• Janna84

Omöjlig kamp om mitt kejsarsnitt?

Vippsi skrev 2015-01-20 13:25:12 följande:

Jag finner det så sjukt att man som kvinna inte får bestämma vad som ska hända med ens kropp, när det faktiskt finns fullgoda alternativ till det man inte känner sig okej med. 

Fast egentligen är det väl inte särskilt sjukt? Om man bortser från alla medicinska fördelar/nackdelar så kan man ju se till kostnaden. Svenska sjukvården är redan urholkad och budgeten är begränsad. Ett kejsarsnitt kostar ungefär dubbelt så mycket som en vaginal förlossning och den måste finansieras på något sätt. Hur ska vi trolla fram pengarna om alla fick bestämma fritt? Och då menar jag inte bara kejsarsnitt utan med det resonemanget så ska ju alla ha rätt att bestämma över sin egen kropp och sin egen vård. Om vi helt ska slopa de medicinska bedömningarna så måste vi övergå till det amerikanska systemet där var och en betalar för sin egen sjukvård. Det om något är orättvist, framförallt för familjer med individer som måste ha regelbunden sjukvård.

I Sverige får man inte betala för sin egen vård eftersom klasskillnader kan uppstå, samtidigt skulle problemet vara löst om alla rädda personer fick kejsarsnitt utan tjafs om de betalade ca 20000 kr som motsvarar mellanskillnaden mellan vaginal förlossning och kejsarsnitt.

Jag förstår din rädsla till 100%, jag valde själv att föda utan bedövning pga rädsla att spricka. Samtidigt förstår jag varför den här övertalningsprocessen finns och det är både pga medicinska och ekonomiska skäl. Med det här inlägget vill jag bara förklara varför det inte är busenkelt att få ett kejsarsnitt beviljat och det är helt logiskt i mina ögon.

Jag önskar dig lycka till och jag tror du får igenom kejsarsnittet om du strider vidare.
  • Janna84
    Vippsi skrev 2015-01-20 13:28:12 följande:

Ja det är jag medveten om, att det är många som får en alldeles perfekt förlossning, inte får några bestående men och har en positiv upplevelse med sig i ryggsäcken. Och visst hoppas jag att jag också får det om jag blir tvungen att föda vaginalt. Dock är rädsla inte alltid så logisk, och för min del hade det räckt om jag visste att bara en person hade fått skador, för då kan det lika gärna hända mig också. Men jag förstår vad du menar.

Nej, du resonerar verkligen inte logiskt. Procentuellt sett uppstår det fler komplikationer vid kejsarsnitt så du borde vara mer rädd för kejsarsnitt med det resonemanget. Hur som helst önskar jag dig lycka till och jag hoppas att förlossningen blir som du önskar!
  • Janna84
    Andra augusti skrev 2015-01-28 10:23:22 följande:

LudenLitenSvans och andra som tycker att det är okej att neka snitt/försöka övertala till vaginal förlossning på grund av ekonomiska skäl: Var drar vi gränser? Mina svärföräldrar får blodtryckssänkande mediciner trots att det hade varit mycket billigare för sjukvården om de hade ändrat sin livsstil (svärfar röker och båda dricker för mycket och motionerar dåligt), detta är de knappast ensamma om. Någon som röker sig till cancer, ska hen få sin behandling betald? Någon som sportar sig till sin? Det finns hur många exempel som helst.

Jag vill inte dra någon gräns överhuvudtaget utan jag tycker att varje enskilt fall ska prövas individuellt. Livet är inte svart eller vitt utan det består av en massa gråskalor och därför är det bara idioti att diskutera gränser. Jag är inte emot planerade snitt men jag tycker inte heller att vi ska säga ja utan en ordentlig prövning. I Sverige har alla rätt till vård oavsett om man orsakat skadan/sjukdomen själv eller inte (högst orättvist system men självklart bra!). En graviditet är dock ingen skada/sjukdom och man står ju inte direkt utan alternativ om man blir nekad ett planerat snitt. Jag tycker det är klokt att man gör en bedömning där man väger in både för- och nackdelar.

Angående ekonomi så handlade inte mitt svar om min åsikt utan det faktum att vården har en begränsad budget. Pengarna måste fördelas och av den anledningen kan vi inte blöda pengar till höger och vänster. Pengarna ska fördelas mellan barnomsorg, äldreomsorg, socialförvaltningen, vård osv. Budgeten måste helt enkelt gå ihop och därför spelar såklart kostnaderna en viktig roll. Alternativet är att höja skatterna men vi hör sällan glädjetjut i samband med skattehöjningar.
  • Janna84
    Nixe skrev 2015-01-28 18:47:43 följande:

äh, skitsnack! du jämför en normal, snabb vaginal förlossning utan komplikationer öht med ett planerat snitt. vad du inte räknar in är hur kostnaderna plötsligt skenar förbi en snittkostnad om det blir ett utdraget förlopp som avslutas med komplikationer eller med ett akut/urakut snitt. då kan jag säga att priset för ett planerat snitt bleknat för länge sedan. dessutom så räknar man heller inte med kostnaderna för att reparera underlivsskador, för samtalsstöd efter en traumatisk förlossning osv i den kostnaden, trots att de hör ihop. de allra flesta VILL faktiskt föda vaginalt så det finns inga som helst indikationer på att snittfrekvensen skulle rasa iväg bra för att man skulle få välja själv. dessutom sa min förlossningsläkare själv för bara nåra veckor sedan (när hon beviljade mitt snitt) att inställningen gör stor skillnad men att det inte är ngt hon kan säga till vem som helst för det är tabu. men hon menade att är man negativt inställd till en vaginal förlossning går det i många fler fall åt helvete på någon eller flera punkter. och sm sagt, sånt kostar också - det hamnar bara lustigt nog i en annan statistik.

