• lelle75

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

villsågärna38 skrev 2015-02-05 09:30:45 följande:
    Men hon kan kanske somna vid bröstet och sen läggas över till pappa? Så har vi gjort under de mest mammiga perioderna. Då Lovisa varit sjuk och bara velat ligga hos mig på kvällen och jag har behövt komma ifrån och få lite egen tid. Då har pappa lagt sig i sängen med henne då hon somnat (vaknade med en gång om hon sov själv då). Hade hon bara somnat in ordentligt så funkade det jättebra trots förkylning och täppa. Kan ju även funka att göra så på natten om man inte får sova. Bara ett tips smile5.gif
    Det har vi inte provat, men har märkt att när hon sover i famnen med kudde under armen så släpper hon tutte till slut och borrar ner huvudet i kudden och det känns otäckt att sova så ifall att hon inte skulle få luft. Kram
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-02-05 09:42:24 följande:

Hej på er,

Johjen, ja, det är typiskt att när de väl sover så vaknar man själv orolig och undrar vad som händer! Iaf, bara att gratulera ovh njuta av att Adam sover längre smile1.gif

Hoppfulla Fia, det låter som en bra idé med att låta Olle sova med pappa. Kommer säkert att fungera, jag tror också att det är svårare för de små att komma till ro när maten finns så nära!
    Vi har iaf märkt på dagen att det är inga som helst problem för Victor att inte äta på 4 timmar när han är med sin pappa. Är jag hemma vill han äta oftare.

Lelle 75: kan du inte när du har ammat och Alice har somnat i nestet byta rum med pappan? Eller vaknar hon då? Att bara få en natt med 4-5 timmar sömn gör väldigt mycket, men ni har säkert redan prövat detta?

I morgon ska vi till BVC för samtal, ska bli väldigt intressant att se hur längd o vikt ligger nu, har inte varit där på länge! Igår hade vi så trevligt på vår mamma lunch, jag har verkligen tur att ha så många härliga mammor i området smile1.gif

Nu ska jag försöka mig på en kortare promenad med vahn o hund...lär bli en rejäl träningspass!!

Önskar er alla en trevlig dag!

Jo, vi har prövat det och det funkar om hon lyckas somna själv i god tid innan 00:00 men det är inte så ofta, dessutom vaknar hon lätt en halv timme senare (men somnar om snabbt endast vid bröstet). Jag ligger i andra rummet och kan inte slappna av för jag vet att hon kan vakna snart. Det krävs ju då att hon ska somna i tid, annars ligger vi båda vakna till 2-3 helt i onödan och det är bättre att ngn av oss får sömn så att markservicen underhålls. På tidigmorgon går det inte att pappa sover med henne då hon kan vakna, var 10:e minut upp till en timme. Hon sover aldrig längre än en timme själv på morgonkvisten men somnar om direkt vid tutten. Tyvärr så har pappa ingen tutte men jösses vad han önskar det, för det är det bästa han vet att ha dottern i sin famn. Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-02-05 10:09:48 följande:
    Förstår! När hon sover på min arm lägger jag henne på ryggen då hon somnat. Hon ligger ju på min arm också så hon kan inte borra ner huvudet då smile1.gif men testa pappavarianten!! Kram
    Önskar att det gick men Alice blir ju täppt när hon ligger på ryggen. Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-02-05 11:11:17 följande:

Hej!

Ni som har problem med skrikig bebis och magont. Byt till nån av dessa D-vitamindroppar!! Har hört flera bebisar som reagerat med regelrätt kolik. Det är inte oljan de inte tål utan konserveringsmedlet (fullt med E:n i den man får av Bvc, usch!!). Dessa två nedan är utan E-ämnen. Jag gillar ju ekologiska varor och inte förtjust i E-tillsatser så ska byta med en gång även om vi inte har problem med kolik här.

www.apotea.se/dunmedic-d-vitamin-olja-80ie-per-droppe-25-ml

www.apotea.se/semper-d-vitamindroppar-10-ml

Tack, det ska jag beställa bums! Har ju bytt till vattenlösliga men de kanske inte är bra heller. Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-02-05 11:11:17 följande:

Hej!

