• Vippsi

Omöjlig kamp om mitt kejsarsnitt?

Jag och min sambo kom nyss hem från vårt första samtal hos Amandabarnmorskan (det heter Aurora på de flesta andra ställena har jag förstått). Jag är livrädd för att få förlossningsskador i underlivet, och vill därför ha ett kejsarsnitt (uppskattar gärna om jag slipper påhopp om detta..) för att jag ska slippa all ångest och vara glad att vi ska få ett barn. Jag förstår såklart att det kan uppstå förlossningsskador av ett kejsarsnitt också. Jag har läst på om allt som finns att läsa på om de olika förlossningssätten, så jag har bra med koll på vad det är jag ger mig in på.

Grejen är bara att hos Amandabarnmorskan så blev hela samtalet (som jag trodde skulle vara som ett psykologsamtal) en övertalningskampanj, och jag fick höra att jag inte kan komma och säga att jag inte "vill" föda och tro att jag ska få ett kejsarsnitt. Att det aldrig kommer gå igenom. Jag hade verkligen försökt att förklara att så var inte fallet, att jag inte tror att ett kejsarsnitt är någon lätt utväg (tvärt om), att jag är RÄDD och att det inte handlar om någon fåfänga eller att jag skulle vara "too Posh to push". Jag berättade att jag var påläst om ämnet från båda håll, och att jag inte har gjort något lättvindigt beslut utan verkligen tänkt igenom detta. Vi blev lovade en tid med en läkare (som fattar beslutet), men det känns ändå så himla ledsamt att vi fick komma till en så osympatisk människa.. Är det någon mer som har erfarenhet av en liknande situation? Hur gick det för er? Eller är det någon som har tips inför mötet med läkaren (för att inte låta som att jag "bara inte vill" föda)? Är det värt att byta Amandabarnmorska, när vi bara ska gå på ett möte till innan vi får träffa läkaren?

Känner mig så ledsen och trampad på :(

• Svar på tråden Omöjlig kamp om mitt kejsarsnitt?
  • Janna84
    Nixe skrev 2015-01-28 18:47:43 följande:

äh, skitsnack! du jämför en normal, snabb vaginal förlossning utan komplikationer öht med ett planerat snitt. vad du inte räknar in är hur kostnaderna plötsligt skenar förbi en snittkostnad om det blir ett utdraget förlopp som avslutas med komplikationer eller med ett akut/urakut snitt. då kan jag säga att priset för ett planerat snitt bleknat för länge sedan. dessutom så räknar man heller inte med kostnaderna för att reparera underlivsskador, för samtalsstöd efter en traumatisk förlossning osv i den kostnaden, trots att de hör ihop. de allra flesta VILL faktiskt föda vaginalt så det finns inga som helst indikationer på att snittfrekvensen skulle rasa iväg bra för att man skulle få välja själv. dessutom sa min förlossningsläkare själv för bara nåra veckor sedan (när hon beviljade mitt snitt) att inställningen gör stor skillnad men att det inte är ngt hon kan säga till vem som helst för det är tabu. men hon menade att är man negativt inställd till en vaginal förlossning går det i många fler fall åt helvete på någon eller flera punkter. och sm sagt, sånt kostar också - det hamnar bara lustigt nog i en annan statistik.

Det är inte skitsnack. Även planerade snitt går fel och då skenar också kostnaderna. Planerade snitt är dyrare än vaginala förlossningar oavsett om man kalkylerar in eftervård eller inte. Prisexempel jag gav är endast beräknat på planerade snitt, akuta snitt är betydligt dyrare.
  • Nixe
    Lilla Fjun skrev 2015-01-29 21:30:22 följande:

[quote=74764215][quote-nick]Nixe skrev 2015-01-28 23:01:13 följande:[/quote-nick]

Vill bara tillägga att det inte finns några vetenskapligt fastslagna bevis alls som pekar ut att man riskerar allergier i högre grad vid snitt. Och andningsstöd förekommer även efter vaginala förlossningar. Förra helgen intuberade vi två bebisar som fötts vaginalt pga påverkade lungor, sen har vi en del som "bara" behöver cpap eller syrgas på grimma i ett par timmar eller i värsta fall dagar. Så man är långt ifrån garanterad ngt alls vad man än väljer tyvärr. Det gäller att ha tur helt enkelt.

