• lelle75

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Bell13 skrev 2015-08-23 19:53:45 följande:

Vill fråga en grej bara. Douglas är nästan igenom eventfasen 6 dagar kvar och jag tycker att han börjar bli lite mer harmonisk och idag lekte han t o m själv i ca 30 minuter i sitt babygym.
    Vi sover ihop i samma säng och hans pappa kommer alltid in när han vaknar. Igår och idag blev han livrädd och började gråta helt otröstligt när han sa god morgon till honom. Han fick gå ut ur sovrummet för han skulle lugna sig. Jag vet att vid ca 6 till 7 mån kan de bli blyga för människor utanför familjen men Douglas är ju bara 4.5 mån.
    Är detta nåt ni känner igen eller har varit med om?

Hade pappa glasögon på sig, keps eller en handduk virad runt huvudet? Alice blev rädd för oss när hon inte kände igen oss, med solglasögon eller när jag tvättade håret och hade handduk på sen.
  • lelle75
    Bell13 skrev 2015-08-23 23:11:59 följande:
    Hej Lelle,
    Nej inget sådant bara helt vanlig. När han kommer från jobbet kan Douglas vara lite blyg en stund men inte rädd som idag och igår smile4.gif
    Inget sånt här, Alice är lika pappig som mammig och har alltid varit det, vilket är väldigt skönt.

Brukar det komma ngn fas/tid då de blir mammiga eller pappiga?
  • lelle75
    linnea83 skrev 2015-08-24 06:08:23 följande:

Charlie blir 8 månader den 29:e..I 2 veckor har han vaknat vid 5.10 varje morgon..Spelar ingen roll när vi lägger honom..Igår vaknade han 4.10!Fattar ingenting :(.Han har haft bekymmer med tänderna då alla 4 uppe fram kommer nu.Men känns inte som det är därför..Han äter bra och verkar inte vara sådär vrålhungrig heller.Utan han verkar tycka att det är morgon då..Vi hade ju samma bekymmer innan men då la han sig tidigare (18).Vi har lyckats senarelägga så han har gått upp 6-6.30 vilket är toppen tycker jag.Men är helt knäckt nu!Vet liksom inte vad man ska göra :(.Senaste fasen är han ute ur så inte det heller.Någon som haft det likadant?
    Han sover fortf hela nätter med några undantag då han vaknar utav tänderna,då vaknar han mella än 22-02 och får mat och somnar om typ..
    Tänk att 40 min gör sån skillnad men jag känner mig som en zombie nu!Och såklart är maken inne och jobbar extra nu (annars är vi ju hemma bägge två då jag är sjukskriven).
    Blir tokig snart!Och värken är så jävla illa att jag mest vill gå och lägga mig och lipa :(.Sorry för negativt inlägg ;=).
    Idag är iaf 8 mån kontroll på bvc..
    Puss på er!

Vet hur det är tyvärr. Märkt av att varje månad ungefär så sover Alice lite mindre och så är det ju när de blir större. Sover han fortfarande samma tider på dagen och lika länge? Om du prövar att korta ner sovpass på dagen så kanske han sover längre på morgonen?
    Vid 5-tiden behöver Alice hjälp att somna om, vattenfallsmusiik, buffning, smekning, tutte etc Och man måste vara snabb annars vaknar hon till liv. Har du prövat att klappa honom och lägga honom till rätta så fort han vaknar (inte vänta några sekunder vilket man oftast gör då man är dööööd), pröva det annars. Och se till att det kolmörkt så att det inte är ljuset han vaknar av. Soluppgång var 5:26 imorse :)
  • lelle75

Vad tycker ni om att de små får titta på padda när de äter? Kan det vara skadligt, ngn som vet?

• lelle75
    Irma01 skrev 2015-08-26 15:21:51 följande:
    Hej,

Vi försöker undvika det så länge som möjligt. Har hört att upp till tre år så kan det faktiskt skada deras syn (tar det med en nypa salt och självklart beroende på hur länge de tittar på skärmen), jag vet inte om det stämmer men jag tror att det finns många andra saker man kan till än just paddan. 

