Inlägg från: Lilla Fjun |Visa alla inlägg
  • Lilla Fjun

Omöjlig kamp om mitt kejsarsnitt?

Inte alls omöjligt om man är ordentligt påläst. Börja med att hänvisa till den nya Patientlagen 2014:821 som trädde i kraft 1 jan i år.

Kapitel 1: Paragraf 1. Denna lag syftar till att inom hälso- och sjukvårdsverksamhet stärka och tydliggöra patientens ställning samt att främja patientens integritet, självbestämmande och delaktighet.

Kapitel 5: Paragraf 1. Hälso- och sjukvården ska så långt som möjligt utformas och genomföras i samråd med patienten.

Kapitel 7: Paragraf 1. När det finns flera behandlingsalternativ som står i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet ska patienten få möjlighet att välja det alternativ som han eller hon föredrar.

Men fundera och läs på ordentligt om fördelar och nackdelar med vaginal förlossning/kejsarsnitt. Det finns fler aspekter att ta hänsyn till än just rädsla för förlosningsskador. Läs på om att vaginal förlossning minskar barnets risk för allergier och att barnet kan komma att behöva hjälp med andningen efter ett kejsarsnitt.

Lycka till!

• Lilla Fjun

[quote=74764215][quote-nick]Nixe skrev 2015-01-28 23:01:13 följande:[/quote-nick]

Vill bara tillägga att det inte finns några vetenskapligt fastslagna bevis alls som pekar ut att man riskerar allergier i högre grad vid snitt. Och andningsstöd förekommer även efter vaginala förlossningar. Förra helgen intuberade vi två bebisar som fötts vaginalt pga påverkade lungor, sen har vi en del som "bara" behöver cpap eller syrgas på grimma i ett par timmar eller i värsta fall dagar. Så man är långt ifrån garanterad ngt alls vad man än väljer tyvärr. Det gäller att ha tur helt enkelt.

[/

Givetvis finns det bebisar som behöver andningsstöd efter vaginal förlossning också men frekvensen av bebisar som behöver syrgas, neopuff och cpap är betydligt högre vid kejsarsnitt.

Det pågår studier angående att bebisar som koloniseras av de naturligt förekommande mjölksyrebakterierna i vagina samt bakterier från ändtarmen i samband med vaginal förlossning minskar risken för vissa allergier. Snittbarnen missar denna exponering och sannolika skydd.

Läs gärna denna review-artikel som uppfyller alla krav på vetenskaplighet, kan laddas ner gratis via PubMed.

I den redovisas fakta om de komplikationer som kan uppstå vid kejsarsnitt.

Kulas T, Bursak D, Zegarac Z, Planinic-Rados G, Hrgovic Z. New Views on Cesarean Section, it's Possible Complications and Long-Term Concequences for Children's Health. Med Arch 2013; 67(6):460-463.

• Lilla Fjun

Jag valde en review-artikel just för att den sammanfattar pågående forskning på området. Varför läsa 10 artiklar när man kan läsa en som sammanfattar de andra? Om man är på lekmananivå förstås. Håller precis på att skriva min D-uppsats och vi uppmuntras att använda just reviewartiklar. Sedan har du nog missuppfattat lite. Det var inte för din skull jag hänvisade till artikeln utan givetvis till TS för att hon skulle ha möjlighet att välja att läsa eller inte. Jag är snart klar barnmorska och har jobbat många år på neonatal intensiven, tagit hand om massor av bebisar förlösta efter både kejsarsnitt och vaginal förlossning och har vårdat Ecmo-barnen du skriver om. Dessa är dock väldigt få. Betydligt fler är de bebisar som behöver neonatalvård efter kejsarsnitt. Du behöver inte anstränga dig för att försöka överbevisa mig för jag vet vad jag talar om men om du vill skulle det vara intressant att få tips på vetenskapliga artiklar som hävdar att det är bättre för barnet att födas genom kejsarsnitt än vaginalt. Tror inte du hittar så många då detta påstående inte är förenat med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Nixe skrev 2015-01-29 22:47:14 följande:

Du hänvisar till en review artikel. Med andra ord en artikel som inte har ett eget forskningsunderlag utan som endast granskat och sammanställt andras studier från skilda delar av världen där vården skiljer sig åt och där planerade snitt klumpas samman med både akuta och urakuta. Alltså går den inte att applicera på en jämförelse mellan vaginal förlossning och planerat snitt. Vi fick inte ens använda oss av sådana artiklar när jag skrev min c-uppsats så jag kan inte påstå att jag skulle hylla den som faktakälla direkt även om den tar upp intressanta synvinklar. Den bevisar alltså precis ingenting egentligen. Sen vet jag även att studier pågår där man undersöker om man kan ge snittbarn samma "dos" av de goda bakterierna så det ska bli intressant att följa upp. Sen behöver jag inget tips om var jag kan läsa lite om komplikationer vid snitt eftersom jag dagligen arbetar med just komplikationer från vaginala förlossningar och snitt. Det är vad jag är utbildad inom och jag har även jobbat på gastrokirurgen innan samt på op och därmed assisterat vid ett flertal kejsarsnitt, både akuta, planerade och urakuta. Har mindre erfarenheter av lyckade förlossningar dock men goda erfarenheter av de komplicerade. Så tack, men jag klarar mig ganska bra med de förlossningsläkare jag jobbar bredvid dagligen, de är ganska uppdaterade vetenskapsmässigt ändå. Avslutningsvis: ja det är fler snittbarn som behöver initialt andningsstöd och ibland ventilering, men min erfarenhet är att den efter planerade snitt ör mkt begränsad (oftast någon timme eller några få) till skillnad från mekonoumbarnen eller de vi får kylbehandla dör vi snackar vårdtider på ibland flera veckor samt med mer bestående skador som följd. Jag har hellre ett barn i cpap i 6 timmar som behöver hjälp med att trycka upp lungorna lite än ett barn med pphn som måste akutvårdas på ecmo...

Svar på tråden Omöjlig kamp om mitt kejsarsnitt?