[/

Givetvis finns det bebisar som behöver andningsstöd efter vaginal förlossning också men frekvensen av bebisar som behöver syrgas, neopuff och cpap är betydligt högre vid kejsarsnitt.

Det pågår studier angående att bebisar som koloniseras av de naturligt förekommande mjölksyrebakterierna i vagina samt bakterier från ändtarmen i samband med vaginal förlossning minskar risken för vissa allergier. Snittbarnen missar denna exponering och sannolika skydd.

Läs gärna denna review-artikel som uppfyller alla krav på vetenskaplighet, kan laddas ner gratis via PubMed.

I den redovisas fakta om de komplikationer som kan uppstå vid kejsarsnitt.

Kulas T, Bursak D, Zegarac Z, Planinic-Rados G, Hrgovic Z. New Views on Cesarean Section, it's Possible Complications and Long-Term Concequences for Children's Health. Med Arch 2013; 67(6):460-463.

Du hänvisar till en review artikel. Med andra ord en artikel som inte har ett eget forskningsunderlag utan som endast granskat och sammanställt andras studier från skilda delar av världen där vården skiljer sig åt och där planerade snitt klumpas samman med både akuta och urakuta. Alltså går den inte att applicera på en jämförelse mellan vaginal förlossning och planerat snitt. Vi fick inte ens använda oss av sådana artiklar när jag skrev min c-uppsats så jag kan inte påstå att jag skulle hylla den som faktakälla direkt även om den tar upp intressanta synvinklar. Den bevisar alltså precis ingenting egentligen. Sen vet jag även att studier pågår där man undersöker om man kan ge snittbarn samma "dos" av de goda bakterierna så det ska bli intressant att följa upp. Sen behöver jag inget tips om var jag kan läsa lite om komplikationer vid snitt eftersom jag dagligen arbetar med just komplikationer från vaginala förlossningar och snitt. Det är vad jag är utbildad inom och jag har även jobbat på gastrokirurgen innan samt på op och därmed assisterat vid ett flertal kejsarsnitt, både akuta, planerade och urakuta. Har mindre erfarenheter av lyckade förlossningar dock men goda erfarenheter av de komplicerade. Så tack, men jag klarar mig ganska bra med de förlossningsläkare jag jobbar bredvid dagligen, de är ganska uppdaterade vetenskapsmässigt ändå. Avslutningsvis: ja det är fler snittbarn som behöver initialt andningsstöd och ibland ventilering, men min erfarenhet är att den efter planerade snitt ör mkt begränsad (oftast någon timme eller några få) till skillnad från mekonoumbarnen eller de vi får kylbehandla dör vi snackar vårdtider på ibland flera veckor samt med mer bestående skador som följd. Jag har hellre ett barn i cpap i 6 timmar som behöver hjälp med att trycka upp lungorna lite än ett barn med pphn som måste akutvårdas på ecmo...
  • Nixe
    Janna84 skrev 2015-01-29 22:28:32 följande:

Det är inte skitsnack. Även planerade snitt går fel och då skenar också kostnaderna. Planerade snitt är dyrare än vaginala förlossningar oavsett om man kalkylerar in eftervård eller inte. Prisexempel jag gav är endast beräknat på planerade snitt, akuta snitt är betydligt dyrare.

Nej, det finns faktiskt publicerad fakta om kostnader så du har faktiskt fel. Planerade snitt där inga komplikationer föreligger går sällan fel i samma utsträckning som vaginala förlossningar. Och en vaginal förlossning som avslutas med snitt är bra mkt dyrare än ett komplikationsfritt planerat snitt. Eftersom ett relativt stort antal vaginala förlossningar ändå avslutas med snitt så kan du inte bortse från att det är en så kallat vanlig komplikation även om det ju så klart passar just dina argument bättre.
  • Nixe

Orkar inte leta fram den publicerade sidan men har texten sparad i mobilen. Ska se om jag kan få med länken imorn iaf.

"Vad kostar ett kejsarsnitt?

En vaginal förlossning kostar ca 25 000 kr, ett kejsarsnitt ca 40 000, och en svår förlossning ca 60 000 kr.

Ca 15% av alla förlossningar betraktas som svåra.

Ca 10 % av alla förlossningar slutar i akuta kejsarsnitt vilket innebär att det

förelegat en kostnad för både vanlig förlossning och kejsarsnitt."