Får jag fråga varför ni vill göra så? Har ni bekymmer när hon äter? Personligen vill vi att Victor äter med oss, då jag vill från start att iaf middagen ska tas tillsammans och vara en mysig familjstund. När han äter frukost, lunch o mellis så hinner han inte med annat än just äta då. Annars pratar jag med honom, sjunger ibland osv. 

Överhuvudtaget ska de små undvika alla typ av skärmar, men det är klart att alla har tittat på mobilen, dator eller TV. Victor får se filmer av sig själv och bilder ibland på telefon, då blir han helt exalterad men det är inte varje dag och verkligen bara korta stunder. Jag tittar inte på TV på dagen, iaf inte innan maken kommer hem så då tar han honom. Jag är ganska bestämd när det gäller allt sånt, jag vill absolut inte skapa ett beroende för tidigt, det lär komma tillräckligt snabbt ändå...

Hur mår ni annars?

Kram
    Vill verkligen inte att Alice ska få kolla på TV/video. Redan tidigt upptäckte vi att hon bara åt om hon var distraherad av ngt annat. Även om vi alltid äter tillsammans. Det jag upptäckte var att varje gång jag åt ute så slank maten lättare ner då hon hade folk runtomkring att titta på, ännu bättre när barn var i närheten. När pappa matade vid ett tillfälle hemma och hon inte ville äta så gjorde jag tittut en massa gånger och då åt hon, men slutade äta om jag slutade. På semestern fick svärisarna showa och de sjöng och gjorde imse vimse vid varje måltid för att hon skulle äta. När jag kom hem och var själv så insåg jag att jag inte kunde mata och showa samtidigt så tog till paddan och är nu fast i paddträsket och vet inte hur jag ska ta mig ur. Jag är ju så galet angelägen om att hon ska äta så att hon sover bättre på nätterna.

Inget vidare här tyvärr, bakslag igen. Ngn märklig nästäppa som infunnit sig igen. Som om att det fastnat ngt i näsan som inte vill ut. Hon gnuggar näsan och är irriterad sedan ett par dagar och givetvis stör det nattsömnen. Ska ringa VC imorgon.

Kram
  • lelle75
    linnea83 skrev 2015-08-26 22:53:16 följande:
    C har också varit sådär rätt mycket att han inte kan äta om inget "händer".Det bästa tipset jag har är att sätta på musik :).Funkar här varje gång ;).Favoriter just nu är Heroes och Guld och gröna skogar :=D.
    Alice älskar musik och lyssnar mycket. Men har inte prövar bara vid maten, ska testa. Tackar!
  • lelle75

Ngn mer som har fått knölar i bröstet pga av amning, är det vanligt tro? Ngn som vet hur man får bort det?

• lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-08-28 20:35:21 följande:
    Nä... Har du gjort mammografi? Kram
    Blev kallad när jag var gravid men gick inte då, ska ringa på måndag för ny tid. Kan det vara mjölkstockning, tror nog det då knölen är ännu större nu? Kan ju inte vara cancer som växer så fort..

Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-08-28 22:31:19 följande:
    Om du tror att det är mjölkstockning så duscha varmt och massera/handmjölka ur. Bröstet blir ju hårt isf då också. Eller kanske är det en inflammation i en mjölkgång? Kan ju även vara nån ofarlig cysta. Oavsett så testa amma eller pumpa. Är det stockning så behöver du ju lösa upp den. Men nog bra att du ringer på måndag med.

Har iaf tidigare funnits en bröstklinik på Sabbatsberg där man kan få tid snabbt om man har en knöl. Googla! Har en väninna som gick dit och fick jättesnabb hjälp. De gör både mammografi, ultraljud och biopsi om det behövs och man får svar snabbt. Hon hade en ofarlig knöl som läkaren där sedan även opererade bort.

Så länge som man ammar så kan ju mjölkkörtöarna ge små knölar pga stockning eller annat men när du slutar sen ska de inte finnas kvar.

Kram
    Duschade varmt precis men ingen skillnad. Bröstet är väldigt hårt men bara på ovansidan, kan det vara så?

Vet inte vad det kan vara men vill gå och lägga mig nu, men är rädd för att det blir värre om jag inte gör ngt åt det.
  • lelle75

Ser att ni pratat om bilbarnstolar, får läsa ikapp imorgon, mycket intressant. Vi som hade tänkt att köpa/kolla på det imorgon.

Kram

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015