• Vippsi

Omöjlig kamp om mitt kejsarsnitt?

Jag och min sambo kom nyss hem från vårt första samtal hos Amandabarnmorskan (det heter Aurora på de flesta andra ställena har jag förstått). Jag är livrädd för att få förlossningsskador i underlivet, och vill därför ha ett kejsarsnitt (uppskattar gärna om jag slipper påhopp om detta..) för att jag ska slippa all ångest och vara glad att vi ska få ett barn. Jag förstår såklart att det kan uppstå förlossningsskador av ett kejsarsnitt också. Jag har läst på om allt som finns att läsa på om de olika förlossningssätten, så jag har bra med koll på vad det är jag ger mig in på.

Grejen är bara att hos Amandabarnmorskan så blev hela samtalet (som jag trodde skulle vara som ett psykologsamtal) en övertalningskampanj, och jag fick höra att jag inte kan komma och säga att jag inte "vill" föda och tro att jag ska få ett kejsarsnitt. Att det aldrig kommer gå igenom. Jag hade verkligen försökt att förklara att så var inte fallet, att jag inte tror att ett kejsarsnitt är någon lätt utväg (tvärt om), att jag är RÄDD och att det inte handlar om någon fåfänga eller att jag skulle vara "too Posh to push". Jag berättade att jag var påläst om ämnet från båda håll, och att jag inte har gjort något lättvindigt beslut utan verkligen tänkt igenom detta. Vi blev lovade en tid med en läkare (som fattar beslutet), men det känns ändå så himla ledsamt att vi fick komma till en så osympatisk människa.. Är det någon mer som har erfarenhet av en liknande situation? Hur gick det för er? Eller är det någon som har tips inför mötet med läkaren (för att inte låta som att jag "bara inte vill" föda)? Är det värt att byta Amandabarnmorska, när vi bara ska gå på ett möte till innan vi får träffa läkaren?

Känner mig så ledsen och trampad på :(

• Svar på tråden Omöjlig kamp om mitt kejsarsnitt?
  • Vippsi
    Baloo81 skrev 2015-01-20 13:03:36 följande:

Är det ditt första förlossning?

När jag var på ett sånt samtal så berättade hon att dom sällan beviljar kejsasnitt till förstföderskor pga rädsla. Om det handlade om medicinsk så var det lättare få det beviljat.

Jag har fött 3 vaginalt. Nu väntar vi fjärde barnet och har fått det beviljat pga traumatisk förlossning.

Ja det är min första. Det är sant att det inte är helt lätt att få kejsarsnitt utan medicinsk indikation, men det skiljer mycket från län till län. Och omöjligt är det inte, eftersom det finns personer där kejsarsnitt är det bästa alternativet trots att graviditeten är normal. 
  • Vippsi

Tack så mycket för era svar!!

Jag ska nog be om att få byta amandabarnmorska, så att det känns som att det blir rätt från början. Det blir säkert svårt att "övertala" läkaren om man redan tappat hoppet om att få det beviljat.

Min sambo upplevde barnmorskan som en riktig idiot.. så hon var väl ganska långt ifrån kanon, så att säga. 

Om jag skulle bli nekad kejsarsnitt skulle vi först försöka med en annan läkare, men skulle det ändå bli nekat, så skulle jag definitivt begära att de minskade risken för förlossningsskador så gott de kunde. Bland annat skulle jag själv försöka att klara förlossningen på endast lustgas, så att jag inte är för bedövad för att känna om något händer.

Jag har varit noga med att säga att jag gärna pratar och bearbetar min rädsla för att förstå mig på den, men att jag inte kommer ändra min önskan. Jag tror att det var främst därför hon lovade oss ett möte med läkaren så pass tidigt. Jag hoppas att läkaren vi får träffa är sympatisk och förstår! Jag finner det så sjukt att man som kvinna inte får bestämma vad som ska hända med ens kropp, när det faktiskt finns fullgoda alternativ till det man inte känner sig okej med. 

• Vippsi
    Nyfikna72 skrev 2015-01-20 13:21:23 följande:

Värt att poängtera är väl att även om man läser mycket om förlossningsskador så är det ingalunda så att det på något vis är så att alla får det. Nu har jag inga siffror men gissar jag så är det nog en herrans massa födslar som löper på normalt men de skriver ju ingen om.

Ja det är jag medveten om, att det är många som får en alldeles perfekt förlossning, inte får några bestående men och har en positiv upplevelse med sig i ryggsäcken. Och visst hoppas jag att jag också får det om jag blir tvungen att föda vaginalt. Dock är rädsla inte alltid så logisk, och för min del hade det räckt om jag visste att bara en person hade fått skador, för då kan det lika gärna hända mig också. Men jag förstår vad du menar.
Svar på tråden Omöjlig kamp om mitt kejsarsnitt?