Med tanke på att eftervården efter en vaginal förlossning kan innebära korrigerande kirurgi till prislappar över 150000 per patient så skulle jag nog även våga påstå att du har väldigt fel i det matematiska när du påstår att detta trots allt är billigare än ett planerat snitt för ca 40000.
  • Nixe

Slutligen ett citat från Socialstyrelsens "Indikation för kejsarsnitt på moderns önskan":

"att kvantifiera för­ och nackdelar med pla­nerat kejsarsnitt jämfört med vaginal förlossning på ett sätt som leder fram till en meningsfull skattning av kostnadseffektivitet låter sig med dagens kunskapsläge inte göras."

Märkligt att du känner dig kompetent nog att göra jämförelser i kostnad-nytta när det kommer till förlossningssätt när varken svenska läkaresällskapet eller socialstyrelsen anser att tillräckligt underlag finns för detta idag...
  • Andra augusti
    Janna84 skrev 2015-01-29 22:23:19 följande:
    Jag vill inte dra någon gräns överhuvudtaget utan jag tycker att varje enskilt fall ska prövas individuellt. Livet är inte svart eller vitt utan det består av en massa gråskalor och därför är det bara idioti att diskutera gränser. Jag är inte emot planerade snitt men jag tycker inte heller att vi ska säga ja utan en ordentlig prövning. I Sverige har alla rätt till vård oavsett om man orsakat skadan/sjukdomen själv eller inte (högst orättvist system men självklart bra!). En graviditet är dock ingen skada/sjukdom och man står ju inte direkt utan alternativ om man blir nekad ett planerat snitt. Jag tycker det är klokt att man gör en bedömning där man väger in både för- och nackdelar.

Angående ekonomi så handlade inte mitt svar om min åsikt utan det faktum att vården har en begränsad budget. Pengarna måste fördelas och av den anledningen kan vi inte blöda pengar till höger och vänster. Pengarna ska fördelas mellan barnomsorg, äldreomsorg, socialförvaltningen, vård osv. Budgeten måste helt enkelt gå ihop och därför spelar såklart kostnaderna en viktig roll. Alternativet är att höja skatterna men vi hör sällan glädjetjut i samband med skattehöjningar.
    Anser du då också att det finns andra, icke livhotande, situationer där vården av ekonomiska skäl ska kunna neka en patient den behandling hen önskar? Eller är det bara kvinnor som önskar snitt av ickemedicinska skäl som det ska gälla?

Då kanske det också borde vara så att vissa medicinska kejsarsnitt ändras från de planerade snitt som finns idag så att de startar som vaginala förlossningar och först om det inte går vägen snittas dessa kvinnor. Min mormors mamma eller syster (kommer inte ihåg vem och det spelar ingen roll i sammanhanget) födde två barn i säte, inte var det tal om något snitt då inte. Finns säkerligen många kvinnor som skulle tycka att det vore mindre hemskt att föda ett barn i säte än många kvinnor med förlossningsrädsla tycker att det är att föda vaginalt överhuvudtaget.
    Mamma till en fantastisk Goding och väntar nytt storkbesök i april
  • bf2014
    TS!

Jag har bara läst igenom din trådstart och jag vill dela med mig om min resa som jag gick igenom med mitt andra barn som föddes för snart ett år sedan. Det var en helvetesresa från dag ett tills jag födde mitt barn, om en kamp att få ett KS. Jag blev nekad, i två olika län, av två olika läkare. Träffade precis som du en osympatisk aurora bm och sedan var resan igång.
    Jag startade denna tråden, där kanske du kan få lite tips och råd...

www.familjeliv.se/forum/thread/71289532-kampar-for-ett-ks-men-ar-sa-radd-nagon-mer

Men jag vill även påpeka, att om det nu inte blir ett beviljat snitt för din del, så kan du försöka få igenom ett snittkontrakt. Det fick jag till slut, och det blev en riktigt fin förlossning trots allt. 
    Önskar dig lycka till!

