• lelle75

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Judda skrev 2015-02-21 15:29:21 följande:

Lelle - Usch så jobbigt det låter! Stackars lilla Alice, och stackars er! Jag blir förtvivlad när Doris inte går att trösta efter ngr min skrik, kan bara föreställa mig hur ni har det. smile4.gif Hoppas det blir bättre snart. Kram

Själv känner jag känner mig helt knäckt. ???? Har ju kämpat som en tok med amningen sen förra helgen nu. Trappat ner ersättningen ganska mkt vilket resulterat i att Doris legat vid bröstet timme efter timme, framför allt på kvällarna. Känner att mjölken ökat, (brösten spänner.) kanske mina 4-5 koppar amningste om dan har hjälpt. Men Doris bara somnar (tack för era tips, men jag har redan testat allt) eller blir frustrerad och rycker och sliter och kastar med huvudet. Jag känner mig värdelös som inte kan få det att funka och har gråtit i tre dagar nu. ????

Fick nog och bokade ny tid på amningsmott igår och som jag befarade har hon börjat gå ner i vikt igen. ????

Tycker så fruktansvärt synd om henne. Känner mig hemsk som svälter henne bara för att jag vill amma.

Vägde henne före o efter amning också och efter 25 min (ovanligt vaken) amning hade hon bara gått upp 15 g.

BM sa att jag gör allt jag kan, Doris har bra tag och BM tyckte att hon jobbade rätt när hon suger men det finns ju inget jag eller ngn annan kan göra för att få henne att ta i mer.

Så BM sa att vi inte har ngt val. Vi måste ge henne ersättning regelbundet igen och så får jag ställa in mig på att "hobbyamma" som hon sa. Amma utan press när det känns bra och avslappnat. Jag bröt ihop. ????

Pumpa går inget vidare heller. Jag är väl en sån som har svårt att släppa mjölk till pumpen. Så det är väl "bara" att försöka ställa in sig på att hon kommer att bli en ersättningsbebis och amma för mysets skull bara och om polletten helt plötsligt trillar ner för henne en dag så gör den det. Känns som det totala misslyckandet. ???? Vill kunna njuta av att äntligen vara mamma men just nu känner jag mig bara deppig.

Tycker inte att du ska ge upp redan. Det var precis samma med Alice i början, hon gick ner i vikt och sen plötsligt vände det. Hon somnade också vid bröstet och det var svårt att väcka henne. Och på kvällen när mjölken sinade slet hon i brösten och gnällde. Du kanske bara ska ge mer ersättning på kvällen?
  • lelle75
    Tessie77 skrev 2015-02-21 15:32:16 följande:

Hej tjejer

Får man hoppa in här? Har en 3,5 mån tjej som vi fick på 3:e IVF försöket. Jag kikade lite på er gravid tråd men vågade aldrig hoppa in, har missfall och MA i bagaget, så ville inte jinxa något... Men nu är hon här!

Välkommen Tessie!

Hur yttrade sig koliken? Skrek hon vid amning som min Alice gör? Testade du minifom?
  • lelle75
    glader skrev 2015-02-21 21:45:13 följande:
    Detta har du säkert redan läst Lelle?

www.amningshjalpen.se/19-har-far-du-hjalp/tidigare-fragor-och-svar/174-tidigare-fragor-skrik-vid-amning

Vi gav också minifom direkt i munnen, det gick precis lika bra så det är säkert inte det smile1.gif
    Hade inte läst denna , tack glader. Det som händer är att hon skriker precis innan hon pruttar. Hört att minifom kan ge mer gaser, kanske är hon extra känslig. Kan också vara så att hon ibland får för mycket mjölk då hon sätter i halsen och ibland för lite och blir arg för det (och då tror man automatiskt att hon har ont).
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-02-22 10:29:46 följande:

I natt fick vi en härlig långpass från kl 22 till kl 04. Så skönt! Pigg o glad runt halv sju och snackade en halv timme själv i sin säng. Lät riktigt roligt smile5.gif

Idag ska vi träffa några kompisar på "kakslottet" aka Taxinge slott, perfekt utflykt med detta tråkigt väder!

Hoppas ni får alla en bra dag!

Johjen, hur mår du? Är det bättre med huden?

Lelle, hur sov ni i natt? Tror att Glader har rätt, det låter mer som om Alice är arg o frustrerad och inte att hon har ont. Vad säger de på Amningshjälpen?

Vsg, hoppas ni har en härlig helg med svärisarna.

Kram alla mammor!

Rätt bra natt, hon blev riktigt täppt först vid 6-tiden, kanske det öppna fönstret som hjälper lite, öppnade lite mer i natt.

Ja, hon har nog inte alltid ont i magen och just idag har det varit bra i magen. Ger mindre minifom nu, tror att det är problemet att hon har fått för mycket vissa ggr och då kommer pruttar hastigt och det gör ont.

Kram
  • lelle75
    Tessie77 skrev 2015-02-22 10:55:41 följande:

Hej alla

Vad gulliga ni är här! Mysigt att läsa era inlägg!

Koliken har varit kämpig, när det var som värst skrek hon em/kväll i ca 5 tim nästan varje kväll. Men vissa dagar kunde det starta redan på eftermiddagen. Hon har ont när hon ska fisa, så mycket gaser i magen. Oftast hade Tyvärr har inte miniform hjäpt alls, snarare ännu värre. Vi ger henne Semper magdroppar. Det enda som har hjälp är strikt diet för min del plus mycket sjal/bärsele så raparna kommer upp. Jag har även bara ammat henne liggande, då kommer mjölken saktare, hon sväljer mindre luft och sen dubbel rapat henne.

