• lelle75

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

johjen skrev 2015-09-08 09:06:02 följande:
    Hej!

I morse vaknade Adam 05:40 och var ledsen nästan med än gång. Gjorde 240 ml ersättning och la honom i sängen och han klunkade i sig 100 ml ganska omgående. Så visst är han hungrig! Erbjöd han bröstet också och ammade och drack ersättning om vartannat. Dock inte trött efter detta utan piggare än han har varit tidigare vid denna tiden men beror troligen på att han hade fått mat och var mätt! Försökte få honom att somna om i en timme ca men funkade ej så vi gick upp. När vi sen skulle äta frukost så åt han mycket mindre än vad han brukar.. Så nu funderar jag på att amma honom när han vaknar tidigt och se gå upp och ge frukost istället för att ge ersättning. Han somnar ju inte ändå och bättre att han äter mat tänker jag. Och jag får helt enkelt lägga mig tidigt för att få min sömn, Adam sover ju ändå hela nätter, peppar, peppar. Nu sitter vi i bilen utanför öppen förskolan och givetvis somnade Adam i bilen på väg hit. Så hade vi varit hemma så hade jag kunnat lägga mig igen! smile1.gif Man får anpassa sig och tänka att allt är övergående. Förut hade jag blivit alldeles förstörd och tänkt att allt var så himla jobbigt men visst är jag trött och lite grinig men tar det ändå mer med ro.. Något har jag lärt mig på mitt snart ett år som mamma. smile2.gif

Kram och ha en fin dag!

Tack för tipset om flygresan förresten!
    Vad synd att han inte somnade om. Om man inte är snabb med att söva om Alice så håller hon sig vaken 1-1,5 h.

Bra att du tar det med ro

Men om du inte har prövat så kan du ju snabbt börja med att amma, medans sambon fixar ersättning som ni sedan ger honom innan han hunnit vakna till liv. Här skulle det aldrig funka om jag hade gått upp och fixat ersättningen då hade Alice redan hunnit vakna till och fått svårt att somna om.

Kram
  • lelle75
    Bell13 skrev 2015-09-08 20:08:52 följande:

Douglas har börjat hålla sig vaken fast han är väldigt trött dagtid. Han sover bara riktigt länge när jag ligger bredvid tätt intill honom. Går jag ifrån honom vaknar han och det är inte alltid jag kan ligga och vila med honom så länge som det behövs. Väldigt ofta på sistone somnar han inte alls och det resulterar i övertrött barn som bara vrålar rakt ut.

Kan det hjälpa att mörklägga i sovrummet som vi gör på kvällen? När han ska sova för natten är det inga problem, ammar ca 1 h och sedan sover han och vaknar bara ett par ggr för att äta.

Vill ha tips på förändringar jag kan göra för att få mitt lilla gostroll att sova sin middag han så väl behöver.

Samma här, Alice kan sova två timmar om jag ligger bredvid, annars bara 45 min. Så om det finns ngt bra tips för det så vill jag också veta.
  • lelle75
    Bell13 skrev 2015-09-09 08:59:06 följande:
    Hej, att söva i vagnen funkar men så fort vagnen står stilla vaknar han.

Ska prova att dra ner rullgardinen lite så det blir lite mörkare dagtid. Han har börjat vakna vid 06.00 istället för 08.00 som han gjort tidigare så någonting är det ju som händer helt klart.

Det som funkar bäst är när han sover i bilen men oftast kan jag inte köra runt planlöst i 1.5 till 2 h smile4.gif min sambo har ofta bilen dagtid men vi ska testa att han lämnar bilen till mig på lunchen så får han sova i bilen på eftermiddagen så sover jag med honom på förmiddagen. Nu när han vaknar vid 06.00 så vill han sova första gången vid 07.45 så jag ligger bredvid honom nu.

Han somnar vid 18.45 på kvällen och då jag går upp med honom vid 06.00 så somnar jag vid 21.30 så det blir inte mycket egentid för mig och hans pappa och det är lite tråkigt men vi är glada för tiden mellan 19 och 21 som vi kan prata vuxensaker på smile1.gif

Kram
    De första 30 min kan vagnen stå stilla här när hon väl somnat men efter det får man fortsätta att rulla om det ska sovas, helst på grus. Brukar vara så för de flesta barn att de kan sova de första 30 min djupt när de väl somnat in ordentligt.
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-09-09 11:22:08 följande:

Lelle - kommer inte ihåg om jag svarade på ditt inlägg om Maxi cosi Mobi? Vi har iaf en extra liten spegel maken har satt på backspegeln. Han har köpt den på autoexperten tror jag. Ska fråga smile1.gif Funkar jättebra och vi är jättenöjda med vår. Vi har framsätet långt ner också och så kan man luta barnstolen mot handskfacket liksom då man monterar den om du förstår hur jag menar. Fungerat jättebra med framsätet. Väldigt skönt då man kör ensam som jag gjort i perioder längre sträckor t ex ner till Skåne osv. Lovisa ska få den nu och så ska vi köpa en kombistol till hennes storasyster har vi bestämt. Den kan ju även vändas framåtvänd då hon blir 4. Kram

• lelle75
    Bell13 skrev 2015-09-09 15:38:31 följande:
    Hej Lelle,

Är vagnen i rörelse sover han bra men stannar jag vaknar han oftast. Han är glad och så där men efter en halvtimme vill han sova igen och det blir ibland jobbigt eftersom jag har två barn till smile4.gif och är jag upptagen med t ex matlagning och inte kan söva om så blir det katastrof efter ett tag.