(och det där man läser om i var och varannan tråd  om att "bara du inte viker dig i frågan så de ser din osäkerhet...så kommer det att gå bra" är som ett slag i ansiktet att läsa.
    Jag och min man gjorde verkligen precis ALLT i vår makt för att få ett beviljat ks, och blev ändå nekade. så det är inte alltid så lätt, jag tror tyvärr att det hela handlar om vilken läkare du träffar. Vi hade oturen att träffa överläkaren på Östra i GBG som sa nej, vilket resulterade i att ingen annan läkare heller kunde säga ja. "jaha, men har HON sagt nej..?? ja, nä men då gååår det ju inte förstår du..."
  • Janna84
    Andra augusti skrev 2015-01-30 09:19:53 följande:

Anser du då också att det finns andra, icke livhotande, situationer där vården av ekonomiska skäl ska kunna neka en patient den behandling hen önskar? Eller är det bara kvinnor som önskar snitt av ickemedicinska skäl som det ska gälla?

Då kanske det också borde vara så att vissa medicinska kejsarsnitt ändras från de planerade snitt som finns idag så att de startar som vaginala förlossningar och först om det inte går vägen snittas dessa kvinnor. Min mormors mamma eller syster (kommer inte ihåg vem och det spelar ingen roll i sammanhanget) födde två barn i säte, inte var det tal om något snitt då inte. Finns säkerligen många kvinnor som skulle tycka att det vore mindre hemskt att föda ett barn i säte än många kvinnor med förlossningsrädsla tycker att det är att föda vaginalt överhuvudtaget.

Vilken löjlig vridning och helt utanför ämnet. Jag tycker att alla som har behov av vård ska få det. Sedan kan vi diskutera vad som anses vara ett behov i all evighet men det är jag inte det minsta intresserad av. Jag tycker som sagt att alla fall ska prövas individuellt. Det går att begära en ny prövning om man inte blir nöjd med det första beslutet. Jag är inte emot planerade kejsarsnitt men jag tycker det är bra att gå igenom alla möjligheter innan man fattar beslut i frågan. Jag har själv en vän som ändrade sig och hon är väldigt glad över den process hon gick igenom och att hon slutligen valde vaginal förlossning.
  • Janna84
    Nixe skrev 2015-01-29 23:18:58 följande:

Slutligen ett citat från Socialstyrelsens "Indikation för kejsarsnitt på moderns önskan":

"att kvantifiera för­ och nackdelar med pla­nerat kejsarsnitt jämfört med vaginal förlossning på ett sätt som leder fram till en meningsfull skattning av kostnadseffektivitet låter sig med dagens kunskapsläge inte göras."

Märkligt att du känner dig kompetent nog att göra jämförelser i kostnad-nytta när det kommer till förlossningssätt när varken svenska läkaresällskapet eller socialstyrelsen anser att tillräckligt underlag finns för detta idag...

Det är lika underligt att du anser dig vara kompetent nog att jämföra kostnad-nytta med lika begränsad information. Dina ord är lika meningslösa som mina enligt det citat som du postat.
  • Janna84
    Nixe skrev 2015-01-28 18:47:43 följande:

de allra flesta VILL faktiskt föda vaginalt så det finns inga som helst indikationer på att snittfrekvensen skulle rasa iväg bra för att man skulle få välja själv.

Är du helt säker? Hur förklarar du då att den finns länder med en snittfrekvens på ca 50%?
  • Lilla Fjun

Jag valde en review-artikel just för att den sammanfattar pågående forskning på området. Varför läsa 10 artiklar när man kan läsa en som sammanfattar de andra? Om man är på lekmananivå förstås. Håller precis på att skriva min D-uppsats och vi uppmuntras att använda just reviewartiklar. Sedan har du nog missuppfattat lite. Det var inte för din skull jag hänvisade till artikeln utan givetvis till TS för att hon skulle ha möjlighet att välja att läsa eller inte. Jag är snart klar barnmorska och har jobbat många år på neonatal intensiven, tagit hand om massor av bebisar förlösta efter både kejsarsnitt och vaginal förlossning och har vårdat Ecmo-barnen du skriver om. Dessa är dock väldigt få. Betydligt fler är de bebisar som behöver neonatalvård efter kejsarsnitt. Du behöver inte anstränga dig för att försöka överbevisa mig för jag vet vad jag talar om men om du vill skulle det vara intressant att få tips på vetenskapliga artiklar som hävdar att det är bättre för barnet att födas genom kejsarsnitt än vaginalt. Tror inte du hittar så många då detta påstående inte är förenat med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Nixe skrev 2015-01-29 22:47:14 följande:

