• Vippsi

Omöjlig kamp om mitt kejsarsnitt?

Jag och min sambo kom nyss hem från vårt första samtal hos Amandabarnmorskan (det heter Aurora på de flesta andra ställena har jag förstått). Jag är livrädd för att få förlossningsskador i underlivet, och vill därför ha ett kejsarsnitt (uppskattar gärna om jag slipper påhopp om detta..) för att jag ska slippa all ångest och vara glad att vi ska få ett barn. Jag förstår såklart att det kan uppstå förlossningsskador av ett kejsarsnitt också. Jag har läst på om allt som finns att läsa på om de olika förlossningssätten, så jag har bra med koll på vad det är jag ger mig in på.

Grejen är bara att hos Amandabarnmorskan så blev hela samtalet (som jag trodde skulle vara som ett psykologsamtal) en övertalningskampanj, och jag fick höra att jag inte kan komma och säga att jag inte "vill" föda och tro att jag ska få ett kejsarsnitt. Att det aldrig kommer gå igenom. Jag hade verkligen försökt att förklara att så var inte fallet, att jag inte tror att ett kejsarsnitt är någon lätt utväg (tvärt om), att jag är RÄDD och att det inte handlar om någon fåfänga eller att jag skulle vara "too Posh to push". Jag berättade att jag var påläst om ämnet från båda håll, och att jag inte har gjort något lättvindigt beslut utan verkligen tänkt igenom detta. Vi blev lovade en tid med en läkare (som fattar beslutet), men det känns ändå så himla ledsamt att vi fick komma till en så osympatisk människa.. Är det någon mer som har erfarenhet av en liknande situation? Hur gick det för er? Eller är det någon som har tips inför mötet med läkaren (för att inte låta som att jag "bara inte vill" föda)? Är det värt att byta Amandabarnmorska, när vi bara ska gå på ett möte till innan vi får träffa läkaren?

Känner mig så ledsen och trampad på :(

• Svar på tråden Omöjlig kamp om mitt kejsarsnitt?
  • Nixe

fast det är ju för att man räknar ihop ALLA snitt dvs även urakuta och akuta som faktiskt till större delen blir av för att den vaginala förlossningen gick åt helvete. så du kan inte alls likställa de komplikationerna med planerade snitt..

Janna84 skrev 2015-01-20 15:00:28 följande:
    Nej, du resonerar verkligen inte logiskt. Procentuellt sett uppstår det fler komplikationer vid kejsarsnitt så du borde vara mer rädd för kejsarsnitt med det resonemanget. Hur som helst önskar jag dig lycka till och jag hoppas att förlossningen blir som du önskar!
  • Nixe
    Janna84 skrev 2015-01-20 14:46:39 följande:
    Fast egentligen är det väl inte särskilt sjukt? Om man bortser från alla medicinska fördelar/nackdelar så kan man ju se till kostnaden. Svenska sjukvården är redan urholkad och budgeten är begränsad. Ett kejsarsnitt kostar ungefär dubbelt så mycket som en vaginal förlossning och den måste finansieras på något sätt. Hur ska vi trolla fram pengarna om alla fick bestämma fritt? Och då menar jag inte bara kejsarsnitt utan med det resonemanget så ska ju alla ha rätt att bestämma över sin egen kropp och sin egen vård. Om vi helt ska slopa de medicinska bedömningarna så måste vi övergå till det amerikanska systemet där var och en betalar för sin egen sjukvård. Det om något är orättvist, framförallt för familjer med individer som måste ha regelbunden sjukvård.

I Sverige får man inte betala för sin egen vård eftersom klasskillnader kan uppstå, samtidigt skulle problemet vara löst om alla rädda personer fick kejsarsnitt utan tjafs om de betalade ca 20000 kr som motsvarar mellanskillnaden mellan vaginal förlossning och kejsarsnitt.

Jag förstår din rädsla till 100%, jag valde själv att föda utan bedövning pga rädsla att spricka. Samtidigt förstår jag varför den här övertalningsprocessen finns och det är både pga medicinska och ekonomiska skäl. Med det här inlägget vill jag bara förklara varför det inte är busenkelt att få ett kejsarsnitt beviljat och det är helt logiskt i mina ögon.

