sov mer oroligt, vaknade flera gånger på natten och ville amma osv. Vaknar 1-2 ggr mellan 19.30-06.30 i vanliga fall. Sov även sämre på dan. Bara halvtimmar. Kanske är det nåt hon är känslig mot ändå? Mjölk? Kanske värt att utesluta igen ett par veckor?

Kram
    Skönt att höra, då finns det hopp!
    Vanlig mat får hon vid 18:00 och efter det så blir det torkning, blöjbyte, ny pyjamas etc så hoppades på även kunna ge en flaska vid sänggående (som inte grisar så).

En bekant berättade att hennes tvillingar sov uruselt på natten, hon fick den ena till att ta flaska innan läggning som sedan sov som en stock medans den andra inte tog flaska och fortsatte med usel sömn.
    Även Bvc trodde att det kanske var lite hunger som gjorde att hon sov dåligt.
    Ska i varje fall kämpa med att försöka att ge en flaska välling vid sänggående, får bli Ottos! Hon får ju inte så mycket mat under dagen nu heller då hon ständigt får förstoppning.

Har också funderat i de banorna, att det kan vara mjölk då hon även har blivit så galet förstoppad, trots all plommon/päronpure, vatten, messmör, och amning. Vi har börjat med laktulos nu, vill helst inte ge det men vi har ju inget val. Ngn som har erfarenhet av laktulos. Kan de få ont i magen av det?

Eller så är hon så van vid att vakna sedan nästäppan störde henne. Så fort jag stannar vagnen så vaknar hon också, så man blir ju smal av att hålla på att rulla vagn halva dagarna :)

Kram
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-06-11 22:46:55 följande:
    Lättare om din man ger henne och du inte är i rummet...prova det, de är ju inte dumma. Hon känner ju doften och vet att hon kan få annat smile5.gif
    Vi testade det också men det funkade inte. Tänkte att pappa får testa nu i helgen igen när hon inte är trött och lagom hungrig, så går det kanske lättare.

Har ngn fler tips på hur de ska ta flaska så är det mycket välkommet!

Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-06-11 23:42:58 följande:

Appen funkar nu igen för er som gillar den smile1.gif Kram och god natt!

• lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-06-12 14:45:24 följande:

[quote=75414275][quote-nick]lelle75 skrev 2015-06-12 13:17:31 följande:[/quote-nick]

Kolla hemsidan Lelle!! Det går att beställa hem. Kram[/quote]Ser ingen länk, vad är det som går att beställa? ????
    Kram
  • lelle75
    Danisen skrev 2015-06-12 10:28:06 följande:

Man kan göra skrädmjölsvälling och även bovetevälling. Ingen av de jag gjort innehåller ägg. Utan man gör på samma sätt som gröten (utan paltsbröd) men med mer vatten, typ! Jag kan leta upp bovete receptet om någon är intresserad smile1.gif .

Ska du ge katrinplommonpuré gör egen lelle75, eller hipp. De är mest frukt i dom. Vi brukar ha plommon och päron från hipp på hennes gröt. Eller gör egen. Aprikospuré är bra att ge det med iaf för järnet smile1.gif . Jag ger henne kött varje dag. Hon har aldrig varit förstoppad. Givetvis varierar konsistensen smile5.gif . Hon får gröt morgon och kväll (vill inte ge mer av spannnål) och vi ger hipps havregryn med puré på. Eller så gör jag egen gröt.

Vi har det bra i Italien. Varmt är det, lite jobbigt för Maja. Varmt i vagnen blir de ju. Sen har man tunna kläder eller bara en kortärmad body och massa solkräm och solhatt. Eco cosmetics baby med SPF 50 är riktigt bra. Köp den inför sommaren. Lätt att smörja och ger kanon bra skydd, använder deras solskydd på oss vuxna med och även ansiktrengöringen använder jag smile1.gif .

Idag Ska vi köra och bada i en sjö häromkring tror jag. George Clooney har hus där i den byn t.om Kommer inte ihåg precis nu vad den heter.

Kraam

Låter intressant med egen välling utan maltodextrin, vill gärna ha recept!

Jag ger bara Hipp men tyvärr har de inte ren katrinplommonpure, bara med äpple, och äpple är tyvärr stoppande. Får nog göra själv då, tack för ideen. Får köpa en stavmixer, ngt man ska tänka på när man köper stavmixer, ngn som vet?

Härligt det låter med Italien! Här hemma har vi också underbar sommarvärme, äntligen!

Vi har också köpt samma solskydd men inte behövt använda ännu, det låter lovande!

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015