Ni som har problem med skrikig bebis och magont. Byt till nån av dessa D-vitamindroppar!! Har hört flera bebisar som reagerat med regelrätt kolik. Det är inte oljan de inte tål utan konserveringsmedlet (fullt med E:n i den man får av Bvc, usch!!). Dessa två nedan är utan E-ämnen. Jag gillar ju ekologiska varor och inte förtjust i E-tillsatser så ska byta med en gång även om vi inte har problem med kolik här.

www.apotea.se/dunmedic-d-vitamin-olja-80ie-per-droppe-25-ml

www.apotea.se/semper-d-vitamindroppar-10-ml

Bvc sa dock att det kan vara bättre med vattenlösliga, har du hört ngt om det? Dessa verkar vara oljebaserade.

Hoppas att de inte behöver förvaras i kylskåp, det behöver man med de vattenlösliga.
  • lelle75
    Danisen skrev 2015-02-05 12:05:14 följande:

Maja sover på sidan nu när hon är förkyld. Det fungerar kanon. Inte lika täppt och inte lika slemmigt i halsen då.

Ligger hon kvar på sidan av sig själv eller gör du ngt för att hon ska sova så? Det enda som funkar för Alice också men tyvärr så vill hon till ryggläge, trots att hon har en sidokudde. Brukar funka bra när hon sover djupt första passet att ligga kvar på sidan.
  • lelle75
    Danisen skrev 2015-02-05 22:50:45 följande:
    Hon sover i babynest och nu när hon varit förkyld så har jag rullat ett täcke och lagt på ena sidan bakom ryggen då, så det blir mindre plats sen en kudde under huvudänden så där är lutning med. Har väntat med att lägga ner henne tills att hon sover djupt för då ligger hon lättare kvar på sidan. Prova å se om det fungerar smile1.gif hoppas att du förstår hur jag menar.
    Ahh, jag förstår, kanske ska testa det. Men funkar nog bara om hon sover djupt, sett att hon skruvar sig i nestet och vill sträcka ut sig.

Spelar det ngn roll när på dygnet man ger D-droppar och om de reagerar hur långt ungefär tid tar det, kan det ta ett dygn.
  • lelle75
    Hoppfulla Fia skrev 2015-02-06 07:33:19 följande:
    Fy, ja då blir ju natten för dig väldigt kort. Det slutar väl med att vi får gå och lägga oss kl 19:00 med våra små. Styrkekramar
    Jag ligger i mörkt sovrum mellan 20:00-10:30, galet trist. Börjar med nattning vid 19:30 med bad och sedan vid 20:00 ammas hon och brukar somna vid bröstet 15 min senare. Men kan inte sova själv förrän 23:00-23:30 (sedan ett par nätter så framsteg) innan vid 2:00-3:00. Om vi inte lägger henne vid 20 så brukar hon skrika så skönare att ligga i ett mörkt och tyst sovrum med henne på bröstet. Från ca 23 sover hon rätt djupt ca 2-4 timmar (de senaste dagarna). Efter ca 3-tiden på natten har hon svårt att somna själv (trots att hon ligger på sidan och inte störs av nästäppan) hon vaknar snabbt efter att jag har lagt ner henne. Ngn som har tips på vad jag ska göra? Blir detta bättre vid tre månader, att de sover djupare?

Inatt fick jag sova fyra timmar på raken, helt underbart! Men efter det, inget mer. Alice vill dock ligga i sovrummet fram till ca 10:30 och sova på mig.
  • lelle75

Tack, jag ligger bredvid henne, hon sover i en crib och jag med huvudet nästan där i. Tänkte samma imorse och lade min hand på bröstet, det funkade men hon skruvade på sig ibland men sov vidare, så det funkade, tyvärr så sover man inte själv då.

• lelle75
    johjen skrev 2015-02-06 10:03:14 följande:
    Usch då! Hoppas du får sovit lite nu på förmiddagen och får en fin dag med Lovisa. När hämtar och lämnar du på förskolan? Jag fick väcka Adam i morse efter han sovit 8 h i sträck då brösten sprängde... smile2.gif Vet ju att denna sömnlycka inte vara för evigt och kunde knappt tro att det var sant när han sov så här i natt också. Håller han på så här några nätter till så kanske jag hinner återhämta mig efter de senaste månadernas sömnbrist.. smile5.gif

Kram
    Vilken dröm, hoppas att det håller i sig!!!
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015