• lelle75

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Hej tjejer! Ni som har rest med era barn, är det ngt speciellt man ska tänka på? Kan man åka vart som helst utomlands? Funderar på hur man tar sig från flygplatsen till hotellet med all packning och hur det ska få plats i en bil? Måste man kanske beställa en speciell taxi för det? Och även om man har en kombi-bil, hur får man själv in allt i sin egen bil? Och klarar man av att bära allt? Förstår ju att folk har rest och att det funkar men bara några funderingar jag har. Gissar att man måste montera ned vagnen i mindre delar på ngt sätt. Måste man köpa en transportväska till vagnen eller finns det ngt på flygplatsen? Känns inte helt enkelt att planera en resa med bebis.

Kram

• lelle75

Tack tack, nä skulle aldrig åka själv. Har inte bestämt destination ännu och vet inte ens om jag orkar, måste få lite sömn först. Funderade just på vagnen då jag har hört att de kan gå sönder när man checkar in dem och det blir ju svårt utan vagn om man är iväg. Så man behöver alltså ingen speciell väska för Bugaboo, man får plast på flygplatsen.

Och funderade även på babyskyddet om det behöver tas med...

Är också väldigt bekväm av mig så blue village låter ju intressant :)

Kram

• lelle75
    Danisen skrev 2015-05-25 20:24:54 följande:
    Hej!

Vi ska åka till Italien den 9 juni, väldigt snart. Vi har hyrt bil. Så babyskyddet ska med, vagn (har köpt en Emmaljunga viking som är väldigt lätt och liten) givetvis allt annat bagage. Vi kommer att hyra en airshell till vagnen. det är en väska till vagnen. Det gör jag för att jag är väldigt rädd om vår nya vagn. Dessutom kostar det knappt något. Googla airshells smile1.gif . Sen vet jag egentligen inte vad man mer bör ha med sig. Har köpt en uv dräkt på lekmer.se för 90kr på rean. Det var endast en modell i stl.68. Kolla på lekmer om du är ute efter en sån. Sen solkräm från eco cosmetics, ekologisk solkräm. Vill inte smörja henne med "vanlig". Sen alvedon och vätskersättning som apoteket rekommendera att ta med, för säkerhets skull. Det är väl det jag kan komma på just nu om man ska åka till värmen smile1.gif . Vi ska inte på charter resa.

Kram
    Tack gulle, ska googla airshell, är också rädd om vagnen, det låter jättebra! Och uv-dräkt har vi ingen! Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-05-25 21:42:04 följande:
    Från 8-9 månader tycker jag sulky funkar jättebra om det bara är i några dagar. Men det beror ju helt på. Alla får göra som de vill själva såklart smile1.gif i Europa och USA kör ju många bara sulky, från första början alltså smile5.gif

Babyskyddet har vi haft med flera gånger. Om man fäller ner bågen tror jag inte det är nån fara alls. Känner ingen som haft problem. Man skickat det i en plastpåse man får eller köper i gaten. Sen är det ju mkt att släpa på men tar man knarr med sig det så får man tänka på att taxibolagen i Sverige inte har babyskydd (säkert inte utomlands heller). De har bara vanlig bilstol. De säger att den är från 6 månader men de sitter ju väldigt upprätt så tycker de behöver vara några månader till för att det ska fungera bra.

SAS bryr sig inte öht. Har iaf inte gjort det. Inget flygbolag vi har flugit med har någonsin lagt sig i amningen. Huvudsaken är att man har säkerhetsbältet på bebisen samtidigt. Man får ett bälte man sätter fast i sitt eget. Funkar hur bra som helst. Har haft en sjal över och ammat jättemånga gånger. Vi hade en flygvärdinna en gång med (på SAS) som själv kommenterade hur smidigt det var. Alla jag känner som ammar har gjort likadant.

Koksalt funkar inte. De behöver svälja för att tryckutjämna. Vatten eller ersättning i flaska, napp eller amma är det bästa. Koksalt är bra om de är förkylda dock och kan vara bra att ge innan men speciellt vid landning är det bästa om de suger på något. Om du ammar under en sjal så ser ingen det och hon kommer utan problem att kunna sitta fast i sitt säkerhetsbälte samtidigt. Måste vara en man som skrivit det på hemsidan.... Suck! Så korkat så klockorna stannar enligt mig iaf smile5.gif

Vad hette siten ni beställde blöjor från?

Kram
    Så sulky funkar inte vid 7 månader? Kommer man ändå behöva en sulky så småningom?

Tänk om de små stackarna får lock för öronen ändå, hur löser man det då?

Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-05-26 17:42:58 följande:
    Vi har testat Airshell. Är toppen om man inte har speciell transportväska till vagnen. Det hade vi till vår bugaboo cameleon men inte nu till donkeyn. Skulle inte våga skicka en så dyr vagn i plastpåse då jag vet flera som skadat sitt chassi på det sättet. Visst kan man ha tur men varför chansa? Tänkt bara på att vara i tid på flygplatsen då du ska hämta ut Airshellväskan alt hämta den dan innan.

Kram
    Finns det ngn garanti att airshell inte gör sönder Bugaboon? Kram
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-05-27 11:17:50 följande:

Lelle, tror inte att det finns någon garanti när det gäller vagnen.

Självklart får du amma diskret ombord, bara du inte tar bort bebisen bälte för det. Bara att ha en stor sjal som täcker, ingen kommer att reagera...

Ett tips är att inte hålla på och oroa sig en massa i onödan på vad som kan hända, även om jag förstår att du vill vara förberedd. Men man kan aldrig planera allt, och det kan också gå mycket lättare än man trodde. Ni är dessutom två smile1.gif

Det finns ingen anledning att ta ut en massa negativa saker som "skulle kunna hända" i förskott. Annars skulle man ju knappt ut genom dörren smile5.gif

Kan säga t.e att trots att Victor var lätt förkyld så vaknade han inte ens när vi landade (jag fick väcka honom för att kunna lämna planet!) och skrek totalt 10 min på hela resan...Hade han varit vaken hade jag gett bröstet när man började gå ner för landning då det är det som kan ge de tryck i örat. Det första flygvärdinnan sa till mig ombord var : "Bry dig inte om han skriker, ta det lugnt och gör det du vill. Alla har förståelse för en sådan liten och har de inte det så är det deras problem". Rätt skönt då det gjorde mig väldigt lugn. Dessutom var båda mina grannar ombord hur snälla som helst på väg ner och på väg upp.

Hade inte alls räknat med det.

Vad jag menar är att det är en balans mellan att vilja vara förberedd och att helt stressa sig upp i onödan med en massa "värsta möjliga scenario". 

Folk har rest med bebisar och barn i många år och kommer att fortsätta göra det. Vore det så jobbigt så skulle man inte göra det smile5.gif

Kram!

Ger jag intrycket av att vara orolig? Har för mig att fler skrivit så tidigare, kanske uttrycker mig konstigt när jag är trööött.

Jag är nog mer den typen som vill vara förberedd. Om det är ngt man ska ta med om de får lock för öronen. Allt löser sig så klart men om det finns ngt man kan göra så hade det varit bra att veta. Tack alla för fina svar!

Kram
  • lelle75

Mitt internet funkar fortfarande tokdåligt och det händer ofta att jag får skriva om mina inlägg och då kan det gå lite snabbt. Och ibland hinner jag inte eller glömmer. Så har lite svårt att hänga med i i tråden så som jag önskar.

Tappar inte hår ännu, men det kanske kommer :(

Kram

• lelle75

Funderar på att åka iväg på jobbkonferens när Alice är 7 månader, en hel dag. Blir då borta från 6:00-23:00. Är det möjligt när man delammar? Eller får man automatiskt mjölkstockning då (om man inte pumpar). Och hur funkar det att delamma dagen efter? Ngn som har erfarenhet av detta?

• lelle75
    Irma01 skrev 2015-05-27 15:06:19 följande:
    Vad jag menar är att man kan faktiskt inte vara förberedd på allt. Jag var själv en oerhörd kontrollmänniska tills jag blev sjuk och insåg den hårda vägen att man kan inte kontrollera allt och ännu mindre vara förberedd på allt. 

Det betyder inte att man inte ska ha med sig det man behöver för bebisen när man reser. Jag tänker mer på en inställning, som gör livet lite enklare för en också. 

Till exempel behöver du inte fundera på amning ombord, självklart kan du amma om det behövs! Bara bältet är på så är det lugnt smile1.gif

Det var absolut ingen kritik, bara ett tips då jag har själv märkt hur mycket lättare mitt liv har blivit sedan jag la ner en del av mitt kontrollbehov smile1.gif . Och tro det eller ej, men än har ingen katastrof hänt trots att jag inte är alltid förberedd smile5.gif

När det gäller jobbkonferensen håller jag helt med vsg. Bäst att du trappar ner innan, så att det blir lättare för Alice och hennes pappa. Ammar du bara på natten och morgon/kväll så är det inget problem, annars kommer du att behöva pumpa.

Kram!
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015