• lelle75

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Judda skrev 2015-02-07 13:21:50 följande:
    Tack! Det känns underbart att hon äntligen är här efter nästan 9 år av väntan.

Jag hade väldiga problem med klåda, framför allt i händer och under fötter, mot slutet av graviditeten. De misstänkte hepatos och tog prover ngr ggr men de såg bra ut. Sista veckan lugnade det sig lite.

Ca ett dygn efter förlossningen kom det dock tillbaka värre än någonsin och inom ett dygn hade det flippat ut helt! Nässelutslag över hela kroppen, fingrar som prinskorvar, knölar under hela fötterna så att jag inte kunde gå, läppar och ögon svullnade igen, ledvärk i händerna och så fick jag frossa. Sov inte alls på ett par dygn, låg bara och kliade mig och grät. Och mitt i detta skulle jag försöka få igång amningen med Doris som bara ville snutta längst ut på vårtan. Kunde inte ens hålla i henne till slut för händerna gjorde så ont.

Avdelningsläkarna visste inte vad de skulle göra så på torsdagen (då var hon 3,5 dygn) tog de dit en hudläkare från Sahlgrenska som fick titta på mig. Fick utskrivet Betapred (kortison) och allergitabletter och det gjorde susen, på ett dygn var det borta och vi åkte hem på fredagen.

Dessvärre hann jag bara precis börja trappa ned kortisonet innan det blossade upp igen. smile4.gif Så i förrgår satt jag här med samma kli och händer som värkte och försökte få till amningen och bara grät. Fick till slut komma akut till SU hud igår och nu är jag satt på en treveckors kortisonkur och det är för tillfället helt borta. Så äntligen känns det som att jag kan fokusera på amningen, men nu är jag rädd att det redan är för sent. Hon är 12 dagar nu och får ersättning i flaska efter varje amning. Känns som att hon suger sämre på brösten nu för att det går så lätt i flaskan. Hon tar liksom inte i känns det som. smile4.gif
    Stackare, det låter verkligen jobbigt! Hoppas att det löser sig med amningen! Kram
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-02-07 16:30:55 följande:

Hej!

Bell 13, jag kommer inte ihåg mina SF mått men jag fick göra ett extra TUL (förmodligen för att BM vikarie tog mått på ett annat sätt och det diffade en del), och Victor är född vecka 40+2 och vägde 3,670...

Azurea, trygg handsa är det många som har pratat om, de är väldigt dyra dock. Fick tips av en kompis av Skandia också. Pinsamt nog har vi inte hunnit med det än, ska verkligen ta tag i det nu!

Idag var vi på babysim och Victor fick dyka för första gången. Första omgången gick fint, han såg lite förvånad ut, efter andra grät han lite men det gick snabbt över när vi distraherade med en leksak smile1.gif

Ska bli spännande nästa vecka att se vad vi ska göra!

I kväll har vi kompisar på middag, ska bli trevligt. Hann också med en hundpromenad i solen, vad mer kan man begära?!

Trevlig lördag kväll på er tjejer!

Irma, berätta gärna mer om babysim hur det fungerar. De små kan ju inte simma, håller du Victor då eller flyter de på ngt sätt? Dyka låter avancerat :) hur går det till. Konstiga frågor men har inte hört om babysim tidigare.
  • lelle75
    lelle75 skrev 2015-02-07 22:08:22 följande:
    Jag hittade ett papper hemma med våra underskrifter som gick bra, kolla om du har ngt hemma och kolla om det duger. Fråga Riga annars.
    Alltså ett papper som vi skrev på som kliniken ville ha, vi fick kopior. Tror att det hette consent (medgivande).
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-02-07 22:29:18 följande:
    Ja, man simmar med dem. Bassäng är inte så djup, så själv bottnar du. Man håller de små i olika ställningar och vänjer de vid vattnet. Nu var det lektion 4 och dyka är att du håller barnet med ansiktet mot dig med dina armar utsträckta, räknar till tre, lyfter upp barnet och sedan ner under vattnet mot dig och upp igen. Inte alls farligt, de är inte under vattnet mer än 2 sekunder typ.

För oss är det viktigt att han vänjer sig vid vattnet och är bekväm i den element och dessutom är det en mysig stund. Viktigt dock att man själv är lugn o njuter då din inställning påverkar barnet. Signalerar du oro eller att du tycker det är jobbigt/farligt så märker de det tydligt.

Vi går på vattenhuset och är nöjda. Liten bassäng och 6-8 deltagare.

Vi kör varann vecka, dvs nästa lördag är det Victors pappa som får simma och jag tittar på!

Lektionen är inte mer än 20 min, sedan får man vara kvar en stund i bassängen. De blir rätt trötta av det!

Har inte så mycket aktiviteter med honom, men den och vi ska kanske börja på baby rytmiken med några andra mammor.

Men hos oss ska de vara 5 månader för det.

Kram.
    Alice älskar ju att bada så det låter som ngt för henne :) har ju varit så turbulent här så inte tagit tag i sådana saker ännu. Är vattnet 37 grader då? Fryser de inte när de kommer upp ur vattnet? Hur sent kan man börja med babysim?
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-02-07 22:57:46 följande:
    Nej, vattnet är mellan 32 och 34 grader och det är inte minsta problem, ingen av barnen i vår grupp fryser. Man har ju med sig en handduk så det är inte så att de står i sina badbyxor ute länge och fryser. Badbyxor finns på babyhuset t.e.

Om du bor i Stockholms område kan jag rekommendera Vattenhuset. Finns på olika ställe, Vattenhuset.se

Man kan börja från 3 månader upp till 10 i första steget, men det blir lättare för dem ju tidigare då det blir svårare när de blir mer medvetna. Vi har en kille som är 10 månader och det är han som tycker minst om det.

