Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
Jag hade väldiga problem med klåda, framför allt i händer och under fötter, mot slutet av graviditeten. De misstänkte hepatos och tog prover ngr ggr men de såg bra ut. Sista veckan lugnade det sig lite.
Ca ett dygn efter förlossningen kom det dock tillbaka värre än någonsin och inom ett dygn hade det flippat ut helt! Nässelutslag över hela kroppen, fingrar som prinskorvar, knölar under hela fötterna så att jag inte kunde gå, läppar och ögon svullnade igen, ledvärk i händerna och så fick jag frossa. Sov inte alls på ett par dygn, låg bara och kliade mig och grät. Och mitt i detta skulle jag försöka få igång amningen med Doris som bara ville snutta längst ut på vårtan. Kunde inte ens hålla i henne till slut för händerna gjorde så ont.
Avdelningsläkarna visste inte vad de skulle göra så på torsdagen (då var hon 3,5 dygn) tog de dit en hudläkare från Sahlgrenska som fick titta på mig. Fick utskrivet Betapred (kortison) och allergitabletter och det gjorde susen, på ett dygn var det borta och vi åkte hem på fredagen.
Dessvärre hann jag bara precis börja trappa ned kortisonet innan det blossade upp igen. Så i förrgår satt jag här med samma kli och händer som värkte och försökte få till amningen och bara grät. Fick till slut komma akut till SU hud igår och nu är jag satt på en treveckors kortisonkur och det är för tillfället helt borta. Så äntligen känns det som att jag kan fokusera på amningen, men nu är jag rädd att det redan är för sent. Hon är 12 dagar nu och får ersättning i flaska efter varje amning. Känns som att hon suger sämre på brösten nu för att det går så lätt i flaskan. Hon tar liksom inte i känns det som.