Det är inte skitsnack. Även planerade snitt går fel och då skenar också kostnaderna. Planerade snitt är dyrare än vaginala förlossningar oavsett om man kalkylerar in eftervård eller inte. Prisexempel jag gav är endast beräknat på planerade snitt, akuta snitt är betydligt dyrare.
  • Janna84
    Andra augusti skrev 2015-01-30 09:19:53 följande:

Anser du då också att det finns andra, icke livhotande, situationer där vården av ekonomiska skäl ska kunna neka en patient den behandling hen önskar? Eller är det bara kvinnor som önskar snitt av ickemedicinska skäl som det ska gälla?

Då kanske det också borde vara så att vissa medicinska kejsarsnitt ändras från de planerade snitt som finns idag så att de startar som vaginala förlossningar och först om det inte går vägen snittas dessa kvinnor. Min mormors mamma eller syster (kommer inte ihåg vem och det spelar ingen roll i sammanhanget) födde två barn i säte, inte var det tal om något snitt då inte. Finns säkerligen många kvinnor som skulle tycka att det vore mindre hemskt att föda ett barn i säte än många kvinnor med förlossningsrädsla tycker att det är att föda vaginalt överhuvudtaget.

Vilken löjlig vridning och helt utanför ämnet. Jag tycker att alla som har behov av vård ska få det. Sedan kan vi diskutera vad som anses vara ett behov i all evighet men det är jag inte det minsta intresserad av. Jag tycker som sagt att alla fall ska prövas individuellt. Det går att begära en ny prövning om man inte blir nöjd med det första beslutet. Jag är inte emot planerade kejsarsnitt men jag tycker det är bra att gå igenom alla möjligheter innan man fattar beslut i frågan. Jag har själv en vän som ändrade sig och hon är väldigt glad över den process hon gick igenom och att hon slutligen valde vaginal förlossning.
  • Janna84
    Nixe skrev 2015-01-29 23:18:58 följande:

Slutligen ett citat från Socialstyrelsens "Indikation för kejsarsnitt på moderns önskan":

"att kvantifiera för­ och nackdelar med pla­nerat kejsarsnitt jämfört med vaginal förlossning på ett sätt som leder fram till en meningsfull skattning av kostnadseffektivitet låter sig med dagens kunskapsläge inte göras."

Märkligt att du känner dig kompetent nog att göra jämförelser i kostnad-nytta när det kommer till förlossningssätt när varken svenska läkaresällskapet eller socialstyrelsen anser att tillräckligt underlag finns för detta idag...

Det är lika underligt att du anser dig vara kompetent nog att jämföra kostnad-nytta med lika begränsad information. Dina ord är lika meningslösa som mina enligt det citat som du postat.
  • Janna84
    Nixe skrev 2015-01-28 18:47:43 följande:

de allra flesta VILL faktiskt föda vaginalt så det finns inga som helst indikationer på att snittfrekvensen skulle rasa iväg bra för att man skulle få välja själv.

Är du helt säker? Hur förklarar du då att den finns länder med en snittfrekvens på ca 50%?
  • Janna84
    Fröken K skrev 2015-01-30 15:33:03 följande:

www.lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2013/04/Kvinnan-kan-sjalv-gora-ett-informerat-val-/

Här finns en passus om "rädslan" för en lavinartad ökning av KS, det ses inte som troligt.

Det är författarens egen tro (vilket författaren tydligt skriver) och det finns ingen källhänvisning till det påståendet. Min undran kvarstår, hur kommer det sig att det finns länder med en snittfrekvens runt 50%? Är dessa kvinnor mindre lämpliga att föda barn? Eller har de lägre intelligens än svenska kvinnor? (obs! sista frågan baseras på en kommentar från artikeln som Fröken K hänvisar till, den har inget med min egen tro att göra). Jag förväntar mig inga vettiga svar på frågorna utan det handlar mer om att utveckla sitt eget kritiska tänkande.

Nu har vi hamnat långt utanför ämnet. Redan i mitt första inlägg uppmanade jag ts att fortsätta kämpa för sitt kejsarsnitt och jag har önskat henne lycka till. Samtidigt förstår jag varför de inte beviljar ett KS utan någon eftertanke och jag tycker vi har ett bra system som kombinerar en medicinsk bedömning med kvinnans önskan. Jag respekterar att andra har andra åsikter och en annan tro men det förändrar inte mitt ställningstagande.
Svar på tråden Omöjlig kamp om mitt kejsarsnitt?