-
Åka iväg klarar jag nog inte och tror att pappa skulle bli orolig. Vi har liksom skapat oss ett fint team där vi gör det mesta tillsammans när vi båda är hemma. Åker aldrig iväg ensamma, det gillar vi Kramvillsågärna38 skrev 2015-09-18 21:30:43 följande:Du kanske ska göra som jag gjorde med min äldsta tjej? Åka iväg en helg och sluta på så vis. Låter som du fortfarande inte bestämt dig. Om du fortfarande vill söva med tutte så tror jag inte riktigt det kommer att funka. Jag kvällsammade innan läggningsrutinen, inte till sömns, för då vaknar de ju ofta igen på natten och vill amma. Ska man söva med tutte får man bog räkna med att även nattamma. Det är bättre att amma innan och sen ha en läggningsrutin som inte bygger på amning. Det är iaf min erfarenhet om man vill slippa så många uppvak på natten. Ja de glömmer tutte på några dagar men du får räkna med en del gråt såklart om du slutar mot hennes vilja. Antingen trappar man ner och ser om det ebbar ut av sig själv då mjölkmängden minskar eller så slutar man tvärt. Oavsett så måste man ha bestämt sig. Kram
-
Vi testade en månad eller längre att inte amma vid läggning men för varje kväll som gick så skrek hon längre och längre tyvärr, hon blev övertrött och det blev ett helvete. Det funkade i början men helt plötsligt funkade det inte längre. Så jag började att lugna henne vid bröstet men tog bort det precis innan hon skulle sova och hon gnällde lite men somnade sen. Vid ngt tillfälle så råkade hon somna vid bröstet och det blev ingen skillnad på sömnen tyvärr, så vi har prövat det mesta. Inatt sov hon med pappa till 4:40, men vaknade till så klart flera ggr men kunde somna om fort med hand på MEN UTAN TUTTE. Själv var jag vaken mellan 2:00-3:00 ca, annars sov jag rätt hyfsat fram till 4:40, så underbart. Var länge sedan jag fick sova "så mycket".villsågärna38 skrev 2015-09-19 07:49:19 följande:Usch va jobbigt men det kan ju bli så att hon börjar äta bättre på dagen nu och isf börjar sova bättre. Vaknat varje timme är ju extremt men kan ju bero på att du ammar vid läggning?? Eller à tt nåt stör sömnen t ex magknip eller att hon inte är tillräckligt mätt helt enkelt beroende på hur mycket hon äter på dan. Blir säkert en tuff vecka vid omställningen men blir hon mer hungrig dagtid nu så kanske der löser sig? Även om hon säkert kan bli arg och ledsen initialt.
Testa ge av er mat på dagtid. Kanske skulle hon gilla det mer? Tar hon ersättning av pappa? Kan ju också vända om du slutar amma och ni kan kanske ge en gång per natt och hitta annan läggningsrutin på kvällen.
Här har vi märkt att Lovisa sover bättre om hon inte får gluten (gulp). Upptäckt det sista veckan då jag för matdagbok och sömndafbok pga ett par koliktillfällen de senaste veckorna. Så kan ju även vara nåt hon inte tål fortfarande som stör sömnen också. Nåt som ger orolig sömn men inte kolik längre. Men det kommer ni nog isf att märka då du slutar amma tänker jag.
Ang läggning så kommer hon ju att protestera om ni ändrar rutinen men efter nån dag så lär hon sig. Tänk att det är ingen fara om hon gråter så länge som du eller pappa finns där och tröstar. Då är det protest mot det invanda men inget farligt att hon är ledsen. Kanske pappa kan börja att vagga till sömns efter hon ätit gröt eller ersättning eller välling om hon gillar det. Viktigt att hon är mätt och belåten iaf. Sen när det fungerar kan ni testa att hon ska somna själv med buffningar. Sen i nästa steg somna helt själv men ni är i rummet och när det sitter kan ni sen lägga ner och lämna rummet. Så har vi gjort. Kan ta ett par veckor. Vi har en sång vi alltid sjunger med. Ni kan behöva ta det i steg. Ha tålamod. Och ska du sluta amma så kan det vara bra att pappa sköter detta iaf i ett par veckor. Kanske initialt att du inte är hemma första dagarna om du har svårt att gå in om hon gråter. Bara några tankar
Stora kramar och lycka till
Också har jag fått mjölkstockning igen, ligger med vetekudde nu. Det funkade utmärkt förra gången så nu är jag inte så orolig denna gången. Men måste tyvärr amma snart, vilket inte var planen, det blir aldrig som man tänkt sig..
Jo, hon blir ju lite pruttig när jag äter rå lök, kanske kan påverka hennes nattsömn?
Kram -
Jo rå, har pumpat men det hjälper inte så bra tyvärr, har väl inte den bästa pumpen tyvärr. Blir ju bättre när bebis suger så effektivt. Och nu stockning på andra bröstet, gaaaa.villsågärna38 skrev 2015-09-19 09:32:49 följande:Man kan egna pumpa då man slutar amma eller trappar ner snabbt. Det är ju nattamningen som ger mest mjölk bjag pumpade som komplement då jag trappade ner. Bara för att lätta trycket. Kan vara värt att testa om du vill sluta. Kram
Kram -
Åhhhh neeeej, vilken sabla otur inför er resa och allt. Bvc sa att man lägger de ner på tex skötbordet på ryggen och de skriker då, brukar vara ett tecken på öroninflammation. Vsg - vet du om man kan testa på det viset?johjen skrev 2015-09-20 11:05:42 följande:Tror inte det är öroninflammation, så dålig är han inte och bättre nu på dagen. Han somnar ju efter alvedon och tutte även om han bökar en stund. Tror det är en hederlig förkylning. Men blev lite orolig över det du skrev att trummhinnorna skulle kunna spricka? Han har knappt någon feber, något förhöjd temp. Vår närakut ligger en timmes bilresa bort men givetvis åker vi dit om det skulle behövas. Får ringa sjukvårdsupplysningen och höra med dem. Shit nu blev jag orolig!