Jag önskar dig lycka till och jag tror du får igenom kejsarsnittet om du strider vidare.
    äh, skitsnack! du jämför en normal, snabb vaginal förlossning utan komplikationer öht med ett planerat snitt. vad du inte räknar in är hur kostnaderna plötsligt skenar förbi en snittkostnad om det blir ett utdraget förlopp som avslutas med komplikationer eller med ett akut/urakut snitt. då kan jag säga att priset för ett planerat snitt bleknat för länge sedan. dessutom så räknar man heller inte med kostnaderna för att reparera underlivsskador, för samtalsstöd efter en traumatisk förlossning osv i den kostnaden, trots att de hör ihop. de allra flesta VILL faktiskt föda vaginalt så det finns inga som helst indikationer på att snittfrekvensen skulle rasa iväg bra för att man skulle få välja själv. dessutom sa min förlossningsläkare själv för bara nåra veckor sedan (när hon beviljade mitt snitt) att inställningen gör stor skillnad men att det inte är ngt hon kan säga till vem som helst för det är tabu. men hon menade att är man negativt inställd till en vaginal förlossning går det i många fler fall åt helvete på någon eller flera punkter. och sm sagt, sånt kostar också - det hamnar bara lustigt nog i en annan statistik.
  • Nixe

Jag fick läkarsamtal för beslut direkt efter remiss från min vanliga barnmorska. Nu träffade jag förvisso en väldigt vettig läkare men eftersom jag råkar jobba på neo och därmed själv ser och behandlar de ibland rent fruktansvärda skador som vissa vaginalförlösta barn (eller som de iaf in i det längsta har försökt förlösa vaginalt) fått, så tror jag itne någon annan försökt övertala mit om de planerade snittens många faror ändå. Jag vet att det finns massor av risker med KS men de skiljer sig oftast i sort från de risker som föreligger vid vaginalförlossning. Alla väljer ju sjäälva vilken riskbild de är bekväma med helt enkelt men snacket om att de vaginalförlösta barnen alltid mår bättre köper jag inte. De planerat snittade fullgångna barn vi behandlar har en vårdtid på typ 3 timmar. De vaginalförlösta med svår asfyxi, frakturer, hjärnblödningar och skalpskador stannar då mkt längre änså kan jag lova. För att inte tala om alla stressade bebisar som svalt ner mekonium och får åka en sväng via ecmo och biva...

• darling87
    Andra augusti skrev 2015-01-28 18:15:23 följande:

Kesperina: Fast var drar vi gränsen som sagt? Om någon missköter sina tänder, ska den personens tandvård subventioneras av staten då (som den i många fall gör idag)?

håller ej med att du får tandvård av staten.. var de dummaste jag har hört.. jag hade jäyte fina tänder.. men eftersom jag som barn hade de tufft mkt stryk å straff så mådde mitt psyke ej bra då valde läkarna att ge mig anti deprisiva.. de talade inte om att mina tänder skulle rasa ihop pga denna medecin.. åt skiten i 10 år sedan slutade jag med dem å enligt tandläkare har ja skader pga medeciner.. staten kostar inte detta för mig men de va staten som valde å ge anti depp för billigare.. hade staten gjort rätt hade de placerat mig i fosterhem som nyfödd.. men vad hade de imte kostat så mitt liv fick va ett helvette..

tror de e extremt få som får sjukhus tandvård av staten å då ska ju de va pga medeciner lr liknande

• Lilla Fjun

Inte alls omöjligt om man är ordentligt påläst. Börja med att hänvisa till den nya Patientlagen 2014:821 som trädde i kraft 1 jan i år.

Kapitel 1: Paragraf 1. Denna lag syftar till att inom hälso- och sjukvårdsverksamhet stärka och tydliggöra patientens ställning samt att främja patientens integritet, självbestämmande och delaktighet.

Kapitel 5: Paragraf 1. Hälso- och sjukvården ska så långt som möjligt utformas och genomföras i samråd med patienten.