Du hänvisar till en review artikel. Med andra ord en artikel som inte har ett eget forskningsunderlag utan som endast granskat och sammanställt andras studier från skilda delar av världen där vården skiljer sig åt och där planerade snitt klumpas samman med både akuta och urakuta. Alltså går den inte att applicera på en jämförelse mellan vaginal förlossning och planerat snitt. Vi fick inte ens använda oss av sådana artiklar när jag skrev min c-uppsats så jag kan inte påstå att jag skulle hylla den som faktakälla direkt även om den tar upp intressanta synvinklar. Den bevisar alltså precis ingenting egentligen. Sen vet jag även att studier pågår där man undersöker om man kan ge snittbarn samma "dos" av de goda bakterierna så det ska bli intressant att följa upp. Sen behöver jag inget tips om var jag kan läsa lite om komplikationer vid snitt eftersom jag dagligen arbetar med just komplikationer från vaginala förlossningar och snitt. Det är vad jag är utbildad inom och jag har även jobbat på gastrokirurgen innan samt på op och därmed assisterat vid ett flertal kejsarsnitt, både akuta, planerade och urakuta. Har mindre erfarenheter av lyckade förlossningar dock men goda erfarenheter av de komplicerade. Så tack, men jag klarar mig ganska bra med de förlossningsläkare jag jobbar bredvid dagligen, de är ganska uppdaterade vetenskapsmässigt ändå. Avslutningsvis: ja det är fler snittbarn som behöver initialt andningsstöd och ibland ventilering, men min erfarenhet är att den efter planerade snitt ör mkt begränsad (oftast någon timme eller några få) till skillnad från mekonoumbarnen eller de vi får kylbehandla dör vi snackar vårdtider på ibland flera veckor samt med mer bestående skador som följd. Jag har hellre ett barn i cpap i 6 timmar som behöver hjälp med att trycka upp lungorna lite än ett barn med pphn som måste akutvårdas på ecmo...

• Janna84
    Fröken K skrev 2015-01-30 15:33:03 följande:

www.lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2013/04/Kvinnan-kan-sjalv-gora-ett-informerat-val-/

Här finns en passus om "rädslan" för en lavinartad ökning av KS, det ses inte som troligt.

Det är författarens egen tro (vilket författaren tydligt skriver) och det finns ingen källhänvisning till det påståendet. Min undran kvarstår, hur kommer det sig att det finns länder med en snittfrekvens runt 50%? Är dessa kvinnor mindre lämpliga att föda barn? Eller har de lägre intelligens än svenska kvinnor? (obs! sista frågan baseras på en kommentar från artikeln som Fröken K hänvisar till, den har inget med min egen tro att göra). Jag förväntar mig inga vettiga svar på frågorna utan det handlar mer om att utveckla sitt eget kritiska tänkande.

Nu har vi hamnat långt utanför ämnet. Redan i mitt första inlägg uppmanade jag ts att fortsätta kämpa för sitt kejsarsnitt och jag har önskat henne lycka till. Samtidigt förstår jag varför de inte beviljar ett KS utan någon eftertanke och jag tycker vi har ett bra system som kombinerar en medicinsk bedömning med kvinnans önskan. Jag respekterar att andra har andra åsikter och en annan tro men det förändrar inte mitt ställningstagande.
  • kazamaj
    LudenLitenSvans skrev 2015-01-28 02:27:58 följande:

Kan ni inte med att göra det kvinnokroppen är skapt för, då ska ni ge fan i att bli gravida - ELLER punga ut med mellan 20 000-40 000 papp själva!

Bara för några decennier sedan var det jätte vanligt att kvinnor dog i barnsäng.

Det finns kvinnor vars bäcken är för litet för att genomgå en vaginal förlossning så vadå är skapt för?

Menar du också att en rökare som får KOL eller cancer också ska betala sin behandling ur egen ficka.

Om en person med extrem förlossningsrädsla skulle tvingas genomgå en vaginal förlossning så tror jag att den förlossningen inte skulle bli komplikationsfri. Och då skulle det bli dyrare än ett planerat snitt hade kostat från början.

Jag tycker det är så dumt att tvinga någon att behöva utsättas för en vaginal förlossning när det finns alternativ. Det handlar inte om att vara lat och ta "den enkla" vägen. Det handlar om att vara så panikartat rädd.

Tänk dig att din värsta rädsla är höjder och att du tvingas hoppa fallskärm. Eller vad du nu är rädd för.
Svar på tråden Omöjlig kamp om mitt kejsarsnitt?