Kanske kan jag vända trenden med hjälp

av gröt.

Har du fått hjälp (au pair) ännu?

Kram
    Jo, vår au pair har kommit. Hon är för bra för att vara sann och det känns helt overkligt. Det är en fullkomlig lyx att få hjälp. Hon är bara 20 år men klok som en bok och väldigt smart, väldigt intressant att prata med, vi har blivit lite bästisar
    Idag unnade jag mig ett långt bad med skrubb och hela baletten, mitt på dagen, kändes konstigt men oj så skönt och välbehövligt. Jag tror att jag älskar min au pair, ha ha!
  • lelle75
    johjen skrev 2015-09-11 08:19:41 följande:

Hurra gånger två idag!!

Adam sov till 06:30!! Jag vaknade kl 05:15 och väntade på att han skulle vakna men slumrade nog till emellanåt.. Underbart! Han verkar helt frisk nu så det var förhoppningsvis förkylningen som ställde till det. Hurra!

Jag har gått ner 8 kg och 13 cm i midjan!! Har några kg kvar till jag ligger på samma vikt som innan graviditeten men har omformat kroppen så jag redan nu kan ha en del av mina gamla kläder. Hurra!

Hurra!

Hoppas ni alla får en fin helg!

Kram

Huuurrrraaaa!!!! Kram
  • lelle75
    Bell13 skrev 2015-09-11 19:22:47 följande:

Hej, här kämpar vi på med gröten. Fick i honom 1 tesked idag på morgonen smile1.gif tog säkert en halvtimme för han spottar ut. Mangopure eller morotspuré är inte heller populärt. Provar att mata tre ggr per dag och ger det tid.

Gällande ersättning vill jag fråga er andra följande:

Douglas är inte alls van med flaska eller ersättning, han accepterar Tommie tippee så den kör vi nu. Vi har ersättning sedan han var nyfödd, den som heter 1 borde vi köpa ersättning med högre siffra för att han ska bli mättare? Han dricker inte mycket, idag ca 50 ml åt gången. Han behöver nog vänja sig vid ny smak. Han accepterar inte att hans pappa matar utan det är bara mamma som duger smile1.gif

Igår och idag har jag promenerat med honom när det är dags för första vilan vid 8.30 och han har sovit mellan 2 och 3 h och blir som en helt annan liten kille. Han är glad och mer nöjd, så himla viktigt med sömnen. Hoppas han börjar tycka om maten snart också smile1.gif

Samma här, blir extremt gnälligt med för lite sömn. Och vilken glad bebis man får om söver, det är värt all möda tycker jag.

Finns ett matnät som du kan pröva, han kan hålla själv och äta olika saker i för att vänja sig vid smaker. Banan är poppis bland barn och bra att börja med, mättande också. Om han gillar det så kan du blanda banan med gröten sen.

Googla på food feeder munchkin
  • lelle75
    Bell13 skrev 2015-09-14 16:59:15 följande:

Kan stolt berätta att Douglas verkar älska mangopuren idag har han ätit en halv burk (stor burk) fördelat på två ggr.

Har inte lika stor framgång gällande ersättningen men vi kämpar på. Han sover verkligen inte bra men funderar på om han kanske håller på att bli sjuk eller få en tand. Han är 5 mån och vissa barn är ju lite tidigare. Han är gnällig när han är vaken och mest missnöjd och vill amma ofta, är ju tröst också för honom.

Enligt wonderweeks är det ny fas om 4 dagar. Önskar jag visste vad som var fel och kunde rätta till det. Sjukt glad över mangon idag så jag tänkte mata med den den här veckan och byta smak sedan.

Låter som tänder på g. Alice fick två längst ner vid 5 månader, mycket gnäll dagtid och dålig sömn har hon alltid haft och har fortfarande tyvärr. Nu vaknar hon alltid efter 30 min och då har hon svårare att somna än hon hade vid läggdags och nu har hon fått för sig att vakna en gång i timmen. Det är verkligen fram och tillbaka här. Men börjar vänja mig vid denna ständiga yrsel. Annars fullt upp här och har svårt att hänga med i tråden och kommentera som jag vill.

Kram på er
  • lelle75

Vet ej om jag hunnit att säga grattis Sira och välkommen till tråden!

Tack alla för glada tillrop, njuter fortfarande av min au pair som är sagolik

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015