Kapitel 7: Paragraf 1. När det finns flera behandlingsalternativ som står i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet ska patienten få möjlighet att välja det alternativ som han eller hon föredrar.

Men fundera och läs på ordentligt om fördelar och nackdelar med vaginal förlossning/kejsarsnitt. Det finns fler aspekter att ta hänsyn till än just rädsla för förlosningsskador. Läs på om att vaginal förlossning minskar barnets risk för allergier och att barnet kan komma att behöva hjälp med andningen efter ett kejsarsnitt.

Lycka till!

• Andra augusti
    darling87 skrev 2015-01-28 20:16:08 följande:
    håller ej med att du får tandvård av staten.. var de dummaste jag har hört.

Hur fungerar högkostnadsskyddet?

Du står själv för tandvårdskostnader som har ett referenspris på upp till 3000 kronor. Sedan får du ersättning för

50 procent av kostnader med ett referenspris mellan 3 000 och 15 000 kronor
    85 procent av kostnader med ett referenspris som överstiger 15 000 kronor.

Om tandläkaren skulle ha tagit ut ett högre pris än referenspriset för någon åtgärd som ingick i behandlingen hade din kostnad blivit högre.

Källa: forsakringskassan,se

Mamma till en fantastisk Goding och väntar nytt storkbesök i april
  • Nixe
    Lilla Fjun skrev 2015-01-28 20:35:36 följande:

Inte alls omöjligt om man är ordentligt påläst. Börja med att hänvisa till den nya Patientlagen 2014:821 som trädde i kraft 1 jan i år.

Kapitel 1: Paragraf 1. Denna lag syftar till att inom hälso- och sjukvårdsverksamhet stärka och tydliggöra patientens ställning samt att främja patientens integritet, självbestämmande och delaktighet.

Kapitel 5: Paragraf 1. Hälso- och sjukvården ska så långt som möjligt utformas och genomföras i samråd med patienten.

Kapitel 7: Paragraf 1. När det finns flera behandlingsalternativ som står i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet ska patienten få möjlighet att välja det alternativ som han eller hon föredrar.

Men fundera och läs på ordentligt om fördelar och nackdelar med vaginal förlossning/kejsarsnitt. Det finns fler aspekter att ta hänsyn till än just rädsla för förlosningsskador. Läs på om att vaginal förlossning minskar barnets risk för allergier och att barnet kan komma att behöva hjälp med andningen efter ett kejsarsnitt.

Lycka till!

Vill bara tillägga att det inte finns några vetenskapligt fastslagna bevis alls som pekar ut att man riskerar allergier i högre grad vid snitt. Och andningsstöd förekommer även efter vaginala förlossningar. Förra helgen intuberade vi två bebisar som fötts vaginalt pga påverkade lungor, sen har vi en del som "bara" behöver cpap eller syrgas på grimma i ett par timmar eller i värsta fall dagar. Så man är långt ifrån garanterad ngt alls vad man än väljer tyvärr. Det gäller att ha tur helt enkelt.
  • Lilla Fjun

[quote=74764215][quote-nick]Nixe skrev 2015-01-28 23:01:13 följande:[/quote-nick]

Vill bara tillägga att det inte finns några vetenskapligt fastslagna bevis alls som pekar ut att man riskerar allergier i högre grad vid snitt. Och andningsstöd förekommer även efter vaginala förlossningar. Förra helgen intuberade vi två bebisar som fötts vaginalt pga påverkade lungor, sen har vi en del som "bara" behöver cpap eller syrgas på grimma i ett par timmar eller i värsta fall dagar. Så man är långt ifrån garanterad ngt alls vad man än väljer tyvärr. Det gäller att ha tur helt enkelt.

[/

Givetvis finns det bebisar som behöver andningsstöd efter vaginal förlossning också men frekvensen av bebisar som behöver syrgas, neopuff och cpap är betydligt högre vid kejsarsnitt.

Det pågår studier angående att bebisar som koloniseras av de naturligt förekommande mjölksyrebakterierna i vagina samt bakterier från ändtarmen i samband med vaginal förlossning minskar risken för vissa allergier. Snittbarnen missar denna exponering och sannolika skydd.