De andra kör fortfarande på en del reflexer.
    Merci Irma! Kände inte till vattenhuset ska spana in deras hemsida. Alice blir fortfarande ledsen varje kväll efter sitt bad hemma då hon fryser när hon kommer upp ur vattnet så vågar inte riktigt ännu att ge mig iväg på babysim. Kram
  • lelle75
    johjen skrev 2015-02-08 13:43:47 följande:

Som sagt en vän är försäkringsmäklare och trygg hansas barnförsäkring skulle tydligen vara bäst..

Trygg Hansa ringde mig och de sa också att de var bäst (men minns inte varför).
  • lelle75

Vilken alvedon har ni till era små? Droppar eller suppar? Tro ni att det är bättre med suppar om de har känslig mage?

Tyckte jag läste att alvedon kan tas efter vacciniatinssprutorna? Tar man även det när de har feber?

• lelle75
    Judda skrev 2015-02-08 18:44:59 följande:
    Ja det har varit en rätt tuff start känns det som, känns lite tråkigt men det är ju bara att se framåt. Den första veckan i hennes liv är ju trots allt bara en av väldigt många kommande!

Har satt kl på 8.00 imorgon och ska ringa och boka tid på amningsmottagningen. Vill verkligen få amningen att fungera, men nu känns det mer och mer som att den dumma ersättningen håller på att tränga bort amningen helt. Är rädd att hon fått tuttförvirring av flaskan också. Då har vi ändå köpt en Calma som ju ska vara som att amma. Fast man märker ju att det går ruskigt mkt fortare ur den också än ur bröstet.

Just som jag tycker att det går lite framåt så blir det ett bakslag. Igår kväll sög hon lite ordentligt utan att somna för första gången typ någonsin. Lyckades även sitta och amma henne i soffan när vi kom hem, men idag är det skit igen. smile4.gif
    Så fort hon visar minsta tecken till sugvilja så har jag givit henne bröstet. Det tar ett litet tag ibland men lyckas få henne att ta bra tag iaf, men sen går det bara typ 30 sekunder så börjar hon somna. Jag petar, klämmer i handflatan, krafsar henne under fötterna, pratar etc etc men idag har hon ändå somnat inom 5 min och spottat ut bröstet.

Delproblem nr två är att hon inte suger ordentligt heller, hon snuttar mest och får suga 15-20 sug innan jag hör ngn klunk. Känns som att hon inte alls fattat att brösten är lika med mat. smile4.gif

Någon som vet vad man gör?
    När vi gav flaska drog jag ur den ur munnen efter ca 5 sek, och sen in igen, för att det skulle gå ännu långsammare, kan vara värt att testa. Nu ger vi bara bröstmjölk. Fasade ut genom att ge 10 ml ersättning mindre varje dag. Hon var inte alltid så nöjd men det gick att avleda med ett bad (eller pröva att avleda med ngt som hon tycker om, bärsele kanske). Sen när mjölken har kommit igång menar jag. Lycka till!
  • lelle75
    Judda skrev 2015-02-08 18:56:36 följande:
    Tack så mkt! Känns underbart att hon äntligen är här!

Vad var det som strulade med amningen för dig? När började ni med tillägg? Kör ni kopp eller flaska? Vi använde koppen första veckan, men det drällde så mkt utanför så man visste aldrig vad hon fick i sig och när vi var på återbesök på BB så rekommenderade de att köpa en Calma-flaska så den matar vi med nu, men jag har börjat ångra mig lite då det känns som att den kanske förvirrar henne.

Hur har ni lyckats trappa ned ersättningen? Vi har försökt improvisera lite och ge 65 ml efter "amningarna" om hon fortfarande signalerar hunger/sugbehov, men idag har hon varit så himla slö så jag oroar mig att hon får i sig för lite. Sen när det blir kväll verkar hon jättehungrig och blir aldrig nöjd så då äter hon 100 ml eller t o m mer och sen har hon sovit 4-6 h i streck under natten. Brösten får med andra ord ingen stimulans alls och kommer väl knappast öka produktionen...

Hur har ni fått ihop allt? Det känns så himla krångligt! Hur gick viktkontrollen? Suger din Leo ordentligt när han väl ammar iaf?
    Trodde också att Alice var ner hungrig på kvällen då hon var gnällig men det visade sig att hon var trött/övertrött. De flesta spädisar blir ju tröttare på kvällen. Viktigt är att väga henne ofta, då vet du om hon går upp i vikt spm hon ska och då vet du att hon får tillräckligt. Min bvc hade öppet hus en gång i veckan för vägning.
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-02-10 19:02:23 följande:

Lilla Lovisa har gjort sin första förflyttning!! smile1.gif När jag lagade middag låg hon i babygymmet och jollrade. Några minuter senare när jag tittade på henne igen låg hon på golvet 1,5 meter ifrån gymmet. Vet inte hur det gick till men gissar att hon rullat dit. Hon såg väldigt nöjd ut iaf smile2.gif Ha. Ha!!

Tänk att msn blir så glad för dessa små framsteg, du måste varit förvånad gissar jag.

Alice skrattar väldigt ofta och verkar vara en glad liten prick förutom när hon har ont i magen och nästäppan på natten. Det räcker att man säger hej alice så skrattar hon. Men det kanske alla bebisar gör?

Så tråkigt bara att hon inte gillar vagnen nu när det är så fint väder. Jag som dessutom har skaffat en ny tunn åkpåse. Verkar bara vara jag som har ett sådant ovanligt barn, om hon kunde ta napp så skulle det nog funka men hon verkar ha svårt att somna utam tutte i munnen.

Har märkt att Alice har fuktiga händer och fötter, har de redan hand och fotsvett?
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015