Hur mycket minifom gav du när du testade?

Hur ammade du henne liggande, låg ni båda på sidan mot varandra?

Har en känsla av att detta hjälper för Alice, att det gör inte lika ont när hon får tryck på magen (då hon ligger mer på mig)

Hur var din kost, uteslöt du även mjölkprotein?
  • lelle75
    Tessie77 skrev 2015-02-22 15:10:15 följande:
    Jag har uteslutit mjölkprotein i 10v, doktorn som vi gick till sa att det tar 2v innan mp lämnar min kropp sedan 2v för hennes tarmar att läka om hon nu hade allergi, vi märkte ingen skillnad dock men jag uteslöt det ett tag till, kändes inte värt att testa eftersom hon hade så mkt kolik iaf. I princip åt jag bara ren mat, kött, fisk, kyckling, pasta, potatis, ris, bulgur, banan, sallad, gurka, avokado samt havre produkter, typ havremjölk, kryddade bara med salt & peppar. Allt annat reagerade hon på, jag testade också 2v utan spannmål men märkte ingen skillnad, däremot så kan jag bara äta vitt bröd, fullkorn reagerar hon fortfarande på.
    Såg ditt inlägg om kosten nu :) Skönt att höra det där om fullkorn, tror att Alice reagerar på det också samt knäckebröd. Så jag äter bara vitt bröd jag med. Tror också att hon har kolik men att minifom hjälper (i liten dos)
  • lelle75
    Tessie77 skrev 2015-02-22 17:43:42 följande:
    Gav mellan 5-20 droppar, vi testade lite olika men det gav inget resultat.

Vi ligger på sidan mage mot mage, att amma/suga hjälper henne också att prutta. Annars har det hjälpt att lägga henne med magen ner över mina ben, också ett bra sätt att få ut fisar ????.

Hur gammal är din Alice?
    Tack för tips! Alice är tre månader. Hon hade jätteont vid 3 veckors ålder men minifom hjälpte efter ett par dagar men tyvärr så blev hon dålig igen vid ca 2 månader och en vecka gammal, så konstigt. Verkar som om att hon får ont när gaserna kommer ut.
  • lelle75

Hur lång tid tar det för er /eller hur lång tid tog det vid tre månader att natta era små?

Idag lade vi oss i sängen runt 20:00, Alice på bröstet för att amma. Det brukar ta minst två timmar innan hon sover så djupt så att jag kan lägga henne i hennes egen säng. Lade precis över henne men hon vaknade till. Tidigare funkade det att stoppa lillfingret i munnen och min hand på hennes bröst men det funkar inte sedan ngn månad tillbaka. Hon vill tillbaka till bröstet. Hon somnar om fort vid bröstet men vaknar till ibland för att sutta lite.

Tar nattningarna kortare tid så småningom? Eller tar det ca två timmar för alla (ibland längre om hon har ont i magen).

• lelle75
    Irma01 skrev 2015-02-22 22:23:14 följande:
    Det där är ju jättesvårt att jämföra...alla barn är ju olika. Vi var tvungna att ändra våra rutiner när Victor blev för uppspelt för att amma i lugn o ro innan läggning, det var kanske när han var 3,5-4 månader. Han tittade runt i stället för att äta, nu ammar jag honom innan han går upp för ombyte och nattning. Ofta är det pappan som tar nattningen, och oavsett fungerar det på samma sätt. Vi lägger honom i spjälsängen, han är trött men vaken, vi säger god natt och gör ut ur rummet. Han somnar väldigt snabbt. Skulle han skrika så går en av oss in och visar sig, lägger en hand på magen och lugnar så går vi ut igen. Det händer dock nästan aldrig.

Men han har aldrig varit i behov av bröstet för att somna, så det är ju lättare. Sedan har vi varit noga med att inte t.e ta upp honom så fort han låter lite, men avvakta och se om han kör i sömnen eller somnar om själv.

Sedan har sömnen varit varierande beroende mest på de utvecklingsfasen han har och går igenom. Men för det mesta sover han en lång pass först (från kl 19 till allt mellan 23 och 01.), och sedan vaknar han varje tredje eller fjärde timme. Förutom i de värsta delar av en fas då han kan vakna varann timme. Ammar och somnar om i sin egen säng.

Så nej, hör har nattningen aldrig tagit 2 timmar och därför har jag svårt att säga när det blir bättre.

Kanske en ide att prova att amma innan läggning och ändra rutinen om du tycker att det är jobbigt? Kanske amma och sedan låta pappan natta henne och se hur det fungerar? Bars spånar lite.

Hoppas ni får en god natt sömn iaf!

Kram
    Just nu så känns det omöjligt att pappa skulle kunna natta. Han har försökt att vagga lite, ögonlocken åker ner men hon somnar inte. Vi har prövat att bara lägga ner henne men hon gallskriker. Verkar som om att hon är väldigt tuttberoende. När hon inte sover tillräckligt djupt så vaknar hon och letar efter tutte. Känns väldigt svårt det här. Vet inte hur jag ska ändra detta beteende.
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015