Läs gärna denna review-artikel som uppfyller alla krav på vetenskaplighet, kan laddas ner gratis via PubMed.

I den redovisas fakta om de komplikationer som kan uppstå vid kejsarsnitt.

Kulas T, Bursak D, Zegarac Z, Planinic-Rados G, Hrgovic Z. New Views on Cesarean Section, it's Possible Complications and Long-Term Concequences for Children's Health. Med Arch 2013; 67(6):460-463.

• Guapa
    Lilla Fjun skrev 2015-01-29 21:30:22 följande:

[quote=74764215][quote-nick]Nixe skrev 2015-01-28 23:01:13 följande:[/quote-nick]

[/

Givetvis finns det bebisar som behöver andningsstöd efter vaginal förlossning också men frekvensen av bebisar som behöver syrgas, neopuff och cpap är betydligt högre vid kejsarsnitt.

Det pågår studier angående att bebisar som koloniseras av de naturligt förekommande mjölksyrebakterierna i vagina samt bakterier från ändtarmen i samband med vaginal förlossning minskar risken för vissa allergier. Snittbarnen missar denna exponering och sannolika skydd.

Läs gärna denna review-artikel som uppfyller alla krav på vetenskaplighet, kan laddas ner gratis via PubMed.

I den redovisas fakta om de komplikationer som kan uppstå vid kejsarsnitt.

Kulas T, Bursak D, Zegarac Z, Planinic-Rados G, Hrgovic Z. New Views on Cesarean Section, it's Possible Complications and Long-Term Concequences for Children's Health. Med Arch 2013; 67(6):460-463.

Om det ligger till så känns det som att det vore lätt åtgärdat. Det är väl bara att pensla på lite avföring från mamman då när barnet väl kommit ut?

Till ts- jag hoppas verkligen att du får ditt snitt beviljat. Jag är övertygad om att risken för komplikationer är större om man är rädd vid vaginal förlossning och oftare slutar i akut snitt. Då är det bättre att få planerat snitt från början.

Majoriteten vill fortfarande föda vaginalt så jag tror inte att snittfrekvensen skulle rusa iväg om man lät det vara valfritt. Snarare tror jag att förlossningsupplevelsen skulle bli bättre för många om de själva fick välja.
  • Janna84
    Andra augusti skrev 2015-01-28 10:23:22 följande:

LudenLitenSvans och andra som tycker att det är okej att neka snitt/försöka övertala till vaginal förlossning på grund av ekonomiska skäl: Var drar vi gränser? Mina svärföräldrar får blodtryckssänkande mediciner trots att det hade varit mycket billigare för sjukvården om de hade ändrat sin livsstil (svärfar röker och båda dricker för mycket och motionerar dåligt), detta är de knappast ensamma om. Någon som röker sig till cancer, ska hen få sin behandling betald? Någon som sportar sig till sin? Det finns hur många exempel som helst.

Jag vill inte dra någon gräns överhuvudtaget utan jag tycker att varje enskilt fall ska prövas individuellt. Livet är inte svart eller vitt utan det består av en massa gråskalor och därför är det bara idioti att diskutera gränser. Jag är inte emot planerade snitt men jag tycker inte heller att vi ska säga ja utan en ordentlig prövning. I Sverige har alla rätt till vård oavsett om man orsakat skadan/sjukdomen själv eller inte (högst orättvist system men självklart bra!). En graviditet är dock ingen skada/sjukdom och man står ju inte direkt utan alternativ om man blir nekad ett planerat snitt. Jag tycker det är klokt att man gör en bedömning där man väger in både för- och nackdelar.

Angående ekonomi så handlade inte mitt svar om min åsikt utan det faktum att vården har en begränsad budget. Pengarna måste fördelas och av den anledningen kan vi inte blöda pengar till höger och vänster. Pengarna ska fördelas mellan barnomsorg, äldreomsorg, socialförvaltningen, vård osv. Budgeten måste helt enkelt gå ihop och därför spelar såklart kostnaderna en viktig roll. Alternativet är att höja skatterna men vi hör sällan glädjetjut i samband med skattehöjningar.
Svar på tråden Omöjlig kamp om mitt kejsarsnitt?