Alice har varit jättegnällig idag och inte ätit alls. Gnuggat mycket i ögonen. Såg att hon var röd när man tittar in i örat, kan det vara öroninflammation?
Johjen, hoppas att Adam blir frisk snabbt! Önskar er underbar resa!
Kram -
Igen, hur är det möjligt? Är vissa mer benägna att få det? Stackars liten! Måste man vara förkyld innan för att få det?villsågärna38 skrev 2015-09-19 18:07:23 följande:
Jamen då var det dags igen. Ny öroninflammation för vår äldsta tjej såå less på detta. Nr sex på ett år. Blääää!!! Dubbelsidig och antibiotika igen. Stackars lila tjej!! Hon har varit så arg idag. Av förklarliga skäl. Kunde inte kommunicera vad det var med en gång. Och precis då Lovisa äntligen är frisk och kry och jag ska köra ner med båda tjejerna (själv, sex timmars körtid plus stopptid) till österlen om en vecka. Måtte de vara friska då!! Hoppas ni har en bättre dag än vi!! Kram
Alice tar av sig sin mössa så är orolig för att hon fått det, är det extra viktigt med mössa för att undvika det?
Hemska läkare det finns, bläää! Och när man väl träffar ngn bra läkare så kan jag känna mig så lycklig resten av dagen. Läkares personlighet är verkligen viktig!!!
Kram
Jag vill också ha underbara svärisar, hade det en gång i tiden, snyft! Vilken dröm det hade varit. Man borde intervjua sina svärisar innan man väljer man för de liksom kommer på köpet och det är så galet trist när det inte funkar..
Kram -
Jag minns också hur tufft det var, att man inte kunde lägga de små ifrån sig ngn längre stund. Sambon fick mata mig.. När babysittern och matsolen funkade, vilken lycka det varBell13 skrev 2015-09-20 19:34:01 följande:Vid den åldern ville Douglas också bara bli buren. Vi köpte en mamaroo innan han var född men den var han nöjd i 3 ggr. så jag sålde den på blocket för nån månad sen. Istället köpte vi en babysitter och den älskade han och blev en livlina för mig. Kommer ihåg att jag stundtals tyckte det var jobbigt att inte kunna lägga ifrån mig honom. Nu vid 5 mån sitter han gärna i sin läragåstol eller i sin matstol. Det blir bättre även om det är svårt att tro ibland
Kram -
Nä, det var inte öronen. Tack för info. Kramvillsågärna38 skrev 2015-09-21 11:02:13 följande:
Lelle - det har inte med mössa att göra det är en förkylning som sätter sig i örat. Näst vanligast efter förkylningar när det gäller barnsjukdomar. Tyvärr!! Kolla 1177. Står jättebra där. Alvedon och nässpray är bra om de har ont, blir värre om det är täppt och de ligger ner, de får var i örat, men barn under ett år ska alltid får antibiotika. Samma om trumhinnan spricker eller om man får på båda öronen. Är hon inte förkyld så är det nog inte öronen. Kram
-
Jag mår också illa av antibiotika. Tar alltid Trevis till som lugnar illamående, kanske funkar på din lilla också. Kramvillsågärna38 skrev 2015-09-21 11:05:59 följande:
Hur mår ni alla idag? Storasyster piggare här men blev åksjuk och kräktes då vi skulle åka och fika Vi hoppas iaf att det var åksjuka pga amimoxen. Annars är det magsjuka på g. Nu ber jag verkligen till Gud här av desperation!! Orkar inte med magsjuka också Men hon fick medicinen precis innan vi åkte och verkar inte må illa alls nu när vi är hemma så tror inte det är det. Håll tummarna!! Kram
-
Alice sover två pass om dagen, på förmiddag ca 1,5 timme och på eftermiddag ca 30-45 min och ibland omvänt, kortare på förmiddag och längre på eftermiddag. Hur är det för era små? Tror ni att det är bättre med ett längre sovpass på förmiddag eller eftermiddag?
-
Tack alla för att ni delar med er av sömnpassen! Jo faktiskt, här funkar det nästan alltid att styra :) så länge man rullar vagnen på grus så sover hon. Eftersom att jag slutar amma henne till sömns nu så tar jag eller au pairen promenader på förmiddag och eftermiddag. Hon sover alltid en halvtimme utan rullning men efter det måste man rulla vidare. När hon sov hemma tidigare så fick jag tutta om henne efter 30-45 min och behövde ligga kvar bredvid henne för att hon skulle sova vidare. Samma sal på kvällen tyvärr, vaknar alltid efter 45 min och behöver tuttad om. Snart ska jag sluta med det och då får hon dessvärre skrika sig till sömns.Irma01 skrev 2015-09-22 16:12:38 följande:Spelar nog ingen som helst roll. De sover så länge de behöver, det går nog inte att styra. Här är det också en längre o en kortare och det beror helt på vilken som blir den längsta. Inget jag har tänkt på alls faktiskt.
Kram
Kram